vrouwelijke domine??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 jul 2003 08:45

the_mask schreef:
In de gergem bijvoorbeeld gaan de mannen staan bij het gebed. De vrouwen moeten blijven zitten! Sorry hoor dit vind ik behoorlijk minderwaardig! Op zich vind ik het wel relax dat ik als vrouw mag lekker blijven zitten, want het gebed daar is staand niet uit te houden

Wat een enorme lariekoek is dit!! Boos word ik ervan! Dat mannen tijdens het gebed gaan staan, heeft niets maar dan ook niets te maken met de positie van de man t.o.v. de vrouw. Het is slechts een teken van eerbied tegenover Degene die aanbeden wordt.

Denk toch eens een keer na voordat je zomaar wat roept!

Grrr...

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 jul 2003 08:55

zie ook: http://www.kerkleven.nl/kerkleven/2002-10.htm

Verder gaat het er in deze discussie denk ik helemaal niet om of vrouwen al dan niet minder geschikt zouden zijn dan mannen. Ik ben ervan overtuigd dat er genoeg vrouwen zijn die het qua seculiere gaven beter zouden doen dan mannen. Echter, het gaat erom wat de Bijbel hierover zegt. De volgende teksten zeggen m.i. genoeg:

1 Tim. 2:8
Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid.

1 Cor. 14:34
Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.

Misschien moeten de vrouwen onder ons eens ophouden om de rol die zij reeds bij de schepping toebedeeld hebben gekregen als ondergeschikt te zien? (Of zeg ik nu iets heel erg fouts....?? :lol: )
Laatst gewijzigd door Pieter op 29 jul 2003 09:10, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 09:03

Volgens mij tonen de meeste reacties hier vooral aan hoe besmettelijk de secularisatie en bijgaande verschijnselen zijn.

the_mask
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor the_mask » 29 jul 2003 09:24

Pieter schreef:the_mask schreef:
In de gergem bijvoorbeeld gaan de mannen staan bij het gebed. De vrouwen moeten blijven zitten! Sorry hoor dit vind ik behoorlijk minderwaardig! Op zich vind ik het wel relax dat ik als vrouw mag lekker blijven zitten, want het gebed daar is staand niet uit te houden

Wat een enorme lariekoek is dit!! Boos word ik ervan! Dat mannen tijdens het gebed gaan staan, heeft niets maar dan ook niets te maken met de positie van de man t.o.v. de vrouw. Het is slechts een teken van eerbied tegenover Degene die aanbeden wordt.

Denk toch eens een keer na voordat je zomaar wat roept!

Grrr...

Waarom mag de vrouw dan niet staan? Ik heb namelijk nog geen vrouw zien staan? Waarom kwaad? ik wil alleen een reden weten waarom ik nooit de vrouw zie staan? Trouwens ik vind dat sommige mannen heel minderwaardig over vrouwen doen, daar wordt ik pas kwaad van!
O taste and see that the LORD is good: blessed is the man that trusteth in him. Psalm 34:8

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 jul 2003 09:28

Ik denk dat het feit dat vrouwen blijven zitten meer voortkomt uit een bepaalde traditie die is gegroeid. Ik zou geen reden kunnen bedenken waarom vrouwen (en kinderen) niet zouden gaan staan tijdens het gebed, van mij mogen ze. Het gaat me erom dat je niet zomaar iets moet roepen zonder na te denken wat.

En wie doet er hier minderwaardig over vrouwen? Ikke niet dacht ik...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 09:48

surfer schreef:
Ik vindt alleen dat een vrouw geen baas over mannen hoort te zijn of mannen hoort te onderwijzen. ...

Volgens de Bijbel behoef ik enkel aan mijn eigen man 'onderdanig' te zijn.
volgens de bijbel mag je ook niet boven andere mannen staan. Niet omdat ik het zo wil, blijkbaar heeft God het zo gewild.

surfer schreef:

Ik zie niet dat Jezus die invulling opgeheven heeft; zoals ik al eens gezegd heb: er was niet één vrouwelijke geroepen discipel .....

Wat te doen met Hand 9:36: 'En te Joppe was een zekere discipelin met name Tabitha.....'?
een discipelin, maar die waren er ten tijde van Jezus ook. Ik bedoel: geroepen discipelen, zoals de 12 waren.

Waarom gaat niemand in op mijn argument dat Jezus die 'fout' niet rechtgetrokken heeft? 12 geroepen disicipelen, geen enkele vrouw. Apostelen: geen vrouw.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 29 jul 2003 09:52

Code: Selecteer alles

1 Tim. 2:8
Een vrouw late zich leren in stilheid, in alle onderdanigheid.
Doch ik laat de vrouw niet toe, dat zij lere, noch over den man heerse, maar wil, dat zij in stilheid zij.
Want Adam is eerst gemaakt, daarna Eva.
En Adam is niet verleid geworden; maar de vrouw, verleid zijnde, is in overtreding geweest.
15 Doch zij zal zalig worden in kinderen te baren, zo zij blijft in het geloof, en liefde, en heiligmaking, met matigheid

Even een klein vraagje Pieter.

Want Adam is eerst gemaakt en daarna Eva. Heeft dat iets te maken met het feit dat de man boven de vrouw staat? Wel vreemd eigenlijk dat in Genisis word bedoeld: dat Eva door de rib van Adam is gemaakt. En God heeft dat beslist gedaan om Eva gelijk te stellen aan Adam. (Hij heeft Eva niet uit de voeten geschapen of uit het hoofd, om haar niet te vertrappen of te verhogen)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 29 jul 2003 10:05

evelien schreef:
Want Adam is eerst gemaakt en daarna Eva. Heeft dat iets te maken met het feit dat de man boven de vrouw staat? Wel vreemd eigenlijk dat in Genisis word bedoeld: dat Eva door de rib van Adam is gemaakt. En God heeft dat beslist gedaan om Eva gelijk te stellen aan Adam. (Hij heeft Eva niet uit de voeten geschapen of uit het hoofd, om haar niet te vertrappen of te verhogen)

Evelien, volgens de Bijbel heeft dat inderdaad iets te maken met het feit dat de man het hoofd van de vrouw is (ik vind dat wat anders dan erboven staan!!). Anders zou het zo in deze tekst niet worden genoemd, denk je wel? Wat betreft de rib, ik denk eerder dat dit de bijzondere relatie aangeeft die er is tussen man en vrouw. Voor elkaar geschappen, om elkaar tot steun en hulp te zijn.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 10:28

de uitdrukking 'het hoofd der vrouw' mag je zeker niet vertalen als 'boven staan' of 'meer zijn dan', het heeft een hele fijnzinnige/subtiele betekenis, die veel mensen niet begrijpen.

En God heeft dat beslist gedaan om Eva gelijk te stellen aan Adam. (Hij heeft Eva niet uit de voeten geschapen of uit het hoofd, om haar niet te vertrappen of te verhogen)
wat een orginele uitleg, Evelien!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 jul 2003 12:17

Enne, nog iets: wie leert dat de man 24 ribben heeft is een ketter en ontkent de onderdanigheid van de vrouw :)

Maarre, ff serieus: surfer, jij vind dus dat de vrouw niet mag leren? en in hoeverre geldt dat dan?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 12:39

Gershwin, ik denk dat er op grond van de bijbel een vrouw niet behoort te leren, zeker niet als er voldoende capabele mannen zijn. Het gaat voor mijn gevoel ook tegen de natuur in. In een privé-gesprek leer ik echter graag iets van een vrouw.

Deborah nam inderdaad het heft in handen, maar pas toen de mannen (shame on them!) het erbij lieten zitten.

Richteren 4:

6 En zij zond heen en riep Barak, den zoon van Abinoam, van Kedes-Nafthali; en zij zeide tot hem: Heeft de HEERE, de God Israels, niet geboden: Ga heen en trek op den berg Thabor, en neem met u tien duizend man, van de kinderen van Nafthali, en van de kinderen van Zebulon?
7 En Ik zal aan de beek Kison tot u trekken Sisera, den krijgsoverste van Jabin, met zijn wagenen en zijn menigte; en Ik zal hem in uw hand geven?
8 Toen zeide Barak tot haar: Indien gij met mij trekken zult, zo zal ik heen trekken; maar indien gij niet met mij zult trekken, zo zal ik niet trekken.
9 En zij zeide: Ik zal zekerlijk met u trekken, behalve dat de eer de uwe niet zal zijn op dezen weg, dien gij wandelt; want de HEERE zal Sisera verkopen in de hand ener vrouw. Alzo maakte Debora zich op, en toog met Barak naar Kedes
.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 jul 2003 16:14

Dat van 'sisera verkopen in de hand van een vrouw' slaat volgens mij op Jael, maar dat terzijde. Weet je wat het met al dit soort discussies is: het draait om je visie op het al dan niet cultuurbepaald zijn van bepaalde bijbelgedeeltes. Maar ik kan dan beter een nieuw topic 'schriftgezag' openen, tenzij dat al bestaat....

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 29 jul 2003 16:17

Dat van 'sisera verkopen in de hand van een vrouw' slaat volgens mij op Jael, maar dat terzijde.
inderdaad, maar het is een soort terechtwijzing vanwege de zwakheid van Barak; de overwinning zal door een vrouw behaald worden...

Ik ben mij ervan bewust dat traditie en cultuur een grote rol spelen; maar in andere gevallen kan ik daar toch ook wel afstand van doen, als ik denk dat iets vooral daardoor bepaald wordt. Ik denk dat het voor mijzelf toch wel iets fundamenteels is.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 29 jul 2003 18:37

Mijn tenen gaan dus echt krullen van een aantal reacties hier. Er worden de hele tijd bijbelteksten geplaatst, maar het lijkt maar bij weinig mensen op te komen dat dit misschien allemaal wel cultureel bepaald is geweest.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 29 jul 2003 19:29

Gershwin schreef:Dat van 'sisera verkopen in de hand van een vrouw' slaat volgens mij op Jael, maar dat terzijde. Weet je wat het met al dit soort discussies is: het draait om je visie op het al dan niet cultuurbepaald zijn van bepaalde bijbelgedeeltes. Maar ik kan dan beter een nieuw topic 'schriftgezag' openen, tenzij dat al bestaat....

Wat zei je, chickie? dit stond er eerder dan jouw post...

Goodbye.

Terug naar “Archief”