Boekenlezer schreef:'t Zal denk ik net zo zitten als met het gedoopt willen worden in de tijd van Jezus en kort daarna. Dan moest je geloven, om gedoopt te mogen worden.
Is er dan een bijbels voorbeeld van een geweigerde doop?
Moderator: Moderafo's
Maja de Bij schreef:Boekenlezer schreef:'t Zal denk ik net zo zitten als met het gedoopt willen worden in de tijd van Jezus en kort daarna. Dan moest je geloven, om gedoopt te mogen worden.
Is er dan een bijbels voorbeeld van een geweigerde doop?
Boekenlezer schreef:'t Zal denk ik net zo zitten als met het gedoopt willen worden in de tijd van Jezus en kort daarna. Dan moest je geloven, om gedoopt te mogen worden. Zo zal het denk ik ook zijn als je je kinderen wilt laten dopen: je zult moeten geloven, wandelen naar Gods verbond, d.i.: een godzalig leven leiden door te leven naar Gods geboden. Als je dat niet doet, hoor je bij geen enkel sacrament thuis: zowel niet de doop (voor je kind) als het avondmaal.
(Zo eens een gedachte die bij mij opkomt.)
Riska schreef:Boekenlezer schreef:'t Zal denk ik net zo zitten als met het gedoopt willen worden in de tijd van Jezus en kort daarna. Dan moest je geloven, om gedoopt te mogen worden. Zo zal het denk ik ook zijn als je je kinderen wilt laten dopen: je zult moeten geloven, wandelen naar Gods verbond, d.i.: een godzalig leven leiden door te leven naar Gods geboden. Als je dat niet doet, hoor je bij geen enkel sacrament thuis: zowel niet de doop (voor je kind) als het avondmaal.
(Zo eens een gedachte die bij mij opkomt.)
Dan mag dus niemand meer zijn/haar kind laten dopen of aan het avondmaal gaan, want wie durft van zichzelf te zeggen dat hij/zij een godzalig leven leidt door te leven naar Gods geboden? Ik breng er in ieder geval geen klap van terecht. (en tweede vraag: wie durft de ander wat dat betreft de (geloofs)maat te nemen??)
frekje schreef:Alle kinderen moet gedoopt worden, of het nou gelovige ouders hebben of niet. Ook de kinderen van hoeren MOETEN gedoopt worden. Zo hebben de oudvaders het ook altijd gewild (volgens onze predikant) en zo is het vaak ook gegaan. Het gaat niet om de ouders, het gaat om het kind, dat God toebehoort en het zegel van God aan het voorhoofd moet krijgen!
Marnix schreef:Maar zegt de bijbel niet dat kinderen in hun ouders geheiligd zijn? Dus dat van de ouders ook verwacht mag worden dat ze heilig leven, aan God toegewijd zijn? Zijn ze dat niet, waar dient de doop dan toe? Waarin verschillen de kinderen van de gelovigen dan nog van de kinderen van de ongelovigen?
Marnix schreef:... en doopt hen .... en leert hen onderhouden...
Marnix schreef:ehm je mist een nogal belangrijke schakel:
Maja de Bij schreef:Als de ouders zeggen in God te geloven en zelf aangeven dat ze hun kindje willen laten dopen, is dan de frequentie van de kerkgang van belang? Straks gaan we ook die ouders weigeren die "slechts" 1x per zondag gaan.
Klaas schreef:Wat maakt iemand dan tot een discipel?
Maja de Bij schreef:In ieder geval niet de handel en wandel van iemand. Judas was per slot van rekening zowel een dief als een discipel. Ik zou het daarom graag simpel willen houden : iemand is discipel als hij/zij lid van een kerk is
Klaas schreef:dus als je je aan wilt sluiten bij een kerk mag je gedoopt worden?
Een andere vraag: waar leer je te 'onderhouden'?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten