Werken in de zorg...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 13 dec 2005 19:15

De mensen bij mij op de afdeling 'beseffen' soms niet eens wat ze hebben gedaan, laat staan dat ze 'beseffen' dat ik hier post wat er bij mij op de afdeling gebeurd is.
Je praat toch ook thuis over voorvallen???? Ik tenminste wel! Als jij uit je werk/school komt vertel je toch ook dingen die leuk of minder leuk zijn? Das ongeveer het zelfde alleen mogen wij geen namen vertellen :wink:

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 14 dec 2005 20:06

lammetje schreef:De mensen bij mij op de afdeling 'beseffen' soms niet eens wat ze hebben gedaan, laat staan dat ze 'beseffen' dat ik hier post wat er bij mij op de afdeling gebeurd is.
Je praat toch ook thuis over voorvallen???? Ik tenminste wel! Als jij uit je werk/school komt vertel je toch ook dingen die leuk of minder leuk zijn? Das ongeveer het zelfde alleen mogen wij geen namen vertellen :wink:

Hmm, ik vertel wat er gebeurd is maar dan aan ouders/vrienden en niet aan drieduizend refowebbers :) Internet vind ik wel iets anders eig..En als ik dan in een niet nader te noemen kerkblaadje lees over een dominee die is opgenomen in het ziekenhuis vanwege zijn ontlasting die steeds zo zwart is ...Hmm, dat snap ik dus echt totaal niet nee. Misschien wat anders maar dat bedoel ik dus met privacygevoelige informatie...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 dec 2005 22:12

nou die ds zit echt niet op mijn afdeling :wink:

maar serieus...
ik denk zeker niet dat alle 3000 gasten hier komen lezen.
Daarbij zijn hiervoorvallen vertelt warbij we van elkaar kunnen leren. Waarover we met elkaar na denken over hoe ver je kan/mag gaan. Ik denk dat het juist goed is om aan de hand van praktijk situaties het er over te hebben.

Op school leer je ook aan de hand van praktijk voorbeelden dus waarom na schooltijd niet?

Daarbij komt dat je als verzorger/begeleider ook je verhaal kwijt moet kunnen. Helemaal als je er mee zit. Waar kan je het dan beter doen dan op een plek waar mensen je begrijpen omdat ze het ook wel is meemaken?

sorry... maar ik zie hier nog niet iets wat de privacy van iemand zou schenden.
Laatst gewijzigd door Gerdien B. op 14 dec 2005 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 14 dec 2005 22:18

Ben ik het helemaal mee eens Gerdien! Natuurlijk is het niet leuk als een van mijn cliënten toevallig op refoweb komt en leest dat ik over werk in de psychiatrie praat en voorvallen herkent.... maarja de kans is minimaal!
En de familie weet ook niet wat er allemaal op een afdeling gebeurd, ik vind het juist goed en ook leerzaam om te kijken hoe anderen bijvoorbeeld met agressie omgaan!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 14 dec 2005 22:28

lammetje schreef:Ben ik het helemaal mee eens Gerdien! Natuurlijk is het niet leuk als een van mijn cliënten toevallig op refoweb komt en leest dat ik over werk in de psychiatrie praat en voorvallen herkent.... maarja de kans is minimaal!
En de familie weet ook niet wat er allemaal op een afdeling gebeurd, ik vind het juist goed en ook leerzaam om te kijken hoe anderen bijvoorbeeld met agressie omgaan!

jazeker. En je leert daar ook weer van.

En het is fijn om als gezusters en gebroeders onder elkaar je ervaringen uit te wisselen.

Zoiets doe je toch ook als je bijv. stage loopt en je komt op de terugkomdag op school dan wissel je ook elkaars ervaringen uit.

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 15 dec 2005 10:55

ik had gisteren nog met agressie te maken van iemand waar ik het helemaal niet van verwachte
ik kreeg bijna een klap in mijn gezicht het was dat ik achteruit kon stappen anders was het raak geweest
heb mevr wel duidelijk toegesproken dat slaan absoluut niet kan en dat ik mevr zo ook niet behandel ze heeft haar excuus aangeboden

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 15 dec 2005 10:58

zolang je geen namen zegt of wat dan ook kan jij niet weten waar iedereen het over heeft
ik vertel thuis ook altijd wat ik meegemaakt heb en aan mijn vriend ook maar ik zeg nooit namen meestal kamer nummers en dan weten ze het nog niet want er is niemand bekend in die service flat waar ik werk

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 dec 2005 13:40

Dan zal je wel flink geschrokken zijn liefie!

de onverwachte agressie doet het meest met je. Als je weet dat iemand zo kan doen dan heb je dat eigenlijk altijd wel in je achterhoofd. Tenminste.. ik wel.

mw
Moderator

Berichtdoor mw » 15 dec 2005 22:24

kamernummers vind ik eigelijk al te ver gaan...want als ze er eens komen....

ik praat meestal: vanmorgen deed een mevr dat
vanmorgen heeft een meneer...
God nu is getrouw, Die niet zal toelaten dat u verzocht wordt boven wat u aankunt, maar Hij zal de uitkomst geven.... 1 Kor. 10:13 ged.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 16 dec 2005 11:34

Kamernummers vind ik wel kunnen hoor, zolang je het alleen tegen je eigen familie zegt en zorgt dat het niet buiten verteld wordt.... mijn moeder is ook een keer op de afdeling geweest dus weet ook alle namen, de mensen stelde zichzelf voor! Niet dat ik nu altijd namen noem, maar zeg wel eens: die vrouw die daar in het hoekje zat :P

Maar hier zal ik niet zo snel kamernummers neerzetten nee :wink:

Kben benieuwd hoe het is gegaan afgelopen paar dagen, mag vanavond weer werken en het was vorige keer weer erg onrustig met 1 mevrouw. Ze praatte heel vreemd en liep gewoon door je heen, en sterk dat ze dan is :? Ze loopt me dan gewoon omver, moet ik echt aan dr hangen om haar tegen te houden, ziet er erg vreemd uit. Meestal komt er dan een periode dat ze weer in de separeer moet verblijven, vindt erg vervelend, zo mens onterent, maar het kan niet anders :|

jan10e
Mineur
Mineur

Berichtdoor jan10e » 16 dec 2005 12:54

Ik moet vanavond ook weer...
We zijn weer met nieuwe medicatie bezig.. Rivotril.... Dus ik hoop dat et nou wel goed gaat... En niet meer zoveel agressie er bij komt kijken..
De arts had nl nu gezegt... miss dat door die dipiperon de insulten (epilepsie) niet door gaan, ds niet tot uiting komen.. Maar dat juist daarom ze agressief word.. Dat zijn we nu dusaant onderzoeken..
En ben benieuwd hoe het gaat nu... Dit weekend!!
Werk ze lammetje :D en de rest!
Beminnen en bemind worden is de zon aan twee kanten voelen schijnen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 dec 2005 13:14

Ben ik dan ook erg benieuwd naar Jantine!
Heb op school al verslagen gemaakt over gedrag en epilepsie en ben er altijd erg geinteresseerd in gebbleven.

Heel veel succes iedereen!!!

ik ga vanavond ook werken. Alleen we hebben een groot feest. Dus ik ga met een bewoner naar dat feest toe. iedereen moet dan komen en elke collega mocht zeggen met welke bewoner ze wilde. Heb wel 1 van de pittigste uitgekozen om mee te gaan.... beetje uitdaging blijft leuk :wink:

PeterE
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor PeterE » 18 dec 2005 20:11

Leuk om eens wat van de verhalen op de afdelingen te lezen. 22 pagina's is wat veel maar ik heb een aardige indruk opgedaan. Zelf heb ik niet met patienten te maken omdat ik medisch analist ben. Soms haal ik een buis op bij het priklab. Dan spreek ik de patient wel eens. Maar dat zijn zeldzame uitzonderingen. Bizarre verhalen zijn er wel te vertellen maar of ze hier interessant zijn?

Nou ja, misschien de prikaccidenten. Als een medewerker zich prikt aan de naald bij het afnemen van bloed dan voeren wij testen uit. Het bloed van de patient wordt gecontroleerd op antistoffen tegen HIV en hepatitis. Indien nodig wordt bij de medewerker gekeken of de hepatitis vaccinatie nog voldoende werkzaam is. Op zich niet vreemd. De prikaccidenten komen regelmatig voor, helaas.
Laatst keek ik toch vreemd op toen er stond dat de naald niet voor een patient was gebruikt maar dwars door de wand van een afvalvat was gekomen. Tja. Hoe test je zoiets?
En een tijdje geleden was prikaccident doorgestreept en vervangen door bijtaccident. Gelukkig weet ik geen details daarvan...

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 19 dec 2005 11:25

Bijtaccidenten maak ik regelmatig mee hoor :| En hard dat die mensen kunnen bijten!
Afgelopen vrijdag had mijn collega bijna een beet te pakken, had ze heel slim de hand van de cliënt in haar eigen mond gestopt :P Zat ze lekker op haar eigen hand te bijten, dat deed pijn dus stopte ze ermee!

Maar op deze afdeling loop ik regelmatig tegen wat problemen aan. Cliënten moeten zich aan de regels houden, dat is logisch. Doen ze dit niet moet je ze op de regels wijzen!
Vrijdag had ik avonddienst en dezelfde cliënt zat in de middag te bellen. Ze was al eerder gesepareerd geweest dus wilde ons testen. Omdat mijn collega als enige man en enige diplo aanwezig was en ik met nog 1 leerling als enige die mogen separeren hebben we het dus toegestaan. (bij deze cliënt heb je minstens 4 mensen nodig om te separeren, ze verzet zich altijd)
Moet je hiervoor mensen van andere afdelingen bellen en toch op de regels wijzen en zo nodig hierom separeren?
(deze cliënt heeft de afspraak als zij zich niet aan regels houdt moet zij naar haar kamer, hier mag zij geen harde muziek luisteren of automutileren. Doet zij dit wel moet zij naar de separeer.)

Regelmatig gebeuren dit soort dingen, te weinig mensen met separeer ervaring die dan deze cliënt op haar afspraken moet wijzen. Je kunt er dan vanuit gaan dat ze helemaal uit haar dak gaat of een andere cliënt probeert te wurgen. Dus dan laten we haar maar lekker de regels over treden zover andere cliënten hier geen last van hebben. Ik vind dit toch niet goed, ze weet gewoon bij wie en wanneer ze het wel en niet kan doen, lekker slim is ze iig wel :P

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 19 dec 2005 12:11

Ik zou er wel voorkiezen om een andere collega van de groep af te halen. Haar toch op de regels te wijzen. Als je het 1 keer toelaat grijpt ze er de volgende keer weer naar. Daarbij snij je jezelf in de vingers. Want als je er de volgende keer er wel watr van zegt krijg je te horen:
maar vorige week mocht het wel van je dus...

wat doe je dan?
regels zijn regels! Ik heb wel is om zoiets op het alarm gedrukt. Had maar 2 collega's nodig maar er kwam 8 man aan. Jammer is dat maar het moet toch.

Terug naar “Archief”