1 Korinthe 7:4 - De eigenaar van het lichaam

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 21 nov 2005 09:26

Volgens mij roept deze bijbeltekst terug naar de basis van de seksualiteit, dat je het voor elkaar doet en niet voor jezelf. Dat genoegdoening van de ander voorop staat in plaats van de eigen genoegdoening, dus als mensen de tekst gebruiken zoals Pauline beschrijft, snappen ze niet waar de seksualiteit om draait...
Laat je leiden door Hem!

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 21 nov 2005 09:37

Je schreef: dat je het voor elkaar doet en niet voor jezelf.
Ja na alle grappen alhier weer gemaakt, wil ook ik me aansluiten bij deze gedachte.

Dat we in een tijd leven waarin we worden uitgedaagd om juist vooral onszelf te zoeken in alle vormen, mag dat best eens gezegd worden. Het liefhebben (dienen) van die ander mag voorop staan ook in seksualiteit.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.
http://clintslog.web-log.nl/

peter77
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor peter77 » 21 nov 2005 09:41

Uiteraard mag ook gedacht worden in de lijn van het boek Hooglied waarin ons als gemeente (de vrouw) een Spiegel wordt voorgehouden, hoe wij staan ten opzichte van de man (Christus)
Hij is het die een volkomen zeggenschap heeft over ons leven (lichaam) en aansturen wil tot wederzijds genoegen (met respect) Dit beeld is uiteraard begrenst, doch ligt wel degelijk verborgen onder deze tekst.
De web-log van Clint (moet je gezien hebben) Iedere dag een vervolg op de belevenissen van een ruige christen met borsthaar.

http://clintslog.web-log.nl/

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 18 dec 2005 02:15

Tijn schreef:Volgens mij roept deze bijbeltekst terug naar de basis van de seksualiteit, dat je het voor elkaar doet en niet voor jezelf. Dat genoegdoening van de ander voorop staat in plaats van de eigen genoegdoening, dus als mensen de tekst gebruiken zoals Pauline beschrijft, snappen ze niet waar de seksualiteit om draait...

Clint schreef:Je schreef: dat je het voor elkaar doet en niet voor jezelf.
Ja na alle grappen alhier weer gemaakt, wil ook ik me aansluiten bij deze gedachte.

Dat we in een tijd leven waarin we worden uitgedaagd om juist vooral onszelf te zoeken in alle vormen, mag dat best eens gezegd worden. Het liefhebben (dienen) van die ander mag voorop staan ook in seksualiteit.

Hier sluit ik me bij aan.
De basis van seksualteit is liefde.
Liefde voor elkaar. Liefde is een wederkerend werkwoord. Je geeft het en bij het geven krijg je het. Je kan het niet nemen. Seks is een manier om heel intens uiting te geven van liefde naar elkaar toe.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 18 dec 2005 19:53

Het genoemde 4e vers wordt duidelijker als je het 5e erbij leest.
5 Weiger elkaar de gemeenschap niet, of het moest zijn dat u er wederzijds mee instemt u enige tijd aan het gebed te wijden. Kom daarna echter weer samen; anders zal Satan uw gebrek aan zelfbeheersing gebruiken om u te verleiden
Het gaat dus inderdaad vooral om de seksualiteit en het elkaar daarin te laten delen. Maar je kunt vers 4 ook breder zien dan alleen het lichamelijke. In vers 3
3 En een man moet zijn vrouw geven wat haar toekomt, evenals een vrouw haar man.
wordt het algemener gebracht. Binnen een huwelijk moet je altijd op het welzijn van de ander bedacht zijn. Het liefhebben van de naaste. Dat gaat vaak niet goed. Zowel lichamelijk als geestelijk. Het is niet voor niets dan Paulus deze zaken benoemd. Het zijn trouwens antwoorden op vragen uit de gemeente van Korinthe. Relatieproblemen is iets van alle tijden helaas.

Tijn
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Tijn » 19 dec 2005 09:03

Ik vind ook dat er een lijn getrokken mag worden naar de normale gemeenschap binnen een huwelijk. Vaak wordt er bij gemeenschap alleen gedacht aan geslachtsgemeenschap, maar zeker binnen het huwelijk is het belangrijk om totale openheid te hebben, waardoor niets normale gemeenschap in de weg staat.
Laat je leiden door Hem!

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 02 jan 2006 15:11

Raido schreef:de macht
Namelijk om den man in deze schuldige goedwilligheid zonder reden haar lichaam te onttrekken, gelijk 1 Cor. 7:5 verklaart.

eh ja, en heb je hier ook een verklaring der begrippen voor, dat is nog moeilijkere taal dan de statenvertaling zelf.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 02 jan 2006 15:19

Raido schreef:Ik denk dat je moet lezen: draagt zorg voor.. *pakt kanttekeningen erbij..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

fem
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor fem » 02 jan 2006 15:22

ja dat had ik gelezen ja, maar die kanttekeningen begrijp ik dus ook niet.
de grootste levenswijsheid ligt besloten in dit woord: Maak nooit tosti's met oude kaas

Terug naar “Archief”