Joden, christenen en de wet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jul 2003 12:28

Ik wilde ook nog reageren. Ik pas denk ik niet in één van de hokjes zoals door Klaas aangegeven.

Wie in Christus is (jood en niet-jood) die is van de vloek van de wet ontheven. Omdat Christus deze vervloeking op zich heeft genomen door een vervloekte dood te willen sterven. Wie in Christus is, is verlost van het: doe dit en gij zult leven. (De 10 geboden, de zedelijke wet)

Het is echter onmogelijk dat iemand in Christus is en de wet (weer de decaloog) zoals bedoeld in geestelijke zin (zie ook hierboven van John) niet zal willen houden. De wet is immers in het hart geschreven. Overtreding van de wet zal echter nie tmeer de straf van de euwige dood ten gevolg hebben.

Dus: Iedereen moet zich houden aan de 10 geboden, maar dat is een houden uit liefde.

De ceremoniële wetten lijken me afgeschaft met het scheuren van het voorhangsel. De besnijdenis lijkt mij vervangen door de doop (in betekenis in ieder geval). De burgerlijke wetten zijn weer een geval apart, daar heb ik niet direct een mening over.
The one thing you can give and still keep is your word.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 13:50

Maarten,

Geldt de afschaffing van de ceremoniële wet en de besnijdenis ook voor de Messias belijdende Joden of dienen deze zich (uit liefde) nog wel aan die wetten (offers uiteraard niet, maar b.v. spijswetten) te houden? En hoe zit het met de Sabbat?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jul 2003 14:17

Klaas schreef:Maarten,

Geldt de afschaffing van de ceremoniële wet en de besnijdenis ook voor de Messias belijdende Joden of dienen deze zich (uit liefde) nog wel aan die wetten (offers uiteraard niet, maar b.v. spijswetten) te houden? En hoe zit het met de Sabbat?

Klaas

De besnijdenis is voorzowel Jodenchristenen als heidenchristenen niet nuttig:

Romeinen 2 25 Want de besnijdenis is wel nut, indien gij de wet doet; maar indien gij een overtreder der wet zijt, zo is uw besnijdenis voorhuid geworden. (dit vanuit de gedachte dat wie de gehele wet volmaakt houdt, die zal zalig worden. Dit is echter voor de mens een onmogelijke weg geworden door zijn gedurige zonde en bovendien zijn erfzonde) Romeinen 2 26 Indien dan de voorhuid de rechten der wet bewaart, zal niet zijn voorhuid tot een besnijdenis gerekend worden?
Romeinen 2 27 En zal de voorhuid, die uit de natuur is, als zij de wet volbrengt, u [niet] oordelen, die door de letter en besnijdenis een overtreder der wet zijt?

Romeinen 4 9 Deze zaligspreking dan, is die [alleen] over de besnijdenis, of ook over de voorhuid? Want wij zeggen, dat Abraham het geloof gerekend is tot rechtvaardigheid.
Romeinen 4 10 Hoe is het [hem] dan toegerekend? Als hij in de besnijdenis was, of in de voorhuid? Niet in de besnijdenis, maar in de voorhuid.
Romeinen 4 11 En hij heeft het teken der besnijdenis ontvangen [tot] een zegel der rechtvaardigheid des geloofs, die [hem] in de voorhuid [was toegerekend]; opdat hij zou zijn een vader van allen, die geloven in de voorhuid zijnde, ten einde ook hun de rechtvaardigheid toegerekend worde;
Romeinen 4 12 En een vader der besnijdenis, dengenen [namelijk], die niet alleen uit de besnijdenis zijn, maar die ook wandelen in de voetstappen des geloofs van onzen vader Abraham, hetwelk in de voorhuid was.
Hier wil ik bij opmerken dat de betekenis van de besnijdenis overgenomen is door de doop. nl:
Romeinen 6 4 Wij zijn dan met Hem begraven, door den doop in den dood, opdat, gelijkerwijs Christus uit de doden opgewekt is tot de heerlijkheid des Vaders, alzo ook wij in nieuwigheid des levens wandelen zouden.
Colossenzen 2 12 Zijnde met Hem begraven in den doop, in welken gij ook met [Hem] opgewekt zijt door het geloof der werking Gods, Die Hem uit de doden opgewekt heeft

Ook de spijswetten lijken me niet meer geldig voor wie in Christus is:Hand 10:
9 En des anderen daags, terwijl deze reisden, en nabij de stad kwamen, klom Petrus op het dak, om te bidden, omtrent de zesde ure.
10 En hij werd hongerig, en begeerde te eten. En terwijl zij het bereidden, viel over hem een vertrekking van zinnen.
11 En hij zag den hemel geopend, en een zeker vat tot hem nederdalen, gelijk een groot linnen laken, aan de vier hoeken gebonden, en nedergelaten op de aarde;
12 In hetwelk waren al de viervoetige [dieren] der aarde, en de wilde, en de kruipende [dieren], en de vogelen des hemels.
13 En er geschiedde een stem tot hem: Sta op, Petrus! slacht en eet.
14 Maar Petrus zeide: Geenszins, Heere! want ik heb nooit gegeten iets, dat gemeen of onrein was.
15 En een stem [geschiedde] wederom ten tweeden male tot hem: Hetgeen God gereinigd heeft, zult gij niet gemeen maken.

Ik denk dat we op gelijke wijze ook al de andere reinigingswijze niet meer behoeven te houden.

Eén in Christus, onder dezelfde voorwaarden en dezelfde wetten!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 14:25

En de sabbat?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jul 2003 14:28

Klaas schreef:En de sabbat?
Ik denk dat jodenchristenen en heidenchristenen dezelfde dag van afzondering moeten hanteren. welke dat is, daar is al heel veel over gediscussieerd. Ik blijf het op de zondag houden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 14:52

Ok, dan stel ik voor dat dat hokje 4a wordt:

4a) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Beide behoeven zich niet te houden aan de gehele wet. Het onderhouden van de tien geboden is (als samenvatting van Gods morele wet?) voldoende. De sabbat behoeft echter niet letterlijk gehouden te worden.

Zoiets?

Klaas

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jul 2003 14:57

Andere formulering:

4a) Messias belijdende Joden en Christenen zijn 1 in Christus. Beide behoeven zich niet te houden aan de gehele wet. Het onderhouden van de tien geboden is (als samenvatting van Gods morele wet?) voldoende. De zondag is in de plaats gekomen van de sabbat.

Hier kan ik me meer in vinden denk ik, er zijn nog wel wat nuanceringen nodig, maar voorlopig laat ik het hierbij.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 15:10

OK, eigenlijk moet dit geen subhokje zijn. Ik denk dat het meerendeel van de orthodoxe christenen zich hierin kan vinden. Denk je niet?

Misschien dat hokje 6 beter is dan 4a.

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 15:14

ik kies maar voor 5 geloof ik. die hok 4a of 6 wat is het geworden ondertussen lijkt daar sterk op lijkt mij. morele richtlijnen zijn de richtlijnen van je geweten. En indien '' niet mere mijn ik maar Christus in mij woont'' wordt mijn geweten gevoed door Christus.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jul 2003 15:20

joris schreef:morele richtlijnen zijn de richtlijnen van je geweten. En indien '' niet mere mijn ik maar Christus in mij woont'' wordt mijn geweten gevoed door Christus.
Daar ben ik toch een beetje huiverig voor joris. er is zowel een oude als een nieuwe mens in de gelovige. Je raakt Adam in dit leven nooit geheel kwijt. De lijn van de 10 geboden lijken me altijd geldig te zijn. In grijze gebieden lijkt het geweten me goed om als richtlijn aan te houden.

Klaas ik ben tevreden met hokje 6, al geef ik de voorkeur aan hokje 7 ;)
ik denk ook inderdaad dat de meeste orthodoxe christenen hier bij horen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 15:28

Joris:
ik kies maar voor 5 geloof ik.

Grappig, ik vond jou wel iemand die de Joden een aparte plek zou geven.

Klaas

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 18:27

Klaas schreef:Joris:
ik kies maar voor 5 geloof ik.

Grappig, ik vond jou wel iemand die de Joden een aparte plek zou geven.

Klaas

ik denk wel dat het volk van de joden een speciaal plekje heeft in het hart van God. Maar dat zat niet bij de hokjes inbegrepen volgens mij.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 17 jul 2003 19:44

Om het nog moeilijker te maken:

Ik geloof niet in de Wet maar in de vervulling van de Wet (= Liefde, Woord, Jezus Christus) Ik houd me niet, als het goed is, aan de 10 geboden maar aan de Heilige Geest. Want de Geest maakt vrij en de wet maakt gebonden. De Geest schrijft de Vervulling van de Wet in onze harten. En misschien zorgt het schrijven van de Vervulling van de Wet in ons hart wel voor verschillende uiterlijke wetten bij verschillende mensen.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 22:25

Thedudehimself schreef:Om het nog moeilijker te maken:

Ik geloof niet in de Wet maar in de vervulling van de Wet (= Liefde, Woord, Jezus Christus) Ik houd me niet, als het goed is, aan de 10 geboden maar aan de Heilige Geest. Want de Geest maakt vrij en de wet maakt gebonden. De Geest schrijft de Vervulling van de Wet in onze harten. En misschien zorgt het schrijven van de Vervulling van de Wet in ons hart wel voor verschillende uiterlijke wetten bij verschillende mensen.
klinkt ook goed. het puzzelt mij wel enorm al die wetten. Maar ik ervaar de laatste tijd zo''n ongelovelijke vrijheid terwijl ik volgens mij tegelijk ook een stuk principieler ben geworden.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 22:56

Thedudehimself:
Ik geloof niet in de Wet maar in de vervulling van de Wet (= Liefde, Woord, Jezus Christus) Ik houd me niet, als het goed is, aan de 10 geboden maar aan de Heilige Geest.

Hm. Rij 5 alsjeblieft.

Klaas

Terug naar “Archief”