De film "Bruce Almighty": Godslastering?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 25 jul 2003 07:15

Ongelofelijk dat er christenen zijn die deze film goed kunnen vinden. Een film waarin de almacht van God belachelijk wordt gemaakt, en dus God zelf belachelijk wordt gemaakt. Alsof God Zijn almacht zou aanwenden om dergelijke flauwe grappen met mensen uit te halen...
Dat men dat niet inziet, vind ik niet te begrijpen.

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 25 jul 2003 08:59

Ben benieuwd hoeveel van de mensen die hier commentaar geven de film ook werkelijk gezien hebben (ik ook niet). Kijk eens bij de volgende links:

http://www.hollywoodjesus.com/bruce_almighty.htm
http://www.christiancinema.com/catalog/newsdesk_info.php?newsdesk_id=29

Misschien dat je er iets aan hebt.

Denk dat het een poging is van een (christelijke) regisseur om het God in een komisch sausje te gieten. Hierdoor brengt hij het christendom onder de aandacht van het grote publiek, misschien is het wel een soort evangelisatie poging.
Dan zijn er altijd mensen die vinden dat God niet om te lachen is, en beginnen over godslastering enzo. Zo kan je het ook zien, maar ik denk niet dat het de bedoeling is geweest om God belachelijk te maken.
Denk meer dat de film is bedoeld om mensen (zowel christenen als ongelovigen) aan het denken te zetten.

En zo te zien is dat aardig gelukt, want de mensen die ik ken die de film gezien hebben, hebben er hun mond vol van.
There are no Saviours, there are no Kingd, the power lies in your head

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 jul 2003 09:20

Denk meer dat de film is bedoeld om mensen (zowel christenen als ongelovigen) aan het denken te zetten.

Ik vrees dat de film bedoeld is om veel geld aan te verdienen. Ik daag dezelfde regisseur uit om een soortgelijke film over Allah te maken. Wedden dat hij dan niet lang meer te leven heeft.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jul 2003 09:36

henkie schreef:Ik sta versteld dat deze film evangeliserend en geinspireerd door de Heilige Geest wordt genoemd. (dit laatste op een ander forum)
De God in de film en de God uit de bijbel zijn volstrekt andere. Spreekt God zichzelf tegen?

Heb je de film gezien :? , zo ja, wat zijn de verschillen :?:

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jul 2003 09:38

Liesl schreef:Ik zou het absoluut niet in mijn hoofd halen om naar zo'n film te gaan. God wordt hier gewoon op zo'n laag voetstuk geplaats alsof je Hem ff in de bioskoop kunt gaan zien.
Als we er van overtuigd zijn dat God heilig is zouden we dan Hem niet op een andere manier willen eren en ontmoeten? Ik ben het met Cybercurse eens dat het Godslastering is.

Het is duidelijk dat je de film niet gezien hebt, omdat God in de film - tenminste in mijn ogen - op een hoog Voetstuk wordt gezet:
- niet alleen kan God dingen (wonderen) die de mens niet kan,
- maar God heeft ook Wijsheid en Liefde die de mens niet heeft ...

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jul 2003 09:41

lizzz schreef:'k heb de film niet gezien, en ik zou hem zelf ook niet gaan kijken. Als God echt goed gespeeld wordt in een film, is Hij altijd toch weer menselijk (uiteraard), soms kan het helpen om dingen beter te begrijpen, maar ik ben er niet echt voor.

In de veelheid van rollen is God bovenmenselijk in deze film, ondanks dat God door de mens wordt gespeelt :wink:

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jul 2003 09:45

Omega schreef:Naar ik heb begrepen is het een film waarin God wordt gelasterd en gevloekt. Bovendien gaat het om een persiflage van God. Er wordt gespot met Zijn heiligheid. Dat er christenen zijn die dit goedpraten, wil er bij mij niet in.

Je hebt een eenzijdig en vertekend beeld van de film, waaruit ik alleen kan concluderen dat je de film waarschijnlijk niet hebt gezien.
Omdat je beeld van de film vertekend is begrijp je niet wat anderen gezien hebben.
De film is zeker geen persiflage van God;
Het is wel een persiflage op het godsbeeld van de hoofdspersoon, die god slechts ziet als een wonderdoener die niet genoeg doet ...
Er wordt ook niet gespot met Zijn Heiligheid, wel met de mens die denkt dat hij het allemaal beter kan als God, als de mens die wonderen kon doen die God doet ....
en dat vind ik humor en leerzaam voor een Christen ...

John

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 25 jul 2003 09:46

groenrondballetje schreef:
Liesl schreef:Ik zou het absoluut niet in mijn hoofd halen om naar zo'n film te gaan. God wordt hier gewoon op zo'n laag voetstuk geplaats alsof je Hem ff in de bioskoop kunt gaan zien.
Als we er van overtuigd zijn dat God heilig is zouden we dan Hem niet op een andere manier willen eren en ontmoeten? Ik ben het met Cybercurse eens dat het Godslastering is.

Het is duidelijk dat je de film niet gezien hebt, omdat God in de film - tenminste in mijn ogen - op een hoog Voetstuk wordt gezet:
- niet alleen kan God dingen (wonderen) die de mens niet kan,
- maar God heeft ook Wijsheid en Liefde die de mens niet heeft ...

John

Ik heb ten eerste zelf al aangegeven dat ik niet naar die film ga dus iid heb ik hem niet gezien. Moeten wij eerst alle zonden zelf ondervinden voordat wij erachter komen of iets goed of slecht is? Een soort van vermijding lijkt mij in sommige gevallen op zijn plaats.

God wordt in een film op een hoog voetstuk geplaatst? Ik kan me niet voorstellen dat dit zo'n hoog voetstuk is wanneer het in de bioscoop gedraaid wordt en door mensen handen neergezet wordt. Wij mensen zijn door de zondeval verblind voor God. Wanneer mensen hem proberen te imiteren doen wij vreselijk veel af van zijn heiligheid.
Refoweb is van ons allemaal :p

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 jul 2003 09:46

In de veelheid van rollen is God bovenmenselijk in deze film, ondanks dat God door de mens wordt gespeelt

Gij zult u geen gesneden beeld maken, [noch] enige gelijkenis, [van] hetgeen boven in den hemel, of onder op de aarde is; of in het water onder de aarde is;

Heeft God Zich misschien vergist toen Hij ons zijn geboden gaf?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jul 2003 09:46

Pieter schreef:Ongelofelijk dat er christenen zijn die deze film goed kunnen vinden. Een film waarin de almacht van God belachelijk wordt gemaakt, en dus God zelf belachelijk wordt gemaakt. Alsof God Zijn almacht zou aanwenden om dergelijke flauwe grappen met mensen uit te halen...
Dat men dat niet inziet, vind ik niet te begrijpen.

Heb je de film gezien?
Het enige wat belachelijk wordt gemaakt is het godsbeeld van een wonderdoener voor je egoistische eigen belang ...

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jul 2003 09:48

Omega schreef:

Ik vrees dat de film bedoeld is om veel geld aan te verdienen. Ik daag dezelfde regisseur uit om een soortgelijke film over Allah te maken. Wedden dat hij dan niet lang meer te leven heeft.

Wederom de vraag: heb je de film gezien, of heb jij de mogelijk dat je kunt oordelen zonder te zien ... :mrgreen:

John

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 jul 2003 09:54

Wederom de vraag: heb je de film gezien, of heb jij de mogelijk dat je kunt oordelen zonder te zien ...

Moet ik eerst zelf zondigen om daarover een oordeel over te kunnen geven? Overigens, als ik de reacties van de bezoekers (op Ronduit) lees, dan weet ik voldoende.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 25 jul 2003 09:54

Groenrondballetje!

Je hoeft niet eerst naar de bioscoop te gaan om te zien dat God geimiteerd wordt en volgens jou op een hoog voetstuk geplaatst wordt. De recenties zeggen al genoeg! Het is geen oordelen maar een feit dat Gods geboden overtreden worden.

Gij zult u geen gesneden beeld, nog enige gelijkenis maken zoals omega al schreef!
Refoweb is van ons allemaal :p

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jul 2003 10:05

Omega schreef:
Wederom de vraag: heb je de film gezien, of heb jij de mogelijk dat je kunt oordelen zonder te zien ...

Moet ik eerst zelf zondigen om daarover een oordeel over te kunnen geven? Overigens, als ik de reacties van de bezoekers (op Ronduit) lees, dan weet ik voldoende.

Welke zonde pleeg je als je je op de hoogte stelt van wat in de film gebeurd ...

De zonde van het zoeken naar de Waarheid ...

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 jul 2003 10:12

Liesl schreef:De recenties zeggen al genoeg!

Als ik 'recenties' over christenen moet geloven zijn het allemaal betweters en hypocryten .die anderen hun menign op leggen .. als dat genoeg zegt, :cry:

Liesl schreef:Je hoeft niet eerst naar de bioscoop te gaan om te zien dat God geimiteerd wordt en volgens jou op een hoog voetstuk geplaatst wordt.
...
Het is geen oordelen maar een feit dat Gods geboden overtreden worden.
Gij zult u geen gesneden beeld, nog enige gelijkenis maken zoals omega al schreef!

De film toont aan dat God niet als een beeld te vangen is, en dat vind ik 1 van de sterke punten in de film ...

Ik vind de film een aanrader voor mensen die teleurgesteld zijn in wat God in hun leven doet (net zoals de hoofdpersoon).

Als je de film gaat veroordelen, belemmer je een kans op bezinning voor mensen - die om welke reden dan ook - teleurgesteld zijn in wat God in hun leven doet.

John

Terug naar “Archief”