Wat wil Openbaring van Johannes ons duidelijk maken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 20 dec 2005 15:10

Sabra schreef:Ik moet niet zoveel hebben van al die mensen die menen historische feiten te kunnen koppelen aan tekstgedeeltes uit Openbaring. Wellicht zijn er overeenkomsten, maar het is niet aan de mensen om een direct verband te leggen tussen een bijbeltekst en een historische gebeurtenis.

das waar, maar het is goed te weten dat we in de eindtijd leven. je stelt je leven er anders op in. het staat in openbaringen. lees dit stuk maar eens.

1 Toen zag ik dit: het lam verbrak een van de zeven zegels en ik hoorde een van de vier wezens roepen met een geluid als een donderslag: ‘Kom!’ 2 Ik zag dit: een wit paard met een ruiter, die een boog droeg. Hij kreeg een zegekrans en trok op als een overwinnaar, de overwinning tegemoet. 3 Toen het lam het tweede zegel verbrak, hoorde ik het tweede wezen zeggen: ‘Kom!’ 4 Er verscheen een ander, vuurrood paard. De ruiter kreeg de opdracht om de vrede uit de wereld te verdrijven, zodat men elkaar zou afslachten. Hij kreeg een groot zwaard. 5 Toen het derde zegel werd verbroken, hoorde ik het derde wezen zeggen: ‘Kom!’ Ik zag dit: een zwart paard met een ruiter, die een weegschaal in zijn hand hield. 6 Te midden van de vier wezens hoorde ik iets als een stem zeggen: ‘Een dagloon voor een portie tarwe en hetzelfde bedrag voor drie porties gerst. Maar laat wijn en olijfolie ongemoeid.’ 7 Toen het vierde zegel werd verbroken, hoorde ik het vierde wezen zeggen: ‘Kom!’ 8 Toen zag ik een vaalgeel paard. De ruiter heette Dood, en Dodenrijk vergezelde hem. Zij kregen verlof om op een vierde deel van de aarde dood en verderf te zaaien, door middel van het zwaard, hongersnood, dodelijke ziekten en wilde dieren.
9 Toen het lam het vijfde zegel verbrak, zag ik aan de voet van het altaar de zielen van al degenen die geslacht waren omdat ze over God hadden gesproken en vanwege hun getuigenis. 10 Ze riepen luid: ‘O heilige en betrouwbare Heer, wanneer zult u de mensen die op aarde leven eindelijk straffen en ons bloed op hen wreken?’ 11 Ieder van hen kreeg witte kleren. Verder werd hun gezegd nog een korte tijd geduld te hebben, totdat ook de andere dienaren, hun broeders en zusters die net als zij zouden worden gedood, zich bij hen gevoegd zouden hebben.
12 Ik zag, toen het zesde zegel verbroken werd, hoe er een zware aardbeving kwam. De zon werd zwart als een rouwkleed en de maan werd bloedrood. 13 De sterren vielen op de aarde, zoals late vijgen die door een stormwind van de boom worden gerukt. 14 De hemel scheurde los en rolde zich als een boekrol op. Geen berg of eiland bleef op zijn plaats. 15 Koningen, machthebbers, legeraanvoerders, rijken, aanzienlijken, slaven en vrije mensen, iedereen trachtte zich te verbergen in grotten en tussen de rotsen in de bergen. 16 Ze riepen de bergen en de rotsen toe: ‘Val op ons neer! Verberg ons voor het oog van hem die op de troon zit en voor de toorn van het lam! 17 Want nu is de grote dag van hun toorn aangebroken, en wie

je hoefgt t niet aan een historische gebeurtenis te koppelen, ik zie het vandaag de dag gewoon om mij heen.
Afbeelding

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Re: Wat wil Openbaring van Johannes ons duidelijk maken?

Berichtdoor Boekenlezer » 20 dec 2005 15:35

marina87 schreef:Wat wil Openbaring van Johannes ons leren/ons duidelijk maken?

Als ik het even heel simpel benader, dan denk ik dat dat in het eerste vers staat, Openbaring 1:1:

αποκαλυψις ιησου χριστου ην εδωκεν αυτω ο θεος δειξαι τοις δουλοις αυτου α δει γενεσθαι εν ταχει και εσημανεν αποστειλας δια του αγγελου αυτου τω δουλω αυτου ιωαννη

De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

esra
Sergeant
Sergeant

Re: Wat wil Openbaring van Johannes ons duidelijk maken?

Berichtdoor esra » 20 dec 2005 15:38

Boekenlezer schreef:
marina87 schreef:Wat wil Openbaring van Johannes ons leren/ons duidelijk maken?

Als ik het even heel simpel benader, dan denk ik dat dat in het eerste vers staat, Openbaring 1:1:

αποκαλυψις ιησου χριστου ην εδωκεν αυτω ο θεος δειξαι τοις δουλοις αυτου α δει γενεσθαι εν ταχει και εσημανεν αποστειλας δια του αγγελου αυτου τω δουλω αυτου ιωαννη

De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft;

precies...
geen verdere uitleg of commentaar nodig. :mrgreen:
Afbeelding

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 dec 2005 17:49

esra schreef:je hoeft t niet aan een historische gebeurtenis te koppelen, ik zie het vandaag de dag gewoon om mij heen.

Datgene wat jij citeert, is niet iets wat de huidige tijd kenmerkt, maar iets wat van alle tijden is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 21 dec 2005 09:14

om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten;

Volgens mij is dat slechts het begin van het antwoord. De vraag is volgens mij waarom God dit aan Zijn dienstknechten wil tonen. Toch?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 21 dec 2005 14:36

Sabra schreef:
esra schreef:je hoeft t niet aan een historische gebeurtenis te koppelen, ik zie het vandaag de dag gewoon om mij heen.

Datgene wat jij citeert, is niet iets wat de huidige tijd kenmerkt, maar iets wat van alle tijden is.

ja en kijk om je heen

je moet toegeven dat t de laatste paar honderd jaar verergert is...
Afbeelding

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 21 dec 2005 16:44

ik las net een klein stukje aan het begin en dit vond ik. wel een eye-opener, dacht ik zo. voor mij we iig

openbaringen 1 vers 3.
Gelukkig is wie dit voorleest, en gelukkig zijn zij die deze profetie horen en zich houden aan wat hier gezegd wordt. Want de tijd is nabij.
Afbeelding

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 22 dec 2005 13:40

Om de Profetie te -leren- begrijpen dienen we een geestelijke relatie te hebben met Christus. Want alleen de Bijbelse beginslen zijn door de Heilige Geest alleen te verstaan, als we die Bijbelse beginselen ook toepassen in ons leven: Jesaja 8:20 en Daniël 2:27,28

Christus is namelijk het centrum van de eindtijdprofetie,zoals Hij dat ook was ten tijde van het OT.
Toch begrepen de -meeste- Joden van het OT hem niet! (Lucas 24:27 en Johannes 5:39)

De 3 engelenboodschap uit Opennbaring 14 vragen ons het fundament van Christus (de wet) aan te nemen als het Geestelijk Israël in ons hart.
Eindtijdprofetie kunnen we ook niet zomaar voorspellen aan de hand van eigengerechtigde conclusies, Christus is Heer en Verlosser van de wereld. Geen Paus, maar ook geen wereldleider of iemand die meent dat hij de wereld democratischer of gelukkiger kan maken. Het wordt alleen maar slechter!

Om Openbaringen te begrijpen dienen we eerst het boek Daniël te kennen en te begrijpen. Christus zelf wijst daarop:

Daniël 7:13-14

13 Ik zag in dit gezicht des nachts, en zie, er kwam een in de wolken des hemels, als eens mensen zoon, tot den Onvergankelijke van dagen, en
14 hij werd Vóór Hem gebracht: en die gaf hem heerschappij, eer en het rijk, dat alle volken, natiën en tongen hem zouden dienen; zijn heerschappij is eeuwig en vergaat nooit en zijn koninkrijk heeft geen einde.

en

Daniël 9:26

26 En na die tweeënzestig weken zal de Messias uitgeroeid worden en niet meer zijn; en het volk van een vorst, die komen zal, zal de stad en het heiligdom verwoesten, dat het een einde zal nemen als door een vloed; en tot het einde van den strijd toe zal het woest blijven.

En nu komt het;

In de Bijbel wordt steeds gezegd dat wij moeten vertrouwen, geloven en ons moeten verheugen. Onze God heeft alles in de hand, ook als het op het eerste gezicht niet zo lijkt. Jezus heeft ons verlost enaan het kruis de vijand overwonnen. Hij nodigt een ieder uit om te profiteren van wat Hij voor ons heeft gedaan. Hij heeft de straf voor onze zonden betaald, opdat wij leven en hoop kunnen hebben. Waarom zouden wij lnu al niet leven elke dag blij onze ogen op Hem richten? Navolgen dus.....

Door de wet toe te passen, naar de gewoonte in de groei van Christus'voorbeeld door de Heilige Geest zal ons alles gepenbaard van datgene wat nodig is om onderscheidt te zien en te ervaren.

aartje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aartje » 30 dec 2005 17:37

Openbaring laat ons zien, dat wat is gebeurd, wat nu is en wat de wereld nog te wachten staat. Het is een waarschuwing voor de ongelovigen en een troost en hoop voor de gelovigen.
... Ik ook van jou!

m'n log

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 31 dec 2005 21:00

aartje schreef:Openbaring laat ons zien, dat wat is gebeurd, wat nu is en wat de wereld nog te wachten staat. Het is een waarschuwing voor de ongelovigen en een troost en hoop voor de gelovigen.

maar niet alleen dat het is meer,

Openbaring van Jezus Christus, die hij van God ontving om aan de dienaren van God te laten zien wat er binnenkort gebeuren moet. Hij heeft zijn engel deze openbaring laten meedelen aan zijn dienaar Johannes. 2 Johannes maakt bekend wat God gesproken heeft en waarvan Jezus Christus heeft getuigd; dit heeft hij allemaal gezien.
3 Gelukkig is wie dit voorleest, en gelukkig zijn zij die deze profetie horen en zich houden aan wat hier gezegd wordt. Want de tijd is nabij.

Aan de zeven gemeenten
4 Van Johannes, aan de zeven gemeenten in Asia. Genade zij u en vrede van hem die is, die was en die komt, en van de zeven geesten voor zijn troon, 5 en van Jezus Christus, de betrouwbare getuige, de eerstgeborene van de doden, de heerser over de vorsten van de aarde. Aan hem die ons liefheeft en ons van onze zonden heeft bevrijd door zijn bloed, 6 die een koninkrijk uit ons gevormd heeft en ons heeft gemaakt tot priesters voor God, zijn Vader – aan hem komt de eer toe en de macht, tot in eeuwigheid. Amen.
7 Hij komt te midden van de wolken, en dan zal iedereen hem zien, ook degenen die hem doorstoken hebben. Alle volken op aarde zullen over hem weeklagen. Ja, amen. 8 ‘Ik ben de alfa en de omega,’ zegt God, de Heer, ‘ik ben het die is, die was en die komt, de Almachtige.’
9 Ik, Johannes, uw broeder, die net als u in ellende verkeer, maar ook door Jezus met u deel in het koninkrijk en in standvastigheid – ik was op het eiland Patmos omdat ik over God had gesproken en van Jezus had getuigd. 10 Op de dag van de Heer raakte ik in vervoering. Ik hoorde achter me een luide stem, die klonk als een bazuin 11 en die tegen me zei: ‘Schrijf alles wat je ziet in een boek en stuur dat naar de zeven gemeenten, naar Efeze, Smyrna, Pergamum, Tyatira, Sardes, Filadelfia en Laodicea.’ 12 Ik draaide me om, om te zien welke stem er tegen mij sprak. Toen zag ik zeven gouden lampenstandaards, 13 en daartussen iemand die eruitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. 14 Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. 15 Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassa’s. 16 In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon. 1 7 Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ‘Wees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. 18 Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid. Ik heb de sleutels van de dood en van het dodenrijk. 19 Schrijf daarom op wat je gezien hebt, wat er nu is en wat hierna zal gebeuren. 20 Dit is de betekenis van de zeven sterren die je in mijn rechterhand zag en van de zeven gouden lampenstandaards: de zeven sterren zijn de engelen van de zeven gemeenten, en de zeven standaards zijn de zeven gemeenten zelf.
Afbeelding

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 01 jan 2006 16:22

Hallo Esra,

Een duidelijk antwoord en bevestiging. Maar nu nog, Geestelijk inhoud geven m.b.t. zowel de zichtbare profetie in relatie met de Geestelijke profetie, anders zien we het verschil nog niet.
De Draak zal er voor zorgen dat somige harten op verkeerde gronden menen (een) god te dienen, ook hun redernering en levenswijze is door menselijke redernering niet te oordelen of te toetsen zelfs.

Afgelopen dagen heb ik ervaren hoe sluw en geraffineerd Satan te werk gaat in de harten van misleidde mensen, omdat ik in dit geval van tenminste één zijde, de motivatie voor een nieuwe relatie medegedeeld werd. Daartegen kun je niets inbrengen, hoe verkeerd en onjuist de zaken ook voorgesteld worden. Alleen door de Heilige Geest kunnen wij Getuigen van Christus zijn.

Dat alleen kan harten doen veranderen, door diezelfde Heilige Geest als Christus en wij geleid kunnen worden, als we willen.
Wij als mensen, ook al geloven wij oprecht in Christus kunnen zonder de wapenrusting Gods niets uitrichten.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 jan 2006 10:25

esra schreef:
Sabra schreef:

ja en kijk om je heen

je moet toegeven dat t de laatste paar honderd jaar verergert is...
Ne dat is niet zo. Wij weten nu alleen meer van oorlogen onderandere door de media. Significant gezien zijn er nu niet echt meer of minder oorlogen dan vroeger.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 jan 2006 11:58

Raido schreef:Ne dat is niet zo. Wij weten nu alleen meer van oorlogen onderandere door de media. Significant gezien zijn er nu niet echt meer of minder oorlogen dan vroeger.

Daarom staat er misschien ook wel geschreven dat we zullen horen van oorlogen en geruchten van oorlogen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 02 jan 2006 12:13

Maja de Bij schreef:
Raido schreef:Ne dat is niet zo. Wij weten nu alleen meer van oorlogen onderandere door de media. Significant gezien zijn er nu niet echt meer of minder oorlogen dan vroeger.

Daarom staat er misschien ook wel geschreven dat we zullen horen van oorlogen en geruchten van oorlogen.

hahaha :mrgreen: :lol:
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 jan 2006 13:16

Maja de Bij schreef:

Wij zien ze nu vooral, horen deden we toen ook al. Dan kwam Warg bij de hut van Dregt om te vertellen dat er duizenden mijlen hier vandaan Dzjengis Khan mensen uit moorde, ze haalden hun schouders op en vingen nog een oerosje..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”