Lichaam beschikbaar stellen aan de wetenschap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2005 08:53

AnDers schreef:Even een kleine correctie op mezelf: de tijd dat het lichaam opgebaard kan worden blijkt nogal te verschillen, in overleg kan het ook 3 tot 4 duren voordat een anatomisch instituut het lichaam laat ophalen.
Maar het lichaam ligt dan wel aan een machine en de borstkast gaat dan nog op en neer omdat het hart machinaal klopt en zo het bloed rondpompt om de organen 'vers' te houden..

Dat lijk mij ook weer erg moeilijk.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 12 dec 2005 17:55

Ik zou mezelf dus echt never de nooit niet beschikbaarstellen aan de wetenschap. Ik studeer geneeskunde en kom dus zelf ook op de snijzaal en de lichamen daar zijn dus echt puur studieobject en er wordt absoluut niet altijd even respectvol mee omgegaan. Het is fijn dat er mensen zijn die wel hun lichaam beschikbaar stellen want het helpt ons weer :) maar ik zou er zelf nooit willen liggen!

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 12 dec 2005 18:32

dus wel snijden maar niet gesneden worden?

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 12 dec 2005 19:19

huh....

ik ken dus iemand, die zijn lichaam ook beschikbaar heeft gesteld, maar die mochten ze naar twee dagen weer zien....

Die man had een bijzondere vreemde vorm van kanker, heel zeldzaam... ze hadden alleen gesneden onder zijn kleren, zodat ze hem gerust nog konden zien....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 dec 2005 21:18

Lorijntje schreef:Ik zou mezelf dus echt never de nooit niet beschikbaarstellen aan de wetenschap. Ik studeer geneeskunde en kom dus zelf ook op de snijzaal en de lichamen daar zijn dus echt puur studieobject en er wordt absoluut niet altijd even respectvol mee omgegaan. Het is fijn dat er mensen zijn die wel hun lichaam beschikbaar stellen want het helpt ons weer :) maar ik zou er zelf nooit willen liggen!

Nou lekker is dat, er wordt altijd verteld dat je er met respect mee om moet gaan.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 13 dec 2005 18:54

Lalage schreef:
Lorijntje schreef:Ik zou mezelf dus echt never de nooit niet beschikbaarstellen aan de wetenschap. Ik studeer geneeskunde en kom dus zelf ook op de snijzaal en de lichamen daar zijn dus echt puur studieobject en er wordt absoluut niet altijd even respectvol mee omgegaan. Het is fijn dat er mensen zijn die wel hun lichaam beschikbaar stellen want het helpt ons weer :) maar ik zou er zelf nooit willen liggen!

Nou lekker is dat, er wordt altijd verteld dat je er met respect mee om moet gaan.

Nouja, dat doen ze opzich wel maar voor mijn idee niet genoeg. Ligt tuurlijk ook een btje aan wie ermee omgaat. Maar sowieso hebben wij ut altijd al over de lijken, een btje lacherig zeg maar. En dan liggen daar een aantal lichamen, naakt, waar je dan heel ondeskundig ( want we zijn studenten) aan gaat ' rommelen'. We leren er zeker wat van maar tis toch een btje raar idee. Het gezicht is wel afgedekt, dat is wel weer respectvol.
maar het idee dat je er een beetje aan loopt te rommelen zeg maar..Of je scheurt perongeluk nog een stukje darm ofzo..Hm,idd dus wel zelf snijden maar niet zelf in me LATEN snijden! Opzich merk je er natuurlijk niets van na je dood maar kheb toch wel bewondering voor mensen die voor deze manier van donatie kiezen!

Footsteps
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Footsteps » 20 dec 2005 21:09

Ik wordt liever orgaan donor dan dat ik mijn organen geef aan de wetenschap. De wetenschap heeft ook lichamen nodig maar als ik hier lees hoe daar mee omgegaan wordt dan red ik liever een leven van een ander die daarbij toch weer een stukje genadetijd krijgt...

Nomad

Berichtdoor Nomad » 05 jan 2006 23:18

Waarom zou het vanuit christelijk oogpunt niet mogen?

Goed, verbeter mij hier heel graag op.
Volgens mij zouden de doden op een bepaalde dag (judgement day) herijzen en worden beoordeeld op een goed of slecht leven. Dit is maar een vage omschrijving want ik ben het half vergeten.

Waarom zou je met een lijk van een totaal vreemde eerbiedig omgaan? Elke deur die er op de wereld gemaakt is bestaat uit een stuk of 50 verschillende, onbekende bomen. Deze hebben ooit ook geleefd, net als mensen.

esra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor esra » 06 jan 2006 00:04

Nomad schreef:Waarom zou je met een lijk van een totaal vreemde eerbiedig omgaan? Elke deur die er op de wereld gemaakt is bestaat uit een stuk of 50 verschillende, onbekende bomen. Deze hebben ooit ook geleefd, net als mensen.

ik vind bomen heel iets anders dan lijken, of menselijke lichamen, ik hou niet zo van t woord lijken

ik doe t iig niet, moet er gewoon niet aan denkne...
Afbeelding

Technico

Berichtdoor Technico » 06 jan 2006 01:07

Ik zou er niet zoveel moeite mee hebben, mijn ouders wel :).

Er zijn al genoeg lichamen beschikbaar voor de wetenschap, ze moeten op het moment zelfs lichamen weigeren.

Maar er dus niet al teveel punt van als je twijfelt, maar de discussie blijft staan natuurlijk :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 06 jan 2006 16:39

Technico schreef:Er zijn al genoeg lichamen beschikbaar voor de wetenschap, ze moeten op het moment zelfs lichamen weigeren.

Neehoor, bij de meeste universiteiten hebben ze een tekort, bij de VU niet.

wessel
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wessel » 06 jan 2006 18:23

Lorijntje schreef:
Lalage schreef:

Nouja, dat doen ze opzich wel maar voor mijn idee niet genoeg. Ligt tuurlijk ook een btje aan wie ermee omgaat. Maar sowieso hebben wij ut altijd al over de lijken, een btje lacherig zeg maar. En dan liggen daar een aantal lichamen, naakt, waar je dan heel ondeskundig ( want we zijn studenten) aan gaat ' rommelen'. We leren er zeker wat van maar tis toch een btje raar idee. Het gezicht is wel afgedekt, dat is wel weer respectvol.
maar het idee dat je er een beetje aan loopt te rommelen zeg maar..Of je scheurt perongeluk nog een stukje darm ofzo..Hm,idd dus wel zelf snijden maar niet zelf in me LATEN snijden! Opzich merk je er natuurlijk niets van na je dood maar kheb toch wel bewondering voor mensen die voor deze manier van donatie kiezen!

Jta, gezellig zal het wel niet zijn, maar je moet toch wat.
Ik heb zelf eenmaal een obductie gezien (lag geleden) Maar de dokter
deed dat heel keurig hoor.
Hij maakte og een leuk grapje. Hij zei, : een goede Patholoog/anathoom, spat altijd van zich af !!!
Enkele collega's van mij liepen weg of werden wel een beetje wit om de neus.

Groet, Jaap
Ik ben iemand die van dialoog houdt.
Wij hebben elkaar veel te bieden.

Terug naar “Archief”