Waar komt het kwaad vandaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Waar komt het kwaad vandaan?

Berichtdoor lizzz » 23 jul 2003 16:13

Dat vraag ik me eigenlijk wel af, God is toch de oorsprong van alles? Hoe kon er dan een engel vervallen tot duivel? God is toch niet in staat tot kwaad, Hij heeft toch alleen Goeds in zich?
Als God alleen goed is, moet er een tegenmacht zijn. Maar waar komt die vandaan, als het bij God vandaan komt, moet Hij ook kwaad in zich hebben. Maar als het niet bij God vandaan komt, klopt het niet dat God de Oorsprong en Schepper van alles is.

Of zie ik iets over het hoofd
"That's noise!" some shrieked.

"That's life," Cage shrugged.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 23 jul 2003 16:47

god is niet deoorsprong van al het kwaad
de kwaad zit in de mens
de mens zit vol met kwaad en de duivel val;t de mens zo aan
god is goed god houd niet van het kwaad hij word er ook verdrietig door als mensen kwaad doen enz

noesje

Berichtdoor noesje » 23 jul 2003 16:50

connie schreef:god is niet deoorsprong van al het kwaad
de kwaad zit in de mens
god is goed god houd niet van het kwaad hij word er ook verdrietig door als mensen kwaad doen enz

Ik vind het een beetje vreemd. God had de engelen geschapen, God schiep ze goed.. Voor dat de mensen er waren waren de engelen er dus al, en die engelen leefde niet in DE ''boze '' wereld, die kenden de zonde nog niet.

Dr was dus 1 engel die ongehoorzaam was, en daar komt de zonde dus vandaan, de engel is eigenlijk de duivel, en die is begonnen, die veroorzaakte de zonde eigenlijk, en die laat de mensen zonde doen!!

toch???????

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 23 jul 2003 19:56

connie schreef:god is niet deoorsprong van al het kwaad
de kwaad zit in de mens

Dus dan is er iets dat buiten God om gaat? Dan zou er dus iets zijn dat los van God staat, en dat zonder Zijn toedoen ontstaan is.
Ik geloof niet dat dat kan...

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 jul 2003 20:03

Er was een engel opstandig, (kom dus nooit in opstand tegen God) en die is de Hemel uit gezet, maar die nam ook weer andere engelen met hem mee.

Kennelijk vind de duivel zich belangerijker dan God, daarom is hij de bron van alle ellende.
Bid daarom dat het rijk van de satan wordt afgebroken.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2003 20:13

Dat van die gevallen engel, is dat iets uit de bijbel of een verzonnen iets?

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 23 jul 2003 20:18

Cor schreef:Er was een engel opstandig, (kom dus nooit in opstand tegen God) en die is de Hemel uit gezet, maar die nam ook weer andere engelen met hem mee.

Kennelijk vind de duivel zich belangerijker dan God, daarom is hij de bron van alle ellende.

(dacht dat dit wel bijbels is, lalage)

Maar hoe kan die engel vallen? Want God is alleen maar goed, en opstand is slecht. Dus moet die opstandigheid ergens anders vandaan komen dan van God. Maar dat zou betekenen dat God niet almachtig is.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 23 jul 2003 20:23

lizzz schreef:
Cor schreef:Er was een engel opstandig, (kom dus nooit in opstand tegen God) en die is de Hemel uit gezet, maar die nam ook weer andere engelen met hem mee.

(dacht dat dit wel bijbels is, lalage)

Maar hoe kan die engel vallen? Want God is alleen maar goed, en opstand is slecht. Dus moet die opstandigheid ergens anders vandaan komen dan van God. Maar dat zou betekenen dat God niet almachtig is.

God is almachtig daar mag je en moet je niet aan twijfelen.
Maar het is ook zo dat wij nog niet in de Hemel zijn, dus wij weten ook niet hoe het daar is, en waarom die engel er uit moest van God, dat zijn dingen die altijd denk in het verborgenen zullen blijven.
We moeten daarom ook erg oppassen dat we niet te ver gaan in dit soort discussies.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 23 jul 2003 20:32

Keej, Lalage leest in haar bijbel hoe het gegaan is. God zette allemaal bomen in de tuin van Eden. Er waren twee bomen waarvan de mensen niet mochten eten. Een daarvan was de boom van kennis van goed en kwaad. Op een dag aten ze toch van die boom en daardoor konden ze voortaan zelf kiezen wat ze zouden doen: iets goeds of iets kwaads. Op zich is het tof dat je als mens geen marionet bent en dat je vrije wil hebt, maar dit staat er dus tegenover.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 23 jul 2003 20:35

te ver gaan is anders dan niet alles wegstoppen wat je niet weet.

Waarom God dingen wil, en wat Hij allemaal doet, daar ga ik me niet mee bemoeien.

Maar ik snap niet waarom je niet mag vragen waar het kwaad vandaan komt?
(Weet je (nu spreek ik ff met ervaring) als je geloofsvragen gaat wegstoppen omdat je bang bent anders je geloof te verliezen, of om andere redenen, juist dan gaat de twijfel knagen. Als het niet naar buiten mag komen, vreet het in...)

Maar kijk, het kwaad komt niet uit de lucht vallen, het is IETS. En er is niets dat zelfstandig kan voorbestaan, of dat zichzelf voortbrengt, toch? God maakt en onderhoud alles. Zonder Hem kan niks bestaan. Het Kwaad bestaat.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 23 jul 2003 20:37

Lalage schreef:Keej, Lalage leest in haar bijbel hoe het gegaan is. God zette allemaal bomen in de tuin van Eden. Er waren twee bomen waarvan de mensen niet mochten eten. Een daarvan was de boom van kennis van goed en kwaad. Op een dag aten ze toch van die boom en daardoor konden ze voortaan zelf kiezen wat ze zouden doen: iets goeds of iets kwaads. Op zich is het tof dat je als mens geen marionet bent en dat je vrije wil hebt, maar dit staat er dus tegenover.

Ja, dat was op zich wel bekend van mij. Maar 't is niet echt een antwoord op m'n vraag...?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 24 jul 2003 07:24

Lalage schreef:Dat van die gevallen engel, is dat iets uit de bijbel of een verzonnen iets?

Dat komt echt uit de bijbel lalage...

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 jul 2003 08:22

Misschien moeten we beginnen met de vraag wat kwaad nu eigenlijk is. Ik meen dat Augustinus de gedachte breed heeft ingebracht dat kwaad het ontbreken van het goede is. Het kwaad opzichzelf is geen substantie ofzoiets, en is in die zin dus ook niet geschapen.

Neem een kwaad als ziekte, hier ontbreekt het goede, nl. gezondheid.

Dat het kwaad in de wereld gekomen is, is een keuze van de mens in de eerste plaats. De mens had de heerschappij over de aarde, de gevallen engel niet. De mens koos ervoor het goede (het leven) te verlaten en zo het kwaad in de wereld te brengen.

Het verhaal van de gevallen engel wordt overigens gewoonlijk gebaseerd op het boek Openbaringen.

Openbaringen 12 schreef:7 En er werd krijg in den hemel; Michael en zijn engelen krijgden tegen den draak, en de draak krijgde [ook] en zijn engelen.
8 En zij hebben niet vermocht, en hun plaats is niet meer gevonden in den hemel.
9 En de grote draak is geworpen, [namelijk] de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, [zeg ik], geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.

Is dit een beetje een antwoord op jouw vraag Lizzz?
The one thing you can give and still keep is your word.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 jul 2003 08:53

Maarten schreef:Het verhaal van de gevallen engel wordt overigens gewoonlijk gebaseerd op het boek Openbaringen.

Openbaringen 12 schreef:7 En er werd krijg in den hemel; Michael en zijn engelen krijgden tegen den draak, en de draak krijgde [ook] en zijn engelen.
8 En zij hebben niet vermocht, en hun plaats is niet meer gevonden in den hemel.
9 En de grote draak is geworpen, [namelijk] de oude slang, welke genaamd wordt duivel en satanas, die de gehele wereld verleidt, hij is, [zeg ik], geworpen op de aarde; en zijn engelen zijn met hem geworpen.

Openbaringen gaat toch over de toekomst?!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 24 jul 2003 09:00

Daar heb je wel gelijk in Lalage, maar niet helemaal. Het boek openbaring gaat ook vooral over de strijd tussen de draak en het Lam. En hier wordt dan gezegd wie de draak (de satan) is, tegen wie het Lam vecht en waar hij vandaan komt.
The one thing you can give and still keep is your word.

Terug naar “Archief”