Petertje schreef:Met Paulus trokken er ook vrouwen mee.
ben ik heel lastig als ik vraag waar je dat vandaan hebt? ik zie niet in waar je dit op baseert?
Moderator: Moderafo's
Pim schreef:Hallo The Edge, de profetes Anna komt voor in Lukas 2:36 ev., in het verhaal van Jezus die in de tempel wordt bekeken door Simeon, die daarop zegt nu in vrede te kunnen sterven.
Pim schreef:Ik vind je argumenten tegen de vrouw in het ambt wat zwak. Ik denk gewoon niet dat je op grond van 'wat men in de bijbel gewend was' kunt stellen dat wij het dan ook maar zo moeten doen. Sommig zaken hebben nu eenmaal met cultuur te maken, en wij leven in een andere cultuur dan 2000 jaar geleden.
Pim schreef:Verder kun je ook niet op grond van het aantal keren dat iemands naam in de bijbel voorkomt, en zeker niet als de een 4 en de ander 6 keer vorkomt, een conclusie trekken aangaande de mate waarin deze persoon belangrijk was.
surfer schreef:Waarom is de emancipatie pas goed op gang gekomen toen ook de secularisatie goed op gang kwam?
surfer schreef:ik bedoel de tweede golf..
Gershwin schreef:Petertje schreef:Met Paulus trokken er ook vrouwen mee.
ben ik heel lastig als ik vraag waar je dat vandaan hebt? ik zie niet in waar je dit op baseert?
Na dit overweldigende argument ben ik meteen om... NOT! Ik denk niet dat jouw gevoel erg relevant is.surfer schreef:Het is niet omdat ik zo conservatief ben, het hoort niet, het voelt hardstikke fout.
Ook dat is terug te leiden op cultuur. Van een vrouw zou men in die tijd minder aannemen plus de dicipelen\apostelen bleven vrijgezel, dat was in die tijd niet sociaal geaccepteerd voor een vrouw.surfer schreef:Ik zie niet dat Jezus die invulling opgeheven heeft; zoals ik al eens gezegd heb: er was niet één vrouwelijke geroepen discipel en niet één vrouwelijke zendeling. Gezien de enorme veranderingen die de prediking van het evangelie met zich meebracht had een andere invulling van de roeping van vrouwen er ook nog wel bij gekund: dat is dus duidelijk niet gebeurd. En dat is ook iets om bij stil te staan.
@tlantis schreef:Van een vrouw zou men in die tijd minder aannemen plus de dicipelen\apostelen bleven vrijgezel, dat was in die tijd niet sociaal geaccepteerd voor een vrouw.
BJ schreef:Ik ga me verder niet in de discussie mengen. Maar dicipelen vrijgezel? En de schoonmoeder van Petrus dan? Ik mag toch aannemen dat hij dan ook een vrouw had. De dochter namelijk van zijn schoonmoeder.
Charity schreef:1 korinthe 14:
34 Dat uw vrouwen in de Gemeenten zwijgen; want het is haar niet toegelaten te spreken, maar bevolen onderworpen te zijn, gelijk ook de wet zegt.
35 En zo zij iets willen leren, laat haar te huis haar eigen mannen vragen; want het staat lelijk voor de vrouwen, dat zij in de Gemeente spreken.
1. Wat wordt er bedoeld in de tekst met "zoals de wet zegt"? Omdat de wet specifiek genoemd wordt, verwijst dit dus naar de Thora (de eerste 5 bijbelboeken). Weet iemand naar welk deel?
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten