Waarom houden er zo weinig mensen van klassieke muziek??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Krully
Verkenner
Verkenner

Bedankje

Berichtdoor Krully » 31 jul 2003 17:32

Dank jullie wel voor alle leuke reacties!Het is fijn te weten niet alleen klassieke muziek fan te zijn!
Mijn favoriten zijn Mendelsshon en Brahms maar dat komt mede doordat wij op koor veel van deze componisten zingen!
In een woord geweldig!!

Groeten
Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?
Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Wat een troost!!Wat een bemoediging!

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 31 jul 2003 17:39

wormpje schreef:Nog een medestander! Ik ga ook helemaal voor klassiek
Ik speel zelf cello en viool en luister bij voorkeur naar klassieke muziek uit de romantiek. Tsjaikovsky ben ik dol op. Andere favoriete werken van mij zijn het celloconcert van Elgar en het vioolconcert van Sibelius.

Iemand bekend met het requiem van Mozart? Prachtige muziek!

:D

Me speelt cello tooooooooooo!
En ik ben helemaal russische componsisten fan (tsjaikovsky, shostakovitsch, prokoviev, balakirev, rimsky-korsakov etc.)
Er is niet veel muziek waar ik een hekel aan heb, behalve dwarsfluit, orgel en Mozart. Ok, nu krijg ik ruzie. (maar de muziek van mozart is wel mooi!)
Verder houd ik wel van pianosonates, vooral van beethoven, rachmaninov, schubert en chopin.
Maar natuurlijk is cellomuziek het mooist, dat staat buiten discussie. En dan vooral celloconcert van Shostakovich, Elgar, Dvorak en Kabalevsky. Verder zijn uiteraard de cellosuites van Bach favoriet (ook om te spelen), rococovariaties van tsjaikovsky, cellosuites van Britten, enz. enz. mensen dr is te veel mooie cellomuziek om op te noemen.
Viool vind ik ook mooi, en dan vioolsonates en partita's van bach, vioolconcert van tsjaikovsky, beethoven, tartini en dvorak. En de capprices van paganini.
Verder vind ik kamermuziek van schubert mooi, m.n. forellenkwintet, pianotrio's en strijkkwartetten (vooral der tod und das madchen).
Symfonien van Shostakovich, Tsjaikovsky, Schubert, Beethoven en Dvorak vind ik erg mooi.
Ook houd ik van gitaarmuziek, vooral spaans. En luitsuites van Bach en andere luitmuziek.
Pfff... en dan heb je nog saint-saens. En Vivaldi. En Mendelssohn. En Barttok. En Williams. Denk dat ik dan mn meest favoriete wel gehad heb.

(misschien lijkt het veel, maar dat valt best mee. Overigens luister ik lang niet alleen klassiek hoor. Maar ff beetje samengevat: favoriete instrument: cello, gevolgd door viool en contrabas. Favoriete componisten: Tsjaikovsky, Kabalevsky, Shostakovich, Elgar, Dvorak, Schubert en Vivaldi)
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Afat82
Mineur
Mineur

Re: Bedankje

Berichtdoor Afat82 » 31 jul 2003 18:01

Krully schreef:Mijn favoriten zijn Mendelsshon en Brahms maar dat komt mede doordat wij op koor veel van deze componisten zingen!
In een woord geweldig!!

Groeten

Welke stukken zingen jullie dan op koor? Wij hebben "Denn er hat seine Engeln" (uit de Elias) van Mendelssohn. Zelf vind ik van hem Psaume 42 erg mooi, evenals Ein Deutsches Requiem van Brahms.

Verder vind ik de Barock erg mooi, Bach, Handel, Vivaldi, Locatelli, Albinoni, etc..
Laatst gewijzigd door Afat82 op 04 aug 2003 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 31 jul 2003 18:19

johannes1 schreef:hij heeft zoveel

Nee hoor, Mozart heeft maar 1 requiem geschreven. KV 626
Hij kreeg het zelfs niet helemaal af, want toen ging hij dood. Het is n.a.v. schetsen en aantekeningen voltooid door zijn leerling Susmaier.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 31 jul 2003 18:20

lizzz schreef: :D

Me speelt cello tooooooooooo!

Ohh!!!!!!!!!!!! Kunnen we misschien een keertje duetjes spelen!

Krully
Verkenner
Verkenner

Re: Bedankje

Berichtdoor Krully » 31 jul 2003 18:27

Afat82 schreef:
Krully schreef:Mijn favoriten zijn Mendelsshon en Brahms maar dat komt mede doordat wij op koor veel van deze componisten zingen!
In een woord geweldig!!

Groeten[/quot1e]

Welke stukken zingen jullie dan op koor? Wij hebben "Denn er hat seine Engeln" (uit de Elias) van Mendelssohn. Zelf vind ik van hem Psaume 42 erg mooi, evenals Ein Deutsches Requiem van Brahms.

Verder vind ik de Barock erg mooi, Bach, Handel, Vivaldi, Locatelli, Albinoni, etc..

Wij zingen van Mendelssohn : Verleih uns Frieden, Richte mich, Gott en van Brahms : Geistliches Lied, Wie lieblich sind diene Wohnungen.
En verder zingen we stukken van : Goss, Goudimel, Handel, Vivaldi, Wesley, Bach enzz
Wat moet ik doen opdat ik zalig worde?

Geloof in den Heere Jezus Christus en gij zult zalig worden.

Wat een troost!!Wat een bemoediging!

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 31 jul 2003 19:03

Ik ben zelf ook nogal klassiek georienteerd, heeft er alles mee te maken dat ik de zogenaamde oude toetsinstrumenten waardeer en bespeel. Absolute top vind ik, vanzelfsprekend zou ik haast zeggen, Bach. Daarnaast erg gecharmeerd van Mozart, Vivaldi, Sweelinck, Saint-Saëns en vele vele anderen.

Recitativo

Berichtdoor Recitativo » 31 jul 2003 19:05

urkole schreef:Voornamelijk zwaardere klassiek van bijv. Gorecki, Bach, Handel en Part.

Wat bedoel je met zwaar? Ik hoor het vaker en vind het zo'n 'foute' term. Als je bedoelt dat het niet makkelijk in het gehoor ligt, snap ik niet wat bijv. Händel en Pärt in dat rijtje doen.

wormpje
Mineur
Mineur

Berichtdoor wormpje » 31 jul 2003 19:14

Recitativo schreef:
urkole schreef:Voornamelijk zwaardere klassiek van bijv. Gorecki, Bach, Handel en Part.

Wat bedoel je met zwaar? Ik hoor het vaker en vind het zo'n 'foute' term. Als je bedoelt dat het niet makkelijk in het gehoor ligt, snap ik niet wat bijv. Händel en Pärt in dat rijtje doen.

Ja, als je daar nou Wagner plaatst, of de symphonieen van Bruckner...... :lol:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 31 jul 2003 19:25

Nee hoor, Mozart heeft maar 1 requiem geschreven. KV 626

vindt zelf sonato nr 11 wel mooi. maar ook andere hoor
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lorijne
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Waarom houden er zo weinig mensen van klassieke muziek??

Berichtdoor Lorijne » 31 jul 2003 19:58

Klassieke muziek is geweldig. Het kan zoveel gevoelens bij je oproepen. Van die lange hevige vioolconcerten waardoor je zo geraakt wordt dat je er kwaad van kunt worden of juist door gaat huilen......Ik vind stukken van Vivaldi erg mooi maar ook Pachelbel speelt heerlijk ( dat vrolijke korte-> de canon!). En luister dan eens naar de diepe klank van een cello! De Zwaan........wat een geweldig stuk!! Maxim Vengerove, een zeer talentvolle violist.........Klassieke muziek maakt een groot deel van mn leven uit!
Laatst gewijzigd door Lorijne op 31 jul 2003 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
NIHIL AGENDO HOMINES MALE AGERE DISCUNT!!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 31 jul 2003 19:59

je bent dus echt niet de enige krully die dat mooi vindt!!!! :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 31 jul 2003 20:23

Bij mij thuis wordt heel veel klassiek gedraaid, echt heel gaaf, maar je moet er wel soms voor in de stemming zijn, vaak kom ik er door tot rust, das wel bijzonder dat heb ik alleen bij klassiek.

M'n tante heeft jaren gezongen als sopraan in een Bach koor, dus dan wordt het er ook wel bij de opvoeding in gegoten.

Ik zelf houd wel van licht klassiek, maar op ze tijd ook van de zwaardere soorten.

We luisteren heel vaak naar Bach, Mozart, Vivaldie, Handel. enz.
En als de tijd er is van het jaar naar de Passions.

007
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor 007 » 31 jul 2003 21:47

Krully schreef:Ik vraag me wat af?? :shock:

Waarom houden er zo weinig mensen van klassieke muziek??Ik ben zelf een grote klassiek fan, steeds als ik naar een stuk luister dan ontdek ik weer wat nieuws erin!
In welke stemming ik ook ben er is altijd wel een stuk wat bij je stemming past.

Wat vinden jullie nu van klassieke muziek??
Zijn er onder jullie ook klassiek liefhebbers??

Groetjes

Krully

Ik vraag me af wat voor klassieke muziek je bedoelt. IK vraag me altijd af waar die componisten hun inspiratie vandaan haalden. Ik meen ergenst eens gelezen te hebben dat sommige onder de meer bekende klassieke componisten minder heldere bronnen er op na hebben gehouden. Maw: duisternis dus.
Religiëusiteit is de grootste vijand van God.

Rechtvaardigheid, Vrede en Vreugde door de Heilige Geest, dat is het Koninkrijk Gods.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 31 jul 2003 22:12

007 schreef:Ik vraag me af wat voor klassieke muziek je bedoelt. IK vraag me altijd af waar die componisten hun inspiratie vandaan haalden. Ik meen ergenst eens gelezen te hebben dat sommige onder de meer bekende klassieke componisten minder heldere bronnen er op na hebben gehouden. Maw: duisternis dus.

Hier is al een topic over: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t ... ght=muziek
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Terug naar “Archief”