Chronicles of Narnia

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 19 dec 2005 18:52

Lalage schreef:Vind je dat een leuke kennismaking met Narnia, als 't winter is maar nooit Kerstmis? Ik lees ze gewoon in chronologische volgorde en dat bevalt prima.

mwah, het lijkt me dat ik ze maar eens snel moet gaan lezen dan. winter, maar nooit kerst... :D

*is niet zo'n kerst-fan*
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2005 20:15

Napoleon schreef:
Lalage schreef:Vind je dat een leuke kennismaking met Narnia, als 't winter is maar nooit Kerstmis? Ik lees ze gewoon in chronologische volgorde en dat bevalt prima.

mwah, het lijkt me dat ik ze maar eens snel moet gaan lezen dan. winter, maar nooit kerst... :D

*is niet zo'n kerst-fan*

Hihi, ik hou ook niet zo van kerst, maar als de Kerstman langskomt in Narnia word je er ineens wel blij van ;)

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 19 dec 2005 23:49

Inderdaad. Dan gaat het opeens de goede kant op. Wat ik ook leuk vind, is dat die kerstgeschenken in de rest van de boeken terug blijven komen.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 dec 2005 12:44

hebben jullie dit al gelezen?

http://www.real-life.nl/narnia.html

Ik vind het jammer dat iemand op een dergelijke manier dit verhaal afkraakt
en had graag gezien dat CS Lewis zelf die discussie met hem aan zou zijn gegaan.
In plaats van dat dit geschreven wordt na zijn dood.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Spiff

Berichtdoor Spiff » 27 dec 2005 13:42

Dit is inderdaad jammer. Ik vind het trouwens ook flauw om iemand aan te vallen die zichzelf toch niet meer verdedigen kan.
Wat ik me ook afvraag is waar de schrijver hiervan de grens legt, is Sneeuwwitje dan ook occult?

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 27 dec 2005 13:55

Spiff schreef:Dit is inderdaad jammer. Ik vind het trouwens ook flauw om iemand aan te vallen die zichzelf toch niet meer verdedigen kan.
Wat ik me ook afvraag is waar de schrijver hiervan de grens legt, is Sneeuwwitje dan ook occult?

ja ik las het even snel door, wil het nog wel beter gaan doorlezen en een goed weerwoord geven, maar zelfs de panfluit wel aangehaald als belast voorwerp... en ja dan denk ik ook van: hoeveel spoken ben je van plan te gaan zien? voordat je ze hebt gevonden.
When I kneel before You, them I'm defying gravity

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 dec 2005 14:05

Ik vind het geen recht doen aan het verhaal om Narnia als christelijk evangelisatiemateriaal neer te zetten en het alleen aan de hand daarvan te beoordelen (al schijnt Disney zelf bewust aan deze pervertering meegedaan te hebben om christenen naar de bios te lokken). Het is dan redelijk logisch dat een reactie als deze ontstaat.

David Sorensen van Real Life gelooft dat God
hem opdracht heeft gegeven om een aantal teksten
te schrijven over Harry Potter en Narnia.

*gaap*

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 27 dec 2005 16:43

Intussen ben ik er nog steeds niet in geslaagd een exemplaar voor een redelijke prijs te pakken te krijgen.

De prijzen op eBay gaan gigantisch omhoog, waarschijnlijk omdat de film het verhaal opnieuw onder de aandacht brengt...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 dec 2005 17:17

Wat is een redelijke prijs? Die van mij (7-in-1, engels) was bij de christelijk-reformatorische boekhandel rond de 22 euro, dat vind ik best redelijk.

Is dit trouwens niet iets?

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 27 dec 2005 19:34

Aragorn schreef:Ik vind het geen recht doen aan het verhaal om Narnia als christelijk evangelisatiemateriaal neer te zetten (...)

Toch zijn er gigantische overeenkomsten met het evangelie, nog nadrukkelijker als bij The Lord of the Rings. En Lewis' bedoeling zullen we niet exact weten, maar een van zijn doelstellingen was het toegankelijker maken van het evangelie voor o.a. kinderen door het engiszins in een sprookje te gieten, aldus enkele artikelen en interviews die ik heb gelezen... (Al geef ik toe dat ik niet weet hoe 'waar' dit is...)

Verder is iets als Real Life sowieso een slaapverwekkende en uiterst vervelende organisatie... Opdoeken!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 27 dec 2005 19:50

kurtyo schreef:
Aragorn schreef:Ik vind het geen recht doen aan het verhaal om Narnia als christelijk evangelisatiemateriaal neer te zetten (...)

Toch zijn er gigantische overeenkomsten met het evangelie, nog nadrukkelijker als bij The Lord of the Rings. En Lewis' bedoeling zullen we niet exact weten, maar een van zijn doelstellingen was het toegankelijker maken van het evangelie voor o.a. kinderen door het engiszins in een sprookje te gieten, aldus enkele artikelen en interviews die ik heb gelezen... (Al geef ik toe dat ik niet weet hoe 'waar' dit is...)

Nou, er zit natuurlijk wel heel veel christelijke symboliek in, maar dat wil niet zeggen dat het bedoeld is om ongelovigen mee te trekken (dat is dus weer anders dan gelovige kinderen). En als je het als evangelisatiemateriaal langs de meetlat legt mis je mi. dus gewoon het punt. Het is in eerste instantie een kinderboek en geen preek of evangelisatiefolder. En daardoor kun je je binnen het verhaal ook veel meer vrijheden tov het evangelie permitteren.

Maaike

Berichtdoor Maaike » 27 dec 2005 20:01

Ik denk dat je het beste eerst 'het neefje van de tovenaar' kan lezen, daarna 'het betoverde land achter de kleerkast' en daarna maakt het niet uit. in het neefje van de tovenaar word beschreven hoe narnia ontstaat enzo, das wel leuk om te weten voordat je de rest leest

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 27 dec 2005 20:10

Aragorn schreef:David Sorensen van Real Life

Als het aan deze meneer zou liggen zouden alle boeken op één na verboden worden heb ik zo het idee. Niet al te veel aandacht aan besteden lijkt mij. Hij kan allemaal wel beweren dat God hem vanalles laat zien in visioenen en dat al het moderne (en klassieke) cultuurgoed allemaal des duivels is, maar je moet je eigen denken wel volledig hebben opgegeven om klakkeloos met meneer Sorensen mee te gaan zonder het gevoel te hebben gemanipuleerd te worden.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 27 dec 2005 23:15

Aragorn schreef:Wat is een redelijke prijs? Die van mij (7-in-1, engels) was bij de christelijk-reformatorische boekhandel rond de 22 euro, dat vind ik best redelijk.

Is dit trouwens niet iets?

Ik zag die 7 in 1 voor minder dan 20 euro bij the American Bookstore in de Kalverstraat (Amsterdam).

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marcel081276 » 27 dec 2005 23:48

David Sorensen van Real Life is een man Gods en hij verteld geweldige dingen, vraag maar eens aan je dominee hoe hij over narnia denkt..
Psalm 46 : 1 God is een toevlucht!

Terug naar “Archief”