Joden, christenen en de wet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Charity
Mineur
Mineur

Re: Joden, christenen en de wet

Berichtdoor Charity » 17 jul 2003 23:21

Klaas schreef:
5) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Beiden behoeven ze zich niet meer aan de wet te houden. Uiteraard dienen wel Gods morele richtlijnen onderhouden te worden.

Een beetje deze denk ik, hoewel ik nog niet helemaal weet hoe het met de wet zit. Wie of wat zich nu wel aan de tien geboden moet houden en het zijn wel goede wetten om aan te houden volgens mij. De andere wetten zijn wel vervallen.

p.s. Klaas welk hokje kies jij?

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 26 jul 2003 23:00

Klaas schreef:1) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Dit heeft betrekking op de manier waarop we zalig worden. De Joden dienen zich echter nog wel aan de volledige wet te houden. Christenen zijn dat niet verplicht. Voor hen gelden geen of alleen de 4 geboden uit Handelingen 15.

5) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Beiden behoeven ze zich niet meer aan de wet te houden. Uiteraard dienen wel Gods morele richtlijnen onderhouden te worden.

Tja, een lastige keuze, het is zo tijdsgebonden. In de handelingenperiode geldt volgens mij 1), Christus was gereed om weer als Koning terugtekeren, als het volk zich zou bekeren tot haar Bruidegom :wink: .

Nu in deze tijd geldt 5), met dien verstande dat het een messiaans-joodse-christen vrij staat om de Joodse wetten te onderhouden om Joodse broeders voor Christus te winnen.

Galatians 5:1-6 Staat dan in de vrijheid, met welke ons Christus vrijgemaakt heeft, en wordt niet wederom met het juk der dienstbaarheid bevangen.
2 Ziet, ik Paulus zeg u, zo gij u laat besnijden, dat Christus u niet nut zal zijn.
3 En ik betuig wederom een iegelijk mens, die zich laat besnijden, dat hij een schuldenaar is de gehele wet te doen.
4 Christus is u ijdel geworden, die door de wet gerechtvaardigd wilt worden; gij zijt van de genade vervallen.
5 Want wij verwachten door den Geest, uit het geloof, de hoop der rechtvaardigheid.
6 Want in Christus Jezus heeft noch besnijdenis enige kracht noch voorhuid, maar het geloof, door de liefde werkende.
(SV)

Gelukkig ben ik niet besneden :mrgreen: , dus gaat het houden van de wet aan mij voorbij. Uit liefde voor Christus wil ik mijn leven laten leiden door Zijn Geest. Dat ik mijn wandel liefde voor Hem mag uitstralen naar anderen, want daar draait het denk ik om. Kan ik in wat ik doe of zeg de ander niet van God verwijderen, maar juist voor God winnen.

Romans 14:13 Laat ons dan elkander niet meer oordelen; maar oordeelt dit liever, namelijk, dat gij den broeder geen aanstoot of ergernis geeft.
(SV)

In de toekomst weer 1), waarbij ik denk dat er geen heidense-christenen zullen zijn, maar er weer wel geofferd zal worden, zie o.a. Zacharia 14. en Openbaringen 19 en 20 (Zelfde tijd m.i.)
Heaven is a wonderful place,
because my LORD JESUS is there.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 11:48

In de toekomst weer 1), waarbij ik denk dat er geen heidense-christenen zullen zijn, maar er weer wel geofferd zal worden, zie o.a. Zacharia 14. en Openbaringen 19 en 20 (Zelfde tijd m.i.)
Hoe kom je daar toch nou bij, Hemelburger. Zou de dieren op de nieuwe hemel en aarde nog steeds moeten blijven lijden onder de zonde van de mens? Of worden ze dan EINDELIJK ook verlost! En in de eerste plaats: Christus is toch gestorven? Waarom dan weer gaan offeren? Dat is toch een ontzettende dwaling?

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 29 jul 2003 21:49

Hoi surfer,

Je schreef:
Zou de dieren op de nieuwe hemel en aarde nog steeds moeten blijven lijden onder de zonde van de mens?

In de toekomst nog wel totdat de periode van Openb. 19 en 20 (= Zach.14.) voorbij zijn.
Ik heb het daarbij nog niet gehad over een nieuwe hemel en aarde, de bijbelgedeelten ook niet!!
Maar als daarna de beloofde nieuwe hemel en aarde er zullen zijn is er geen zondige mens meer dus hoeft er niemand meer onder de zonde van de mensheid te leiden, dus ook de dieren niet.

En schreef:
Of worden ze dan EINDELIJK ook verlost!

Gode zij dank van wel.

En schreef:
En in de eerste plaats: Christus is toch gestorven?

Maar Zijn offer wordt jammer genoeg niet door iedereen aanvaard.

En schreef:
Waarom dan weer gaan offeren?

Tja, de bijbel geeft aan dat er in de toekomst weer minstens één tempel zal staan in Jeruzalem. Eéntje waar de satan zich als god zal laten vereren (zie o.a. 2 Thess.). In Openbaringen 11 wordt vermeldt dat er bij de tempel ook een altaar is!!
Maar waarom? Waarschijnlijk omdat de mensen (heidenen) die de aarde dan bevolken geen aanspraak meer kunnen maken op het verlossende Bloed van Jezus Christus. Het Joodse volk zal dan als priestervolk fungeren voor de heidenen, zij mogen de offers die de heidenen komen brengen offeren aan de Koning. Zacharia 14:19-21 meldt daarbij dat de volkeren wel moeten anders zal er geen regen meer vallen.

En schreef:
Dat is toch een ontzettende dwaling?

Dat meen je toch niet? :shock:
Heaven is a wonderful place,

because my LORD JESUS is there.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 jul 2003 09:16

Maar waarom? Waarschijnlijk omdat de mensen (heidenen) die de aarde dan bevolken geen aanspraak meer kunnen maken op het verlossende Bloed van Jezus Christus. Het Joodse volk zal dan als priestervolk fungeren voor de heidenen, zij mogen de offers die de heidenen komen brengen offeren aan de Koning. Zacharia 14:19-21 meldt daarbij dat de volkeren wel moeten anders zal er geen regen meer vallen.

En schreef:
Quote:
Dat is toch een ontzettende dwaling?

Dat meen je toch niet?
een herintroductie van de offerdienst lijkt me wel heel erg inconsistent.

Terug naar “Archief”