CaptainCaveman schreef:Is dit richting mij bedoeld?
Nee, jouw post zag ik nog niet toen ik aan mijn post begon.
Gereformeerden willen christelijk zijn, maar dat willen m.i. niet alleen de Gereformeerden.
Dat ben ik met je eens. Ik denk dat er wat dat betreft veel christenen zijn die onbewust gereformeerd zijn. En dat is helemaal niet erg. Daar gaat het mij ook niet om. Het gaat mij om die mensen die wel gereformeerd zijn opgevoed, die deel uitmaken van de gereformeerde traditie of hoe je dat ook maar wilt noemen, maar die zich ertegen afzetten, omdat 'gereformeerd' tegenwoordig staat voor: ouderwets, saai, oubollig, bekrompen, hokjes denken, etc. Terwijl de echte betekenis van gereformeerd nu juist zo mooi is.
Overigens: als iemand een nieuw woord kan bedenken vind ik dat ook prima, het gaat mij niet om het woord 'gereformeerd' of zo. Het punt is dat dit woord in de loop der tijd een heel andere betekenis heeft gekregen.
Wat je hier zegt vind ik nogal gevaarlijk;
Met deze 5 Sola's wordt de kern aangegeven waar 'gereformeerd' voor wil staan. Dat is dus niets anders dan 'echt christelijk'. Dat heeft niets met hokjes te maken. Ieder die zich christen noemt, maar afwijkt van deze 5 Sola's is niet echt een christen. Bijv. als je van mening bent dat alle religies op het zelfde neer komen dan is dat niet echt christelijk, want Jezus zelf zegt in de bijbel: Ik ben de Weg!
Zodra 'christenen' deze 5 Sola's niet 'aanhangen' zijn ze geen echte christenen? Beweren ten diepste niet alle christenen dit, maar beoefent iedereen dit anders.?
Wat ik al zei: als een christen impliciet hier op komt, als hij erover nadenkt, dan is mij dat prima. Maar in onze context (Nederland, met kennis van diverse stromingen etc.) kan ik prima achter mijn uitspraak staan.
Hetzelfde geldt voor onze belijdenissen. Een christen in Afrika, hoeft van mij echt niet kennis te hebben van de Nederlande(!) Geloofsbelijdenis of zo.
Wat ik zelf wel tegenkom als het gaat om deze 5 kernwaarden in het christelijk geloof is dat mensen die zich christen noemen er toch vanaf wijken.
Het gaat me ten slotte ook niet om enkel het belijden van deze 5 sola's maar vooral het ernaar leven. De vragen daarbij zijn: (ik formuleer ze in de 'jij/je' vorm, maar ze zijn algemeen bedoeld):
- Ben je je ervan bewust dat het hoogste doel van jouw leven is om God te eren?
- Besef je dat je enkel leeft uit genade? Niet alleen wat betreft de vergeving van je zonden, maar ook als het gaat om een heilig leven, waarin we mogen groeien, tot eer van God.
- Neem je de bijbel, Gods Woord, aan als een lamp voor je voeten, als richtingaanwijzer, als geestelijk voedsel. Wil je leven van Gods Woord, en naar Gods Woord?
- Besef je dat je alleen deel kan krijgen aan Gods genade door (het kanaal van) het geloof? Geloof in Gods beloften, zoals die in zijn Woord naar ons toekomen?
- Gaat het je bij dit alles alleen om Jezus Christus? Het gaat namelijk niet om een verstandelijk geloof, een historisch geloof, of wat dan ook, maar om het 'omhelzen' van Jezus Christus, die voor ons geworden is: onze wijsheid, rechtvaardiging, heiliging en verlossing (1 Kor 1:30). Hij is het Leven zelf (Joh 11:25). Leven wij in verbondenheid met Hem?