danken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Charity
Mineur
Mineur

danken

Berichtdoor Charity » 26 jul 2003 14:58

Ik merk vaak bij mezelf dat ik het moeilijk vind om de Heere te danken. Bidden gaat wel, maar zelfs als ik aan het danken ben ga ik toch weer dingen vragen en dat is toch bidden.

Hoe is dat bij jullie? Herkennen jullie dit en wat kan je eraan doen?

groetjes Charity

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 26 jul 2003 19:09

We hebben veel om voor te danken, maar minstens zoveel om voor te bidden. Het lijkt me dan ook logisch dat danken niet kan zonder ook te bidden. Zou je alleen maar danken, dan vrees ik dat het gebed zou neigen naar dat van de farizeeër in de tempel.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

wina
Mineur
Mineur

Re: danken

Berichtdoor wina » 26 jul 2003 20:48

Charity schreef:Ik merk vaak bij mezelf dat ik het moeilijk vind om de Heere te danken. Bidden gaat wel, maar zelfs als ik aan het danken ben ga ik toch weer dingen vragen en dat is toch bidden.

groetjes Charity

Mijn moeder heeft mij al jong geleerd dat je beter 2x ergens voor kan danken dan helemaal niet, en dat zit er echt bij mij ingeroest, dus heb ik er weinig moeite mee. Ik bid dan ook altijd meer in de zin van :
Vader ik dank U dat mijn zorgen bij U bekend zijn, en dat wij alles bij U mogen brengen. Of :
Vader ik dank U dat U in uw Woord gezegd hebt dat U mijn Heelmeester bent, en dat U zich altijd aan uw beloften houdt. Of :
Vader, ik dank U, dat wij tot U mogen komen in de naam van uw Zoon Jezus.
Kijk, dit is dankend bidden.
Ik ben het dan ook niet met Omega eens, die zegt dat het gaat neigen naar de farizeeër in de tempel, want die dankte dat hij beter was dan de ander, en dat is nogal een verschil dan danken voor wie Jezus voor je is.
Weest blij in de Heer !

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 28 jul 2003 09:02

Er staat "neigen", daarmee is mijn opmerking al enigszins genuanceerd. Maar je hebt gelijk: we hebben erg veel om voor te danken. Maar desondanks nog genoeg om voor te bidden. B.v. dat de Heere ons wil behoeden voor (uitbrekende) zonden, ons wil sparen en bewaren, onze zonde wil vergeven, enz.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jul 2003 09:32

Als je het Onze Vader eens goed leest dan kom je daar Bidden en Danken in tegen.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 jul 2003 10:22

Omega schreef:Er staat "neigen", daarmee is mijn opmerking al enigszins genuanceerd. Maar je hebt gelijk: we hebben erg veel om voor te danken. Maar desondanks nog genoeg om voor te bidden. B.v. dat de Heere ons wil behoeden voor (uitbrekende) zonden, ons wil sparen en bewaren, onze zonde wil vergeven, enz.

Inderdaad !
Weest blij in de Heer !

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 28 jul 2003 11:03

Je moet danken en bidden, maar hoe kan het dat je (ik voornamelijk) makkerlijker bid, dan dank? Hebben meer mensen dat?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 28 jul 2003 12:14

Omdat mensen meer kijken naar wat ze niet hebben dan naar wat ze wel hebben? (heeft onderzoek uitgewezen)
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 28 jul 2003 19:41

Ik vind het juist gemakkelijk om te danken, als je 's ochtends weer wakker wordt, is het eerste wat ik bid: Heere, dank U wel, ik bèn er nog! Ook voor zulke ogenschijnlijk gewone dingen, het mooie weer, het feit dat het weekend is, als je een mooie preek hebt mogen horen, en zo zijn er nog veel meer dingen op te noemen.

Bidden vind ik juist moeilijker, ik heb het gevoel dat het bij mij altijd van die standaardzinnetjes zijn, en elke dag hetzelfde.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 28 jul 2003 19:47

Bidden, is voor mij vooral alles vragen aan God, vragen om dit en vragen omdat.
En danken doe ik dan weer te weinig.

Die combinatie vinden is best moeilijk vind ik, vooral omdat de gebeden vaak standaart zijn.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 28 jul 2003 20:04

Ik vind eigenlijk bidden moeilijker. Er is zo enorm veel om te danken. Eigenlijk bid ik alleen voor anderen, voor mezelf lijkt zo egoistisch. Bovendien heb ik altijd het idee 'God weet het toch beter' Op zich mis ik niet zo veel, ik heb veel te veel.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 28 jul 2003 20:09

Het danken doe ik altijd het eerste en dan bid ik ergens voor. Wat God heeft je toch weer doen wakker maken? weer eten gegeven? etc.

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 28 jul 2003 22:02

een "juist" gebed kan inderdaad heel moeilijk zijn! en dan hebben we het hier nog niet eens over hoe we tegen gebedsverhoring aan kijken. als we alleen kijken naar ons eigen gebed, zijn er inderdaad 2 factoren die daarin belangrijk zijn
1 bidden.
2 danken.

als we het hiermee moeilijk hebben is het heel mooi om te weten dat wij geen mooi gebed hoeven te bidden. ik las hier ergens boven: "als ik bid worden het snel standaard zinnen"

belangrijk is ook hierbij, dat we bewust worden dat bidden en dus ook danken voor iedereen moeilijk kan zijn/is. waren het niet de discipelen die vroegen aan Jezus: "leer ons bidden?" dat kan erg vertroostend werken!

wat mij ook altijd vertroost, is dat Jezus en de Heilige Geest met ons meebidden bij de Vader. dus als ons gebed standaard lijkt, of stotterend, of wat dan ook, de Heilige Geest bidt het "mooi" bij God!!

Ik denk zelf dat we niet perse een evenwicht moeten hebben in bidden en danken. als ik naar mezelf kijk, bid ik de ene keer meer, en de andere keer blijft het bij danken. dat mag denk ik ook. toch probeer ik altijd in elk gebed beide aspecten te benaderen. waarom? gewoon omdat God het waard is om gedankt te worden!! alles wat ik ben, komt van Hem! waarom bidden? omdat ik nog zoveel moet leren, en zoveel nog nodig heb!! en omdat mijn naasten ook nog zoveel tekort komen!

als ik geen gebed weet, zeg ik dat ook tegen God. Dan helpt Hij je! en het Onze Vader, blijft ook altijd een prachtig gebed, wat door Jezus Zelf gegeven is...! ik probeer altijd Close 2 God te komen/blijven/zijn!

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Re: danken

Berichtdoor trijntjejohanna » 30 jul 2003 10:55

Charity schreef:Ik merk vaak bij mezelf dat ik het moeilijk vind om de Heere te danken. Bidden gaat wel, maar zelfs als ik aan het danken ben ga ik toch weer dingen vragen en dat is toch bidden.

groetjes Charity

ik herken dit ook heel erg bij mezelf.. als ik dan gebeden heb dan denk ik : wat heb ik weer veel gevraagd en weinig tot nergens voor gedankt! dan ga ik vaak nog een keer bidden en dank ik Hem voor alles!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 jul 2003 12:18

ik dank tussen de bedrijven door :), meer even stilstaan bij

Terug naar “Archief”