twee keer naar de kerk?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 okt 2002 20:57

Joepie: Dus eigenlijk zeg jij klaas dat je zoveel gaat naar jou behoefte.

Het feit dat de fequentie van mijn kerkgang nogal verschilt heeft meer een praktische reden. Maar soms speelt die behoefte inderdaad wel mee.

Joepie: Niet, ik wordt in de kerk waar ik lid van ben zoveel keer geroepen, en daarmee roept God jou, maar als IK behoefte heb aan 1 keer ga ik 1 keer en anders weleens 2 keer, en soms naar een evangelische dienst als IK daar behoefte aan heb.

Soms heb ik inderdaad behoefte aan een evangelische dienst. Ik ervaar die diensten als opbouwend voor mijn geestelijke leven. Zou God daar iets tegen hebben? En soms ervaar ik 2 diensten inderdaad als te veel. Soms omdat ik gewoon bekaf ben en soms ook omdat nog een dienst mij eerder van God af dan dichter bij Hem brengt.

Joepie: Maar dan vergeet je 1 ding. Het draait niet om jouw behoefte of zin, maar het draait om God en wat Hij wil.

Maar ik lees nergens in de bijbel dat God wil dat ik minimaal 2x op een zondag naar de kerk ga.

Joep: En als Hij je twee keer roept in de kerk waar je lid van bent dan hoor je daar gehoor aan te geven. Niet omdat jij daar nu zo een zin in hebt, maar gewoon omdat God dat van jouw vraagt.

Dat lijkt me wel erg kort door de bocht. Het feit dat er in veel kerken 2 diensten zijn is een menselijke beslissing. Natuurlijk kan God werken door menselijke beslissingen, maar dat wil niet zeggen dat God 'dus' wil dat we 2x per zondag naar de kerk gaan.

Omega: Je bedoelt:

Hoe weet jij nou wat ik bedoel? ;-)

Jij: Mocht blijken dat er in de hemel een eeuwigdurende kerkdienst is, dan ga ik toch maar liever naar een andere plek?

Ik prefereer absoluut de hemel, in het volle vertrouwen dat het we daar niet in een eeuwigdurende traditionele kerkdienst terecht komen. Als het boek Openbaring ons echt een blik in de hemel gunt zal dat trouwnes ook wel goedkomen. Er worden daar nl. hele andere liederen gezongen ;-)

Jij: Of anders, je wilt God wel dienen, maar dan moet de beloning toch wel wat beter zijn dan een eeuwigdurende traditionele kerkdienst.

Ik ben helemaal niet uit op een beloning. Zie jij de hemel als een beloning? En ik verwacht inderdaad dat het wel wat beter zal zijn dan die genoemde kerkdienst.

Jij: Moet het kenmerk van een waar christen niet zijn dat hij Jezus volgt over bergen en door dalen? Ja zelfs als dat de brandstapel tot gevolg heeft? Maar ja, een traditionele kerkdienst is natuurlijk wel erg extreem, zeker twee keer op een zondag...

Brandstapels en traditionele kerkdiensten... eh, wat wil je nu precies zeggen? Is het feit dat ik niet dolenthousiast ben over traditionele kerdiensten hetzelfde als het verloochenen van Christus?

Omega: Smaken verschillen. Bij mij is het precies andersom. Na een dienst in een evangelische gemeente voel ik me vaak ongemakkelijk en leeg.

Dat kan gebeuren. Ik stel dan ook voor dat we elkaar hier vrij in laten. Ik veroordeel jou niet omdat je twee keer wilt en jij veroordeelt mij niet omdat ik (soms) 1 keer wil.

Omega: Dus maar één keer naar de kerk, omdat je anders te weinig vrije tijd over houdt. Dat lijkt mij niet het doel van de zondag.

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je onder vrije tijd verstaat. Het is wel opvallend dat in het sabatsgebod (dat jij doortrekt naar de zondag) enkel gesproken wordt over 'rusten' en 'niet werken' ;-)

Jij: je verliefd bent op iemand, dan wil je zoveel mogelijk in zijn/haar nabijheid vertoeven. Datzelfde is het geval als wij Christus van harte liefhebben.

Absoluut, maar ten eerste is dat vertoeven in Christus nabijheid niet gebonden aan de kerkdienst. Ten tweede geeft een kerkdienst me soms het gevoel helemaal niet in Christus nabijheid te verkeren. Alsof je met je vriedinnetje een avond bij haar ouders moet zitten. Je bent wel bij haar, maar dat je d'r nou echt van geniet...

Arthur: De christen van vandaag heeft de toerusting meer dan nodig. De voorganges dienen dit ook te beseffen en moeten dan volgens mij ook streven naar kwaliteit in hun preken. (..) Al met al twee keer naar de kerk is absoluut geen overbodige luxe.

Het is een doordenkertje, maar zegt de noodzaak van twee diensten dan misschien iets over de kwaliteit van de preek? ;-)

Night: Wat is daar mis mee? Ik VIND dat vanuit mijn eigen standpunt en oogpunt magertjes.

Zo simpel is het helaas niet. Er wordt te pas en te onpas geroepen dat je, als je bekeerd bent, zo vaak mogelijk naar de kerk wilt. Die behoefte zie ik als werk van de Heilige Geest. Of denk je dat die behoefte vanuit de mens komt? Ik in ieder geval niet; zo positief is mijn mensbeeld helaas niet. Als ik 1x per zondag naar de kerk voldoende vind, wil dat dus zeggen dat ik niet direct behoefte ervaar naar meer. Als dat dan betitelt wordt als magertjes, vind men blijkbaar dat de Heilige Geest of helemaal niet of te weinig in mij werkt. En dat vind ik dan weer een gevaarlijke suggestie.

Jij: Jouw toevoeging maakt de discussie anders: zou de tijd die je normaal in Gods huis kunt doorbrengen ook kunnen vervangen door bijvoorbeeld een bijbelstudie of wat ook? Dat is een ander gezichtspunt!

Die toevoeging was dan niet helemaal zo bedoeld. De vraag die mij bezighoudt is waarom het toch zo vastzit op die 2 keer.

Jij: Drie keer is wat mij betreft best veel, gezien de concentratie ed, waarover anderen al spraken.

Maar het zijn wel allemaal erg menselijke argumenten, of niet? Als God 1x voldoende zou vinden zou Hij je in 1 dienst ook voldoende toe kunnen rusten. En als Hij 3 diensten noodzakelijk vindt zal Hij toch ook wel in voldoende concentratievermogen voorzien, nietwaar. Het gaat mij er dan ook niet om dat je voor jezelf een bepaalde keuze doet (dat juich ik alleen maar toe), maar ik stoor me een beetje aan de tendens dat 2x als een eis van God gezien wordt. Als jij dat niet zo ziet is mijn rectie niet direct aan jou gericht, maar dat is het perspoectief waarin je mijn bijdragen moet lezen.

Jij: Jij gaat er sterk van uit vermoed ik dat de Heilige Geest de behoefte schept. Hoe zit dat met mensen die God zelf nog niet kennen en waarin de heilige geest niet werkt? Ook zij hebben best behoefte aan twee diensten denk ik.

Mensen die wekelijks de kerkdiensten bezoeken hebben geen behoefte aan nog meer kerkdiensten. Het wordt de hoogste tijd dat ze gehoor geven aan de oproep die daar gedaan wordt en dat ze zich bekeren!

Jij: Misschien moeten we in dit licht ook nog even vermelden dat de meesten uitgaan van de zondag als Zijn dag die we hebben te besteden tot Zijn eer. Jij gaat van een iets ander zondagsprincipe uit. Dat geeft misschien ook wel een ander zicht op de behoefte aan kerkdiensten?!

Nou nee, ik geloof niet dat dat het 'probleem' is. Ik zie de zondag als voortzetting van de dag waarop de eerste christenen samenkwamen. JUIST in mijn visie op de zondag zou deze dag een dag van samenkomst moeten zijn ;-)

Night: Ik heb telkens gesproken vanuit mijn idee, mijn mening en mijn visie. Dat is geen visie die ik anderen op wil leggen, of waarnaar ik anderen wil meten.

Dat idee had ik bij jou ook eigenlijk wel. Ik wilde je echter wel wijzen op het feit dat een aanduiding als 'magertjes' minder vrijblijvend is dan je doet voorkomen. Je zou dan duidelijk moeten stellen dat je het voor jezelf als magertjes zou beschouwen.

Night: Dat kan ook niet de bedoeling zijn van het wisselen van meningen en inzichten via een forum.

En bij deze wijze opmerking kan ik me volledig aansluiten ;-)

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 28 okt 2002 09:32

Lalage
Voor sommige meningen heb ik gewoon erg weinig begrip. Wat niet wil zeggen dat je em niet mag hanteren. Maar we zij toch geen mietjes, een beetje felheid in een debat wordt hier en daar, en dat is al vanaf oude tijden, altijd als aanvallen en beledigen gezien.

Liever zeg ik niets dan dat ik een bepaalde posting, die tegen een ander ingaat, allereerst met allerlei bloemetjes noet versieren voordat ik echt kan zeggen hoe ik er over denk.

En..
Ik vind jou karakiturisering van de twee diensten als zijnde een overblijfsel van een bepaalde traditie gewoon geen hout snijden

en tja, vergeef me mijn gebek aan humor, een zout mens als mij moet je niet vermoeien met een dilemma tussen wel of niet gemeend.

Klaas,
Ook twee diensten op goed niveau met grote diepgange met veel troost en oproep tot zelfonderzoek, zijn nog geen overbodige luxe. Kgeloof niet dat je in deze tijd gauw te veel aan dergelijke zaken hebt.

joepie

Berichtdoor joepie » 28 okt 2002 10:00

Ik vind dit dus eigenlijk een eindeloze discussie. Het enige wat ik hier dus over kwijt wil heb ik eigenlijk al gezegt.
En daar heb ik alleen nog dit aan toe te voegen.
Als je lid wordt van een vereniging, b.v. een voetbal vereniging, zeg je ook niet : Jongens ik kom wel als IK er behoefte aan heb. En asl het bestuur bepaald dat je drie keer per week moet trainen ga je ook niet protesteren. Maar voor hetzelfde geld zeggen ze twee keer.
Je weet wat het inhoud als je van die betreffende verneniging lid wordt. Elke week trainen,wedstrijden etc.
Nu ben je lid geworden van een betreffende kerk. Of die nu 1, 2 of weet ik hoeveel samenkomsten ze uitschrijft, je bent er nu lid van en dan kun je niet zeggen dat je wel komt als jij er zin in hebt!

En dat het mensenwerk is hoeveel keer er per zondag vergadert wordt zal ik niet ontkennen, maar je hebt je wel onder opzicht en tucht gesteld van dat mensenwerk. En wij geloven toch dat God alles door Zijn hand regeert. Het lijkt wel alsof wij meer bezig willen met het wereldse gebeuren dan met de dingen die van boven zijn.
Als je geroepen wordt om naar de kerk te gaan hoor je daar gehoor aan te geven of jij er nu behoefte aan hebt of niet. God roept jou daar heen door middel van gewoon mensenwerk. Zoals Hij ook door gewoon mensenwerk de Bijbel heeft laten schrijven en daarvan zeggen wij ook dat dat het Woord van God is.

Laten we nu niet moeilijk gaan doen over hoeveel keer je naar de kerk gaat. Wees blij dat we naar de kerk kunnen. Er zijn nog steeds landen waar het niet kan. En dan gaat wij mekkeren over 1 of 2 keer.
Jongens waar zijn we mee bezig.
groetjes

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 28 okt 2002 10:50

joepie schreef:

Laten we nu niet moeilijk gaan doen over hoeveel keer je naar de kerk gaat. Wees blij dat we naar de kerk kunnen. Er zijn nog steeds landen waar het niet kan. En dan gaat wij mekkeren over 1 of 2 keer.
Jongens waar zijn we mee bezig.
groetjes

Heb je gelijk in Joepie...maar zo kun je zoveel dingen bedenken...Waarom bestaat dit forum: Om de ddiscusieren/van mening te wisselen. Dus ook over dit soort onderwerpen!!! Daar is het voor. dus of ze in andere werelddelen nou geen een of 1,2 of 3 x gaan, heeft hier weinig mee te maken dunkt me.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 28 okt 2002 11:11

Ik denkdat Joepie bedoelt: er zijn landen waar mensen graag naar de kerk zouden willen maar waar het niet kan omdat ht of verboden is of omdat er geen kerken zijn.

Die mensen zouden graah willen en wij liggen te mekkeren of je 1 of 2 keer MOETEN.

Terwijl er van moeten helemaal geen sprake is natuurlijk. We moeten ergens blij zijn dat wij in een vrij land wonen waar je net zoveel naar de kerk kunnen als je maar zou willen.

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 28 okt 2002 12:25

Zullen we proberen om de dingen een beetje te relativeren? Anders lopen alle discussies op niets uit. :oops:

Twee keer op een zondag naar de kerk vanzelfsprekend?
Refoweb is van ons allemaal :p

joepie

Berichtdoor joepie » 28 okt 2002 12:40

Als je lid bent van een kerk waar twee keer een samenkomst wordt belegt wel.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 28 okt 2002 21:25

tjaz. bij ons drie keer, maar dat lukt echt niet altijd :oops:
Time flies when you have none!

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 28 okt 2002 21:38

moppie schreef:Ik denkdat Joepie bedoelt: er zijn landen waar mensen graag naar de kerk zouden willen maar waar het niet kan omdat ht of verboden is of omdat er geen kerken zijn.

Ik snap best watze bedoeld!! Moet je even goed mijn reactie lezen....Dat duidt er toch wel op dat ik het wel begreeep..maargoed, zal wel aan mij liggen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 okt 2002 09:37

Hoi Klaas

Als het boek Openbaring ons echt een blik in de hemel gunt zal dat trouwnes ook wel goedkomen. Er worden daar nl. hele andere liederen gezongen

Dat zijn dan in ieder geval geen liederen uit jouw liedboek ;-)

Brandstapels en traditionele kerkdiensten... eh, wat wil je nu precies zeggen? Is het feit dat ik niet dolenthousiast ben over traditionele kerdiensten hetzelfde als het verloochenen van Christus?

Wat ik bedoel is dat je nogal denigrerend spreekt over traditionele kerkdiensten. Ik citeer: "Ik wil God graag dienen maar ik hoop niet dat de hemel een eeuwigdurende traditionele kerkdienst is...". Je stelt een bepaalde voorwaarde aan God: U dienen is prima, maar dan wel op de voorwaarde dat ik niet eeuwig 24 uur per dag een traditionele kerkdienst hoef mee te maken. Voor jou lijkt dat een te zware last om Christus te volgen.

Ik veroordeel jou niet omdat je twee keer wilt en jij veroordeelt mij niet omdat ik (soms) 1 keer wil.

Van veroordelen is geen sprake. Wel zet ik vraagtekens bij het feit dat het gaat om blijkbaar een beperkte behoefte van één keer kerkdienst, terwijl er een aanbod van tweemaal is in jouw gemeente. En dan kom ik automatisch bij Hebreeën 10:25: "En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben...".

Het ligt er natuurlijk een beetje aan wat je onder vrije tijd verstaat. Het is wel opvallend dat in het sabatsgebod (dat jij doortrekt naar de zondag) enkel gesproken wordt over 'rusten' en 'niet werken'

De bijbel moet je wel in verband lezen en niet in losse citaten uit elkaar scheuren. Rusten en niet werken kan dus prima samen gaan met de "onderlinge bijeenkomsten" uit Hebreeën 10. Tenzij jouw gemeente doordeweeks kerkdiensten belegt i.p.v. op zondag, maar dat ligt niet voor de hand.

Absoluut, maar ten eerste is dat vertoeven in Christus nabijheid niet gebonden aan de kerkdienst. Ten tweede geeft een kerkdienst me soms het gevoel helemaal niet in Christus nabijheid te verkeren. Alsof je met je vriedinnetje een avond bij haar ouders moet zitten. Je bent wel bij haar, maar dat je d'r nou echt van geniet...

Niet exclusief nee, maar het is over het algemeen wel de plaats waar Christus in Zijn Woord naar je toekomt. Indien je de nabijheid van Christus daar niet ervaart, ligt natuurlijk de vraag voor de hand aan wie dat ligt. Zit je misschien in de kerk met een vooringenomen weerstand tegen de gang van zaken aldaar? Dat kan al een verhindering zijn om die nabijheid van Christus te ervaren. En als mijn vrouw het op prijs zou stellen om een hele avond bij mijn schoonmoeder te zitten, dan heb ik dat best voor haar over. Degenen met ook zo'n schoonmoeder weten nu wel ongeveer wat ik bedoel. En ik laat me echt niet verhinderen om ondertussen van mijn vrouw te genieten.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 okt 2002 15:38

Hoi Omega,

Jij: Dat zijn dan in ieder geval geen liederen uit jouw liedboek

Het schijnt dat men daar een nieuw lied zingt. Dat kan dan bijna geen psalm zijn, nietwaar? ;-)

Jij: Wat ik bedoel is dat je nogal denigrerend spreekt over traditionele kerkdiensten.

Denigreren is niet mijn bedoeling, maar de vorm van ene traditionele kerkdienst is niet de mijne.

Jij: Je stelt een bepaalde voorwaarde aan God: U dienen is prima, maar dan wel op de voorwaarde dat ik niet eeuwig 24 uur per dag een traditionele kerkdienst hoef mee te maken. Voor jou lijkt dat een te zware last om Christus te volgen.

Als God dat van me zou vragen, dan zou ik die last willen dragen. Ik heb echter niet het idee dat God dat van me vraagt.

Jij: Van veroordelen is geen sprake.

Laten we dat dan zo houden.

Jij: Wel zet ik vraagtekens bij het feit dat het gaat om blijkbaar een beperkte behoefte van één keer kerkdienst, terwijl er een aanbod van tweemaal is in jouw gemeente.

En ik zet vraagtekens bij dat aanbod. Er wordt gedaan alsof dat aanbod van tweemaal een aanwijzing is van Bovenaf. Blijkbaar wil God de behoefte aan precies twee diensten werken.

Jij: En dan kom ik automatisch bij Hebreeën 10:25: "En laat ons onze onderlinge bijeenkomst niet nalaten, gelijk sommigen de gewoonte hebben...".

En ik probeer me ook zoveel mogelijk te houden aan die regel. Maar omdat ik niet geloof dat die 2 keer een bevel van God is, heb ik er minder moeite mee een keer niet te gaan of elders te gaan.

Jij: Niet exclusief nee, maar het is over het algemeen wel de plaats waar Christus in Zijn Woord naar je toekomt.

Ik vraag me in alle eerlijkheid af of de meerwaarde van een kerkdienst ligt in het feit dat de bijbel daar gelezen en uitgelegd wordt. Dat gebeurd toch ook in veel andere situaties? Ik denk dat de meerwaarde gelegen is in het feit dat je als (hele) gemeente samenkomt. Dat die meerwaarde in onze traditionele diensten niet zichtbaar wordt, zegt volgens mij meer over de vorm van onze diensten dan over de bedoeling van een samenkomst.

Jij: Indien je de nabijheid van Christus daar niet ervaart, ligt natuurlijk de vraag voor de hand aan wie dat ligt.

Dat is een vraag die je in zo'n geval eerlijk moet durven beantwoorden. Ik denk dat het in ieder geval niet aan Christus ligt en ik denk ook dat je dat wel met me eens bent. Het ligt dus aan ons, mensen. Natuurlijk kun je dan weer de vraag stellen of het aan mij of aan de kerk ligt, maar ik weet niet of je die twee zomaar kunt splitsen. Ik denk dat het ene gewoon niet aansluit op het andere. Ik ervaar dat de vormen waarin het geloof uitgedrukt en beleefd wordt niet de vormen zijn waarin ik datzelfde geloof beleef en uitdruk. Ik zie, zogezegd, door de bomen het bos niet meer.

Jij: En als mijn vrouw het op prijs zou stellen om een hele avond bij mijn schoonmoeder te zitten, dan heb ik dat best voor haar over.

Maar dat wil nog niet zeggen dat dat voor jou de ultieme manier is om de relatie met je vrouw te beleven. Je hebt het er voor over, maar liever zou je ws. samen met je vrouw zijn (ik haak even in op het voorbeeld). Zo ervaar ik dat soms ook als ik in ene traditionele dienst zit.

Groet,
Klaas

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 29 okt 2002 16:51

Ha die Klaas

Het schijnt dat men daar een nieuw lied zingt. Dat kan dan bijna geen psalm zijn, nietwaar?

Misschien een variant op Psalm 150 ;-)

En ik zet vraagtekens bij dat aanbod. Er wordt gedaan alsof dat aanbod van tweemaal een aanwijzing is van Bovenaf. Blijkbaar wil God de behoefte aan precies twee diensten werken.

Dat precies twee diensten hoor je mij nergens zeggen. Het is een voor de hand liggend aantal omdat in veel gemeenten de nodiging tweemaal op een zondag uitgaat. Wat is er op tegen om daar gehoor aan te geven? Indien je driemaal geroepen wordt, dan hoor je mij daarover niet klagen.

En ik probeer me ook zoveel mogelijk te houden aan die regel. Maar omdat ik niet geloof dat die 2 keer een bevel van God is, heb ik er minder moeite mee een keer niet te gaan of elders te gaan.

Is de uitspraak van Paulus niet tevens een bevel van God?

Ik vraag me in alle eerlijkheid af of de meerwaarde van een kerkdienst ligt in het feit dat de bijbel daar gelezen en uitgelegd wordt. Dat gebeurd toch ook in veel andere situaties? Ik denk dat de meerwaarde gelegen is in het feit dat je als (hele) gemeente samenkomt. Dat die meerwaarde in onze traditionele diensten niet zichtbaar wordt, zegt volgens mij meer over de vorm van onze diensten dan over de bedoeling van een samenkomst.

Het is een combinatie denk ik: de gemeenschap der heiligen, de bediening van de sacramenten, versterking van het geloof en schriftlezing en uitleg.

Ik ervaar dat de vormen waarin het geloof uitgedrukt en beleefd wordt niet de vormen zijn waarin ik datzelfde geloof beleef en uitdruk. Ik zie, zogezegd, door de bomen het bos niet meer.

Persoonlijk kan ik me in die vormen prima vinden. Niet iedereen is echter hetzelfde en misschien zijn we soms ook wel te statisch in onze kerken. Een voorbeeld. In de VS heb ik diverse kerkdiensten bijgewoond van de Reformed en de Christian Reformed Church. Wat mij opviel was dat de ochtenddienst een vrij formele structuur had, terwijl de avonddiensten veel evangelischer van opzet waren. Er was meer ruimte voor zang, afgewisseld met korte medidaties. Persoonlijk zou ik een soortgelijke aanpak in onze kerken niet afkeuren, mits daardoor geen oppervlakkigheid ontstaat. Het gevaar van korte medidaties is vaak het gebrek aan diepgang.

Maar dat wil nog niet zeggen dat dat voor jou de ultieme manier is om de relatie met je vrouw te beleven. Je hebt het er voor over, maar liever zou je ws. samen met je vrouw zijn (ik haak even in op het voorbeeld). Zo ervaar ik dat soms ook als ik in ene traditionele dienst zit.

Dat is waar, maar dat neemt niet weg dat je natuurlijk ook je verplichtingen hebt. M.a.w. de structuur staat mij niet in de weg. Integendeel zelfs, het versterkt mijn geloofsleven. Net zoals ik besef tijdens de aanwezigheid van mijn schoonmoeder, dat ik mijn vrouw niet zou kunnen missen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 30 okt 2002 15:26

Hoi Omega,

Jij: Misschien een variant op Psalm 150

Hm, dan zou het een vernieuwd lied zijn ;-)

Jij: Het is een voor de hand liggend aantal omdat in veel gemeenten de nodiging tweemaal op een zondag uitgaat. Wat is er op tegen om daar gehoor aan te geven?

Omdat voor mij, zoals ik heb uitgelegd, die diensten niet altijd zijn wat ze zouden moeten zijn.

Jij: Is de uitspraak van Paulus niet tevens een bevel van God?

Ik zie die uitspraak meer als een goede raad. Wij zijn er niet voor de diensten, de diensten zijn er voor ons. Als ik bemerk dat die diensten voor mij aan hun doel voorbijschieten heb ik daarin, denk ik, mijn eigen verantwoordelijkheid om te kiezen hoe ik daar mee om ga.

Je kunt volgens mij ook moeilijk volhouden dat Paulus hier stelt dat als er 2 diensten zijn je ook 2 diensten dient te bezoeken. Paulus stelt dat je de samenkomsten niet moet laten schieten omdat je elkaar nodig hebt. Ik heb niet het idee dat ik daar geen gehoor ana geef. Ik bezoek structureel de onderlingen samenkomsten.

Jij: Het is een combinatie denk ik: de gemeenschap der heiligen, de bediening van de sacramenten, versterking van het geloof en schriftlezing en uitleg.

Maar wat is dat dan, die gemeenschap der heiligen? Hoe komt dat tot uiting in de dienst? En de bediening van de sacramanten? Vier keer per jaar avondmaal? Hoe je het ook wendt of keert, de 'woordbediening' wordt bijna altijd als hoofdbestanddeel van de dienst aangemerkt. Ik vraag me af of dat wel bijbels is.

Jij: Persoonlijk kan ik me in die vormen prima vinden. Niet iedereen is echter hetzelfde en misschien zijn we soms ook wel te statisch in onze kerken.

Ach ja, ik weet niet of dat soort verandering zinvol is. Voor mij misschien wel, maar voor anderen? Ik weet het niet. Maar goed, we moeten het er mee doen en een ieder moet daar z'n eigen weg in vinden. Laten we elkaar niet veroordelen op de keuzes die we daar in maken (niet dat ik vind dat jij dat nu doet, hoor.)

Jij: Het gevaar van korte medidaties is vaak het gebrek aan diepgang.

En het gevaar van lange meditaties is eindeloze herhaling ;-)

Groet,
Klaas

sandero
Verkenner
Verkenner

2x naar de kerk

Berichtdoor sandero » 02 nov 2002 22:40

Ik ben voor het eerst op deze site en heb de discussie zo eens globaal gelezen.
Bij mij komt de vraag op, of het nu echt zo belangrijk is hoe vaak je naar de kerk gaat? Bij mijn ouders thuis in Nederland was dat ook altijd een discussiepunt. Is het niet veel belangrijker om te laten zien wie je bent als christen?

Sinds kort ben ik woonachtig in Zwitserland. Hier ben uitgenodigd door een collega, om eens bij een gemeente te komen kijken, die denk ik enigszins vergelijkbaar is met een evangelische gemeente.
Er is maar 1 kerkdienst per zondag, maar heb nog nooit zoveel mensen leren kennen, die zo vol zijn van het geloof! En die dat ook omzetten in daden en liefde naar de medemens toe! Vanuit de kerk ben ik vervolgens de hele zondag met mensen thuis in gesprek over allerlei onderwerpen.

Dat staat ook in Jakobus: "Zoals een lichaam zonder geest dood is, zo is ook geloof zonder daden dood."

Even terug naar het onderwerp:
Dat je de kerkdiensten nodig hebt om te leren en als basis voor je leven is zeker waar, maar het aantal diensten dat je bezoekt lijkt me dus van ondergeschikt belang. Dat je geloof "levend"is dat is belangrijker en hoeveel kerkdiensten je daarvoor "nodig"hebt is voor een ieder van ons verschillend.

(Met bovenstaand voorbeeld heb ik overigens niet bedoeld dat een evangelische geneente "beter"is, heb het alleen willen gebruiken ter illustratie).
(.....) "ik wilde God ontmoeten, maar ze verkochten me religie..."(Bono, U2)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 nov 2002 11:35

Dat je de kerkdiensten nodig hebt om te leren en als basis voor je leven is zeker waar, maar het aantal diensten dat je bezoekt lijkt me dus van ondergeschikt belang. Dat je geloof "levend"is dat is belangrijker en hoeveel kerkdiensten je daarvoor "nodig"hebt is voor een ieder van ons verschillend.
ik leer in de kerk niet zoveel meer bij....dus ik ben geen regelmatige kerkganger. Het is tegenwoordig meer een kwestie van afleren van allerlei opvattingen die ik vroeger aangeleerd heb, maar die bij nadere bestudering niet houdbaar blijken te zijn.

Terug naar “Archief”