evangelisatie onder "refo's"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 21 jul 2003 14:14

Lalage schreef:
Pieter schreef:
Het zou goed zijn wanneer vaders samen met hun zoon/dochter op zaterdagavond de knieën zou buigen, en God zou vragen om bewaring voor de zonde. Ik denk dat dat meer indruk zou maken dan zo'n evangelisatieactie, hoe goed bedoeld ook.

Ik weet niet hoe oud je bent, maar zie je dat jezelf al doen met je pa? Ikke nie!

Precies!

Ik bedoelde eigenlijk het volgende: wanneer zoon of dochter aankondigt vanavond eens flink los te gaan (of doen ze het stiekum?), kun je daar als ouders verschillend op reageren.
1. Je kunt boos worden en verbieden. Dat werkt waarschijnlijk averegs.
2. Je kunt stilzwijgend je afkeur laten blijken. Dat helpt denk ik ook niet zoveel.
3. Je kunt een heel verhaal ophangen hoe verkeerd en zondig het wel niet is. Dat lokt waarschijnlijk een discussie uit die je helemaal niet wilt.
4. Je zou ook kunnen voorstellen, zonder verder ergens op in te gaan, om dan eerst samen te bidden om bewaring voor de zonde. Welke reactie dat veroorzaakt? Ik denk dat ik zelf erg beschaamd zou zijn en helemaal niet zoveel zin meer zou hebben om uit te gaan. Dat ligt natuurlijk persoonlijk. Als zoon/dochter niet op je voorstel ingaat, kun je zeggen dat je dan zult bidden terwijl hij/zij weg is. Ik denk dat de meeste jongeren zich in dat geval toch niet zo lekker zullen voelen, en zich niet zo zullen laten gaan. Je moet wel erg verhard zijn om dan nog flink de beest uit te gaan hangen, toch?

Ik geef toe dat dit niet altijd zal werken, het hangt ook erg af van hoe de relatie met je ouders normaalgesproken is, en hoe je zelf bent.

Ik wilde alleen maar aangeven dat het mijzelf een goede aanpak zou lijken, omdat ik er persoonlijk erg van onder de indruk zou zijn als mijn ouders me zo zouden bejegenen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jul 2003 15:19

Als ik flink de beest zou gaan uithangen, dus echt teveel zou zuipen, zou ik al zover heen zijn dat dat gebed me nix kunnen schelen en ik zou al helemaal niet aan mijn ouders vertellen wat ik precies van plan zou zijn.

Als ik gewoon gezellig uit zo willen, niet om dronken te worden, zouden mijn ouders dat prima vinden (vinden ze ook) en hoeven ze ook niet te bidden dat ik niet verleid word door zonde.

Ouders kunnen natuurlijk wel voor hun kroost bidden als ze zich zorgen maken, maar ik denk dat ze dat beter dan face to face kunnen vertellen in een goed gesprek, dan via een gebed.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 jul 2003 16:42

het ene doen en het andere niet nalaten :wink:

Verdi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Verdi » 21 jul 2003 17:08

Ik dat dat het beste is om:
- je hele leven te laten merken dat je van je kind houdt. met kleine dingen een aai over de bol. eens iets extra's doen. is een keertje toestemming geven om wat later thuid te komen. Kortom, niet te strak houden
-Je kind altijd met zo weinig mogelijk woorden uitleggen waarom iets niet mag.
- Omdat je liefde aan je kind geeft, begrijpt het veel beter wanneer iets niet mag, al is het uit respect voor de ouders.

Dit werkt, zo deden mijn ouders ook. Dat heeft veel ellende voorkomen, want ik wou mijn vader en moeder geen verdriet doen omdat ik altijd merkte dat ze het beste met me voor hadden en toch waren ze helemaal niet streng.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 21 jul 2003 17:20

Ik mocht zo ongeveer alles wat ik wilde en daardoor ontwikkelde ik verantwoordelijkheidsgevoel. Mijn zusje mocht overigens niet alles wat ze wilde, dat verschilt natuurlijk ook per kind en ik ben best een braaf meisje (nouja.... toen ik nog zo jong was dat mijn ouders beslisten wat mocht en wat niet, was ik best braaf ;))

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 jul 2003 17:36

- je hele leven te laten merken dat je van je kind houdt. met kleine dingen een aai over de bol. eens iets extra's doen. is een keertje toestemming geven om wat later thuid te komen. Kortom, niet te strak houden
- Omdat je liefde aan je kind geeft, begrijpt het veel beter wanneer iets niet mag, al is het uit respect voor de ouders.

Dit werkt, zo deden mijn ouders ook. Dat heeft veel ellende voorkomen, want ik wou mijn vader en moeder geen verdriet doen omdat ik altijd merkte dat ze het beste met me voor hadden en toch waren ze helemaal niet streng.
Jij hebt het in de gaten, Verdi! :)

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 18:50

surfer schreef:

Jij hebt het in de gaten, Verdi! :)

ja das mooi verdi.

Weet je ik heb ongelooflijk geleerd van een preek ooit over de naam van GOd. Wat er allemaal in die preek verteld werd was ik het nite mee eens, maar het heeft me wel geholpen om mijn idee erover te vormen.

God heet namelijk: ik ben. En dat is zo ongelooflijk ongecompliceerd. Hij is gewoon. Wij proberen iemand te zijn, wij proberen stoer te zijn, volwassen te zijn, popiejopie te zijn. God heeft daar geen last van, Hij Is gewoon. hIj is en blijft dezelfde en compleet zichzelf. En het mooie is, dat wij onze identiteit uit Christus mogen halen.

Waarom schrijf ik dit? oja

oUders en opvoeders moeten ook gewoon zijn. Ze moeten zijn wie ze zijn en geen oudertjes spelen ofzo. Gewoon normaal doen, duidelijk zodat je kinderen weten wie ze zijn en wie zij als kinderen mogen zijn. dat hebben mijn ouders gedaan. We zijn meer vriendje en vriendinnetjes, maar op momenten dat het spannend word is heel duidelijk wie de vader en moeder zijn. Ik heb nooit regels gehad. Echt nooit. Veel dingen dee je gewoon niet omdat je het idee had dat je ouders dat wel niet fijn zouden vinden. Na feestjes thuiskomtijden? Nooit afgesproken. Mijn oudes gingen meestal rond half een naar bed, dus warenwij dan gewoon thuis. hEel normaal. Mijn zusje is helemaal uit zichzelf op kamers gegaan op gegeven moment omdat ze merkte dat haar levenspatroon niet meer in heth uishouden paste. hEel simpel, zonderdwang en regels.

Zoo ook de christelijke opvoeding. laat je kinderen zien wie je bent. Zie ze niet als je heilig eigendom, maar als d kinderne van God die je in bruikleen hebt. Zie dat ook wat soepel. Er zijn van die ouders die ongelooflijk in hu maag zitten met de zware doopbeloften enzo, van christelijke opvoeding, verantwoordelijkheid enzo. Allemaal onzin en onnodige ballast. God gaat zijn weg met mensen en kinderen. En Ouders mogen kanaal van Gods liefde zijn. Als je daar van uit gaat, gaat het goed.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 22 jul 2003 08:25

Ik denk dat het inderdaad een groot verschil maakt als je bij dit soort zaken als ouders niet boven maar naast je kinderen gaat staan.

yeah its summer thank Ya!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

refo evangelisatie

Berichtdoor yeah its summer thank Ya! » 22 jul 2003 20:25

Lieve allemaal,
eigenlijk is t ondankbaar...
Jezus stierf nota bene voor ons en dan wordt er verkondigt dat Hij dat maar voor een handjevol mensen deed.
De tijd dat wij naar afrika moesten om t het goede nieuws te verkondigen is voorbij.
Wij zijn Gods uitverkoren om in ons eigen land zijn liefde te verspreiden!
God is good
and His love endureth forever!!!!!!!

Eissenhower
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Eissenhower » 24 jul 2003 08:24

Kaw schreef:Ik ben op een Danielkamp geweest en ik was de enige met een oudgergemmer die kon vertellen wie God was.

Er heerst hier een enorme armte. De predikers vinden het genoeg om alleen te verkondigen dat je eerst je ellende moet kennen voordat je naar Christus mag voor vergeving van zonden.

Ik ben vaak met een danielkamp mee geweest, maar deze ervaring heb ik niet.
Als je gewoon doet, doe je al gek genoeg!

Terug naar “Archief”