Wat is de oorsprong van belijdenis doen ?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

wina
Mineur
Mineur

Wat is de oorsprong van belijdenis doen ?

Berichtdoor wina » 27 jul 2003 13:08

Ik wil hier graag een antwoord op, dus open ik even een nieuwe topic .

Ik lees al een tijdje mee, maar kom toch tot een vraag :

Kunnen jullie mij een plaats in de bijbel aantonen waar aangegeven wordt dat je belijdenis moet doen om aan het avondmaal te mogen of bij een kerkgenootschap te horen ?
En dan bedoel ik niet een aanhaling uit de H. Catechismus of Dordse Leerregels of iets van die richting, maar duidelijk uit de bijbel ?

Bij ons is het n.l. anders, je wordt gedoopt op je belijdenis van je GELOOF.
Weest blij in de Heer !

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 27 jul 2003 14:00

De bedoeling is volgens mij een soort 'examen' van je geloof, zodat het avondmaal niet ontheiligd wordt. Het is een toelating na onderzoek (want dat hoort bij belijdenis doen - je wordt onderzocht door de kerkenraad).

Praktisch gevolg in de GKV is dat je aan het avondmaal en mag stemmen. En trouwen :) .
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 27 jul 2003 14:58

xgnoom schreef:De bedoeling is volgens mij een soort 'examen' van je geloof, zodat het avondmaal niet ontheiligd wordt. Het is een toelating na onderzoek (want dat hoort bij belijdenis doen - je wordt onderzocht door de kerkenraad).

Praktisch gevolg in de GKV is dat je aan het avondmaal en mag stemmen. En trouwen :) .

Dat snap ik, maar ik zou graag een bijbelse onderbouwing hiervan hebben. Waar kan ik dat terugvinden dat het in de bijbel ook voorkwam?
Weest blij in de Heer !

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 27 jul 2003 17:08

In de brieven aan Corinte, Efeze, Hebreen?

the_mask
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor the_mask » 27 jul 2003 18:05

Evelien schreef:In de brieven aan Corinte, Efeze, Hebreen?

citaten graag! Ben het helemaal met Wina eens trouwens
O taste and see that the LORD is good: blessed is the man that trusteth in him. Psalm 34:8

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 27 jul 2003 18:59

Volgens mij is het belijdenis doen niet perse verplicht/nodig om bij een christelijke gemeente te horen (Bijbels gezien).

In de Rooms-Katholieke kerk heb je (als ik het goed heb) de eerste communie. Vanaf dat moment hoor je bij de kerk.

Volgens mij heeft Calvijn het belijdenis doen ingesteld in Geneve om duidelijk te hebben wie er wel en niet bij de kerk horen. Iedereen die belijdenis doet van het geloof hoort bij de kerk (en de daarbij horende tucht uitoefening bijvoorbeeld) en werd bijvoorbeeld geacht deel te nemen aan het avondmaal.
Belijdenis doen, gebeurde toen trouwens vanaf een jaar of 14.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 27 jul 2003 19:48

Belijdenis doen is het op je nemen van de verantwoordelijk, die je ouders zijn aan gegaan bij de doop, daar zeiden ze "ja" op de doop vragen.
Dus die neem je over van je ouders.

Verder is het een belijden dat je voor een kerk kiest, - je stelt in een bepaalde leer, dus van die kerk waar je belijdenis doet, - je zet onder de tucht van een kerk, waar ieder gemeente lid je ook op aan mag spreken.

Maar het allerbelangerijkste is dat je voor de gemeente, kiest voor God, en je verdere leven aan hem wilt wijden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 jul 2003 20:10

Cor schreef:Verder is het een belijden dat je voor een kerk kiest, - je stelt in een bepaalde leer, dus van die kerk waar je belijdenis doet, - je zet onder de tucht van een kerk, waar ieder gemeente lid je ook op aan mag spreken.

Ik heb wel belijdenis gedaan, maar heb daarbij niet voor een kerk gekozen. Dat komt voor mij later pas. Ik ben nu officieel lid van een Samen-op-Wegkerk, maar als ik lid wil worden van bv de vrijgemaakt gereformeerde kerk, zal ik wel eerst tijdens een gesprek 'gewogen' worden door ouderlingen.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 27 jul 2003 21:12

Cor schreef:Belijdenis doen is het op je nemen van de verantwoordelijk, die je ouders zijn aan gegaan bij de doop, daar zeiden ze "ja" op de doop vragen.
Dus die neem je over van je ouders.

Verder is het een belijden dat je voor een kerk kiest, - je stelt in een bepaalde leer, dus van die kerk waar je belijdenis doet, - je zet onder de tucht van een kerk, waar ieder gemeente lid je ook op aan mag spreken.

Maar het allerbelangerijkste is dat je voor de gemeente, kiest voor God, en je verdere leven aan hem wilt wijden.

Dit alles goed en wel, maar wat ik bedoel is :

Toen het belijdenis doen ingesteld werd, door wie dan ook, moeten ze dat toch gedaan hebben op bijbelse gronden en teksten kunnen aanwijzen waar op ze dat baseren ? Anders zou het een zuiver menselijke instelling zijn.

En je haalt nu een nieuw punt aan : "Je ouders zeiden "Ja" op de doopvragen.

Nu wil ik het even niet hebben over baby- of volwassendoop, maar ook dát kan ik niet vinden in de bijbel, dat kun je het beste zien bij de kamerling, als hij zegt : Wat is er tegen dat ik gedoopt wordt ? Dan zegt Filippus alleen : Indien gij van harte gelooft. Dus geen examen vooraf van een kerkeraad.

Ik heb zelf op jeugdige leeftijd ook belijdenis gedaan, omdat het zo hoorde als je de belijdeniscathechisatie doorlopen had.

Maar later ga je nadenken en je afvragen : Waar kan ik dat vinden in de bijbel, dat je dan meteen aan een kerk verbonden bent. Als je het begrip belijdenis doen al kunt vinden.

Bij ons in de gemeente komen regelmatig mensen die zich volwassen, door onderdompeling willen laten dopen, omdat ze dat de juiste manier vinden, maar toch Gereformeerd willen blijven en hun kerk niet willen
verlaten, en dat bij hun de gelegenheid daar niet voor is, natuurlijk met medeweten van hun dominee. Dat wordt dan toegestaan, omdat je bij ons door de doop niet automatisch lid van onze kerk wordt, maar voor een leven met God gekozen hebt, en daar doe je belijdenis van.
p.s Ik ben nu bij een Evang. Gemeente aangesloten.
Weest blij in de Heer !

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 28 jul 2003 07:42

Hoi Wina,

Je leest in de Bijbel ook wel van belijdenis doen, maa rnog niet in onze vorm, en ik denk dat er mee te maken heeft dat de situatie toen ook heel anders was. Denk bijvoorbeeld aan de kamerling uit Ethiopie, die man geloofde en beleed zijn geloof en werd gedoopt. Indien gij van ganse harte gelooft, zo is het geoorloofd zei Filippus. Zo zou je kunnen zeggen dat het voor het deelnemen van de sacramenten geloofsbelijdenis meot worden afgelegd.

De huidige praktijk is van belijdenis doen heeft te mkaen met het praktiseren van de kinderdoop. (Nee, hier geen opmerking of discussie over de geldigheid van de kinderdoop aub, ik wil alleen iets duidelijk proberen te maken aangaande de huidige praktijk van het belijdenis doen.) Dan komt een argument zoals Cor dat al noemde. Je bent tot de volwassenheid gekomen en hebt verstand gekregen en nu moet je zelf de verantwoordelijkheid overnemen door je vrijwillig bij de kerk te voegen of de kerk vrijwillig te verlaten. Deze blijdenis, die je voor je kinderdoop niet kon doen, wordt dan ook nu van je gevraagd, waarmee je je keuze voor deze gemeente bevestigt.

Een beetje duidelijk wina?

gr,

Maarten
The one thing you can give and still keep is your word.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 28 jul 2003 09:43

Lalage schreef:Ik heb wel belijdenis gedaan, maar heb daarbij niet voor een kerk gekozen.

Ik sluit me bij Lalage aan: bij mijn belijdenis heb ik voor God gekozen, niet voor een kerk. Dat ik daarbij belijdend lid ben geworden van een kerk is een praktisch gevolg van deze keuze.

Verder is belijdenis doen denk ik een praktische regel voor orde in de gemeente. De bedoeling in de GKV is om alleen mensen aan het HA toe te laten die oprecht (kunnen) geloven. Als toetsing daarvoor hebben we de openbare geloofsbelijdenis.

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 28 jul 2003 10:19

xgnoom schreef:
Lalage schreef:Ik heb wel belijdenis gedaan, maar heb daarbij niet voor een kerk gekozen.

Ik sluit me bij Lalage aan: bij mijn belijdenis heb ik voor God gekozen, niet voor een kerk. Dat ik daarbij belijdend lid ben geworden van een kerk is een praktisch gevolg van deze keuze.

Verder is belijdenis doen denk ik een praktische regel voor orde in de gemeente. De bedoeling in de GKV is om alleen mensen aan het HA toe te laten die oprecht (kunnen) geloven. Als toetsing daarvoor hebben we de openbare geloofsbelijdenis.

Allemaal heel veel dank voor de genomen moeite om het uit te leggen,
maar echt bevredigd ben ik niet, helaas.
Want ik heb begrepen dat het toch een menselijke instelling is als compensatie op de kinderdoop, en dan zou ik zeggen : Waarom met die doop niet wachten tot je er zelf voor kiest, je kunt dan meteen belijden waarvoor je je wilt laten dopen. Je bent als kind toch geheiligd in de ouders ? Maar dat is een ander onderwerp.
Weet wel, dat ik 53 jaar gedacht heb zoals jullie denken.
Weest blij in de Heer !

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 28 jul 2003 10:52

wina schreef:Allemaal heel veel dank voor de genomen moeite om het uit te leggen,
maar echt bevredigd ben ik niet, helaas.
Want ik heb begrepen dat het toch een menselijke instelling is als compensatie op de kinderdoop, en dan zou ik zeggen : Waarom met die doop niet wachten tot je er zelf voor kiest, je kunt dan meteen belijden waarvoor je je wilt laten dopen. Je bent als kind toch geheiligd in de ouders ? Maar dat is een ander onderwerp.
Weet wel, dat ik 53 jaar gedacht heb zoals jullie denken.

Hoi wina, nu komen we toch op een discussie over de kinderdoop uit. Ik heb proberen uit te leggen hoe we bij de huidige belijdenis praktijk uitgekomen zijn, en dat dit mede een gevolg is van de kinderdoop. Uit je antwoord geef je er blijk van dit wel te begrijpen, maar dat je twijfelt aan de kinderdoop. Eveneens heb je vragen bij de betekenis van de doop opzich.

Ik wil kort wel wat proberen uit te leggen over het waarom van de kinderdoop. Abraham ontving van God het teken van de besnijdenis, vanwege het verbond der genade, de belofte van de komende Messias, die God aan hem had gedaan. De besnijdenis was een teken en zegel van de betekende zaak, nl. het komen van Christus in het vlees in de tijd. De besnijdenis werd gedaan op de achtste dag, niet pas nadat zij tot hun verstand waren gekomen en vrijwillig konden kiezen tot het volk Israël te behoren. Nee, juist omdat zij tot het volk behoorden moesten de jongetjes besneden worden. Juist omdat zij onder het verbond leefden werden ze dan ook besneden. Na de komst van Christus is het teken van de besnijdenis afgeschaft, het teken van de doop echter heeft dezelfde betekenis en wordt daarom vaak gezien als de vervanger van de besnijdenis. Dan de tekst die jij aanhaalde. De kinderen zijn in hun ouders geheiligd, indien hun ouders gelovig zijn, en juist daarom moeten hun kinderen gedoopt worden, zij zijn immers ook in het verbond begrepen. Petrus, riep het volk immers toe dat de belofte hen EN hun kinderen toekwam. En ook wanneer we beseffen dat het verbond der genade wat Abraham kende en het verbond van geande wat wij kunnen hetzelfde is, dan kunnen we niets anders dan zeggen dat ook de kinderen van nu die uit gelovige ouders/families geboren zijn bij het verbond behoren en daarom gedoopt behoren te zijn. De kinderdoop is het gevolg van het doortrekken van de lijn van het verbond.

Omdat de doop zelf niet zaligmaakt, en het geloof van de ouders geen eeuwige zaligheid voor de kinderen met zich meebrengt, moeten de kinderen zelf tot geloof komen en daarvan ook belijdenis afleggen alvorens zij tot de Sacramenten mogen komen. Dat is vanouds gebeurd in het afleggen van belijdenis des geloofs. Hoewel de huidige belijdenis praktijk dus niet gegrond is op een rechtstreeks gebod vanuit de Bijbel is ze zeker wel in de lijn van de Bijbel.
The one thing you can give and still keep is your word.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 28 jul 2003 11:42

Het is dus absoluut niet zo dat de doop in plaats van de belijdenis is gekomen. Hier zijn geen bijbelse bewijzen en of feiten voor. Mensen die dit zeggen beweren liegen dus over de bijbel.

Bovendien, kinderdoop is ook niet bijbels, nergens in de bijbel kun je vinden dat er kinderen gedoopt worden. In de bijbel wordt alleen gesproken over mensen die geloven en zich laten dopen.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 28 jul 2003 11:49

Bij mijn weten wordt belijdenis doen ook niet als een bijbelse instelling gebracht. Dat is het m.i. ook niet. Het is meer een afspraak/gewoonte met een praktisch doel.

Terug naar “Archief”