Getallen gezien in licht en donker 8-)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tobbe
Mineur
Mineur

Getallen gezien in licht en donker 8-)

Berichtdoor Tobbe » 24 dec 2005 20:03

Op een of andere manier zie ik bij leeftijden altijd een soort getallenlijn in mijn hoofd waarop kleuren, en dan met name donker en licht, zich afwisselen. Bij de jaren tot en met vijf is het bijvoorbeeld altijd heel licht terwijl het dan steeds donkerder wordt met een climax bij elf waarna het weer op zijn lichtst is bij veertien etc.

Ik heb er pas een stuk over gelezen dat sommige mensen dat hebben. Hebben er hier ook mensen dergelijke voorstellingen bij getallen? En zo ja, op welke manier?

Het schijnt anderen namelijk altijd vrij bizar in de oren te klinken, het wonderlijke is ook dat ik precies kan aangeven waar het donker en licht is etc. Trouwens, vrijwel altijd is de climax in donkerheid een oneven getal (bijvoobeeld elf, negentien en zevenendertig)...

Maaike

Berichtdoor Maaike » 24 dec 2005 22:01

Dat heb ik ook :) Bijv. 1-10 gaat omhoog, 10-20 naar rechts, 20-100 weer omhoog, en dat herhaald zich in de honderd- en duizendtallen. En de cijfers 1-20 zijn somber en donker, vanaf 20 tot ongeveer 70 is het licht, en dan tot de 100 weer donker en somber, en daarna gewoon weer licht. Het is heel vaag, maar bij elk getal plaats ik het in mn hoofd op zo'n getallenlijn.

En dat allemaal in mijn hoofd... :)

Technico

Berichtdoor Technico » 24 dec 2005 22:43

:shock: Raar, ik heb het niet, ik kan me amper voorstellen op wat voor manier dat dan moet gebeuren :? :|

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 24 dec 2005 23:07

Maaikje schreef:Dat heb ik ook :) Bijv. 1-10 gaat omhoog, 10-20 naar rechts, 20-100 weer omhoog, en dat herhaald zich in de honderd- en duizendtallen. En de cijfers 1-20 zijn somber en donker, vanaf 20 tot ongeveer 70 is het licht, en dan tot de 100 weer donker en somber, en daarna gewoon weer licht. Het is heel vaag, maar bij elk getal plaats ik het in mn hoofd op zo'n getallenlijn.

En dat allemaal in mijn hoofd... :)

Wellicht moet je daar een abstract denker voor zijn. Mij niet gezien dus 8)
Lijkt me overigens zeer apart en ik kan me er ook écht geen voorstelling van maken :)

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 26 dec 2005 12:19

bij mij is gewoon alles op één lijn!!!

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 26 dec 2005 13:25

en bij mij zonder lijn, en ook zonder licht en donker :shock:

Gertje

Berichtdoor Gertje » 26 dec 2005 16:29

Ik heb ook zoiets... maar dan in kleuren.

Maar duidelijker nog bij dagen, als ik aan dagen denk zie ik die in kleuren ofzoiets.
herkenbaar?

Ligt het misschien aan je manier van denken/beleven?

Pauline

Berichtdoor Pauline » 26 dec 2005 16:34

ik heb dat denk ik niet, aangezien ik totaal niet snap waar jullie het over hebben:)

Maaike

Berichtdoor Maaike » 26 dec 2005 16:36

Met dagen heb k et ook een klein beetje, maar dat komt denk ik meer door de kalender die in groep 1 in de klas hing om de dagen te oefenen 8)

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 26 dec 2005 17:16

ik vermoed dat jullie iets meekrijgen van rekenmethodes ;) serieus hoor, en misschien dat jullie die lessen nooit zo fijn vonden ?
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 26 dec 2005 22:25

Heb het heel licht. best weird.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 27 dec 2005 08:39

En ik dacht dat ik gestoord was :? :mrgreen:
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

SmackyWacky
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor SmackyWacky » 27 dec 2005 13:21

hmm ik heb dat ook wel een beetje. Niet alle getallen maar bijvoorbeeld 11 is grijswit en 12 is lichtbruin.

Bij dagen heb ik dat veel sterker.

Tobbe
Mineur
Mineur

Berichtdoor Tobbe » 27 dec 2005 14:20

spacy schreef:ik vermoed dat jullie iets meekrijgen van rekenmethodes ;) serieus hoor, en misschien dat jullie die lessen nooit zo fijn vonden ?

Nee, lijkt me wel vreselijk stug. Ik heb mijn hele middelbare schooltijd wiskunde gekozen en dat doe je meestal niet als je iets stom vindt...

Overigens is het vooral tot honderd. Honderd in groter perspectief is weer heel klein op de lijn ofzo. Kweetooknietprecies*. :mrgreen:

*'t is vrij moeilijk uit te leggen, je ziet het zelf glashelder voor je maar anderen waarschijnlijk door een wat viezer glas.

Gertje

Berichtdoor Gertje » 27 dec 2005 19:17

Tobbe schreef:
Overigens is het vooral tot honderd. Honderd in groter perspectief is weer heel klein op de lijn ofzo. Kweetooknietprecies*. :mrgreen:

Dan zou het juist misschien wel komen door de rekenmethodes/rekenlessen?
Lijn - honderd kleiner...
En het hoeft toch niet persé negatief te zijn? De rekenlessen zijn één van de eerste intensieve, structurele kennismakingen met getallen, zou me best kunnen voorstellen dat dat blijft hangen.
En wat betreft de dagen bij mij, dat zou idd ook wel eens uit groep 1 / 2 kunnen stammen, veel 'weekindelingen' gemaakt en gekleurd...

Dan nog wat raars(?), als ik vooruitkijk naar de komende week zeg maar, dan zie ik de dagen 'naast elkaar staan', als vakjes, en de ochtend begint onderaan. Hebben jullie dat dan ook?
(als ik zo nadenk doet het me eigenlijk wel erg veel denken aan groep 1 / 2...)

Terug naar “Archief”