Klaas schreef:Ik heb niet de indruk dat ik die twee hermetisch scheidt. Ik leer God kennen in de bijbel en dat gebeurt zowel in historische passages als ook in andere, poëtische, apocalyptische en noem maar op. Het niet letterlijk nemen van de schepping (ik hanteer dat maar als makkelijk voorbeeld) wil niet zeggen dat je Gen.1 uit de bijbel scheurt. Gen.1 is en blijft voor mij Gods Woord. Daarin hoor ik Hem spreken en leer ik Hem kennen.
Het is ook wel duidelijk dat het boek Openbaring van een andere aard is dan Genesis. Als ik Genesis lees, kan ik niet anders concluderen dan dat dat boek een historisch verslag bedoelt te geven. Bij Openbaring is dat uit het boek zelf wel duidelijk dat dat niet zo is.
Klaas schreef:Ik vind het gebruik van het woord twijfel in dit geval een beetje suggestief. Je suggereert daarmee dat men niet meer zou geloven of niet meer in de bijbel zou geloven. Ik meen dat dat onterecht is. Er wordt niet getwijfeld aan de betrouwbaarheid van de bijbel maar aan het menselijke idee dat de bijbel ons (altijd) historisch betrouwbare feiten wil geven.
Met de punten die je aanhaalde - zie bovenaan deze pagina - zit je toch duidelijk in het gebied van twijfel aan de bijbel. Ik denk dat het woord twijfel dan niet suggestief is, maar dat dat nou juist heel raak weergeeft waar het hier over gaat.
En wat is er nog betrouwbaar aan de bijbel, als ik daarmee een verzameling gebundelde historische onzin voor mijn neus heb liggen? Wat voor boodschap heeft die dan?
Wat voor boodschap heeft het sprookje van Hans en Grietje voor mij?
Klaas schreef:Ik heb deze alles of niets benadering eigenlijk nooit begrepen. Als je zegt dat een bepaald deel van de bijbel niet bedoeld is om historisch betrouwbare feiten door te geven wil dat toch niet zeggen dat de bijbel dat nergens doet? Dat is een beetje hetzelfde als zeggen dat als 1 kerkganger niet betrouwbaar is dat dan alle kerkgangers onbetrouwbaar zijn. Het betekent wel dat je idd ook bij andere passages de vraag naar de historiciteit mag stellen. Je moet dan elk van die passages op zijn eigen merites beoordelen en volgens mij blijkt dan al snel dat bij de opstanding en de schepping heel verschillende zaken spelen.
Hoezo schepping en opstanding heel verschillende zaken? Vanwege het subjectieve belang wat het voor ons heeft? Maar waarom zou dat dan enig gewicht in de schaal leggen? Dan redeneren we subjectief, met onszelf als maatstaf! En wie de waarheid wil leren kennen, moet niet te rade gaan bij eigen behoeften, want dan bedot hij zichzelf.
Ik zie nergens in de bijbel enige aanleiding om de opstanding wel voor waar aan te nemen, en de schepping niet.
De vraag naar de historiciteit stellen... Tsjongejonge, zijn we zó enorm diep onder de indruk van onze eigen briljante intelligentie en genialiteit, dat dat aan ons wel is toevertrouwd? Hebben wij de wijsheid in pacht als zonen van de Verlichting? Ik vind dat een enorme overschatting van onszelf. En dat na zóvele bewijzen van het tegendeel: de moderne theologie zó divers is geworden, dat die onderhand ook niet meer weet waar die voor staat. (Ik herinner mij hierover een rede van
prof. dr. E. Talstra. Ik heb het artikel nog gevonden ook!!:
http://www.nd.nl/archief/2002/10/05/lker3a.htm Het gaat dan om de chaos in de moderne theologie die hij vermeldt. Ik zeg dus niet dat ik helemaal zo denk als hij.) Het is ook een miskennen van de gevolgen van de zondeval, als we zo hoog van onszelf opgeven. Dan valt de zonde blijkbaar wel mee. En eerlijk is eerlijk: onbewust bekijken wij onszelf zo.
Klaas schreef:Misschien dat die redenatie voor jou werkt, maar voor velen werkt het niet zo simpel. Betekent dat dat je dan geen gelovige meer kunt zijn?
Het gaat erom dat wij onze plaats weten. Dat wij onszelf kennen als zondige en nietige mensen, tegenover een almachtige en huiveringwekkende God. Als wij daar besef van hebben, dan verschrompelt onze hoogmoed wel, onze zelfingenomenheid waarmee we menen te kunnen stellen dat de bijbel niet zo betrouwbaar is als dat die zich aandient.
Ik kom in deze tijd wel veel twijfel tegen, maar dit diepe besef, daar merk ik weinig van. Er is veel twijfel aan de bijbel, maar weinig twijfel aan onszelf, lijkt het wel, het post-modernisme ten spijt.