homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 04 jan 2006 22:09

froske schreef:Natuurlijk mag je een uitgesproken mening hebben, maar in dit geval ging het wel erg ver. Annet zegt het volgende:

Zo wordt het homo-huwelijk toch gepromoot. Ook op deze manier probeert de satan zijn verderf te zaaien op refoweb.

Mijns inziens heeft het homo-huwelijk, waar het in dit geval niet eens helemaal om gaat, niet met de satan te maken. Waarom dat deze vergelijking dan toch gedaan wordt, is mij nogal onduidelijk.

Nogmaals, je mag hierover natuurlijk je eigen mening hebben, even goede vrienden, maar veroordeel een ander niet.

Maar, lieve Froske, als je zoals ik denk dat God het huwelijk met twee mannen niet goedkeurt is het in God's ogen ook een zonde...en wat niet van God is.......

Het doet me pijn dit te posten, omdat ik je een super gozer vindt. Gelukkig wist je dit wel van me....maar toch!!!!
...enne...ik blijf van je houden! :wink:

sela

Berichtdoor sela » 04 jan 2006 22:12

in het licht van de discussie aangaande homosexualiteit en wat God [niet] zegt in de bijbel aangaande een homogene relatie doortrekkende, lijkt de mening van annet misschien ietswat ongenuanceerd.

aan de andere kant: de meningen in onze kringen zijn over het algemeen afwijzend ten opzichte van homosexualiteit. dat zijn de culturele standpunten van onze subcultuur op dit moment.

idd.. een discussie met woorden die de dialoog open houden lijkt de beste optie. immers, je weet maar nooit welke goede zaak je daarmee dient..

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 04 jan 2006 23:24

essieee schreef:
froske schreef:Natuurlijk mag je een uitgesproken mening hebben, maar in dit geval ging het wel erg ver. Annet zegt het volgende:

Zo wordt het homo-huwelijk toch gepromoot. Ook op deze manier probeert de satan zijn verderf te zaaien op refoweb.

Mijns inziens heeft het homo-huwelijk, waar het in dit geval niet eens helemaal om gaat, niet met de satan te maken. Waarom dat deze vergelijking dan toch gedaan wordt, is mij nogal onduidelijk.

Nogmaals, je mag hierover natuurlijk je eigen mening hebben, even goede vrienden, maar veroordeel een ander niet.

Maar, lieve Froske, als je zoals ik denk dat God het huwelijk met twee mannen niet goedkeurt is het in God's ogen ook een zonde...en wat niet van God is.......

Het doet me pijn dit te posten, omdat ik je een super gozer vindt. Gelukkig wist je dit wel van me....maar toch!!!!
...enne...ik blijf van je houden! :wink:

Thanks!

Ik ben er zelf nog niet helemaal uit, maar toch heb ik in de laatste paar jaar een andere mening gevormd over dit onderwerp. Ontzettend veel gelezen, en me erin verdiept. Daardoor heb ik een andere visie gekregen op een relatie tussen 2 mensen van hetzelfde geslacht. Misschien komt het ook omdat ik er zelf mee te maken heb. Het is toch iets waar je elke dag weer mee geconfronteerd wordt, of je wilt of niet. Ik merk aan mezelf dat, door het veranderen van m'n visie, ik gelukkiger kan leven dan voorheen. Ik heb nu meer zoiets van: "ik zie wel hoe het loopt, kom ik iemand tegen, en het is wederzijds? Ik kan dan wel geloven dat het zo is bestuurd door God. Kom ik niemand tegen, oke, moeilijk, maar als het de wil van God is zal ik me daarbij neer moeten leggen.

Ik snap jullie mening en wil er ook alle begrip voor opbrengen. De laatste tijd is er veel veranderd ook in het kerkelijk opzicht tegenover homo's. Ik ben allang blij dat er meer begrip is dan voorheen, maar er zal toch nog heel wat vooruitgang geboekt moeten worden. Dan gaat het mij niet om de discussie van wel/geen relatie, maar het respect voor de medemens. Het blijven tenslotte ook je naasten, net zoals iedereen dat is.

Verder wat ik toch wil zeggen, sja het héét dan geen homo-huwelijk dat klopt. Maar voor sommigen maakt de naam geen verschil, begrijp je? Er word iets gezegend wat volgens die mensen níet bijbels, dús niet van God is.

Oke, misschien maakt dat idd niet zo'n groot verschil. Maar ik neem aan dat je het wel met me eens ben dat liefde bijbels en van God is. Deze liefde niet?...
- Home is in my head -

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 05 jan 2006 11:55

Ach, ik weet niet of God een homohuwelijk dan wel -relatie goedkeurt of niet. Wat weten wij nu helemaal van God?
Maar stel (!) dat God het niet goedkeurt, dan vind ik het nog te ver gaan om te spreken over de satan die hierdoor zijn verderf zou uitstrooien.
Een open deur natuurlijk, maar iedereen doet toch dingen waarvan hij weet dat God die niet goedkeurt. Bewust dus. En de mensen hier op het forum die praktiserend homo zijn of niet inzien waarom ze dat niet zouden kunnen zijn, gaan er van uit dat God zo'n relatie zegent en zijn dus geheel te goeder trouw. Dan zie ik niet in waarom dit opeens heel vreselijk zou zijn.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 05 jan 2006 20:11

'k Vraag me af, of de mensen die zo anti reageren, wel mensen kennen, die homo/lesbisch zijn, en dan bedoel ik, echt kennen, of, dat men aan ze voorbij gaat.
Vroeger, werd mij bijgebracht, dat dat toch wel heel erg was, en je niet met hen om mocht gaan.
Sinds ik alles heb laten varen, moet ik zeggen, dat ik daar een heel andere kijk op gekregen heb, er wordt me nu niets meer opgelegd, en ik bepaal zelf met wie ik wel, of niet, om ga.
'k Heb meerdere mensen echt leren kennen, en ondervonden, dat ze heel waardevol zijn, heel gevoelig, en altijd bereid, om iemand te helpen, wie ben ik, om ze dan geen geluk te gunnen, hun leven is vaak al moeilijk genoeg waarom zouden we het nog moeilijker maken.
Is het liefdevol, om hen een ongelukkig leven te gunnen, door bij voorbaat te bepalen, dat men alleen moet blijven, dat lijkt me niet.
En Froske...'k heb je geannexeerd als m'n zoon, en, dat blijft zo, wat men ook over een andere geaardheid zegt, voor mij telt, hoe iemand als mens is, geaardheid speelt daarin geen rol.

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 05 jan 2006 21:49

Cisca, als iemand homofilie afkeurt betekent dat níet meteen dat je niet met zo iemand wil omgaan. Kijk dit is refoweb, dan is het toch niet meer dan te verwachten dat er ten opzichte van homofilie een afkeurende houding ís?
En wees gerust, ik heb al eerder ergens dat gezegd, ik ken iemand die er zélf mee worstelt. Diegene weet ook hoe ik er over denk en respecteerd dat ook.
Ik vind persoonlijk dat de bijbel er helder over spreekt. Vandaar dat ik ook een beetje een wrang gevoel krijg als iemand gefeliciteerd wordt met het feit dat diegene een relatie kerkelijk heeft laten zegenen.
Wél is het zo dat ik mijn woorden zorgvuldig wil kiezen, maar ik wil gewoon reageren als iemand een afkeuring als erg veroordelend kwalificeerd. Terwijl ik denk zo'n reactie kun je verwáchten op refoweb. En dan moet dan níet meteen de conclusie daar aan verbonden worden dat iemand die zo'n levenswijze afkeurt meteen ook persoonlijk níet met zo iemand wil omgaan. Tenminste van mijn kant is dat zéker niet zo.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

Cisca

Berichtdoor Cisca » 05 jan 2006 21:57

Flappie, 'k wil ook niet zeggen, dat het bij jou zo is, maar, dat ik wel zo ben opgevoed, waarschijnlijk, ben ik daar niet de enige in :wink:
En, nogmaals, 'k heb in het verleden vaak de bijbel er op na gelezen, maar nergens iets gevonden, waar dit expliciet wordt afgewezen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 05 jan 2006 22:01

Er zijn mensen die dat wel lezen in de Bijbel ook die mensen moeten dus daarin gerespecteerd worden. Ik ben zelf ook geen voorstander van een homoseksuele relatie, dat is niet omdat ik zelf niet weet wat het is, misschien wel wat té goed.. Ik lees wel in de Bijbel dat het voor God een 'gruwel' is, maar dat maakt een persoon nog geen gruwel voor mij..

Ik ben de laatste die dus mensen gaan feliciteren, maar ik ga geen personen afkeuren op grond van zoiets..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 06 jan 2006 11:40

Flappie schreef:Vandaar dat ik ook een beetje een wrang gevoel krijg als iemand gefeliciteerd wordt met het feit dat diegene een relatie kerkelijk heeft laten zegenen.

En ik krijg een wrang gevoel als ons geloof en vertrouwen op God, word afgedaan als iets van satan. Vooral ook omdat deze keus voor ons een zaak van gebed was en is. Want daar gaat het, tenminste bij ons, toch uiteindelijk om. De keus om over onze relatie een zegen te vragen in het midden van de gemeente was daarom voor ons een logisch vervolg waar onze gemeente “gelukkig” mee instemde.
Of misschien niet eens logisch, want het is bij ons echt niet van een leien dakje gegaan. Maar waar we menselijkerwijs gesproken elkaar kwijt raakten bracht het samen bidden ons juist dichter bijeen. En dat hebben we in de dienst mogen vieren.

Je schreef “kerkelijk LATEN zegenen.
De kerk heeft niets te zegenen. Ik heb ook niets LATEN zegenen. Ik plak even een stukje uit m’n post van 28-11
“De mooiste herinnering houden wij aan de viering op zondag. Het samen zijn met de gemeente speelde een grote rol. Vooral ook de preek van onze dominee, die heel duidelijk maakte dat het niet de kerk is die een zegen geeft, maar dat het God is die Zijn zegen geeft. Zoals zo mooi blijkt uit onze tekst
NÚMEROS 6:27
“Así ellos pronunciarán mi nombre sobre los israelitas, y yo los bendeciré.”
(vertaling staat enkele pagina’s terug)”

Misschien is dat wel het mooiste van alles. Als je mag weten en vertrouwen dat God Zijn zegen zal geven dan maken negatieve reacties, hoe pijnlijk ook, niets meer uit. Want dan is het een zaak tussen ons en God. Het klinkt misschien arrogant, maar zo beleef ik het momenteel.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 jan 2006 11:53

Raido schreef:Er zijn mensen die dat wel lezen in de Bijbel ook die mensen moeten dus daarin gerespecteerd worden.

Een andere mening wordt door mij best gerespecteerd, als men met een goede onderbouwing komt, die is er echter niet, nergens in de bijbel wordt expliciet gesproken over homo relaties, wat je wel vindt, zijn uitspattingen van hetero's, die men voor het gemak projecteert op homo relaties.
Als iemand dan durft te zeggen: Ook op deze manier probeert de satan zijn verderf te zaaien op refoweb., zeg je in feite, dat het satanskinderen zijn, niets meer, en niets minder, dat vind ik echt te erg voor woorden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jan 2006 12:01

Nou Cisca, jij versimpelt het probleem ook wel een beetje. Het is waar dat moeilijk eenduidig en definitief vast te stellen is dat God tegen homorelaties zou zijn, maar dat geldt ook voor het tegenovergestelde. Ikzelf zou, op grond van de bijbel, iig niet weten wat ik er precies van moet vinden. Dat vul ik dan maar aan met m'n eigen gevoel en dan heb ik er niet echt problemen mee, maar ik kan me goed voorstellen dat er mensen zijn die dat wel hebben.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 jan 2006 12:08

Tja, ik hou er van, om zo eerlijk mogelijk te zijn, daardoor, zet je de feiten op een rij'tje, dat mag je versimpelen noemen, maar, waarom moet je het moeilijker maken, dan het is, het heeft geen enkele zin, om er verhalen omheen te bedenken, die er niet staan.
Misschien komt het, omdat ik, niet alleen over dit onderwerp, maar over de hele linie met de beide voetjes op de grond probeer te blijven staan, dat moet ik voor mezelf ook wel, anders heb ik geen leven, vandaar, dat feiten voor mij erg belangrijk zijn :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jan 2006 12:12

Nuja, als we het dan toch over feiten hebben.. het is een feit dat de bijbel zegt dat 'mannen die bij mannen liggen' den Heere een gruwel zijn oid. Dan moét je er wel verhalen bij gaan bedenken om te verklaren wat daar nu mee bedoeld wordt, zowel voor- als tegenstanders.

Cisca

Berichtdoor Cisca » 06 jan 2006 12:17

Je haalt nu iets uit z'n verband, zoek de context eens op, daar gaat het over hetero mannen :wink:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jan 2006 12:24

Jajajaja, het is ook niet mijn bedoeling om hier die hele discussie te gaan voeren. Wat ik alleen even wil zeggen is dat het echt zo simpel niet is dat mensen die ertegen zijn ook heus niet achterlijk zijn en daar hun argumenten voor hebben. Ik denk dat de meeste homo's hier dat ook wel zullen onderkennen.

Terug naar “Archief”