Waarom geloof jij in God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 23 dec 2005 13:59

Collateral schreef:
elbert schreef:Het geloof is geen conclusie van een rationele overweging. Het is inderdaad vertrouwen dat wanneer wij later onze ogen sluiten, we in het eeuwige vaderland onze ogen weer zullen openen.

Geloven dat ik kan vliegen zou ook geen conclusie van een rationele overweging zijn. Het zou vertrouwen zijn, dat wanneer ik van een hoog gebouw af spring, ik niet te pletter val.

En nee, ik ga dat niet proberen. Ik vertrouw dan toch liever mijn ratio, die zegt dat het wel heel waarschijnlijk is dat een vliegpoging me fataal zou worden. Zo vertrouw ik ook mijn ratio als die zegt dat alle geïnstitutioneerde religies het zicht op een mogelijke God waarschijnlijk alleen maar vertroebelen.

Laten we wel zijn: er is geen keuzemogelijkheid; we kieperen uiteindelijk toch wel van dat flatgebouw van ons leven af, want we sterven eens allemaal. De vraag is dan of je daarbij ook nog enkel en alleen op je ratio vertrouwt om al dan niet veilig te landen (of concludeert dat het game over is), of dat je erop vertrouwt dat je door de eeuwige armen van God zult worden opgevangen en er een vervolg is.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

wessel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wessel » 23 dec 2005 14:05

Collateral schreef:
wessel schreef:Als je de moed hebt, zoek dan "God zelf op"
Kniel neer, voor je bed, en geef jezelf aan Hem.

Ik heb het m.i. vaak genoeg gedaan, of tenminste het geprobeerd zo goed als ik kon. En misschien heeft Hij mijn gebeden wel verhoord, zij het op een manier die ik niet voor ogen had. Zekerheid heeft het me vooralsnog i.i.g. niet opgeleverd.

elbert schreef:Het geloof is geen conclusie van een rationele overweging. Het is inderdaad vertrouwen dat wanneer wij later onze ogen sluiten, we in het eeuwige vaderland onze ogen weer zullen openen.

Geloven dat ik kan vliegen zou ook geen conclusie van een rationele overweging zijn. Het zou vertrouwen zijn, dat wanneer ik van een hoog gebouw af spring, ik niet te pletter val.

Hoi Collateral.
Het is moedig van je om God meer dan een keer op te zoeken.
Je schrijft , Zekerheid heeft het me niet opgeleverd.

Ik ben bang dat het leven niet veel zekerheid te bieden heeft.
Ik maak weleens een grapje :
:Een ding is zeker,:niets is zeker, en dat is dan een ding wat zeker is.

Verder dacht ik, je bent op zoek naar God. Dat is een goede zaak, want wie zoekt, die vindt !!
Geduld is wel moeilijk maar een eerste vereiste.
Probeer veel geduld op te brengen.

Vraag ook eens aan God of je iets voor Hem kunt doen.
God leren kennen door Hem te dienen is een reele mogelijkheid.
Als je God wilt dienen zijn er genoeg mogelijkheden.
Heb je wel christenen om je heen?
Andere christenen helpen je groeien

Jaap

En nee, ik ga dat niet proberen. Ik vertrouw dan toch liever mijn ratio, die zegt dat het wel heel waarschijnlijk is dat een vliegpoging me fataal zou worden. Zo vertrouw ik ook mijn ratio als die zegt dat alle geïnstitutioneerde religies het zicht op een mogelijke God waarschijnlijk alleen maar vertroebelen.
Ik ben iemand die van dialoog houdt.
Wij hebben elkaar veel te bieden.

Collateral

Berichtdoor Collateral » 23 dec 2005 14:45

elbert schreef:
Collateral schreef:

Laten we wel zijn: er is geen keuzemogelijkheid; we kieperen uiteindelijk toch wel van dat flatgebouw van ons leven af, want we sterven eens allemaal. De vraag is dan of je daarbij ook nog enkel en alleen op je ratio vertrouwt om al dan niet veilig te landen (of concludeert dat het game over is), of dat je erop vertrouwt dat je door de eeuwige armen van God zult worden opgevangen en er een vervolg is.

Bij het kieperen zal mijn ratio me vertellen dat ik zo goed als zeker te pletter zal vallen, en dat zal dan ook gebeuren. Analoog gezien zal mijn ratio me bij mijn sterven waarschijnlijk vertellen dat het niet zeker is wat er gebeurt, maar dat ik wellicht op de een of andere manier wel door zal leven en dat ik daar waarschijnlijk vrede mee zal hebben. (Dit op basis van evaringen van mensen met uittredingen, die mijn gedachten over 'leven na de dood' redelijk beïnvloed hebben.) Dit denkbeeld laat ruimte voor alle mogelijkheden, dus zullen de zaken na mijn dood zich voltrekken op een manier die niet in strijd is met mijn ratio.

Wat het christelijke geloof mij echter over het hiernamaals vertelt acht ik haast net zo ongeloofwaardig als het denkbeeld dat ik kan vliegen als ik van een flatgebouw afspring. Wanneer ik kieper zal ik niet de illusie hebben dat ik het er levend afbreng, en zo zal ik bij mijn sterven waarschijnlijk ook niet de illusie hebben dat het me zal vergaan zoals het christendom leert.

De analogie klopt dus. Zo zou hij bij christenen ook moeten kloppen eigenlijk; christenen zouden bij het kieperen van een flatgebouw gered moeten worden door hun vertrouwen op hun God - zoals Petrus kon lopen over water omdat hij vertrouwen had, en zoals Jezus (in Matth. 17:20) zijn volgelingen opdraagt: "Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."

Als er één christen is die ik iets dergelijks in de praktijk zie brengen ga ik mijn (on)geloof heroverwegen. ;)

wessel schreef:Hoi Collateral.
Het is moedig van je om God meer dan een keer op te zoeken.
Je schrijft , Zekerheid heeft het me niet opgeleverd.

Ik ben bang dat het leven niet veel zekerheid te bieden heeft.
Ik maak weleens een grapje :
:Een ding is zeker,:niets is zeker, en dat is dan een ding wat zeker is.

Mee eens. ;)

Verder dacht ik, je bent op zoek naar God. Dat is een goede zaak, want wie zoekt, die vindt !!

Ik geloof ook wel dat ik 'vind', alleen wat ik tot nu toe heb gevonden is iets anders dan het christelijke geloof.

Vraag ook eens aan God of je iets voor Hem kunt doen.
God leren kennen door Hem te dienen is een reele mogelijkheid.
Als je God wilt dienen zijn er genoeg mogelijkheden.

Ook buiten het christendom, denk ik... :)

Heb je wel christenen om je heen?
Andere christenen helpen je groeien

Ik ben streng christelijk opgevoed, en inderdaad heeft iedere christen me misschien wel helpen groeien, als is dat misschien een andere groei dan die waar jij op doelt. :)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 23 dec 2005 22:06

Collateral schreef:Bij het kieperen zal mijn ratio me vertellen dat ik zo goed als zeker te pletter zal vallen, en dat zal dan ook gebeuren. Analoog gezien zal mijn ratio me bij mijn sterven waarschijnlijk vertellen dat het niet zeker is wat er gebeurt, maar dat ik wellicht op de een of andere manier wel door zal leven en dat ik daar waarschijnlijk vrede mee zal hebben. (Dit op basis van evaringen van mensen met uittredingen, die mijn gedachten over 'leven na de dood' redelijk beïnvloed hebben.) Dit denkbeeld laat ruimte voor alle mogelijkheden, dus zullen de zaken na mijn dood zich voltrekken op een manier die niet in strijd is met mijn ratio.

Wat het christelijke geloof mij echter over het hiernamaals vertelt acht ik haast net zo ongeloofwaardig als het denkbeeld dat ik kan vliegen als ik van een flatgebouw afspring. Wanneer ik kieper zal ik niet de illusie hebben dat ik het er levend afbreng, en zo zal ik bij mijn sterven waarschijnlijk ook niet de illusie hebben dat het me zal vergaan zoals het christendom leert.

Ratio hoort bij dit aardse leven net als de gevolgen van het afspringen van een gebouw bij het aardse leven hoort en de gevolgen die de natuurkrachten (eveneens aards) ons hebben laten zien. Ik vind ratio versus van een gebouw af springen dan ook een vrij kromme vergelijking met de ratio versus de leer van het christendom. Niemand komt terug van de dood (ik heb vooralsnog niemand gesproken) en mijns inziens is wat ratio vertelt dan niet meer toereikend voor de vraag wat is er na de dood. Filosofisch gezien denk ik dat de leer van het christendom evenveel kansen heeft als alle andere mogelijkheden over ''wat na de dood''.

Collateral schreef:De analogie klopt dus. Zo zou hij bij christenen ook moeten kloppen eigenlijk; christenen zouden bij het kieperen van een flatgebouw gered moeten worden door hun vertrouwen op hun God - zoals Petrus kon lopen over water omdat hij vertrouwen had, en zoals Jezus (in Matth. 17:20) zijn volgelingen opdraagt: "Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."

Als er één christen is die ik iets dergelijks in de praktijk zie brengen ga ik mijn (on)geloof heroverwegen. ;)

Ik geloof niet dat de boodschap van Jezus in dit geval per definitie een letterlijke betekenis had. DAn zou het een chaos worden, had ik al lang het walgelijk kantoorgebouw verplaatst wat een eindje verderop in 3 weken tijd is verschenen waar ooit een mooi stukje bos was. Ik denk niet dat God het op prijs zou stellen als de christenen de aarde gaan her-inrichten door letterlijk natuurlijke bergen te gaan verplaatsen. Ik denk dan ook dat het symbool staat voor veel grotere en ingrijpender daden in het kader van 'Iemand die zichzelf overwint is sterker dan iemand die een stad inneemt'. OFwel , daden waar veel meer kracht voor nodig is dan lichamen kunnen presteren. Vooral omdat de woorden van JEzus komen, die zelf weinig indruk heeft gemaakt met lichamelijke kracht (behalve toen hij de marktlui de tempel uitrostte) maar juist zijn geestelijke kracht kenmerkte hem. Wanneer sommige letterlijke uitvoeringen hebben plaatsgevonden het daarom naar mijn mening nog kan plaatsvinden maar niet om het plaatsvinden.
Laatst gewijzigd door meschianza op 24 dec 2005 18:24, 3 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Collateral

Berichtdoor Collateral » 24 dec 2005 01:57

Ik hoop hier begin volgend jaar op te reageren...

Cornelius
Mineur
Mineur

Berichtdoor Cornelius » 24 dec 2005 14:52

Collateral schreef: "Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."

Als er één christen is die ik iets dergelijks in de praktijk zie brengen ga ik mijn (on)geloof heroverwegen.

Voorbeelden te over. Misschien niet hier en nu, maar wellicht acht God zulke uitzonderlijke bewijzen voor ons niet zo nodig, omdat wij de volledige Bijbel hebben, alsmede een lange (kerk)geschiedenis. We zouden nu zo 'volwassen' moeten zijn om hieraan genoeg te hebben. Ik bedoel dit niet als een aanval of beschuldiging naar jou toe als je twijfelt; het is begrijpelijk, maar niet nodig.

De Bijbel staat vol met voorbeelden van dergelijke dingen. De genoemde wonderen zijn echter niet bedoeld voor iemands plezier, maar hebben een belangrijke taak in de betreffende geschiedenis. Al kunnen ze soms slechts dienen om iemands geloof te ondersteunen, zoals bij Gideon (die een bovenmenselijke taak had uit te voeren).

Als je God oprecht vraagt kan het soms zelfs voorkomen dat Hij zo'n wonder nog doet, maar dan moet je wel letten op kleine dingen. En bovendien in geloof bidden, dat staat als voorwaarde bij de tekst die je aanhaalde. En zelfs dat is niet (ik weet even niet hoe ik het beter moet uitdrukken) in alle miljoen van de miljoen gevallen nodig (wat is God geduldig...!).

Ik denk aan een vrouw in Engeland uit de tijd van Spurgeon, die door twijfelen tot de slotsom was gekomen dat God gewoon niet bestond. Op een gegeven ogenblik riep ze tegen de predikant die haar bezocht: "God bestaat niet, zo zeker als dit glas (flinterdun kristal, red.) nu in splinters valt"; ze smeet het gals tegen de grond.. en het bleef heel. Dit is een uitzonderingsgeval. Maar verdiep je eens in zendingsverhalen welke wonderen daar gebeuren, in gebieden waar de satan nog heer en meester is, als hij grond dreigt te verliezen.

God toont dat Hij machtiger is dan wie of wat ook, maar Hij is ook vrij in de manier waarop Hij dat toont. Voor ons is het in de eerste plaats zaak om te geloven, zoals Jesjua tegen Thomas zegt: "Zalig zijn zij die niet gezien hebben en toch geloven".
Het is nutteloos diepzinnigheden algemeen bevattelijk te maken
en alle waarheid is diepzinnig
(Herman Melville)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 dec 2005 15:08

Er is nog nooit een berg verzet door het geloof Cornelius..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 24 dec 2005 15:18

Ligt eraan of je het letterlijk ziet of figuurlijk.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 dec 2005 16:14

Cornelius schreef:
Collateral schreef: "Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn."

Als er één christen is die ik iets dergelijks in de praktijk zie brengen ga ik mijn (on)geloof heroverwegen.

Voorbeelden te over. Misschien niet hier en nu, maar wellicht acht God zulke uitzonderlijke bewijzen voor ons niet zo nodig, omdat wij de volledige Bijbel hebben, alsmede een lange (kerk)geschiedenis. We zouden nu zo 'volwassen' moeten zijn om hieraan genoeg te hebben. Ik bedoel dit niet als een aanval of beschuldiging naar jou toe als je twijfelt; het is begrijpelijk, maar niet nodig.

Hm, ik zou zeggen dat juist nu dat soort dingen nodig zijn, nu iedereen overal aan twijfelt en de nadruk op ervaringen ligt.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 24 dec 2005 18:21

Yael schreef:Ligt eraan of je het letterlijk ziet of figuurlijk.
Ik zie het figuurlijk, net als extreem veel dingen in de Bijbel, ik denk dat Colleteral dat echter wat anders ziet.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 24 dec 2005 19:18

Ik weet niet of Collateral dit anders ziet, daar zal hij vast na zijn vakantie uitsluitsel over geven, maar waar het wel om gaat is dat mensen twijfelen en dat er weinig grond lijkt te zijn voor een geloof in (de christelijke) god.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 25 dec 2005 09:59

Johannes 20: 24-29

24 Een van de twaalf, Tomas (dat betekent ‘tweeling’), was er niet bij toen Jezus kwam. 25 Toen de andere leerlingen hem vertelden: ‘Wij hebben de Heer gezien!’ zei hij: ‘Alleen als ik de wonden van de spijkers in zijn handen zie en met mijn vingers kan voelen, en als ik mijn hand in zijn zij kan leggen, zal ik het geloven.’ 26 Een week later waren de leerlingen weer bij elkaar en Tomas was er nu ook bij. Terwijl de deuren gesloten waren, kwam Jezus in hun midden staan. ‘Ik wens jullie vrede!’ zei hij, 27 en daarna richtte hij zich tot Tomas: ‘Leg je vingers hier en kijk naar mijn handen, en leg je hand in mijn zij. Wees niet langer ongelovig, maar geloof.’ 28 Tomas antwoordde: ‘Mijn Heer, mijn God!’ 29 Jezus zei tegen hem: ‘Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven.’

Wat ik hiermee wil zeggen ligt vooral in het laatste vers en dit is vooral een reactie op collateral. Vooral in Nederland hoor je vaak het motto eerst zien en dan geloven. Ik kan dat heel goed begrijpen, maar Jezus roept hier op om gewoon eerst een stap in de duisternis te zetten en iets te geloven wat je niet ziet. Voor mij heeft dat geresulteerd in het na verloop van tijd echt zien en geloven. Ik zou zeggen neem de uitdaging aan en zet die stap in de duisternis en ga op zoek en dan bedoel ik echt zoeken, zoals je naar je autosleutels zoekt als je echt weg moet, maar niet meer weet waar ze liggen.
Laat je leiden door Hem!

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 26 dec 2005 10:26

kurtyo schreef:Ik weet niet of Collateral dit anders ziet, daar zal hij vast na zijn vakantie uitsluitsel over geven, maar waar het wel om gaat is dat mensen twijfelen en dat er weinig grond lijkt te zijn voor een geloof in (de christelijke) god.

Terwijl ik denk dat, filosofisch gezien, het christelijk geloof in ieder geval evenveel kansen maakt als alle andere geloven of verklaringen van het waarom en hoe achter het leven op aarde en na de dood. NIet dat ik twijfel van mensen over het christelijk geloof/ God daarmee wil bagataliseren. MAar ik wacht met interesse op Collaterals reactie.
Laatst gewijzigd door meschianza op 26 dec 2005 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 26 dec 2005 10:36

Aragorn schreef:Hm, ik zou zeggen dat juist nu dat soort dingen nodig zijn, nu iedereen overal aan twijfelt en de nadruk op ervaringen ligt.

Denk je dat je echt tot een overtuigend geloof in God zou komen wanneer ik als christen de Brienenoordbrug zou verplaatsen? Ik vermoed zelf van niet, altijd zullen er weer verklaringen komen dat er sprake is van krachten uit het heelal, mogelijkheden zijn dat er iets anders in het spel is.
Of misschien zou je een aantal maanden diep onder de indruk zijn, je bijbel lezen maar er toch niets meer in vinden en het zal wegzakken. Ofwel, ik geloof niet dat wonderen het medium zijn tegen twijfel. Vraag het mensen die echt twijfelden en naar gebedesgenezingen zijn gegaan, of ze God hebben leren kennen

Zelf ben ik blij dat ik niet tot een overtuigd geloof in God ben gekomen door grootse wonderen, maar door iets wat veel intiemer en persoonlijker is: Gods aanwezigheid en betrokkenheid met mijn leven steeds overtuigender werd tot ik wist dat Hij mijn God en vader is.

Goed jaarwisseling allen! MIjn eerstvolgende reactie komt ook pas in 2006 weer.
Laatst gewijzigd door meschianza op 26 dec 2005 17:42, 2 keer totaal gewijzigd.

cornelis
Kapitein
Kapitein

Waarom ik geloof in God?

Berichtdoor cornelis » 26 dec 2005 17:02

Omdat ik niets anders kan,want Hij gaf mij,dat geloof.
En daar ben ik Hem heel dankbaar voor.
Want dat maakt mijn leven pas echt zinvol.
Waar moet ik heen zonder Hem.
Zonder Hem zijn we vreselijk arm,met Hem enorm rijk.
Zelfs al gaan we door een dal der schaduw des doods,ook dan mogen we zeker weten,dat Hij nabij is.
In Zijn nabijheid is het heerlijk vertoeven.
Het is altijd goed,dat we ons afvragen,wanneer was ik gelukkig.
En ik hoop,dat we dan kunnen beamen;in de Aanwezigheid van God.
En wanner was dat dan?
In de Kerk of tijdens het gebed of tijdens het Bijbellezen,maar ook in de natuur mag ik Gods grootheid bewonderen,maar bovenal toch in Zijn onuitsprekende Liefde door de gave van Zijn Zoon.
Dat is toch pure Liefde tegenover de gevallen mens.
Hij,de Eeuwige heeft ons :Zijn wereld niet afgeschreven,maar gaf het Zijn Alles,Zijn Enige Zoon.
Wie kan dat ooit begrijpen.
Alleen maar verwonderen toch?
Waarom ik geloof,dus omdat Hij Zich aan Mij bekend maakte.
Toen ik voor een operatie stond en dacht,dat ik dood zou gaan,toen heeft Hij mij laten zien,dat ik buiten God eeuwig verloren was,dat was in 1967.
En ik dus niet buiten Hem kon,nu zou ik niet meer willen,want zonder Hem is er wel leven,maar geen zinvol leven.
Dat wilde ik even kwijt.
Met vr gr Cornelis.

Terug naar “Archief”