Ik weet het Elbert en Boekenlezer, als ik deze site's lees vind ik het erg jammer dat dit nodig is/was.
Omdat mensen om 'bijzaken' van elkaar gaan 'scheiden' diep triest.
Moderator: Moderafo's
spacy schreef:ach elke kerk op aarde kent wel zijn eigen interne verschillen over bijzaken.
Berean schreef:spacy schreef:ach elke kerk op aarde kent wel zijn eigen interne verschillen over bijzaken.
Spacy, als het gezag van de Bijbel (waarover de meeste items op http://www.eeninwaarheid.nl gaan) een "bijzaak" is, wat is dan een hoofdzaak? Of begrijp ik je verkeerd?
Boekenlezer schreef:Berean schreef:spacy schreef:ach elke kerk op aarde kent wel zijn eigen interne verschillen over bijzaken.
Spacy, als het gezag van de Bijbel (waarover de meeste items op http://www.eeninwaarheid.nl gaan) een "bijzaak" is, wat is dan een hoofdzaak? Of begrijp ik je verkeerd?
Inderdaad, zulke kreten als 'het gaat maar over bijzaken' klinken mij te vlak in de oren. Er speelt ook e.e.a. m.b.t. schriftgezag.
Nou ben ik daar niet zo in thuis dat ik daar een uitgebalanceerde visie op kan presenteren. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat er in de GKV zijn, die op dat punt nogal ver gaan met het relativeren van bepaalde bijbelse gegevens. (Of heb ik dat mis?)
spacy schreef:Maar ik vind het bijzaak, ja en dat verschilt nogal persoonlijk wat men bijzaken vind, als de discussies steeds beginnen over instrumenten, gebruik van presentatie ondersteuning, uiterlijke manier van avondmaalsviering (lopend of zittend), en liederen.
want ik hoor nog steeds God waarheid gepreekt worden, en dat is de hoofdzaak!
Marnix schreef:Boekenlezer schreef:Berean schreef:spacy schreef:ach elke kerk op aarde kent wel zijn eigen interne verschillen over bijzaken.
Inderdaad, zulke kreten als 'het gaat maar over bijzaken' klinken mij te vlak in de oren. Er speelt ook e.e.a. m.b.t. schriftgezag.
Nou ben ik daar niet zo in thuis dat ik daar een uitgebalanceerde visie op kan presenteren. Maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken, dat er in de GKV zijn, die op dat punt nogal ver gaan met het relativeren van bepaalde bijbelse gegevens. (Of heb ik dat mis?)
Die zullen er ongetwijfeld tussen zitten![]()
Wat vind je van mijn relativering van de opmerking van Berean?
Als ik deze acta lees van belangrijke besluiten Amersfoort 2005, wordt het niet makkelijk om daar m.b.t. echtscheiding 'onbijbelse' beschrijvingen te vinden.Het wordt hedentendage toegepast in de GKV, door anders met het vierde en het zevende gebod om te gaan.
Boekenlezer schreef:Marnix schreef:Boekenlezer schreef:Berean schreef:spacy schreef:ach elke kerk op aarde kent wel zijn eigen interne verschillen over bijzaken.
Die zullen er ongetwijfeld tussen zitten![]()
Wat vind je van mijn relativering van de opmerking van Berean?
Daaruit leid ik af dat je de zaak van het schriftgezag niet goed begrijpt.
Als sommigen zeggen dat het gezag van de bijbel onder druk staat, bedoelt men daar nooit mee dat een ander toevallig net een wat andere bijbelinterpretatie heeft.
Ik ben het bijvoorbeeld niet eens met hoe bepaalde predikanten in de bijbel allerlei standen in het genadeleven inlezen. Maar dat is nog heel wat anders dan schriftkritiek. Het gezag van de bijbel staat dan nog niet op de helling, ook al leidt het best wel tot grote verschillen in visie.
Er speelt met de GKV en de bezwaarden beslist niet zoiets als: 'jullie hebben verkeerde liederen, gaan verkeerd met de liturgie om, en willen een verkeerde bijbelvertaling gebruiken, en dáárom doen jullie aan schriftkritiek.' Dat is flauwekul, grote onzin, feitelijke onjuistheid.
Dat het gekomen is tot beschuldigingen van schriftkritiek heeft een heel andere bron. Dan moet je meer in de richting van de bundel Woord op Schrift denken, wat daarin door J.J.T. Doedens en A.L.Th. de Bruijne is geschreven.
J.J.T. Doedens schrijft daarin over de schepping, en gaat daarbij duidelijk niet uit van de historiciteit van het beschrevene.
A.L.Th. de Bruijne bepleit het ruimer gebruik maken metaforische bijbeluitleg, ook in gevallen waarin een bijbelgedeelte duidelijk wel als letterlijk historisch door de bijbelschrijver bedoeld is. Hij heeft daarover een ingewikkelde bijdrage geschreven van zo'n 100 bladzijden.
Die uiteenzetting van A.L.Th. de Bruijne betekent nieuwe wegen in de uitleg van de bijbel, die blijkbaar ook nogal snel navolging vinden. Het wordt hedentendage toegepast in de GKV, door anders met het vierde en het zevende gebod om te gaan.
Zo zit het dus in grote lijnen in elkaar. Vraag me niet naar de ins en outs, want zo deskundig ben ik daarin niet. Maar dit is wat ik er over zeggen kan.
Verder verwijs ik nog naar een artikel die gaat over het onderwerp schriftgezag. Daarin wordt ook Woord op Schrift genoemd.
Het artikel: http://www.refdag.nl/artikel/83008/Marcion+ge%EBxcommuniceerd%3B+Kuitert+mag+blijven.html
Pieter schreef:Och, natuurlijk wel Peter.
Ik zal mezelf ook niet boven hen verheffen, maar ik vind het toch wel een merkwaardige manier om je levensstijl goed te praten. God vergeeft het wel als we onze zonden maar belijden, en dus leven we maar raak. Volgens mij werkt het zo niet helemaal...
Spacy schreef:Behoorlijk recentelijk is er nog een groep afgeplits van de GKV, die noemen zich tegenwoording GKN (Gereformeerde Kerk in Nederland), maar worden door de gemiddelde GKV-er: 'vrijgemaakt in het kwadraat' of 'vrijgemaakte vrijgemaakten' genoemd.
Deze groep was het oneens met de in hun ogen te naïeve koers die de GKV zou varen inzake scheidingen, avondmaalsvieringen en liturgie/gezangenuitbreiding.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten