Stelling: Een huwelijk tussen ongelovigen is huichelarij

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Stelling: Een huwelijk tussen ongelovigen is huichelarij

Berichtdoor TheEdge » 01 jul 2003 14:06

Om jullie even te kietelen de volgende stelling:

Een huwelijk tussen ongelovigen is geen huwelijk, maar huichelarij

Onderbouwing: Het huwelijk is ingesteld door God, als een verbintenis tussen drie partijen, een man, een vrouw en God. Een soort van drie-eenheid. Het is een keerpunt in je leven, waarin man en vrouw besluiten om elkaar op te bouwen en aan te vullen, terwijl God gevraagd wordt om het huwelijk te zegenen en bij hen te zijn in de rest van hun leven. De hele gemeente dient daarbij als getuige, en heeft vervolgens de verantwoordelijkheid om dit pasgetrouwde stel te ondersteunen in hun hele huwelijk.

Mensen die niet geloven, daarvoor heeft het huwelijk slechts ceremoniele waarde; een feestje om te laten zien dat je bij elkaar hoort. Zij kunnen dus net zo goed gaan samenwonen en een house-warming-party houden. Bovendien trouwen zij toch vaak pas als ze al enige tijd hebben samengewoond, waardoor dat hele huwelijk helemaal nergens meer op slaat.

Ik ben benieuwd wat jullie van deze stelling vinden.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 01 jul 2003 21:47

Mwha, het huwelijk is een Goddelijke instelling mee eens, dat ongelovigen met elkaar gaan is te wijten aan moedertje natuur, dat heeft niks met gelooft te maken.

Zagen veel mensen maar dat het een Goddelijke instelling was........ :wink:

Immortal

Berichtdoor Immortal » 04 jul 2003 16:47

Nee dat kun je niet zeggen. Huichelarij is een veel te groot woord. Ongelovigen kunnen toch ook (ondanks ze neit geloven) een heel gelukkig leven leiden, getrouwd, samen (met kinderen) en elkaar trouw beloven tot huh dood???

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 jul 2003 07:50

Precies immortal, ook zo'n huwelijk kan heel gelukkig zijn. Alleen hebben ze niet een zegen in de kerk gevraagd, heel logisch natuurlijk voor mensen die nooit naar de kerk gaat. Maar ik ben er van overtuigd dat dat ook heus goeie huwelijken zijn

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 08:26

Een levne zonder God zal nooit Gods bedoeling met dat leven bereiken.

Twee levens zonder God zullen nooit Gods bedoeling met dat leven bereiken.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jul 2003 13:15

Zonder God kun je toch niet gelukkig zijn????

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 jul 2003 13:24

Evelien schreef:Zonder God kun je toch niet gelukkig zijn????

Nee oke, daar heb je gelijk in, zo denken wij, maar andere mensen weten toch niet beter en weten toch ook niet wat ze missen.
Ik geloof echt wel dat daar goeie huwelijken in zijn en mensen die op hun manier ook gelukkig zijn.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jul 2003 13:29

Ikke21 schreef:

Nee oke, daar heb je gelijk in, zo denken wij, maar andere mensen weten toch niet beter en weten toch ook niet wat ze missen.
Ik geloof echt wel dat daar goeie huwelijken in zijn en mensen die op hun manier ook gelukkig zijn.

daar ben ik niet met je eens. als jij met mensen gaat praten over de dingen van deze tijd en ook over "gelukkig zijn" dan kom je er wel achter dat zo ongelukkig zijn....

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 jul 2003 13:33

ongelukkig voor de eeuwigheid, maar gelukkig voor nu.

Ik weet 100% zeker dat mijn on-christelijke vrienden ook gelukkig zijn, maar alleen voor nu en dus niet voor de eeuwigheid.
Maar bij hun is dood, dood, dus zijn ze op de aarde toch heerlijk aan het leven en gelukkig zijn?!

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 13:38

Ikke21 schreef:

het maakt niet uit hoe je iets vind, het maakt uit hoe het is. En ik geloof dat alles waar is wat in de bijbel staat. En dus geloof ik dat een mens pas echt tot volle bloei komt als Jezus in zijn leven is. En dus moet ikg een genoegen nemen met het argument: ze weten niet beter. Als jij mensen kent die niet beter weten, zul je ze van GOd moetne vertellen.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 07 jul 2003 13:42

Tuurlijk joris daar ben ik het helemaal mee eens, maar ik kan bij die mensen kletsen als brugman, maar naar de kerk zullen ze nooit gaan (als het aan hun zelf legt), God kan wonderen doen!!
Maar als ik nu aan ze zou vragen of ze gelukkig zijn, dan krijg ik ja te horen.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 07 jul 2003 19:41

Iedereen heeft een ingeschapen Gods kennis, dus niemand kan zegen dat er geen God is, wel denk ik dat mensen die nooit van God gehoord hebben het niet kunnen plaatsen, maar het op een andere manier invullen.

Waarom zouden mensen die nooit van God gehoordt hebben niet gelukkig kunnen zijn, mischien vullen ze samen, het leven wel zo in dat Christenen er nog wat van kunnen leren.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 09 jul 2003 03:01

Gelukkig zijn, okee.

Maar waarom hebben ongelovigen daar dan een huwelijk voor nodig?
Samenwonen en een feestje geven is dan ook voldoende, toch? Dat hele gedoe bij de burgelijke stand is alleen maar ceremonieel en uiterlijk vertoon. Gaat helemaal nergens over.

Of niet?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Stranger in this Place
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Stranger in this Place » 27 jul 2003 20:52

God heeft iedereen naar zijn beeld geschapen...of je nu kiest om bij Hem te horen of niet, dat doet niets af aan hoe je gemaakt bent. En elk huwelijk is een voorbeeld van de relatie tussen Jezus en zijn Kerk, misschien weet je dat niet als je niet gelooft, het is nog wel zo.
I know You stay true when my world is fozz
I always see You when my sight is lost

www.mutemath.com

Julius
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Julius » 29 jul 2003 00:38

Deze stelling vind ik onjuist. Het huwelijk is geen monopolie van gelovigen, ook niet gelovigen kunnen trouwen en zelf een invulling geven aan hun huwelijk.

Terug naar “Archief”