wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

PeterE
Verkenner
Verkenner

Re: wat bepaalde jou keuze op gereformeerd zijn

Berichtdoor PeterE » 10 dec 2005 17:26

martinm81 schreef:Ik ben de afgelopen tijd wezen "kerkjobben". oftewel elke zondag een andere kerk. Ik moet zeggen, dat bevalt voor geen meter.
Ik heb van vele kerken visies en uitstreksels gelezen tot dat ik er compleet bij in slaap viel. daarom heb ik aan jullie de vraag

Wat bepaalde jouw keuze om in een gereformeerde gemeente/kerk (of stromingen van) te gaan?

Wat ik me afvraag is wat nu de reden van het kerkshoppen was. De leer/visie? De cultuur? De structuur?
Voor de meeste mensen die van kerk veranderen is het doorgaans een combinatie en dat maakt moeilijker om een "passende" kerk te vinden. Ik wens je Gods zegen toe bij je zoektocht.

Zelf kan ik me goed vinden in de plaatselijke gkv. Wel deel ik de moeite die Lalage noemde aangaande de beperkte toelating bij het avondmaal.
Hier ter plaatse zie ik veel actieve gelovigen die op een juiste manier de bijbelse leer horen en beleven. Niet alleen erediensten maar ook andere samenkomsten als sing-ins, bijbelstudies, kleine groepen en gemeentedagen of vergaderingen. Samenwerken met andere kerken begint ook steeds beter van de grond te komen. Samenspekingen met de CGk en het organiseren van evangelisatie bijeenkomsten met diverse kerken (LINK) Dit alles getuigd van de aanwezigheid van de Heilige Geest. Er is ook ruimte voor kritiek en daar wordt ook echt wat mee gedaan. Niet altijd in het tempo dat je graag zou willen maar toch. Een voorbeeld was de klacht dat er te weinig met kinderen werd gedaan in de kerk. Dat heeft al aardig wat opgeleverd en is nog in ontwikkeling.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 dec 2005 15:39

PeterE schreef:Samenwerken met andere kerken begint ook steeds beter van de grond te komen.

Dat vind ik heel mooi.
Juist in de ontkerkelijkte steden wreekt het zich dat er zoveel afscheidingen in de kerk zijn geweest. Vaak zie je nu dat kleine groepen met hangen en wurgen een gereformeerd preekplaatsje "in de lucht" houden. Waren de kerken nog een (1) geweest, dan was dat allemaal veel eenvoudiger geweest, het is dus vaak onnodige nood. De onderling gereformeerde verschillen zijn trouwens ook nauwelijks nog relevant in de stad, wat het gescheiden optrekken nog onverkwikkelijker maakt.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 dec 2005 16:59

Maja de Bij schreef:
PeterE schreef:Samenwerken met andere kerken begint ook steeds beter van de grond te komen.

Dat vind ik heel mooi.
Juist in de ontkerkelijkte steden wreekt het zich dat er zoveel afscheidingen in de kerk zijn geweest. Vaak zie je nu dat kleine groepen met hangen en wurgen een gereformeerd preekplaatsje "in de lucht" houden. Waren de kerken nog een (1) geweest, dan was dat allemaal veel eenvoudiger geweest, het is dus vaak onnodige nood. De onderling gereformeerde verschillen zijn trouwens ook nauwelijks nog relevant in de stad, wat het gescheiden optrekken nog onverkwikkelijker maakt.

of er gebeurt dit: http://www.stadshartkerk.nl :)

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 14 dec 2005 17:29

ik ben gereformeerd geboren, heb in de sow gezeten en nu hervormd.

beter gezegd: waarom ben ik christen??

omdat de Heer mijn basis is

waarom elke keer dat hokjesdenken????????

zou de Heer dat leuk vinden????
Afbeelding

Javaca
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Javaca » 14 dec 2005 18:12

esra schreef:ik ben gereformeerd geboren, heb in de sow gezeten en nu hervormd.

Waarschijnlijk zijn er in de hemel loketjes voor de verschillende stromingen....

Hervormden hier, gereformeerden daar. Baptisten kom nu eens uit dat zwembad en sluit aan bij loket 3.

Poor man wanna be rich,
rich man wanna be king
And a king ain't satisfied
till he rules everything

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 15 dec 2005 10:05

Javaca schreef:
esra schreef:ik ben gereformeerd geboren, heb in de sow gezeten en nu hervormd.

Waarschijnlijk zijn er in de hemel loketjes voor de verschillende stromingen....

Hervormden hier, gereformeerden daar. Baptisten kom nu eens uit dat zwembad en sluit aan bij loket 3.

Ja, vast :P

Tja, onvermijdelijk, maar erg betreurenswaardig. Dit is het gevolg van verschillende interpretaties van de Bijbel denk ik.

Wat voor mij de reden was om de gemeenten die ik nu bezoek te bezoeken? Meestal bezoek ik 3 kerken c.q. gemeenten; de Christelijk Ger. Gem., de Ger. Gem. en een Evangelische Gemeente.
De Ger. Gem. bezoek ik vooral voor de onderwijzing in de Schrift.
De Christelijke Ger. Gem. voor een meer sprekende en duidelijkere (maar daarmee ook oppervlakkiger) onderwijzing in de Schrift.
Deze twee kerken spreken vooral het verstand aan, de kerk hieronder het gevoelsleven.
En de Evangelische Gemeente vooral voor de band, het gevoelsleven, de hechtheid van de gemeente.

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 15 dec 2005 10:19

Het gaat niet om de 'hokjes'. Als dat je gevoel is bij gereformeerd, dan mis je de bedoeling van wat gereformeerd werkelijk is.

Ik kan me dat overigens ook wel voorstellen. Tegenwoordig heeft het woord gereformeerd een sterk negatieve betekenis. Helaas.

Als je het hebt over wat 'gereformeerd' ten diepste wil zijn, dan kom je uit op 'echt christelijk'. Om dat te ontdekken moet je wel wat moeite doen: even duiken in kerkgeschiedenis en herontdekken waar het in de Reformatie om ging. De kern daarvan is toen uitgedrukt als volgt:

Soli Deo Gloria - Aan God alleen de eer!
Sola Gratia - Alleen door genade!
Sola Scriptura - Alleen de Schrift!
Sola Fide - Alleen door het geloof!
Solus Christus - Christus alleen!

Met deze 5 Sola's wordt de kern aangegeven waar 'gereformeerd' voor wil staan. Dat is dus niets anders dan 'echt christelijk'. Dat heeft niets met hokjes te maken. Ieder die zich christen noemt, maar afwijkt van deze 5 Sola's is niet echt een christen. Bijv. als je van mening bent dat alle religies op het zelfde neer komen dan is dat niet echt christelijk, want Jezus zelf zegt in de bijbel: Ik ben de Weg!

Kijk voor meer info eens op:
http://www.josdouma.nl/artikelen/watisgereformeerd.htm

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 15 dec 2005 10:55

volgeling schreef:Het gaat niet om de 'hokjes'. Als dat je gevoel is bij gereformeerd, dan mis je de bedoeling van wat gereformeerd werkelijk is.

Ik kan me dat overigens ook wel voorstellen. Tegenwoordig heeft het woord gereformeerd een sterk negatieve betekenis. Helaas.

Als je het hebt over wat 'gereformeerd' ten diepste wil zijn, dan kom je uit op 'echt christelijk'. Om dat te ontdekken moet je wel wat moeite doen: even duiken in kerkgeschiedenis en herontdekken waar het in de Reformatie om ging. De kern daarvan is toen uitgedrukt als volgt:

Soli Deo Gloria - Aan God alleen de eer!
Sola Gratia - Alleen door genade!
Sola Scriptura - Alleen de Schrift!
Sola Fide - Alleen door het geloof!
Solus Christus - Christus alleen!

Met deze 5 Sola's wordt de kern aangegeven waar 'gereformeerd' voor wil staan. Dat is dus niets anders dan 'echt christelijk'. Dat heeft niets met hokjes te maken. Ieder die zich christen noemt, maar afwijkt van deze 5 Sola's is niet echt een christen. Bijv. als je van mening bent dat alle religies op het zelfde neer komen dan is dat niet echt christelijk, want Jezus zelf zegt in de bijbel: Ik ben de Weg!

Kijk voor meer info eens op:
http://www.josdouma.nl/artikelen/watisgereformeerd.htm

Is dit richting mij bedoeld?

Gereformeerden willen christelijk zijn, maar dat willen m.i. niet alleen de Gereformeerden.

Wat je hier zegt vind ik nogal gevaarlijk;

Zodra 'christenen' deze 5 Sola's niet 'aanhangen' zijn ze geen echte christenen? Beweren ten diepste niet alle christenen dit, maar beoefent iedereen dit anders.?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2005 11:02

Zou kunnen hoor... alleen kunnen we ons afvragen of de 5 sola's typisch gereformeerd zijn.... Ik ken wel meer christenen die alleen van genade, door geloof en uit de bijbel willen leven, die alleen God de eer geven en Christus als hun verlosser zien. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

volgeling
Mineur
Mineur

Berichtdoor volgeling » 15 dec 2005 11:33

CaptainCaveman schreef:Is dit richting mij bedoeld?

Nee, jouw post zag ik nog niet toen ik aan mijn post begon.

Gereformeerden willen christelijk zijn, maar dat willen m.i. niet alleen de Gereformeerden.

Dat ben ik met je eens. Ik denk dat er wat dat betreft veel christenen zijn die onbewust gereformeerd zijn. En dat is helemaal niet erg. Daar gaat het mij ook niet om. Het gaat mij om die mensen die wel gereformeerd zijn opgevoed, die deel uitmaken van de gereformeerde traditie of hoe je dat ook maar wilt noemen, maar die zich ertegen afzetten, omdat 'gereformeerd' tegenwoordig staat voor: ouderwets, saai, oubollig, bekrompen, hokjes denken, etc. Terwijl de echte betekenis van gereformeerd nu juist zo mooi is.

Overigens: als iemand een nieuw woord kan bedenken vind ik dat ook prima, het gaat mij niet om het woord 'gereformeerd' of zo. Het punt is dat dit woord in de loop der tijd een heel andere betekenis heeft gekregen.

Zodra 'christenen' deze 5 Sola's niet 'aanhangen' zijn ze geen echte christenen? Beweren ten diepste niet alle christenen dit, maar beoefent iedereen dit anders.?

Wat ik al zei: als een christen impliciet hier op komt, als hij erover nadenkt, dan is mij dat prima. Maar in onze context (Nederland, met kennis van diverse stromingen etc.) kan ik prima achter mijn uitspraak staan.
Hetzelfde geldt voor onze belijdenissen. Een christen in Afrika, hoeft van mij echt niet kennis te hebben van de Nederlande(!) Geloofsbelijdenis of zo.

Wat ik zelf wel tegenkom als het gaat om deze 5 kernwaarden in het christelijk geloof is dat mensen die zich christen noemen er toch vanaf wijken.

Het gaat me ten slotte ook niet om enkel het belijden van deze 5 sola's maar vooral het ernaar leven. De vragen daarbij zijn: (ik formuleer ze in de 'jij/je' vorm, maar ze zijn algemeen bedoeld):

• Ben je je ervan bewust dat het hoogste doel van jouw leven is om God te eren?
  • Besef je dat je enkel leeft uit genade? Niet alleen wat betreft de vergeving van je zonden, maar ook als het gaat om een heilig leven, waarin we mogen groeien, tot eer van God.
  • Neem je de bijbel, Gods Woord, aan als een lamp voor je voeten, als richtingaanwijzer, als geestelijk voedsel. Wil je leven van Gods Woord, en naar Gods Woord?
  • Besef je dat je alleen deel kan krijgen aan Gods genade door (het kanaal van) het geloof? Geloof in Gods beloften, zoals die in zijn Woord naar ons toekomen?
  • Gaat het je bij dit alles alleen om Jezus Christus? Het gaat namelijk niet om een verstandelijk geloof, een historisch geloof, of wat dan ook, maar om het 'omhelzen' van Jezus Christus, die voor ons geworden is: onze wijsheid, rechtvaardiging, heiliging en verlossing (1 Kor 1:30). Hij is het Leven zelf (Joh 11:25). Leven wij in verbondenheid met Hem?

CaptainCaveman

Berichtdoor CaptainCaveman » 15 dec 2005 12:09

volgeling schreef:
CaptainCaveman schreef:Is dit richting mij bedoeld?

Nee, jouw post zag ik nog niet toen ik aan mijn post begon.

Dat ben ik met je eens. Ik denk dat er wat dat betreft veel christenen zijn die onbewust gereformeerd zijn. En dat is helemaal niet erg. Daar gaat het mij ook niet om. Het gaat mij om die mensen die wel gereformeerd zijn opgevoed, die deel uitmaken van de gereformeerde traditie of hoe je dat ook maar wilt noemen, maar die zich ertegen afzetten, omdat 'gereformeerd' tegenwoordig staat voor: ouderwets, saai, oubollig, bekrompen, hokjes denken, etc. Terwijl de echte betekenis van gereformeerd nu juist zo mooi is.

Overigens: als iemand een nieuw woord kan bedenken vind ik dat ook prima, het gaat mij niet om het woord 'gereformeerd' of zo. Het punt is dat dit woord in de loop der tijd een heel andere betekenis heeft gekregen.

Wat ik al zei: als een christen impliciet hier op komt, als hij erover nadenkt, dan is mij dat prima. Maar in onze context (Nederland, met kennis van diverse stromingen etc.) kan ik prima achter mijn uitspraak staan.
Hetzelfde geldt voor onze belijdenissen. Een christen in Afrika, hoeft van mij echt niet kennis te hebben van de Nederlande(!) Geloofsbelijdenis of zo.

Wat ik zelf wel tegenkom als het gaat om deze 5 kernwaarden in het christelijk geloof is dat mensen die zich christen noemen er toch vanaf wijken.

Het gaat me ten slotte ook niet om enkel het belijden van deze 5 sola's maar vooral het ernaar leven. De vragen daarbij zijn: (ik formuleer ze in de 'jij/je' vorm, maar ze zijn algemeen bedoeld):

• Ben je je ervan bewust dat het hoogste doel van jouw leven is om God te eren?
  • Besef je dat je enkel leeft uit genade? Niet alleen wat betreft de vergeving van je zonden, maar ook als het gaat om een heilig leven, waarin we mogen groeien, tot eer van God.
  • Neem je de bijbel, Gods Woord, aan als een lamp voor je voeten, als richtingaanwijzer, als geestelijk voedsel. Wil je leven [b]van Gods Woord, en naar Gods Woord?
  • Besef je dat je alleen deel kan krijgen aan Gods genade door (het kanaal van) het geloof? Geloof in Gods beloften, zoals die in zijn Woord naar ons toekomen?
  • Gaat het je bij dit alles alleen om Jezus Christus? Het gaat namelijk niet om een verstandelijk geloof, een historisch geloof, of wat dan ook, maar om het 'omhelzen' van Jezus Christus, die voor ons geworden is: onze wijsheid, rechtvaardiging, heiliging en verlossing (1 Kor 1:30). Hij is het Leven zelf (Joh 11:25). Leven wij in verbondenheid met Hem?
[/b]

Duidelijk.
Zeer mooie post, als ik antwoord op je vraag moet geven, af en toe.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 15 dec 2005 12:24

kijk ik lees jullie posts en denk nu, is dat typisch gereformeerd, want ik denk (ongeveer) hetzelfde, maar ben niet gereformeerd. wat ik me afvraag is:

wat is belangrijker gereformeerd, of christen zijn.

ik ben mijn hele leven al in hokjes gedouwd en ik doe er niet meer aan mee. ik ben christen, klaar.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 dec 2005 12:28

Ik denk dat mensen hier wat taalspelletjes spelen, gereformeerd betekend ook her-formeerd, herschapen, wedergeboren. Elke wedergeboren mens zal die punten onderschrijven.

ik ben ook christen, gevormd door de gereformeerd/reformatorische uitleggingen en vast nog wat andere invloeden, maar daar ben je mens voor heh :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 dec 2005 12:40

esra schreef:kijk ik lees jullie posts en denk nu, is dat typisch gereformeerd, want ik denk (ongeveer) hetzelfde, maar ben niet gereformeerd. wat ik me afvraag is:

ik ben mijn hele leven al in hokjes gedouwd en ik doe er niet meer aan mee. ik ben christen, klaar.

Jij begrijpt het :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 15 dec 2005 13:00

Marnix schreef:
esra schreef:kijk ik lees jullie posts en denk nu, is dat typisch gereformeerd, want ik denk (ongeveer) hetzelfde, maar ben niet gereformeerd. wat ik me afvraag is:

Jij begrijpt het :)

Misschien, maar ik denk dat zodra ik de naam Harry Kuitert noem iedereen hier gelijk weer in z'n hokje terugschiet.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”