Maar hoe zit het nu met de bijbelse onderbouwingen van de reacties op de oorspronkelijke vraag van Wina!!!
Er wordt veel gesproken over wat jullie (of jullie kerken) vinden, maar wat ZEGT de BIJBEL !!
Ik heb nog geen citaten uit de bijbel gezien die betrekking had tot de oorspronkelijke vraag.
Hemelburger, kan in antwoord op je bovenstaande reactie alleen voor mezelf spreken.
Ik heb in mijn vorige reactie mijn mening weergegeven, maar onderbouwd met enkele bijbelse voorbeelden. Je kunt niet verwachten dat iemand met een citaat komt uit de bijbel: "Gij zult eerst belijdenis doen, voordat Gij aan het avondmaal mag." (deze opmerking is niet spottend bedoeld, btw).
Je kunt met bijbelse citaten onderbouwen. Maar probeer het avondmaal eens te zien door Gods/Jezus liefdevolle ogen, zou Hij iemand weigeren, die graag aan Zijn tafel wil eten? Hij, die zei: "Laat de kinderen tot mij komen.?"
Hij, die omging met het uitschot van de samenleving? (prostituees, tollenaars, zwervers, verlamden).
Soms denkt men, dat we vroom moeten zijn, tiptop de 10 geboden moeten houden (wat we niet kunnen), de cathechismus uit ons hoofd moeten kennen, voor we voor we bij Hem mogen komen (dus ook aant HA).
Maar wat leert Romeinen ons? (als er dan toch om citaten gevraagd wordt?)
"We hoeven niet naar de hemel op te stijgen. om Christus te laten afdalen. (...) Want als u zegt, dat Jezus Christus uw Heer is, en dat met uw hele hart geloofd, dat God Hem uit de dood heeft opgewekt, dan zult u gered worden."
Laten we weer worden als kleine kinderen, en op onze vader vertrouwen....weer worden als een 3-jarige, die zich niet drukmaakt of er eten op tafel staat, of de rekeningenzijn betaald etc. Hij vraagt alleen dat we op hem vertrouwen, meer vraagt Hij niet....
Zoals gezegd, mijns inziens is er geen enkele bijbels grond voor het doen van belijdenis voordat men aant avondmaal mag.
Het belijdenis op zich is een mooie gedachte. Als men van mening is, dat dat gelijk is aan volwassendoop (sommige mensen vinden dat, maar dat is misschien een andere discussie) dan is het doen van belijdenis een bijbels iets, maar m.i. dan nog geen voorwaarde voor het vieren van HA.
-sandero-