PKN & HHK - Samenwerking of eeuwige scheiding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2005 09:05

MajadeBij schreef:Eerlijk gezegd begrijp ik deze zin niet helemaal. Het lijkt een beetje dat je suggereert dat de stemmingen in de synodes niet helemaal eerlijk zijn verlopen, of dat de voorstemmers niet zelfstandig hebben nagedacht.

De stemming is eerlijk verlopen, laat daarover geen twijfel bestaan. Wat ik bedoelde te zeggen is dat in de laatste twee jaren van de naderende fusie er aan alle kanten geprobeerd is, de trein (om in de beeldspraak van Wallet en Plaisir te blijven) een andere richting (bv. federatie) te laten gaan. Elk argument werd van tafel geveegd. En bepaald niet alleen van de nu-HHKers. Ook de GKN en de Gerformeerde Bond binnen de Hervormde kerk hadden een aantal terechte bezwaren.
En wat dat betreft was er sprake van 'dovemansoren' - of er werd fel tegenin gegaan of er werd domweg helemaal niet geluisterd.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 22 dec 2005 09:58

Ik heb nooit begrepen waarom gemeenten een federatieovereenkomst wel zagen zitten en een fusie niet. Immers, een kerk is vals of is dat niet.
Met een valse kerk moet je zelfs een federatie niet willen.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 22 dec 2005 10:07

Maja de Bij schreef:Ik heb nooit begrepen waarom gemeenten een federatieovereenkomst wel zagen zitten en een fusie niet. Immers, een kerk is vals of is dat niet.

Dat kun je nooit van heel een kerk zeggen dat ze vals is of niet. Het is altijd nog kaf en koren door elkaar heen, in iedere kerk! De PKN (of welke anderen kerk dan ook) afschrijven als valse kerk, en daarin reden vinden om je af te scheiden, mist elke grond.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 22 dec 2005 10:32

hamlap schreef:
Maja de Bij schreef:Ik heb nooit begrepen waarom gemeenten een federatieovereenkomst wel zagen zitten en een fusie niet. Immers, een kerk is vals of is dat niet.

Dat kun je nooit van heel een kerk zeggen dat ze vals is of niet. Het is altijd nog kaf en koren door elkaar heen, in iedere kerk! De PKN (of welke anderen kerk dan ook) afschrijven als valse kerk, en daarin reden vinden om je af te scheiden, mist elke grond.

De enige reden om je van een kerk af te scheiden is m.i. dat deze vals is. Als de kerk niet vals is, heb je je eenvoudig er bij aan te sluiten, fuseren dus. Het lijkt er een beetje op dat de reden tot afscheiding gevonden wordt in het wel of niet exclusief gereformeerd zijn van de kerk, waarbij dan impliciet gedacht wordt : niet gereformeerd = vals.
Ik zou dat een harde conclusie vinden.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2005 10:47

Het ging hier in wezen alleen om het instituut kerk, niet zozeer om de ware Kerk, dat verschil moet volgens mij wel worden gemaakt. Ik heb niets tegen de Protestantse Kerk in Nederland als lid van de ware Kerk, maar de organisatie vindt ik nogal elitair.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2005 11:02

Optimatus schreef:Het ging hier in wezen alleen om het instituut kerk, niet zozeer om de ware Kerk, dat verschil moet volgens mij wel worden gemaakt. Ik heb niets tegen de Protestantse Kerk in Nederland als lid van de ware Kerk, maar de organisatie vindt ik nogal elitair.

Als het ging om al dan niet de 'ware kerk' (is die er wel???) had ik de brief nooit mee ondertekend. Wie de 'ware kerk' is, is maar aan Eén te oordelen...
Het is precies zoals Optimatus schrijft: het gaat om de manier waaróp vanuit het LDC (Landelijk Diensten Centrum) de kerk 'geregeerd' wordt en waarop op dingen gereageerd wordt. Soms bekruipt mij het voel dat een zeker iemand van de PKN zich gedraagt (voelt???) als een zeker iemand in Rome...
Er zou veel en veel meer naar 'het grondvlak' gekeken en geluisterd moeten worden.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2005 11:04

Benedictus Plaisir?

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2005 11:04

Optimatus schreef:Benedictus Plaisir?

Precies.... :lol: :lol: :lol:

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 dec 2005 15:22

*heeft de brief van Plaisir aandachtig gelezen*

That's it! Ik ga voor mezelf beginnen!!!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2005 15:27

Rijnmonds-Hervormd?

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 dec 2005 15:31

Weet je... ik wordt zo moe van...

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2005 16:52

Rijnmond schreef:Weet je... ik wordt zo moe van...

Ik kan het me zoooooo goed voorstellen! Ik merk aan mezelf hoe hard ik mijn best moet doen om niet geheel negatief te worden...
Ik vraag me wel eens af of de heren in Utrecht zich dat echt realiseren, wat er omgaat in de 'gewone gemeenteleden'...
Ik vrees dat het net is als in de politiek - er is geen enkele feeling meer met het grondvlak.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 22 dec 2005 19:16

Riska schreef:Ik vraag me wel eens af of de heren in Utrecht zich dat echt realiseren, wat er omgaat in de 'gewone gemeenteleden'

Misschien moeten we ze het vragen?

Anders kunnen we altijd nog gaan staken.

Riska

Berichtdoor Riska » 22 dec 2005 19:21

Rijnmond schreef: Anders kunnen we altijd nog gaan staken.

Hoe wilde jij dat doen zonder je eigen zieleheil te schaden????

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 22 dec 2005 19:22

Staken als organist?
Lijkt me niet de juiste weg.

Terug naar “Archief”