TV&GER.GEM.

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kurtyo

Re: TV&GER.GEM.

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2003 12:55

Ben officieel lid van de ger. gem. Ik ga eerst alleen even in op de openings post. Misschien reageer ik later nog op de rest... ;)

Ik ben niet tegen t.v. Vroeger hadden mijn ouders tv. Die hebben ze weggedaan en niet veel later werd mijn vader koster in de ger. gem. :) Maar ik weet zeker dat dit niet de (belangrijkste) reden was. Mijn ouders zijn nog steeds niet tegen tv, maar willen graag aan het avondmaal... Tja, en dat kan niet met tv. Zelf ben ik ook absoluut niet tegen tv. Ik heb zelf op mijn kamer wel tv. (Ik vind dit wel handig voor mijn studie). Natuurlijk komt er ook veel rotzooi op tv. Maar weet je, op internet en radio is net zo veel of nog meer rotzooi te vinden... En dat is algemeen geacepteerd. D.w.z.: men vind het niet vreemd als je open internet hebt of een radio. Ook d.m.v. video en dvd is het goed mogelijk om slechtigheid je huis in te halen. Ik vind dat de ger.gem. met twee maten meet. Wat betreft die films op je mobiel: dat is nog niet algemeen geintegreerd dus nog niet echt aan de orde, maar ik denk dat men daar ook niet echt moeilijk over gaat doen... Ik denk dat je mensen beter kunt duidelijk maken hoe je verantwoord met deze dingen op kunt gaan dan dat je het verbiedt (tv)... Daar heb je meer aan.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2003 13:05

Hm... Over belijdenis en doop... Bij ons mag je wel belijdenis doen en wel laten dopen (je kindertjes).. Je mag NIET aan het avondmaal, en dat vind ik al erg, laat staan de rest. Over baarden: :) hahaha: Jezus had een baard.... *grijns*... Verder: filternet is zoooo makkelijk te kraken... Verder verschillen de meningen over wat wel en niet kan. RD net is niet goed... Waardeloos zelfs... Ik vind het ook jammer dat men zo redeneert: wij hebben lekker wel tv en open internet en zjin van de gergem tralalalal erg kinderachtig...
Ook de opmerking: Wij laten andere niet bepalen op welke site we niet mogen komen dat bepalen we zelf.
getuigt van weinig nadenken... Ook jij bent zwak hoor. Ik kijk ook wel eens wat dat niet kan (op internet of tv) en dat is niet goed :)

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 01 jul 2003 13:22

kurtyo schreef:Hm... Over belijdenis en doop... Bij ons mag je wel belijdenis doen en wel laten dopen (je kindertjes).. Je mag NIET aan het avondmaal, en dat vind ik al erg, laat staan de rest.

hm, heel vreemd vind ik dit. niet dat ik je niet geloof, maar ik zie belijdenis en avondmaal onlosmakelijk verbonden. komt een beetje inconsequent op me over.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 jul 2003 13:31

Bij mijn ouders mag je helemaal geen tv, anders word je in de ban gedaan of zoiets, weet niet eens hoe dat heet. Het wordt dan afgelezen van de kansel.....dus tv is daar gewoon verboden.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2003 14:37

Napoleon: ik vind dat ook inconsequent... Ik vind dat het beide moet kunnen. Maar ja...

En ikke21: zitten jouw ouders in de ger.gem.?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 jul 2003 14:39

nee kuroty mijn ouders zitten in de ger.gem in ned

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 01 jul 2003 15:35

Dit heet onder censuur gezet worden.
Ik meen dat dit ook gebeurt met het hebben van open internet.

Puur even als aanvulling.
Gaarne weer on-topic.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 01 jul 2003 16:51

On-topic: ben zelf (nog) GerGem, ben niet tegen TV, heb toch geen TV, ook niet op mijn kamer, om geen aanstoot te geven en omdat ik het te veel tijd vind kosten en omdat het kijken van 90% van de programma's weggegooide tijd is.
Ik kan begrijpen dat de GerGem tegen TV zijn, maar het is onzin om het te verbieden, als iemand verstandig met TV om kan gaan moet hij zeker TV nemen, als iemand last van verleidingen heeft NIET. Christelijke vrijheid, moet je niet als wet opleggen.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jul 2003 13:03

Dank je Gershwin, voor de uitleg. Ik ben het er helemaal mee eens. :)

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Tabitha » 23 jul 2003 21:17

Wat is het voor dwaasheid als kerken (ouderlingen) gaan bepalen wat mensen wel en niet mogen, als je mensen verantwoordelijken gaat ontnemen, kunnen ze later ook geen goede beslissingen meer nemen. Is dat weer iets nieuws van de Ger. Gem ofzo?
Ik vind het zeer onverstandig. Het geloof in Jezus, daar gaat het niet om, met of zonder TV. Je kunt en mag iemand nooit op grond van TV-bezit afkeuren of dat als voorwaarde stellen voor belijdenis doen. Alsof het van zulke zaken afhangt... Diep triest!

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 jul 2003 21:20

Tabitha schreef:Is dat weer iets nieuws van de Ger. Gem ofzo?

Nee hoor, dit is al jaren zo. Nooit anders geweest.
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: TV&GER.GEM.

Berichtdoor Eissenhower » 24 jul 2003 09:00

Jack schreef:Best forum-ers,

Ben net nieuw hier maar volgens mij zijn de meesten hier ger.gemmer?

Ik ben er één van.

Ben dus even nieuwsgierig wat jullie van TV-bezit vinden.

Ik heb er zelf geen één. Ik weet ook niet waar ik de tijd vandaan zou moeten halen. Ik zou er zelf geen nemen, omdat ik dit apparaat niet nuttig vind en er komt veel rommel op.
In veel gemeenten moet je beloven geen TV te nemen als je belijdenis wil doen.

Heb ik moeten beloven.

En hoe zit dat dan met (opoen)internet? Mag ook niet maar iedereen heeft het.

Er wordt tegen gewaarschuwd. Ik weet het niet helemaal zeker, maar je moet volgens mij ook beloven dat je geen open, maar gefilterd internet neemt.

Wij hebben hebben sindskort RDNet. Ik ben wel voor gefilterd internet, al zal ik dat later waarschijnlijk niet via het RDNet.

Ik heb zelf een DVD-speler. Ik ben niet tegen films als het goede films zijn.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 jul 2003 09:04

Jammer dat er hier gg'ers zijn die zich nog eens extra tegen hun eigen kerkverband afzetten door te melden dat ze zelf wel tv hebben, en zich de wet niet laten voorschrijven. Hoe principieel.

Ik ben zelf lid van de gg. In onze gemeente wordt het bezit van tv afgekeurd, en wordt men er door de kerkenraad op aangesproken. Niks mis mee, dat is nl. een van de verantwoordelijkheden van de kerkenraad. Bovendien vind ik dat als men echt zoveel problemen heeft met de standpunten van de gg ten opzichte van o.a. tv en internet, men maar een ander kerkverband moet opzoeken.
Daarnaast wordt er binnen de gg volop discussie gevoerd over het fenomeen internet. Wat dat betreft lopen we m.i. niet achter de feiten aan. Volgens mij heeft de generale synode hierin het advies gegeven geen open internet te gebruiken als dat niet persé nodig is. Dus, als het voor werk of studie wel een vereiste is, liggen de zaken weer anders.

Persoonlijk heb ik geen tv in huis, en wel om verschillende redenen. De eerste reden is principieel. Ik vind dat een tv niet bij een christelijke levenshouding past (da's mijn persoonlijke overtuiging, dus voel je niet aangevallen). Daarnaast vind ik tv kijken vreselijk zonde van mijn tijd. Mijn ouders hebben tv, en toen ik nog thuis woonde, keek ik regelmatig. Ik had altijd spijt als ik er een hele avond achter had gehangen, want ik had zoveel andere leuke en veel nuttiger dingen kunnen doen. Bovendien vind ik dat tv kijken afstompt. Je raakt gewend aan wat je ziet, zelfs de meest schokkende beelden (ook in het journaal) doen je op een gegeven moment niets meer. Een andere reden is dat ik mijn kinderen (als ik ze krijg) niet met tv wil grootbrengen, zeker niet in hun eerste levensjaren. Ik denk namelijk dat het een belemmering is in hun eigen ontwikkeling, o.a. omdat ze niet leren hun eigen fantasie en voorstellingsvermogen te gebruiken. Het is nu eenmaal een feit dat kinderen zich beter ontwikkelen door het lezen van boeken en het spelen met leeftijdsgenoten, dan door het kijken naar Pokémon of PowerRangers.

Ik ga hier niet in op de voors en tegens van internet. Ik denk dat dat een andere discussie waard is.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 24 jul 2003 09:28

en het spelen met leeftijdsgenoten, dan door het kijken naar Pokémon of PowerRangers.

pieter, ik ben het eens met je verhaal hoor. maar wil even een opmerking maken over de quote die ik er bij heb gezet. zeker moeten ze spelen met leeftijdgenoten, maar het probleem is dat veel van die leeftijdgenoten groeit op met pokemon en powerrangers die jij noemt. dus jou kinderen gaan van zelf mee doen met die gewelddadige spelletjes die men speelt. denk je ook niet?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 24 jul 2003 09:35

johannes zegt:
pieter, ik ben het eens met je verhaal hoor. maar wil even een opmerking maken over de quote die ik er bij heb gezet. zeker moeten ze spelen met leeftijdgenoten, maar het probleem is dat veel van die leeftijdgenoten groeit op met pokemon en powerrangers die jij noemt. dus jou kinderen gaan van zelf mee doen met die gewelddadige spelletjes die men speelt. denk je ook niet?

Ik erken dat hierin best een groot probleem ligt. Ik zou mijn kinderen graag een goede religieuze basis willen meegeven, een christelijke levenshouding. Tegelijkertijd wil ik voorkomen dat mijn kinderen als wereldvreemd opgroeien. Je zult als ouders een goede manier moeten vinden om met dergelijke opvoedkundige problemen (want dat zijn het) om te gaan, en dat is niet eenvoudig.
Voor mij echter geen reden om toch een tv aan te schaffen...

Terug naar “Archief”