Waarom geloof jij in God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Carl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: Waarom geloof jij in God?

Berichtdoor Carl » 10 dec 2005 17:34

Dag Yael,

Met 'ik denk er niet over' bedoelde ik de God-als-krijgsman te zien als DE God van de bijbel.
De 'warrior-God' i in feite niets meer dan een supervergrootte projectie van het machtsdenken uit de tijd van het oude testament.

je broer
Carl
1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 10 dec 2005 17:44

Wat mij in het verleden wel eens hielp in een geloofsdip was van het tegendeel uitgaan. Er is geen God, er is geen doel, alles is toeval. Daar was ik snel over uit...niet realistisch. Je hoeft maar ietsje gelezen te hebben om te realiseren dat onze planeet TE complex is om toevallig zo ontstaan te zijn. Een intelligent ontwerp dus. Maar zonder hogere macht en langs allerlei natuurwetten? Maar waar ligt het begin dan? Er moet toch ergens zon natuurwet ontstaan zijn? Zo kwam ik weer uit bij een hogere macht. Maar wie beschrijft die hogere macht dan? Alle godsdiensten claimen goddelijke openbaringen. Het meest logische is dat een Goddelijke openbaring voor ons niet zo logisch is. Immers wij zijn geen almachtige wezens en als wij volkomen zouden begrijpen hoe een god in elkaar zit....dan is het een menselijke god. Zo kwam ik uit bij de God die zichzelf mens maakte uit liefde en zich offerde. Geen enkele andere godsdienst zit zo vreemd in elkaar. Weg dip. Hallo zekerheid.

Uiteraard duurde bovenstaand proces heeeeeel wat langer dan de paar seconden die je nu nodig hebt om het te lezen.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 10 dec 2005 23:13

Raido ,

Je bent een oprecht mens dat je daar zo open over praat.
Ja het is allemaal heel moeilijk te beredeneren naar onze maatstaven.
Vaak hebben we zelf ideeen en vragen , maar die passen dan weer niet
helemaal in het Plan van de Eeuwige.
Hij vraagt van ons gehoorzaamheid en blindelings vertrouwen....
en dan is het vaak : To walk on water in faith!
Zijn wegen zijn hoger dan de onze en Zijn wijsheid is hoger dan de onze....
http://www.biblegateway.com/passage/?se ... ersion=31;
en ook het volgende hoofdstuk !

Waarom moest Avraham op 75 jarige leeftijd alles achter laten en naar een vreemd land gaan?
Warom werd Moshe op 75 jarige leeftijd geroepen om met de banei Israel weg te trekken uit Egypte
Hij had immers ook beter in het paleis van zijn stiefvader kunnen blijven.....

YHWH is the Big Boss and the mortal prophets were merely his secretaries.
But they are all parts of the One Big story of His Holyness and Grace and Salvation.
His Love for all the human race !
In Israel He glorified Himself and proofs His souvereignty to the rest of the world.
The barrier between Him and us is like a two sided curtain
He opened His side of the barrier and
He revealed Himself in Yeshua the Messiah!
Now it is to us to open our side of the curtain to see Him more clearly

To fall on our knees before the Ancient of Days and humble ourselves!

are we willing to give up our pride ??

I asked God to take away my pride.
God said, No.
It is not for me to take away, but for you to give it up.

I asked God to make my handicapped child whole.
God said, No.
His spirit is whole, his body is only temporary

I asked God to grant me patience.
God said, No.
Patience is a by product of tribulations; it isn't granted, it is learned.

I asked God to give me happiness.
God said, No.
I give you blessings; Happiness is up to you.

I asked God to spare me pain.
God said, No.
Suffering draws you apart from worldly cares and brings you closer to Me.

I asked God for all things that I might enjoy life.
God said, No.
I will give you life, so that you may enjoy all things.

I ask God to help me LOVE others, as much as He loves me.
God said...Ahhhh, finally you have the idea.

If you love God, share love!

THIS DAY
IS YOURS DON'T THROW IT AWAY
Maar Raido
Yeshua zag zichzelf ook als de vervulling van de Tenakh=
Wet = Torah = 5 boeken van Moshe , Profeten en Geschriften
Mattheus 15
The Fulfillment of the Law
17"Do not think that I have come to abolish the Law or the Prophets; I have not come to abolish them but to fulfill them. 18I tell you the truth, until heaven and earth disappear, not the smallest letter, not the least stroke of a pen, will by any means disappear from the Law until everything is accomplished,

Als je hier aan gaat twijfelen en achter de leer van de gnostics aanloopt , dan wordt alles steeds" vager."...
Zij redeneren vanuit hun geheime leer, die niet van YHWH is , niet uit de Torah komt
Shaul waarschuwt er zelfs uitdrukkelijk tegen!
Bij Yeshua is er niets geheim alles is bekend!
De Boodschap is simpel >>>Te simpel voor veel mensen. Maar wel de sleutel tot geluk en vrede tussen God en jou
en jou en je medemens !

Wees Bijbelvast !en laat je daar niet van afleiden, anders raak je de Weg steeds meer kwijt! en dat is precies wat de vijand wil : Verwarring zaaien , en je hopeloos laten voelen.
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

Suighnap
Mineur
Mineur

Berichtdoor Suighnap » 12 dec 2005 19:23

Beste Raido,

Tussen de letters van Exodus 2:23 ligt een boodschap verborgen. Er staat:

Exodus 2:23 schreef:... en zij [de kinderen van Israel] huilden, en hun gehuil (…) klom op tot God, en God verhoorde hun weeklagen (...)

De tekst zegt " hun gehuil klom op tot God"; er staat niet dat ze huilden naar God of huilden om een teken van God - de tekst stelt simpel dat "zij huilden." Al die jaren van te zware lichamelijke arbeid, hadden de kinderen van Israel geestelijk gekraakt en afgestompt. Ze huilden niet meer naar God, want men was na generaties van slavernij en geestdodende pijn, het bestaan van de verlossende God uit het oog verloren (zoals uit Exodus 3:13 enigszins naar voren komt). Hun gehuil was rauw, een ongericht gekerm (" יזעקו "), zoals van een gewond dier. Toch, zoals de tekst vervolgt, " hun gehuil klom op tot God" en Hij verhoorde hen.

Hoevaak in onze generatie - nu - zien we mensen die, ondanks alle maatschappelijke weelde en materiële overvloed, diep van binnen roepen om een Betekenis? Beursgebouwen en winkelcentra zijn de tempels van deze tijd. De enorme behoefte aan uiterlijke rijkdom doet alleen maar de innerlijke armoede in het oog springen. Een ongericht en vaak onbewust gehuil klimt op. Geen roep naar Iemand, maar een leeg verlangen vanuit een doelloos bestaan, zonder de verwachting dat iemand luistert. En toch, Hij hoort het.

Vrede!

Moshe

(God's zegeningen arriveren bijna nooit in het pakket dat we verwachten, maar dit betekent niet dat ze er niet zijn.
In vertwijfeling fluisterde iemand "God, laat een wonder zien!" en ergens werd een kind geboren, maar hij besteedde er geen aandacht aan. Wanhopig zei hij "alsjeblieft God, raak me aan, zodat ik weet dat U er bent!" en onmiddellijk reikte God naar beneden en raakte hem aan, maar de man veegde de vlinder van zijn schouder).
Jood

Willard
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Willard » 14 dec 2005 23:37

PeterE schreef:Wat mij in het verleden wel eens hielp in een geloofsdip was van het tegendeel uitgaan. Er is geen God, er is geen doel, alles is toeval. Daar was ik snel over uit...niet realistisch. Je hoeft maar ietsje gelezen te hebben om te realiseren dat onze planeet TE complex is om toevallig zo ontstaan te zijn.

Hierbij sluit ik me aan. Vooral het feit dat er uberhaupt leven bestaat duidt er voor mij op dat er een Hogere Intelligentie moet zijn.
Ik ervaar dat er een hogere moraal bestaat, die verder gaat dan pragmatisch de voor jou de voordeligste keuzes maken.
Hieruit concludeer ik dat deze Hogere Intelligentie zelf ook een moreel wezen is.
Waardoor komt dan 'Het Kwaad' in de wereld? Ik vind het concept 'vrije wil', dat ten grondslag ligt aan het vermogen om lief te hebben, een goede verklaring voor het bestaan van 'Het Kwaad'. Ziehier de link met de zondeval.
Ik vind het offer van Jezus Christus een briljante vondst van God om geen water bij de wijn te hoeven doen (dus Zijn morele maatstaven bij te stellen) en toch een brug te kunnen slaan om een relatie te kunnen hebben met onvolmaakte mensen.
Ik besef dat dit allemaal wat rationeel is. Ik ben christelijk opgevoed en zonder deterministisch te zijn kan ik wel concluderen dat dat een factor is geweest die er zeker aan heeft bijgedragen dat ik nu zelf ook christen ben. Bovenstaande is slechts een summiere poging om het rationeel een beetje rond te krijgen.
Durven twijfelen getuigt van een groot geloof

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 15 dec 2005 12:21

Ik vraag me af wat het nut is van de onzinnige 'doorstuurmail-achtige' reply's van enkele mensen (zoals Salty) maar goed...

Van mij verder geen reply, maar dat zal je (raido) niet verbazen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2005 15:06

Hm, ik denk dat ik wel in God geloof, en dan vooral omdat ik daarin een soort eindoorzaak van al het mooie en goede hier zoek. Wat ik daar verder mee moet is me niet echt duidelijk, maar dat hoeft misschien ook wel helemaal niet.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 dec 2005 15:37

Aragorn schreef:Hm, ik denk dat ik wel in God geloof, en dan vooral omdat ik daarin een soort eindoorzaak van al het mooie en goede hier zoek. Wat ik daar verder mee moet is me niet echt duidelijk, maar dat hoeft misschien ook wel helemaal niet.

Maar geen God die contact met je zoekt, dus?
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2005 15:57

Eh, nah misschien is er wel constant contact als je liefde ervaart en geniet van mooie dingen. Maar niet zoals je met iemand praat iig.

Jij gelooft daar wel in dus? En zo ja, waarom? :)
Laatst gewijzigd door Aragorn op 15 dec 2005 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 dec 2005 16:12

kurtyo schreef:Ik vraag me af wat het nut is van de onzinnige 'doorstuurmail-achtige' reply's van enkele mensen (zoals Salty) maar goed...

Van mij verder geen reply, maar dat zal je (raido) niet verbazen.

Ik ken Salty en ik weet dat het niet zo is wat jij suggereerd.

Jammer dat je verder geen inhoudelijke reactie geeft. :wink:

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 dec 2005 16:43

ik geloof in god omdat hij bestaat, hij is mijn vader en beste vriend en zonder hem zou ik er niet zijn en kan ik niet leven
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 dec 2005 16:50

esra schreef:ik geloof in god omdat hij bestaat, hij is mijn vader en beste vriend en zonder hem zou ik er niet zijn en kan ik niet leven
Dat was dus meer mijn punt waarom geloof je zo stellig dat de God die jij aanbid, de ware God is, ik twijfel niet aan het bestaan van God, maar aan de christelijke God (Godsbeeld) waarom is onze juist? dat zijn meer mijn problemen..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 dec 2005 16:59

Raido schreef:
esra schreef:ik geloof in god omdat hij bestaat, hij is mijn vader en beste vriend en zonder hem zou ik er niet zijn en kan ik niet leven
Dat was dus meer mijn punt waarom geloof je zo stellig dat de God die jij aanbid, de ware God is, ik twijfel niet aan het bestaan van God, maar aan de christelijke God (Godsbeeld) waarom is onze juist? dat zijn meer mijn problemen..

oei das een moeilijke vraag

en ik heb er nog geen antwoord op
ik denk er over na en probeer er op terug te komen

hou me er maar aan
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2005 17:05

esra schreef:
Raido schreef:

oei das een moeilijke vraag

en ik heb er nog geen antwoord op
ik denk er over na en probeer er op terug te komen

hou me er maar aan

Als ik jou was zou ik er maar niet teveel over nadenken. Je zou je geloof nog eens kunnen verliezen. :wink:

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 dec 2005 17:29

wat voor een ''geloof'' heb je dan, dat wanneer je erover gaat nadenken het verliest. 8)

Terug naar “Archief”