Keuze's n.a.v. SOW

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 24 jul 2003 20:01

Oke, alvast bedankt Lizzz!

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 24 jul 2003 20:05

Pim schreef:En wat staat er dan in de grondslag waar men het niet mee eens is? Ik denk dat ik me er echt niet zo druk om zou maken, als er ruimte blijft om je eigen soort kerk in stand te houden. Het lijkt wel alsof men tegen elke vorm van vooruitgang alleen maar bezwaren wil zien. Overigens moet ik, voor zover dat nog niet uit bovenstaand stukje blijkt, zeggen dat ik vrijwel geen kennis heb van de hele problematiek, maar wel benieuwd ben naar wat uitleg hierover.

In de praktijk heb je nu natuurlijk ook al vrijzinnig tot gekrookte riet in de Hervormde kerk.

In theorie, volgens de grondslag, is de kerk wel degelijk gereformeerd en kun je elkaar daar dus ook op aanspreken! In de nieuwe grondslag zijn de gereformeerde belijdenis geschriften ook weer opgenomen, maar is er ook veel meer ruimte voor pluriformiteit. Maw de kerk is niet principieel gereformeerd meer.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 jul 2003 20:13

Pim schreef:En wat staat er dan in de grondslag waar men het niet mee eens is? Ik denk dat ik me er echt niet zo druk om zou maken, als er ruimte blijft om je eigen soort kerk in stand te houden. Het lijkt wel alsof men tegen elke vorm van vooruitgang alleen maar bezwaren wil zien. Overigens moet ik, voor zover dat nog niet uit bovenstaand stukje blijkt, zeggen dat ik vrijwel geen kennis heb van de hele problematiek, maar wel benieuwd ben naar wat uitleg hierover.
Tja, dan vergeet je denk ik toch om het nieuws een beetje te volgen. Kijk ook een op www.sowkerken.nl, daar lees je precies wat de grondslag is an de nieuwe PKN.
The one thing you can give and still keep is your word.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 24 jul 2003 20:17

Klopt Maarten, maar het interesseert me ook nu pas een beetje, nu ik er wat discussie over zie. Ik heb het eigenlijk altijd gezien als wat zinloos gepraat om niks, maar ik ben dus benieuwd waar het wel over gaat. Ik ga even op die site kijken.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 24 jul 2003 21:09

Ik volg het SOW proces niet meer, ze zijn al heel lang bezig en vraag me af of ze er ooit nog uit komen, das een ding dat zeker is.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 jul 2003 21:46

Ik denk dat er in de praktijk niets zal veranderen voor hen.

er zijn zaken die dan wel gebeuren die nu nog niet gebeuren, zoals dominees van andere kerken bij je preken, homohuwelijk en zulk soort dingen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 24 jul 2003 22:19

johannes1 schreef:

er zijn zaken die dan wel gebeuren die nu nog niet gebeuren, zoals dominees van andere kerken bij je preken, homohuwelijk en zulk soort dingen.

Maar dat zijn zaken die nu formeel ook mogelijk zijn, maar in de praktijk niet gebeuren. Je hebt nu toch ook predikanten die bij de Gereformeerde Bond horen, of bij Gekrookte Riet, en die zijn (dacht ik) even hervormd als bijvoorbeeld ds. Nico ter Linden. Het zal toch wel zo blijven dat een gemeente zelf haar predikanten beroept en uitnodigt?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 jul 2003 07:17

Grootste probleem voor de bezwaarden is dat de grondslag van de nieuwe kerk verandert, waardoor er geen sprake meer is van een exclusief gereformeerde (reformatorische) belijdenis. Zie b.v. de antwoorden van enkele dominees op vragen hierover:

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsvanvreeswijk18.html

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsruijgrok7.html

http://www.refoweb.nl/vragen@refoweb/antwoorden/dsvanderbas4.html

Feit is dat gereformeerde bonders tot op het bot verdeeld zijn over hoe om te gaan met het fusiebesluit. Het is onvoorstelbaar triest dat broeders van hetzelfde huis niet eendrachtig een besluit hierover kunnen nemen. In de praktijk is het ondenkbaar dat SOW doorgaat zonder de bondskerken. Zouden ze een eendrachtig "nee" laten horen, dan zou de fusie alleen al financieel niet door kunnen gaan.

De synode heeft de afgelopen jaren diverse malen laten merken geen enkele boodschap te hebben aan de mening van orthodox-hervormden. Nu bindt men in omdat zonder GB de nieuwe kerk (PKN) niet levensvatbaar is.

Persoonlijk zou ik willen pleiten voor een vierde lijn: synodale ongehoorzaamheid. Niet meegaan, niet een nieuwe kerk starten, niet opstappen, maar gewoon hervormd blijven en technisch alle besluiten van de (nieuwe) synode aan je laars lappen. In de praktijk kan de PKN hier niets tegen doen, tenzij ze tegen alle afzonderlijke kerkenraden juridische procedures starten die bij elkaar vele tientallen jaren gaan duren en miljoenen guldens kosten. Dat zal dus nooit gebeuren.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 25 jul 2003 07:20

johannes1 schreef:er zijn zaken die dan wel gebeuren die nu nog niet gebeuren, zoals dominees van andere kerken bij je preken, homohuwelijk en zulk soort dingen.

Dat kan de kerkenraad wel zelf beslissen, of ze daar voor of tegen zijn, dat ze wel homohuwelijk laten inzegenen of juist niet. Het is niet zo van het mag, dus gebeurt het ook gelijk!

Maargoed, als je daar dus tegen bent, en tegen nog veel meer zaken van de PKN, hoezo word je dan lid van die kerk?
Je kunt het ongeveer vergelijken met dit:
In de dorp zijn 2 sportverenigingen, een korfbalvereniging en een voetbalvereniging. ze hebben ieder een eigen bestuur. Maar dan komt er het plan om de verenigingen samen te voegen, 1 bestuur te hebben en alle regels bij elkaar gooien. De spelers zelf vinden dit geen goed idee: Voetbal is toch geen voetbal meer als er ook korfbalregels zijn bij de voetbalregels?
~Get out and do what we were meant to do~

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 jul 2003 08:14

Maargoed, als je daar dus tegen bent, en tegen nog veel meer zaken van de PKN, hoezo word je dan lid van die kerk?

Zo simpel ligt het niet. Je wordt na de fusie geen lid. Je blijft lid. Je stapt niet zomaar uit een kerk waar je geplaatst bent. Bovendien blijft de gereformeerde belijdenis (indien gewenst) van kracht binnen je eigen gemeente.

Bovendien is het niet juist wat Johannes stelt. Iedere kerkelijke gemeente is autonoom en kan homohuwelijken en/of predikanten (blijven) weigeren.

De nieuwe grondslag van de kerk is aantoonbaar in strijd met Gods Woord. In de praktijk is het namelijk zo dat iedere kerkenraad zijn eigen grondslag cq geloofsrichting kan bepalen. En dat is niet naar Gods Woord.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Erik14
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Erik14 » 25 jul 2003 08:25

[quote="Omega"]Feit is dat gereformeerde bonders tot op het bot verdeeld zijn over hoe om te gaan met het fusiebesluit. Het is onvoorstelbaar triest dat broeders van hetzelfde huis niet eendrachtig een besluit hierover kunnen nemen. In de praktijk is het ondenkbaar dat SOW doorgaat zonder de bondskerken. Zouden ze een eendrachtig "nee" laten horen, dan zou de fusie alleen al financieel niet door kunnen gaan.

quote]

Je doelt hier op het verschil in waardering tussen exclusief gereformeerde belijdenis en verbondstrouw!

Bij ons in de Alblasserwaard worden binnen veel gemeenten beleidsplannen opgesteld waarin nadrukkelijk de pluriformiteit wordt afgewezen en waarin men zich bindt aan de huidige belijdenissen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 jul 2003 08:27

johannes1 schreef:

Het is nu al zo dat elke SoW-gemeente zelf bepaald of ze homohuwelijken wil zegenen (niet inzegenen, dus het heeft sowieso niet dezelfde status als een huwelijk). Dus elke gemeente zal apart blijven bestaan, net zoals nu ook het geval is in de gereformeerde en hervormde kerk. Alleen de vrijgemaakten hebben een eigen synode.
Het geinige is dus dat alle protestante kerken in Nederland dezelfde (oorspronkelijk hervormde, want eerst bestond er nog geen gereformeerde kerk) grondslag heeft, namelijk de drie formulieren van enigheid. Alleen merk je daar in de ene kerk wat meer van dan in de andere.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 25 jul 2003 08:33

Lalage schreef:Dus elke gemeente zal apart blijven bestaan, net zoals nu ook het geval is in de gereformeerde en hervormde kerk. Alleen de vrijgemaakten hebben een eigen synode.

Heeft alleen de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt een eigen synode. Dat vind ik vreemd. Elke 4 jaar wordt er namelijk een Generale synode gehouden van de Christelijke Gereformeerde Kerken. De classis vergaderd elk jaar een paar keer. Dan heb je elke twee jaar de particuliere synode. En dan dus de generale synode. Telkens gaan vanuit de gemeenten daar vertegenwoordigers heen.

Een reden van de afscheiding in 1892 was dat de synode beslissingen nam en niet de plaatselijke gemeente. Ik ben bang dat dat nu weer gaat gebeuren. En dat gaat dus problemen opleveren.

Erik14
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Erik14 » 25 jul 2003 08:35

[quote="Juliah"]Idd Lizzz, er zijn veel bezwaarden die meegaan, en het ergste is dat ze er eigenlijk toe gedwongen worden!

Een paar mensen in de kerkenraad die voor SoW zijn kunnen ervoor zorgen dat de hele kerkenraad SoW gaat! Dan moet dus ook de gemeente mee, waarvan ook heel veel mensen niet meewillen, hele families worden zo uit elkaar getrokken!

quote]

Even voor de duidelijkheid als het hervormde synodebesluit is dat men instemt, dan geldt dat voor alle gemeenten.
Je kan dus niet als gemeente eruit stappen, je moet je dan echt persoonlijk uit laten schrijven.

PS. een paar moet nog altijd de meerderheid zijn, in hoeverre dat relevant is gelet op mijn opmerking

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 25 jul 2003 08:42

BJ schreef:
Lalage schreef:Dus elke gemeente zal apart blijven bestaan, net zoals nu ook het geval is in de gereformeerde en hervormde kerk. Alleen de vrijgemaakten hebben een eigen synode.

Heeft alleen de Gereformeerde Kerk Vrijgemaakt een eigen synode.

Je hebt gelijk, de cgk ook ;)
En de gergem misschien ook wel. Maar verder zit alles onder dezelfde synode.

Terug naar “Archief”