Moet de kerk wel je gemeente zijn?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 06 dec 2005 14:18

Raido schreef:
Dreamster schreef:Ik vind op dit moment de kerk niet echt een fundament voor mn geloof...eerder een rukwind die alles omver wil waaien..
Blijf gewoon rustig zitten hoor, probeer niet te kritisch te luisteren filter er uit wat voor jou van toepassing is, dat doe ik ook, doe ik dat niet dan loop ik te bokken over dat de dominee zo zwaar is, het alleen hel en verdoemenis is.. Zie ook eens hoe ruim het evangelie ook in de gergem is (en nee ik ben echt niet DE gergemmer).

Ik zie mijn kerk (gergem) als mijn thuisbasis vanwaaruit ik als een scheepje overal wel eens aanleg, net als een schip heb ik dus een thuishaven (en ik kerk wel voornamelijk gergem, maar ook wel eens wat anders).. Ik denk dat er wel ergens een kerk je gemeente moet zijn, dat wil niets zeggen over dat je niet alleen in die kerk mag zitten.

Kijk...als je ouder ben kan dat wel...Maar bijvoorbeeld de catechesatie is bedoel als lering en onderwijzing...Jippie....het enige wat ik daar leer is dat die man geen enkel benul heeft van wat er in mijn koppie omgaat...

Dat is misschien ook wel moeilijk...tja..
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2005 14:27

Klopt! het is altijd zo dat als jij vragen in je hoofd hebt en de bahandeling gaat over iets totaal anders dat je je zo gefrustreerd voelt, het dan vragen kan helpen (het beste na de tijd, ik denk dat je jou dominee ook rustig een brief zou kunnen schrijven, het is echt een lieve man, heb hem gesproken in Reichenbach op vakantie, de week erna op kamp).

Onder de schriften, hoe stom en ouderwets het ook klinkt. Kijk eens als je het niet begrijpt in de kanttekeningen (online bijbel is daar heel erg handig voor www.statenvertaling.net heb je hem ook met kanttekeningen). Dan zie je vaak dat sommige dingen zo anders zijn dan ze lijken. De gergem veranderd gelukkig (dat merk je op JV bijvoorbeeld maar kijk eens naar de Jeugdbond van de Gergem die weten wat er leeft en ze zijn niet echt heel star).. ik denk (en hoop) dat de Gergem over pakweg 20 jaar veranderd is, en we veel meer op b.v de HHK/PKN lijken..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 dec 2005 15:01

Als je bijbelteksten niet begrijpt, kan het ook handig zijn om (bv op www.biblija.net) verschillende vertalingen te vergelijken. En anders open je toch een topic hier op refoweb :)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2005 15:44

Lalage schreef:Als je bijbelteksten niet begrijpt, kan het ook handig zijn om (bv op www.biblija.net) verschillende vertalingen te vergelijken. En anders open je toch een topic hier op refoweb :)
Ik gebruik biblija.net meestal ja, maar statenvertaling.net is vet handig omdat de kantekingen (hoe ouderwets soms) toch best duidelijk zijn (wacht op de NBV met kanteks).

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 06 dec 2005 16:42

Raido schreef:
Lalage schreef:Als je bijbelteksten niet begrijpt, kan het ook handig zijn om (bv op www.biblija.net) verschillende vertalingen te vergelijken. En anders open je toch een topic hier op refoweb :)
Ik gebruik biblija.net meestal ja, maar statenvertaling.net is vet handig omdat de kantekingen (hoe ouderwets soms) toch best duidelijk zijn (wacht op de NBV met kanteks).

Haha, ik heb de laatste dagen ook veel biblija gebruikt (voor werkstuk), je hebt daar toch ook kanttekeningen? En wij hebben ook een bijbel met kanttekeningen. De oude statenvertaling met nieuwe kanttekeningen :wink: Tja,
Weetje, het is frustrerend als je een goede preek heb gehoord zondag en dat je maandagavond dan eigenlijk het tegenovergestelde hoort...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 06 dec 2005 16:45

Uhuh.. best wel herkenbaar, maar vooral omdat je dan geen weerwoord heb onderhand (na 3 jaar refoweb) heb ik dat eigenlijk wel, en praat ik mijn beste leraar Godsdienst klem (wel sneu voor hem eigenlijk)..

André

Berichtdoor André » 06 dec 2005 19:07

Raido schreef:(wel sneu voor hem eigenlijk)..
Vind je, hij krijgt daar salaris voor, toch?

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 06 dec 2005 19:12

Raido schreef:Uhuh.. best wel herkenbaar, maar vooral omdat je dan geen weerwoord heb onderhand (na 3 jaar refoweb) heb ik dat eigenlijk wel, en praat ik mijn beste leraar Godsdienst klem (wel sneu voor hem eigenlijk)..

Hehe...ik praat die meneer er ook altijd uit...dat is niet zo'n probleem voor me...maar dat is uit woede, frustratie...

Wat hij heeft gezegd blijft toch hangen..

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 07 dec 2005 07:59

Ach wat mij geholpen heeft in de zoektocht naar wie God is... Ik heb een soort mentor (een man van 56 :mrgreen: ) gezocht, die me heeft geholpen met de meest prangende vragen. Hij heeft het wel nooit gezegd, maar ik zie nu dat hij al die tijd voor me heeft gebeden en dat ik daardoor gegroeid ben. Ik ben nu zo 4 jaar echt christen en ik merk dat ik ook kan gaan beginnen met het mentoren van jonge christenen. En dat is wat ik graag wil. Mensen helpen bij de zoektocht naar wie God nou werkelijk is.
Laat je leiden door Hem!

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 02 jan 2006 15:20

ik denk dat een huiskerk wat eigenlijk die studentenvereniging geworden is best goed is, naast een gewone kerk, het is wel goed om een kerk te hebben, je bent dan met een grote groep mensen een grote gemeente daardoor dus meer eenheid enzo. Maar het is goed als je binnen zo een gemeente kleine groepjes hebt waarin je echt lekker elkaar op kunt bouwen enzo. Ik zeg, allebei :D
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Terug naar “Archief”