Bidden-Danken met eten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Miekie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miekie » 27 dec 2005 14:21

Danken vóór het eten lijkt me nogal duidelijk; Jezus doet dat zelf ook bij de wonderbare spijzeging en bij de viering van het Avondmaal. Maar van danken na het eten spreekt de Bijbel niet. In Deuterenomium 8:10 en 11 staat dus wel dat je God moet loven voor wat Hij gegeven heeft, maar er staat niet dat dat met een gebed moet. Veel mensen zingen bijvoorbeeld een lied na het eten en volgens mij is dat veel meer een teken van loven.
Die opdrachten uit de boeken van Mozes vind ik trouwens altijd vrij lastig als bewijs dat het zo hoort. Het zijn vooral ceremoniele wetten die vooruit wezen naar de komst van de Here Jezus. Wij houden 90% van deze wetten niet meer en af en toe komt er ineens iemand met: 'het staat er toch.' Maar welke wetten moet je dan wel houden en welke niet?
Ik denk dus dat danken na het eten niets meer en niets minder dan een traditie is.

aartje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aartje » 30 dec 2005 17:35

Ik dank altijd voor het eten. Na het eten dank ik voor het Woord.
... Ik ook van jou!

m'n log

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Bidden-Danken met eten

Berichtdoor fem » 02 jan 2006 15:01

marina87 schreef:Ik zit me af te vragen waarom we altijd bij iedere maaltijd bidden en danken, kom dit ook in de Bijbel voor, zo ja, waar? Vreemd eigenlijk dat je voor andere dingen zelf bepaald op welk dagdeel je daarvoor bidt of dankt, en dat zo standaard 3x per dag...

onze kattebakgever zei het zo: als je eet dan wordt je weer gevoed, je mag danken voor je eten, als vergelijking dat God je ook geestelijk wil voeden, dus zeg maar, dan u Heer dat u mij weer wil voeden, en dank U ook dat U mij weer geestelijk wil voeden.
En dat eten zegenen, nja, het is op zich wel goed om te vragen of je eten een zegen voor je lichaam mag zijn, mja, dat is het zowiezo wel, God heeft je al gezegend door dat eten te geven, dan hoef je volgens mij niet nog eens te vragen of Hij dat eten dan een zegen wil laten zijn voor je lichaam. Ik dank altijd alleen maar, als ik bid voor mn eten tenminste.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jan 2006 19:39

Lalage schreef:
caprice schreef:Als je achterin je Psalmboek kijkt zie je daar de 'christelijke gebeden' staan. Bij het 'gebed voor het eten' staat Psalm 145 vers 15 en 16 afgedrukt:
Aller ogen wachten op U, en Gij geeft hun spijze te zijner tijd.
Gij doet Uw hand open en verzadigt al wat er leeft naar Uw welbehagen.

Bij het 'gebed na het eten' staat er:

"Alzo spreekt de HEERE in het vijfde boek van Mozes, Deut 8:10, 11:
Als gij dan zult gegeten hebben en verzadigd zijn, zo zult gij den HEERE uw God loven over dat goede land, dat Hij u zal hebben gegeven.
Wacht u, dat gij den HEERE uw God niet vergeet, dat gij niet zoudt houden Zijn geboden en Zijn rechten en Zijn inzettingen, die ik u heden gebied.
"

In mijn psalmboek staat dat niet hoor, heb jij er iets van buiten de canon in zitten? Ohooooo! ;p ;p ;p

Ze staan achter de Dordtse Leerregels.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2006 21:29

Dat gebed voor het eten is erg lang. Dan is je eten al bijna koud als je er aan begint...
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jan 2006 21:33

Optimatus schreef:Dat gebed voor het eten is erg lang. Dan is je eten al bijna koud als je er aan begint...

Het 'Gebed voor het eten' lang??

Dan weet ik niet hoe kort jij bidt voor het eten, maar dit is ongeveer het kortste gebed wat er tussen staat.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2006 21:34

Ik beperk het gebed tot een klein aantal zinnen. Het danken duurt iets langer. Het gaat immers niet om de lengte, maar om de inhoud.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jan 2006 21:36

Juist, maar m.i. zijn is dit ook 'een klein aantal zinnen'.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2006 21:38

Dat is dus een gevoelskwestie.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 02 jan 2006 21:41

nee meer het gevoel dat we 2 zinnetjes bidden net als jij in enkele zinnetjes doet :mrgreen:
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jan 2006 21:41

Dit gebed heb ik het over:

"Heere, almachtige God, Gij Die alles geschapen hebt, en nog door Uw Goddelijke kracht onderhoudt, en het volk Israël in de woestijn gespijzigd hebt; wil Uw zegen uitstrekken over ons, Uw arme dienaars, en ons heiligen deze gaven, die wij van Uw milde hand ontvangen, opdat wij die matiglijk en heiliglijk naar Uw goeden wil gebruiken, en daardoor bekennen, dat Gij onze Vader en een Oorsprong alles goeds zijt. Geef ook dat wij altijd, en vóór alle dingen, zoeken het geestelijke brood Uws Woords, met hetwelk onze zielen gespijzigd worden ten eeuwigen leven, hetwelk Gij ons bereid hebt door het heilig bloed van Uw lieven Zoon, onzen Heere Jezus Christus.
Onze Vader Die in den hemelen zijt,
Uw Naam worde geheiligd.
Uw Koninkrijk kome.
Uw wil geschiede gelijk in den hemel,
alzo ook op de aarde.
Geef ons heden ons dagelijks brood.
En vergeef ons onze schulden,
gelijk ook wij vergeven onzen schuldenaren.
En leid ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze.
Want Uw is het Koninkrijk en de kracht en de heerlijkheid, in der eeuwigheid.
Amen.
"

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jan 2006 21:49

Dat zíjn dus enkele zinnetjes. :roll:

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 jan 2006 21:51

Met excuses dan, ik had het gebed voor de predikatie voor ogen... mijn vergissing dus.

caprice

Berichtdoor caprice » 02 jan 2006 21:54

Optimatus schreef:Met excuses dan, ik had het gebed voor de predikatie voor ogen... mijn vergissing dus.

Daar kun je wél tijd voor nemen. Gewoon op tijd opstaan.
En als je je verslaapt is er ook nog een korter gebed vóór de predikatie volgens mij.

abc

Re: Bidden-Danken met eten

Berichtdoor abc » 02 jan 2006 22:38

fem schreef:
marina87 schreef:Ik zit me af te vragen waarom we altijd bij iedere maaltijd bidden en danken, kom dit ook in de Bijbel voor, zo ja, waar? Vreemd eigenlijk dat je voor andere dingen zelf bepaald op welk dagdeel je daarvoor bidt of dankt, en dat zo standaard 3x per dag...

onze kattebakgever zei het zo: als je eet dan wordt je weer gevoed, je mag danken voor je eten, als vergelijking dat God je ook geestelijk wil voeden, dus zeg maar, dan u Heer dat u mij weer wil voeden, en dank U ook dat U mij weer geestelijk wil voeden.
En dat eten zegenen, nja, het is op zich wel goed om te vragen of je eten een zegen voor je lichaam mag zijn, mja, dat is het zowiezo wel, God heeft je al gezegend door dat eten te geven, dan hoef je volgens mij niet nog eens te vragen of Hij dat eten dan een zegen wil laten zijn voor je lichaam. Ik dank altijd alleen maar, als ik bid voor mn eten tenminste.

Ik heb een dominee wel eens horen uitleggen dat je moet bidden of de Heere het eten wil zegenen, zodat je nieuwe krachten krijgt en dat je die krachten mag/zal gebruiken tot eer van God. Hij (de ds) voegde er nog aan toe dat als mensen hun krachten (die ze door eten verkregen hebben) niet tot eer van God gebruiken, het voedsel niet waard zijn.

Terug naar “Archief”