De film "Bruce Almighty": Godslastering?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

De film "Bruce Almighty": Godslastering?

Berichtdoor TheEdge » 24 jul 2003 13:48

Ik ben dit weekend naar de bioscoop geweest en heb daar Bruce Almighty gezien. Ik moet zeggen dat er een hoop flauwe grappen in zaten die niet bij iedere Christen goed zullen vallen, maar ook een paar aardige stukjes christelijke thematiek (vrije wil, gebedsverhoring), en grappen die je alleen begrijpt als je wat meer van het christelijk geloof afweet.

Wie heeft de film ook gezien en wat vonden jullie ervan? Of hebben jullie hem uit voorzorg niet willen kijken omdat hij godslasterlijke zaken kan bevatten?
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 24 jul 2003 13:53

Ik zal hem zeker niet gaan bekijken omdat 'playing God' me totaal niet aanstaat. Als je logisch nadenkt is het puur godslastering.

Kheb wel een voorstukje gezien en het lijkt me wel erg lachen, maar het onderwerp gaat natuurlijk helemaal nergens over, mijden dus.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jul 2003 13:59

Juist leerzaam, omdat je ziet dat het maar beter is dat je niet God bent.

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 24 jul 2003 14:14

Lalage schreef:Juist leerzaam, omdat je ziet dat het maar beter is dat je niet God bent.

Beetje simpele opmerking. Dat is nooit aan de orde. Bovendien wordt er zeker niet met eerbied over God's naam gesproken. Het lijkt me duidelijk dat deze film niet ter ere van God is...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jul 2003 14:24

Is GEEN godslastering. Is een mooi film, met ook wel flauwe grappen (wat wil je met Jim Carrey). Maar er zit een veel duidelijkere boodschap in. De rol die Jim speelt (bruce) is iemand die het niet zo goed meer weet, alles gaat fout bij hem en hij geeft God daarvan de schuld. God zegt dan: goed jongen, doe jij het dan eens? En daar draait de film om. Dat mensen er zo'n zootje van maken, maar dat God alles in Zijn handen heeft en alles wel kan maken.
btw: de film is gemaakt door een, naar het schijnt, christelijk iemand.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 24 jul 2003 14:24

Het mooie van de film vond ik dat ze God naar mijn idee redelijk 'waarheidsgetrouw' hadden neergezet, op het gebied van ethiek althans.

Niet als een hardhandig heerser die mensen om het minst of geringste met bliksemschichten om de oren doet flitsen, of een goedheiligman die het alle christenen naar de zin wil maken. Nee, eerder als een Persoon die graag heeft dat mensen uit vrije wil van Hem gaan houden, en Iemand die mensen kansen en uitdagingen geeft, ook als ze het niet verdienen.

Maargoed, het 'voor God spelen' was inderdaad nogal dubieus.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 jul 2003 14:28

mwah, dat is een verschil van interpreteren van de Bijbel inderdaad. En daar kan ik wel door heen prikken.

'Am I dead?' "No, just kidding" :mrgreen:

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: De film "Bruce Almighty": Godslastering?

Berichtdoor groenrondballetje » 24 jul 2003 16:35

TheEdge schreef:Wie heeft de film ook gezien en wat vonden jullie ervan? Of hebben jullie hem uit voorzorg niet willen kijken omdat hij godslasterlijke zaken kan bevatten?

Ik heb de film gezien en ik vond de film goed.

Sterke punten in het verhaal vond ik hoe Gods rol in Gods huis werd neergezet door 'God (gespeeld door een acteur)', en waarom een mens - zelfs met de het krachtenpotentieel van God - niet God kan spelen.

Het plot van de film maakt het een uitermate geschikte film voor de (meer of minder) in God teleurgestelde (ex-)Christen (en die zijn er nog al wat!).
Voor deze groep zou ik de film zelf het predikaat evangeliseerd mee willen geven.

Al met al is mijn oordeel zeer positief over de film, maar je moet met een aantal scenes wel verder kijken dan het oppervlakkige, dat soms lasterlijk lijkt, naar het diepere dat een mens zijn relatie met God doet heroverwegen, en realiseren waar de mens staat t.o.v. God.

John

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 24 jul 2003 16:40

Cybercurse schreef:Ik zal hem zeker niet gaan bekijken omdat 'playing God' me totaal niet aanstaat. Als je logisch nadenkt is het puur godslastering.
Kheb wel een voorstukje gezien en het lijkt me wel erg lachen, maar het onderwerp gaat natuurlijk helemaal nergens over, mijden dus.

Cybercurse schreef:
Lalage schreef:Juist leerzaam, omdat je ziet dat het maar beter is dat je niet God bent.

Beetje simpele opmerking. Dat is nooit aan de orde. Bovendien wordt er zeker niet met eerbied over God's naam gesproken. Het lijkt me duidelijk dat deze film niet ter ere van God is...

Ligt eraan welke definitie van Gods Naam/naam je hanteert; In Hebreeuwse definitie is je Naam wie je bent (lees bv het boek Ester), in onze westerse definitie moet het beestje een 'naam' hebben.

De film toont duidelijk aan waarom je Eerbied moet hebben voor God zoals God is (Gods Naam), maar heeft inderdaad minder respect voor een mens die zich goed noemt en god speelt (dus: gods naam).

John

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 24 jul 2003 16:55

Ik sta versteld dat deze film evangeliserend en geinspireerd door de Heilige Geest wordt genoemd. (dit laatste op een ander forum)

De God in de film en de God uit de bijbel zijn volstrekt andere. Spreekt God zichzelf tegen?

Borkdude
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Borkdude » 24 jul 2003 17:05

Ik heb de film ook gezien en ik moet zeggen dat ik vond dat de makers van deze film goed hebben nagedacht over het christendom, of er in elk geval zeer essentiele dingen hebben uitgehaald. Het afbeelden van God mag natuurlijk nooit, maar een film met Jim Carrey in de hoofdrol lijkt me ook geen serieuze poging daartoe. De moraal van het verhaal is duidelijk: de mens is niet als God en iedereen die als God probeert te zijn of God de schuld van bepaalde zaken wil geven, komt altijd bedrogen uit. Ik kan begrijpen dat veel christenen deze film schokkend vinden, maar ik heb er zelf hartelijk van genoten.

Gr,
Michiel
Afbeelding

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 24 jul 2003 18:47

Ik zou het absoluut niet in mijn hoofd halen om naar zo'n film te gaan. God wordt hier gewoon op zo'n laag voetstuk geplaats alsof je Hem ff in de bioskoop kunt gaan zien.

Als we er van overtuigd zijn dat God heilig is zouden we dan Hem niet op een andere manier willen eren en ontmoeten? Ik ben het met Cybercurse eens dat het Godslastering is.
Refoweb is van ons allemaal :p

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 24 jul 2003 19:05

'k heb de film niet gezien, en ik zou hem zelf ook niet gaan kijken. Als God echt goed gespeeld wordt in een film, is Hij altijd toch weer menselijk (uiteraard), soms kan het helpen om dingen beter te begrijpen, maar ik ben er niet echt voor.

Een (christelijke) vriendin heeft Bruce Almighty wel gezien, zij vond hem goed, en God best goed weergegeven. Dus ik zou zeggen, hij is niet godslasterlijk.

'k Vraag me trouwens wel een beetje hoe een niet-christen zo'n film ziet.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 24 jul 2003 21:39

Denk wel dat het een goede film is, alleen al om het feit dat het een goede manier is om "de grote mensenmassa" met God in aanraking te brengen.

Het geeft toch een beeld, dat anders is dan het stereotiepe beeld wat de meeste mensen van God hebben. Misschien zet het wat mensen aan het denken, dat is dan toch mooi meegenomen?

Heb de film overigens nog niet gezien, maar heb er wel goeie dingen over gehoord.
There are no Saviours, there are no Kingd, the power lies in your head

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 25 jul 2003 06:17

Naar ik heb begrepen is het een film waarin God wordt gelasterd en gevloekt. Bovendien gaat het om een persiflage van God. Er wordt gespot met Zijn heiligheid. Dat er christenen zijn die dit goedpraten, wil er bij mij niet in.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”