vrouwelijke domine??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 jul 2003 11:47

vrouwelijke dominees stralen geen autoriteit van het ambt uit, tenminste niet die ik ooit gezien heb. (Een heleboel mannen trouwens ook niet, maar dat terzijde). Het ambt ligt een vrouw gewoon niet. Net zoals bv een man ook niet voor moeder moet gaan spelen. Geldt bv. idem voor een vrouw als ambtenaar van de burgerlijke stand, het STAAT niet, het WERKT niet. Je kunt het wel PER SE willen, maar dat gaat over iets heel anders. DOORDRUKKEN dan maar?

noesje

vrouwelijke domine?

Berichtdoor noesje » 25 jul 2003 11:59

surfer schreef:vrouwelijke dominees stralen geen autoriteit van het ambt uit, tenminste niet die ik ooit gezien heb. (Een heleboel mannen trouwens ook niet, maar dat terzijde). Het ambt ligt een vrouw gewoon niet. Net zoals bv een man ook niet voor moeder moet gaan spelen. Geldt bv. idem voor een vrouw als ambtenaar van de burgerlijke stand, het STAAT niet, het WERKT niet. Je kunt het wel PER SE willen, maar dat gaat over iets heel anders. DOORDRUKKEN dan maar?

vrouwen kunnen ook boeiend preken hoor, net als mannen dat doen

trouwens, een man en moeder is iets heeeel anders.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 jul 2003 12:43

Hmmm... als psycholoog moet ik hier eigenlijk een heel genuanceerd standpunt innemen. Dus zeg ik: de gemiddelde man is geschikter dan de gemiddelde vrouw om een preek te houden. Ik denk dat op grond daarvan in de bijbel gezegd wordt, dat de vrouw niet moet leren. Bovendien waren de vrouwen toen relatief dom, vergeleken met nu. De vrouwen hadden toen praktisch geen opleiding en waren niet geschikt om te leren.
Wat betreft de ambten heeft Joris denk ik gelijk, hoor Cor, je kunt niet zeggen dat een gemeente geen kerk is als ze geen officiele ambten heeft, de standen in het ambtelijk leven zijn in feite een roomsche uitvinding :-)
Een van de grootste fouten van de Katholieke kerk... De reformatie heeft dat niet helemaal recht getrokken...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 jul 2003 12:44

Lekker ouderwets surfer ;) De pa van mijn koters gaat mooi wel meehelpen met hun verzorging en opvoeding, want ik ga echt niet de hele week thuis achter de geraniums zitten. Geef nu eens een sterk argument tegen vrouwen op de kansel? Ik ken toevallig een vrouwelijke dominee die ik echt supergoed vind. Ze werkt in een bejaarden- en verzorgingstehuis als predikante en ze kan heel duidelijk preken. Ook kindjes en oudere mensen die niet zo'n goed geheugen meer hebben kan het aanspreken. Zij heeft echt talent daarvoor.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 25 jul 2003 12:45

lalage, ik wil je toch heel subtiel op mijn reactie wijzen...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 jul 2003 13:09

Lekker ouderwets surfer De pa van mijn koters gaat mooi wel meehelpen met hun verzorging en opvoeding, want ik ga echt niet de hele week thuis achter de geraniums zitten. Geef nu eens een sterk argument tegen vrouwen op de kansel? Ik ken toevallig een vrouwelijke dominee die ik echt supergoed vind. Ze werkt in een bejaarden- en verzorgingstehuis als predikante en ze kan heel duidelijk preken. Ook kindjes en oudere mensen die niet zo'n goed geheugen meer hebben kan het aanspreken. Zij heeft echt talent daarvoor.
hm..of dat ouderwets is of niet boeit mij niet. Trouwens, wat die verzorging van kinderen betreft, daar zou ik uit mezelf graag aan bijdragen; aan de andere kant, vrouwen die daar zo dwingerig en gefrusteerd over doen vind ik persoonlijk minder boeiend.

Mijn argument is misschien persoonlijk, maar hoeft daarom niet minder sterk te zijn. Dat veel mensen dat niet meer lijken te begrijpen/aan te voelen kan best liggen aan het feit dat tegenwoordig vrouwelijkheid en mannelijkheid door elkaar aan het lopen zijn, tot er een soort smakeloze eenheidsworst ontstaat, maar daar doe ik mooi niet aan mee. Ik houd het leven graag op een kwalitatief hoog niveau, als ik er zelf iets aan kan doen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 jul 2003 13:15

surfer schreef:Mijn argument is misschien persoonlijk, maar hoeft daarom niet minder sterk te zijn. Dat veel mensen dat niet meer lijken te begrijpen/aan te voelen kan best liggen aan het feit dat tegenwoordig vrouwelijkheid en mannelijkheid door elkaar aan het lopen zijn, tot er een soort smakeloze eenheidsworst ontstaat, maar daar doe ik mooi niet aan mee. Ik houd het leven graag op een kwalitatief hoog niveau, als ik er zelf iets aan kan doen.

Dus je kan het niet uitleggen op een manier die ik snap? Ik begrijp trouwens best dat vrouwen meer zorg in zich hebben dan mannen enzo, ik loop nu ook af en toe een beetje te moederen over m'n vriend. Maar ik wil gewoon vreselijk graag blijven werken als ik ooit kindjes krijg en dat heb ik hem wel verteld.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 jul 2003 13:24

ja, dat kan ik heel goed begrijpen, dat een vrouw graag in de roulatie blijft. Vindt ik zelf ook prima, zolang het niet ten koste van de kinderen gaat. Dus als een man 5 dagen in de week voor de kids zorgt omdat zijn vrouw niet thuis wil blijven, dat is gewoon een treurige boel. Dan vraag ik me af, wat is er eigelijk zo boeiend aan carriere maken. Het is uiteindelijk allemaal flauwekul.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 jul 2003 13:49

surfer schreef:ja, dat kan ik heel goed begrijpen, dat een vrouw graag in de roulatie blijft. Vindt ik zelf ook prima, zolang het niet ten koste van de kinderen gaat. Dus als een man 5 dagen in de week voor de kids zorgt omdat zijn vrouw niet thuis wil blijven, dat is gewoon een treurige boel. Dan vraag ik me af, wat is er eigelijk zo boeiend aan carriere maken. Het is uiteindelijk allemaal flauwekul.

idem voor een vrouw die vijf dagen in de week thuisblijft omdat de man zo nodig carriere moet maken.
Maar ik vroeg om argumenten tegen een vrouwelijke dominee.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 jul 2003 14:03

De situatie die jij noemt is in ieder geval stukken natuurlijker, en dat is te bewijzen, daar hoef je alleen maar de biologie van een vrouw op na te kijken, lichaamsbouw etc. Tegenwoordig denken ze dat de mensheid al die duizenden jaren een beetje simpel was; nee, de laatste decennia hebben we echt het buskruit uitgevonden :wink:

hm..ja, ik ga dus geen welles-nietes spelletje doen, met 'argumenten onderbouwd'. Als iemand dat zelf niet aanvoelen kan, heeft dat weinig zin. De meest juiste kennis is nu eenmaal intuitief (Pascal); je hoeft mij daarom niet te geloven maar voor mezelf heb ik om die reden dat standpunt.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 25 jul 2003 14:14

Hee Lalage, de bijbel zegt in het boek 1 Korinthiers, in het hoofdstuk dat gewijd is aan de orde in de gemeente, dat vrouwen hun stem niet mogen verheffen in de gemeente. Dit is - dacht ik - een van de belangrijkste teksten waardoor vrouwen nog steeds geweigerd worden in het ambt van oudste of predikant.

Tel daarbij op dat er in de bijbel maar heel weinig prominente rollen zijn weggelegd voor vrouwen. Deborah is - voor zover ik me kan herinneren - de enige vrouw met een werkelijk prominente rol in de bijbel. Ik vind het daarom niet vreemd dat het binnen christelijk Nederland geaccepteerd is dat vrouwen in de gemeente weinig te vertellen is.

Ik ben er zeker van overtuigd dat vrouwen en mannen niet gelijk zijn (wel gelijkwaardig overigens), en dus ook elk hun eigen taak hebben. Spreuken 31:10 e.v. bewijst echter wel dat vrouwen tot heel wat in staat zijn. Bovendien is de bijbel geschreven in een tijd dat vrouwen gezien werden als ernstig minderwaardig. Vandaar dat er zo weinig prominente plaatsen voor vrouwen zijn in de bijbel. Het was eerder een cultuur dat vrouwen werden achtergesteld, dan dat God dat werkelijk zo wilde. Je kunt dit ook afleiden uit de verhalen waarin Jezus met vrouwen praat. De discipelen waren keer op keer geschokt dat Jezus dat deed. Zomaar met een minderwaardig wezen babbelen.

Ze zijn er echter wel, vrouwen die mooie rol vervullen in de gemeente. Tabitha noemde net al de profetes Anna (die ik overigens zelf niet ken, in welk bijbelboek staat dat?), Lydia de purperverkoopster uit Handelingen is een bekende, en verder wordt er nog gesproken over het -vermoedelijke- echtpaar Priscilla en Aquila, waarbij Priscilla vaker in de bijbel voorkomt dan haar man. Daaruit zou je wellicht kunnen zeggen dat Priscilla een prominente rol speelde in het gemeenteleven, en daarbij op de achtergrond door haar man ondersteund werd.

Ik wil nog wel verder vertellen, maar ik ga het hier even bij laten. Anders wordt het veel te lang en leest niemand het meer.... *hihi*
Laatst gewijzigd door TheEdge op 25 jul 2003 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 25 jul 2003 14:24

Lalage schreef:
surfer schreef:ja, dat kan ik heel goed begrijpen, dat een vrouw graag in de roulatie blijft. Vindt ik zelf ook prima, zolang het niet ten koste van de kinderen gaat. Dus als een man 5 dagen in de week voor de kids zorgt omdat zijn vrouw niet thuis wil blijven, dat is gewoon een treurige boel. Dan vraag ik me af, wat is er eigelijk zo boeiend aan carriere maken. Het is uiteindelijk allemaal flauwekul.

idem voor een vrouw die vijf dagen in de week thuisblijft omdat de man zo nodig carriere moet maken.
Maar ik vroeg om argumenten tegen een vrouwelijke dominee.

Er zijn weinig argumenten tegen een vrouwelijke dominee. Voor mezelf zie ik liever een man. Maar dat is om mijn traditionele gevoel een goed gevoel te geven. Niet omdat het bijbels is. Met Paulus trokken er ook vrouwen mee. En hoe zat het met Lydia, Deborah, Esther, Ruth etc. Vrouwen die een niet onbelangrijke taak van God gekregen hebben. In het Nieuwe Testament zie je dat het in die cultuur niet geaccepteerd was om als vrouw gestudeerd te hebben. Vrouwen moesten hun mond houden en als ze wat wilden weten moeten ze hun vraag thuis stellen aan hun man. (zie 1 Cor. 14) Ik denk dat het voornamelijk cultuur gebonden is. B.v. op de eerste Pinksterdag in Handelingen komen 3000 mannen tot geloof, vrouw en kinderen niet meegerekend. Arme vrouwen....

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 25 jul 2003 14:25

Er worden 4 profetessen beschreven in de bijbel:
- Anna (Luk 2:36)
- Mirjam (Ex. 15:20)
- Deborah (Rich. 4:4)
- Huldah (2Kron 34:22)
Dat geringe aantal heeft volgens mee inderdaad veel met cultuur te maken.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 25 jul 2003 14:27

Hallo The Edge, de profetes Anna komt voor in Lukas 2:36 ev., in het verhaal van Jezus die in de tempel wordt bekeken door Simeon, die daarop zegt nu in vrede te kunnen sterven.

Ik vind je argumenten tegen de vrouw in het ambt wat zwak. Ik denk gewoon niet dat je op grond van 'wat men in de bijbel gewend was' kunt stellen dat wij het dan ook maar zo moeten doen. Sommig zaken hebben nu eenmaal met cultuur te maken, en wij leven in een andere cultuur dan 2000 jaar geleden.

Verder kun je ook niet op grond van het aantal keren dat iemands naam in de bijbel voorkomt, en zeker niet als de een 4 en de ander 6 keer vorkomt, een conclusie trekken aangaande de mate waarin deze persoon belangrijk was.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 25 jul 2003 14:31

De bijbel is daar toch aardig stellig in, of denk je dat de bijbelschrijvers de boel een beetje verdraaid hebben om alles toch maar mannelijk te houden? God presenteert zichzelf ook vaak als man.

Waarom is de emancipatie pas goed op gang gekomen toen ook de secularisatie goed op gang kwam?

Terug naar “Archief”