Ikzelf ben de laatste tijd erg aan het twijfelen over m’n geloof. Het is altijd een vaste zekerheid voor me geweest dat God bestaat en dat de Bijbel zijn woord is, maar nu weet ik dat opeens niet zo zeker meer.
Boekenlezer schreef:Ik weet ook nog dat mijn broer mij voorhield, dat je hierover je wel het schompers kan redeneren, maar dat je daar nooit achter zult komen door al dat geredeneer. En dat de reden van je geloof in Gods verkiezing ligt. En daar stem ik wel mee in.
Maar dan accepteer je al dat er zoiets als uitverkiezing bestaat, dus dat God bestaat. Op basis van wat kom je tot die conclusie?
Boekenlezer schreef:Als ik vanuit mijn menselijke ik probeer vast te stellen wat ik zou moeten geloven, dan kan ik slechts tot een agnostisch standpunt komen. Ik weet het nog wel dat ik tot die conclusie kwam.
Wie ben ik immers, om als mens de werkelijkheid te kennen? Menselijkheid wordt gekenmerkt door eindige getallen, beperkte reikwijdte. Wij zijn niet in staat om zelfstandig de hele realiteit te overzien, en die in volledigheid te beoordelen. Bij ons is het altijd: 'Wat niet weet, wat niet deert.'
Vanuit wat anders dan je menselijke jou zou je moeten vaststellen wat je zou moeten geloven? Vanuit het geloof in de Heilige Geest, of uitverkiezing? Maar die dingen zijn onderdeel van het geloof. Waarom zou je als mens niet de werkelijkheid kunnen kennen? Op basis van wat neem je dat bij voorbaat aan? Accoord, je kunt als mens niet de realiteit overzien, maar is dat nodig om op een rationele manier, alvorens te geloven, te concluderen dat de christelijke God bestaat? Ik vind het momenteel onverteerbaar dat je op basis van de ratio niet kunt geloven, maar dat je je verstand opzij moet lijken te schuiven. Is dat wat Paulus bedoelt met ‘de Grieken een dwaasheid’? Is geloof irrationeel? Voor mij betekent God liefhebben met m’n verstand (Matheus 22 vers 37) dat ik rationeel op een integere manier in m’n geloof sta, zonder tegenstrijdigheden te hoeven negeren.
Boekenlezer schreef:Het blote bestaan als mens, op zichzelf terug geworpen, is koud, onzeker makend en angstaanjagend. Alle zin van zo'n bestaan ontbreekt. Want je voelt je ellendig en 'in het bestaan geworpen'. Een gevoel van zinloosheid.
Ik heb respect voor jouw geloof, maar op dit moment vind ik voor mezelf deze reden zeer onbevredigend. Het komt over als een wens-geloof. “Ik vind het onprettig als God niet bestaat, dus geloof ik in Hem.” Ikzelf zou het ook erg betreuren dat God niet zou bestaan, vooral omdat er dan uiteindelijk geen gerechtigheid zal zijn, maar als ik op een rationele manier tot de conclusie kom dat God niet bestaat, vind ik dat ik niet mag vasthouden aan droombeelden.
Boekenlezer schreef:Geloven is dan ook meer vertrouwen dan beredeneren.
Ja, maar op basis van wat ben je tot de conclusie gekomen dat het Object van je vertrouwen (God) bestaat en betrouwbaar is? Er moet toch iets ten grondslag liggen aan dat vertrouwen?
Ik wou dat ik kon geloven…