Ups en downs in een (langdurige) relatie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 dec 2005 09:45

Lalage schreef:Dus jullie bidden niet voor je relatie? :shock:
Ik denk dat elk stelletje dat wel doet, zei het dan niet samen, maar individueel. Slecht eigenlijk, ook ik heb daarin goede voornemens
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 15 dec 2005 11:36

Ja, juist! God kan je weer de weg wijzen.
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 dec 2005 13:07

ja bidden, alleen, maar zeker ook samen. open zijn tegen de Heer over je relatie.

vragen jullie trouwens wel eens aan de Heer of hij je relatie wil zegenen? en of hij jullie samen wil laten blijven:?: :?: :?:
Afbeelding

Technico

Berichtdoor Technico » 15 dec 2005 13:12

Op het moment bid ik om een relatie :wink:

Maar bij mijn vorige relatie baden we nooit samen. Het is een van de dingen die ik in ieder geval ga veranderen, mocht ik ooit weer aan een relatie beginnen.

Dat we niet samen baden had trouwens meer met onze achtergrond te maken dan dat ik het niet wilde, maar als ik dat ga uitleggen wordt het offtopic. :)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 15 dec 2005 13:14

Raido schreef:
Ik denk dat elk stelletje dat wel doet, zei het dan niet samen, maar individueel. Slecht eigenlijk, ook ik heb daarin goede voornemens

Als je niet samen bidt in je relatie, hoe kun je dan ooit ook daarin elkaar leren kennen?

Een stelletje wat niet samen bid is niet goed bezig.

André

Berichtdoor André » 15 dec 2005 13:25

TheKeimpe schreef:Een stelletje wat niet samen bid is niet goed bezig.
Ben ik het mee eens, al zou ik het iets zachter formuleren.
De laatste bijdrages staan redelijk geheel in het teken van samen bidden is je 'redding' enzo.
Ik zou daar toch als nuance willen inmengen de woorden uit het gebed dat Jezus ons zelf geleerd heeft, namelijk: Uw wil geschiede.

mystery
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor mystery » 15 dec 2005 14:04

André schreef:
TheKeimpe schreef:Een stelletje wat niet samen bid is niet goed bezig.
Ben ik het mee eens, al zou ik het iets zachter formuleren.
De laatste bijdrages staan redelijk geheel in het teken van samen bidden is je 'redding' enzo.
Ik zou daar toch als nuance willen inmengen de woorden uit het gebed dat Jezus ons zelf geleerd heeft, namelijk: Uw wil geschiede.

Samen bidden is ook iets dat je moet leren.
En natuurlijk: wat God wil gebeurt en zal ook het beste zijn.
Maar daarom mag je wel vragen of God je relatie zegent en of Hij je wil helpen in je relatie met de moeilijkheden, de downs. En natuurlijk danken voor de goede dingen (ups).
Als mens alleen kun je niet bestaan, je hebt de ander nodig om te groeien.

Wees eerst een individu voordat je een duo wordt.

joos
Mineur
Mineur

Berichtdoor joos » 15 dec 2005 14:06

esra schreef:ja bidden, alleen, maar zeker ook samen. open zijn tegen de Heer over je relatie.

vragen jullie trouwens wel eens aan de Heer of hij je relatie wil zegenen? en of hij jullie samen wil laten blijven:?: :?: :?:

Jazeker vragen we dat! Denk dat dat ook wel mag. Maar ook het 'Uw wil geschiede' wat André zei is errug belangrijk denk ik. Vooral voor jezelf, want het is gewoon realiteit dat niet elke verkering uitloopt op een huwelijk en niet elk huwelijk blijft tot de dood scheiding maakt..
Ik denk dat het goed (en moeilijk...) is als je bidt (niet dat het anders niet gebeurt) of God jullie zo wil sturen dat jullie ZIJN weg mogen gaan, hoe dat dan ook lopen zal.

Maar ik merk wel dat het super belangrijk is om samen (en OOK alleen) te bidden voor elkaar en voor je relatie. Wij doen dat ook veel te weinig :oops: Huisgodsdienst begint denk ik daar...

aurora
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor aurora » 15 dec 2005 14:22

Hoezo dus? Waaruit maak je dat op?
Maar wij hebben veel voor onze relatie gebeden... En ik weet ook van veel mensen die voor ons hebben gebeden... Anyway, 't is toch wel uitgegaan.
De toekomst is de dageraad van het verleden...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 dec 2005 15:12

Samen bidden kan iig wel een gevoel van verbondenheid en intimiteit geven, wat je relatie ten goede kan komen als het wat minder gaat.

Verder vind ik het persoonlijk een beetje onzin om te bidden of het alsjeblieft maar aan mag blijven, want soms is het gewoon beter dat het uitgaat. Come what may.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 dec 2005 16:05

TheKeimpe schreef:
Raido schreef:

Als je niet samen bidt in je relatie, hoe kun je dan ooit ook daarin elkaar leren kennen?

Een stelletje wat niet samen bid is niet goed bezig.
Dat kan niet.

Verder vind ik het persoonlijk een beetje onzin om te bidden of het alsjeblieft maar aan mag blijven, want soms is het gewoon beter dat het uitgaat. Come what may.
Percies, God werkt door logica niet met bliksemflitsen, karakters die niet passen, passen ook niet na 3 jaar bidden.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 dec 2005 16:46

God kan je inderdaad ook laten merken dat je het uit moet maken.
Maar mooi dat jullie goede voornemens hebben! Het is echt niet altijd makkelijk en hardop bidden moet je ook leren, maar 't is erg waardevol. Als je trouwens het verhaal wilt lezen over een dikke dip in mijn verkering met Borkdude en over hoe we er weer uitkwamen, stuur mij dan even een pb of mail oid. Het is net iets te persoonlijk om zomaar op internet te dumpen, maar we delen het graag ter bemoediging.

Sterretje
Moderator

Berichtdoor Sterretje » 15 dec 2005 18:08

Ik vind het samen bidden een van de fijnste dingen in mijn relatie. Dan merk je des te meer dat je God nodig hebt. In ups en downs!
soms kun je dan ook dingen zeggen die je amper tegen elkaar durft te zeggen. En er zijn mensen die het niet durven en denken 'komt later wel'. Maar ik denk dat de stap dan steeds groter wordt.
Time flies when you have none!

André

Berichtdoor André » 16 dec 2005 01:44

Sterretje schreef:Ik vind het samen bidden een van de fijnste dingen in mijn relatie. (...) soms kun je dan ook dingen zeggen die je amper tegen elkaar durft te zeggen.
Ik wil graag even in gaan op deze stellingname.
Je zou er uit kunnen distilleren dat jullie er moeite mee hebben om bepaalde zaken onder 4 (open) ogen te bespreken?
Ik denk dat het een belangrijk punt is dat je dat over ieder onderwerp wel moet willen kunnen.
En er zijn mensen die het niet durven en denken 'komt later wel'. Maar ik denk dat de stap dan steeds groter wordt.
Dat denk ik niet, dat weet ik zeker, of je kunt een bijzonder onderkoelde relatie willen, dan is dat een weg idd.

Jos123

Berichtdoor Jos123 » 16 dec 2005 09:15

Aragorn schreef:Samen bidden kan iig wel een gevoel van verbondenheid en intimiteit geven, wat je relatie ten goede kan komen als het wat minder gaat.

Mee eens. Heb zelf ook ook meer dan drie jaar een relatie gehad waarbij ik met beetje rationeel wezen, echt wel begreep dat het niet goed zat. Toch bid je dan wel of het goed mag komen/ aan mag blijven, beetje tegen beter weten in.

Daarnaast ken ik ook best wat mensen die niet eens bereid lijken om te vechten voor een relatie en dat is soms toch echt ff nodig. Je wordt er vaak sterker door.

In ieder geval is samen bidden heel goed en naar mijn idee noodzakelijk voor je relatie. Je leert er elkaar beter en intiemer door kennen.

Terug naar “Archief”