Keuze's n.a.v. SOW

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Erik14
Verkenner
Verkenner

Keuze's n.a.v. SOW

Berichtdoor Erik14 » 24 jul 2003 15:24

Ik heb alle consequenties van de synode besluiten laten doordringen en ik denk dat er nog drie concrete mogelijkheden zijn(hypothetisch kan het weliswaar nog afgestemd worden).

1 Mensen gaan mee in de nieuwe kerk

2 Mensen gaan over naar een ander kerkverband

3 Mensen beginnen hun eigen kerkverband(en)

De tijd van algemene kreten is voorbij. D.w.z. kreten als ik kan niet mee en ik kan niet weg! We moeten hervormd blijven!(kan niet)! We moeten op onze post blijven!

Hoe denken anderen hierover? Krijgen we een grote uitbreiding van lokale kerkgroepen of juist niet?

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 jul 2003 16:04

de bezwaarden gaan sowieso niet mee dus optie 2 en 3 zijn reeel. we kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar ik denk dat er een nieuwe kerkvorm komt.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jul 2003 16:46

Alleen de synodes gaan samen, elke gemeente blijft apart bestaan. Dus ik denk dat de meesten mee zullen gaan.

Ik kies pas over een paar jaar een kerk, dat zal geen SoW-gemeente worden zoals die nu al bestaan, want dat vind ik inderdaad ietsje te lauw geworden.

Erik14
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Erik14 » 24 jul 2003 17:09

johannes1 schreef:

de bezwaarden gaan sowieso niet mee dus optie 2 en 3 zijn reeel. we kunnen natuurlijk niet in de toekomst kijken, maar ik denk dat er een nieuwe kerkvorm komt.

Dan krijg je dus alweer 2 stromen extra, de club van het comite(voortzetting vd Bond) en een club gekrookt riet, ofwel verdergaande versplintering!

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 jul 2003 17:10

Dan krijg je dus alweer 2 stromen extra, de club van het comite(voortzetting vd Bond) en een club gekrookt riet, ofwel verdergaande versplintering!

de synode wil dat nu eenmaal hebben. dus gebeurt het zo
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

007
Verkenner
Verkenner

Re: Keuze's n.a.v. SOW

Berichtdoor 007 » 24 jul 2003 18:23

Erik14 schreef:Ik heb alle consequenties van de synode besluiten laten doordringen en ik denk dat er nog drie concrete mogelijkheden zijn(hypothetisch kan het weliswaar nog afgestemd worden).

3 Mensen beginnen hun eigen kerkverband(en)

De tijd van algemene kreten is voorbij. D.w.z. kreten als ik kan niet mee en ik kan niet weg! We moeten hervormd blijven!(kan niet)! We moeten op onze post blijven!

Hoe denken anderen hierover? Krijgen we een grote uitbreiding van lokale kerkgroepen of juist niet?

Er valt mij 1 ding op, en dat is mij al meer opgevallen wat betreft het sow gebeuren.

Mensen!

Want die verzinnen teveel dingen en hebben veelste veel een eigen mening. Wat vind de mens! Het gaat er om wat God wil.
Wil het sow proces tot een goed einde komen, zal men naar God moeten luisteren, Zijn stem (leren) verstaan. Mensenwerk is er algenoeg in de wereld.
Wat betreft de hervormden: hervormd zijn is door God hervormd worden in je denken, elke dag opnieuw.
Religiëusiteit is de grootste vijand van God.

Rechtvaardigheid, Vrede en Vreugde door de Heilige Geest, dat is het Koninkrijk Gods.

marle
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor marle » 24 jul 2003 18:31

Ik heb al verschillende Hervormde mensen gesproken die zeiden dat ze lid zouden worden van een ander kerkverband (in de meeste gevallen Ger. Gem.) als het S.O.W. doorging. Het boeide hun dan ook niet als er bijv. een andere, gelijksoortige kerk werd opgericht.
Die tot mij komt die zal Ik geenzins uitwerpen. (Joh. 6:37b)

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 24 jul 2003 18:54

007 schreef:Er valt mij 1 ding op, en dat is mij al meer opgevallen wat betreft het sow gebeuren.

Mensen!

Want die verzinnen teveel dingen en hebben veelste veel een eigen mening. Wat vind de mens! Het gaat er om wat God wil.
Wil het sow proces tot een goed einde komen, zal men naar God moeten luisteren, Zijn stem (leren) verstaan. Mensenwerk is er algenoeg in de wereld.
Wat betreft de hervormden: hervormd zijn is door God hervormd worden in je denken, elke dag opnieuw.

Ja en?? Ga je dan mee of niet mee?

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 24 jul 2003 18:56

Erik14 schreef:

De Gereformeerde Bond gaat mee met SoW hoor.

Het gekrookte riet gaat niet mee, en misschien nog wel een paar bondsgemeentes, wat die zullen waarschijnlijk een soort van 'voortgezet hervormde kerk' worden.

Verder heb je ook nog een aantal Gereformeerde kerken die niet meegaan, vaak vanwege bezit.

We moeten nog maar afwachten hoe dat SoW uitpakt volgend jaar! Wij gaan iedergeval niet mee, niet omdat we van het gekrookte riet zijn of de bond ('lichte bonders, rechts confessioneel' net als Ds Stam).
Volgend jaar ben ik waarschijnlijk nergen lid van een kerk, maar iniedergeval ga ik dit jaar op catechesatie bij de chr. ger kerk!!!
~Get out and do what we were meant to do~

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 24 jul 2003 19:10

johannes1 schreef:

Er zijn wel bezwaarden die mee gaan.

Een nieuw kerkverband lijkt al heel reeel, er zijn al concrete plannen.

Ik vind sow echt vreselijk, miz is hierdoor alleen nog maar verdeeldheid gekomen. Maar goed, je hebt er ook niet veel aan om het daar over te hebben.

Wat ik eigenlijk altijd het ergst vind is dat geruk en gescheur aan Christus' lichaam.
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 24 jul 2003 19:33

Idd Lizzz, er zijn veel bezwaarden die meegaan, en het ergste is dat ze er eigenlijk toe gedwongen worden!

Een paar mensen in de kerkenraad die voor SoW zijn kunnen ervoor zorgen dat de hele kerkenraad SoW gaat! Dan moet dus ook de gemeente mee, waarvan ook heel veel mensen niet meewillen, hele families worden zo uit elkaar getrokken!

Voor de Lutherse kerk is het ook niet voordelig zeg maar, SoW. Want zij gaan als kleine gemeenten op in de grote protstantse kerk!
~Get out and do what we were meant to do~

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 24 jul 2003 19:44

Juliah schreef:er zijn veel bezwaarden die meegaan, en het ergste is dat ze er eigenlijk toe gedwongen worden!

Wat is er voor een 'zware' gemeente nu zo erg aan? Er verandert toch niets? Nu maken deze gemeenten ook al deel uit van een kerk waar zowel vrijzinnig als 'zwaar' wordt gepreekt, met alle mogelijke varianten er tussenin. Ik denk dat er in de praktijk niets zal veranderen voor hen.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 24 jul 2003 19:49

Pim schreef:
Juliah schreef:er zijn veel bezwaarden die meegaan, en het ergste is dat ze er eigenlijk toe gedwongen worden!

Wat is er voor een 'zware' gemeente nu zo erg aan? Er verandert toch niets? Nu maken deze gemeenten ook al deel uit van een kerk waar zowel vrijzinnig als 'zwaar' wordt gepreekt, met alle mogelijke varianten er tussenin. Ik denk dat er in de praktijk niets zal veranderen voor hen.

Misschien de diensten niet, maar men heeft bezwaren tegen de grondslag. En als er dingen in jou kerk zijn waar je principieel op tegen bent, is het niet goed om toch mee te moeten gaan.
Het is trouwens ook wel een iets ander verhaal dan zwaar/licht zoals het nu in de herv kerk is.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 24 jul 2003 19:55

En wat staat er dan in de grondslag waar men het niet mee eens is? Ik denk dat ik me er echt niet zo druk om zou maken, als er ruimte blijft om je eigen soort kerk in stand te houden. Het lijkt wel alsof men tegen elke vorm van vooruitgang alleen maar bezwaren wil zien. Overigens moet ik, voor zover dat nog niet uit bovenstaand stukje blijkt, zeggen dat ik vrijwel geen kennis heb van de hele problematiek, maar wel benieuwd ben naar wat uitleg hierover.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 24 jul 2003 20:00

Pim schreef:En wat staat er dan in de grondslag waar men het niet mee eens is? Ik denk dat ik me er echt niet zo druk om zou maken, als er ruimte blijft om je eigen soort kerk in stand te houden. Het lijkt wel alsof men tegen elke vorm van vooruitgang alleen maar bezwaren wil zien. Overigens moet ik, voor zover dat nog niet uit bovenstaand stukje blijkt, zeggen dat ik vrijwel geen kennis heb van de hele problematiek, maar wel benieuwd ben naar wat uitleg hierover.

'k Moet ergens nog een boekje hebben liggen met alle bezwaren, ik zal het eens op zoeken. Iig waren ze best wel gegrond

Terug naar “Archief”