onvergeeflijke zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 20 jul 2003 20:45

Toriso:
Ik denk dat het te maken heeft op welke manier de Heilige Geest zich manifesteert. In het verborgen. De Heilige Geest werkt heel subtiel. Met eerbied gesproken is God daarin 'kwetsbaar'.

Maar hoe verhoudt zich dat tot het werk van de Vader en de Zoon? Is dat dan zo recht voor je raap? En waarom is deze subtiele werking meer kwetsbaar?

Je kunt volgens mij met even veel recht zeggen dat een zonde tegen de Heilige Geest minder zwaar zou moeten 'tellen' omdat het werk van de Geest soms moeilijk te onderscheiden is. Een misstap is zo gemaakt.

Toriso:
Daarbij aantekenend dat het mysterie van de Heilige Drieëenheid nooit echt te bevatten is.

Ik heb juist het idee dat je die eenheid kracht aandoet als je onderscheid gaat maken tussen zonden tegen de Vader, de Zoon en de Heilige Geest.

Toriso:
Waarom vielen Ananias en Saffira spontaan dood op de grond? Ze lasterden tegen de Heilige Geest!

Zo subtiel werkt die Geest dan dus ook niet ;-)
Waarom leg je in dit geval het verband met het lasteren van de Heilige Geest. Wordt dit duidelijk in het bijbelgedeelte?
En hoe zit het met b.v. de OT voorbeelden van mensen die dood neervielen toen ze Gods wetten overtraden? Was dat dan ook het lasteren van de Heilige Geest?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 11:01

wat maakt het eignelijk uit? Je moet sowieso proberen niet te zondigen lijkt mij, daar zit de zonde tegen de Heiige Geest bij in.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 21 jul 2003 12:24

Joris schreef:Je moet sowieso proberen niet te zondigen lijkt mij, daar zit de zonde tegen de Heilige Geest bij in.

Dat zeg je terecht, Joris, maar de discussie gaat nu eenmaal over deze vraag. Ik snap Klaas' probleem wel: waarom is de Heilige Geest meer dan de Vader en de Zoon? ik heb op zich ook geen antwoord, maar het is toch niet onzinnig om er over na te denken...
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 21 jul 2003 12:26

Ik denk dat mijn interpretatie dit ondervangt. Het gaat niet zozeer om welke Persoon meer is, maar het probleem is van andere orde. De zonde tegen de Geest is de zonde tegen de waarheid (of de waarheidsbeleving?), en stompt daarom af, het 'gevoel' sterft.

joris

Berichtdoor joris » 21 jul 2003 12:28

Gershwin schreef:
Joris schreef:Je moet sowieso proberen niet te zondigen lijkt mij, daar zit de zonde tegen de Heilige Geest bij in.

Dat zeg je terecht, Joris, maar de discussie gaat nu eenmaal over deze vraag. Ik snap Klaas' probleem wel: waarom is de Heilige Geest meer dan de Vader en de Zoon? ik heb op zich ook geen antwoord, maar het is toch niet onzinnig om er over na te denken...

tja, ik vind het niet zo vreemd hoor.
1. ik geloof het gewoon omdat Jezus het zegt.
2. de Geest is de levendscheppende God, dus zonder Geest geen leven op deze aardkloot, geen nieuw leven, geen dood leven, geen wedergeboren leven. Als je dat werk, zie mijn eerder bijdrage, bewust negeert kan je je redding op je buik schrijven.

Terug naar “Archief”