Gemeente groter dan 300? Splitsen!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 16 jul 2003 23:05

caprice schreef:Het werkt gewoon niet om een gemeente met 2300 (doop)leden te splitsen. Weer 7 vacante gemeenten erbij! :cry:

Zeeg schreef:en als bepaalde kerkverbanden te weinig dominees hebben?
krijg je allemaal gemeenten zonder dominee, is ook niet alles.

Ach, binnen sommige kerkverbanden doet men er ook alles aan om dat aantal klein te houden. Zelfs als er meer dan genoeg mensen zijn die predikant kunnen en willen worden, en ervan overuigd zijn dat God hen ertoe opdracht geeft.
Overigens, als je bewust met gemeenteontwikkeling aan de gang bent, en je handelt hierin in vertrouwen op God, zal hij ook echt wel zorgen dat er een voorganger komt waar die nodig is. Misschien dat het voor sommige kerkverbanden even slikken zal zijn dat er bij het overgeven van Gods leiding ineens veel meer predikanten blijken te kunnen zijn. Dit is niet cynisch bedoeld, maar ik geloof echt dat God een gemeente die een voorganger nodig heeft, een herder, niet zomaar in de kou zal laten staan. Maar dan moet een gemeente, en indien nodig een kerkverband, wel openstaan voor de mogelijkheden die God biedt.
Laatst gewijzigd door Pim op 17 jul 2003 08:04, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 17 jul 2003 04:54

uhm 1500 leden????? Tja wat moet ik hier van zeggen? K vind dat behoorlijk grote gemeente.

In Opheusden is een gemeente die twee keer zo groot is...

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 17 jul 2003 07:07

joris schreef:onze oudsten sturen aan! E zijn verder gewoon lekker veel thuis bij hun gezin zoals het hoort.

Wie of wat sturen ze dan aan? Mijn ervaring is dat aan sturen heel leuk klinkt, maar dat je er toch vaak zelf achter aan moet. En 1 huisbezoek per week is toch niet zoveel? Als dit tenminste alleen in de winter periode is.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 17 jul 2003 07:16

Nee niet al de kerken moeten gesplitst worden....Wees blij dat er nog overvolle kerken zijn.
Onze gemeente heeft ook iets van 600 a 700 leden en ik ken ze allemaal.

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 09:34

BJ schreef:
joris schreef:onze oudsten sturen aan! E zijn verder gewoon lekker veel thuis bij hun gezin zoals het hoort.

Wie of wat sturen ze dan aan? Mijn ervaring is dat aan sturen heel leuk klinkt, maar dat je er toch vaak zelf achter aan moet. En 1 huisbezoek per week is toch niet zoveel? Als dit tenminste alleen in de winter periode is.

effe weer mijg emeentegids erbij. pastoraat:
1. aandacht voor elkaar
2. de huisgroepleider/bijbelstudieleiders: voor praktische en persoonlijke noden, afleggen van huisbezoeken
3. het pastorale team: voor de meer ingewkkelde probleemen, zonodig leggen ze huisbezoeken af
4. de oudsten: nemen zelf initiatief tot huisbezoek, ja mag er ookeen verzoek toe doen. ij hebben eindverantwoordelijkheid in pastoraat.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 17 jul 2003 09:40

Is dan dus de conclussie dat er een kleine groep (oudsten) ouderlingen is. Dus een soort managers. Daaronder zit een groep assisten managers. Deze sturen dan weer de normale werkers aan. En aan de basis staat het contact tussen alle leden.

Mijn conclussie is dan dat het wel over heel veel schijven gaat. Is het niet gewoon veel praktischer om de ouderlingen (oudsten) de huisbezoeken te laten doen. Je zit dan veel dichter op het vuur. En mensen zien de ouderlingen dan ook eens wat vaker. Staan dus niet zover van de leden af.

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 09:56

Nee juistniet! citaat: Elke zondag is er gelegenheid om elkaar te psreken. Maak eens een praatje met iemand die u niet veel ontmoet. Maak kennis met nieuwe gasten of nieuwe leden. Wees vrijmoedig om over uzelf te vertellen of samen te bidden. Maak eens een afspraak voor verder contact. Pastoraat is daar waar men zich veilig voelt om persoonlijke dingen te bespreken. Het is niet de bedoeling dit direct aan oudsten of anderen door te geven. bid samen voor die dingen die naar voren komen.

In het lichaam van Christus draagt ieder zorg voor iedereen. Als de een verdriet heeft, huilt de ander mee. HEt is juist goed om dat bottum-up te doen!!! juist in normale contacten kan zoveel genezing liggen en bemoediging!!

Die schijven die merk je niet echt. In de oudstenvergadering worden mensen besproken net als dt in een kerkeraadvergadering gebeurd en dan worden mensen die daarbij betrokken zijn bemoedigd door te gaan op de manierwaarop ze bezig zijn of aangemoedigd een iets andere weg in te gaan.
we gaan er vanuit dat de gemeente een groep mensen is die samen komt omdat ze God willen aanbidden en van God willen leren. Om praktische redenen zijn er wat taken uitgedeeld omdat zo'' groep toch ook goed moet functioneren.

het grote verschil is, dat deze oudsten door hebben dat zij door God geleid worden en dat ze daardoor vaak de juiste inzichten hebbn. en dat is echt waar. Ik hoor wel eens adviesen van oudsten die ik zelf vanuit mijn opleiding ook zou geven. T zijn dus dingen die die ousdsten niet echt zouden hoeven te weten. In kerken gaan mensen vaak maar aan de gangmet een probleem, ik kan daar wrange voorbeelden van vertellen.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 17 jul 2003 09:58

BJ schreef:Is dan dus de conclussie dat er een kleine groep (oudsten) ouderlingen is. Dus een soort managers. Daaronder zit een groep assisten managers. Deze sturen dan weer de normale werkers aan. En aan de basis staat het contact tussen alle leden.

Mijn conclussie is dan dat het wel over heel veel schijven gaat. Is het niet gewoon veel praktischer om de ouderlingen (oudsten) de huisbezoeken te laten doen. Je zit dan veel dichter op het vuur. En mensen zien de ouderlingen dan ook eens wat vaker. Staan dus niet zover van de leden af.

Ik denk dat dit een goede manier is om een gemeente als dynamisch geheel te laten functioneren. Zo op papier lijkt het inderdaad een heel systeem van rangen en management, maar in de praktijk werkt dit best goed. Zo verdeel je het ewrk tenminste over de gemeenteleden, zodat het voor alle betrokkenen te 'behappen' blijft. Het is toch ook niet de bedoeling dat leden van de kerkenraad avond aan avond weg zijn, en zo van hun gezin afgroeien.

Verder is het ook van belang dat mensen een bezoek van een 'gewoon gemeentelid ook gaan zien als bezoek van 'iemand van de kerk'. In mijn gemeente is het namelijk zo dat (vooral oudere) mensen regelmatig bezoek krijgen van een pastoraal werker, en toch klagen dat er nooit iemand van de kerk komt kijken. Maar ja, met 'iemand van de kerk' bedoelen ze een ouderling of de dominee.

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 10:01

pim zei
Verder is het ook van belang dat mensen een bezoek van een 'gewoon gemeentelid ook gaan zien als bezoek van 'iemand van de kerk'. In mijn gemeente is het namelijk zo dat (vooral oudere) mensen regelmatig bezoek krijgen van een pastoraal werker, en toch klagen dat er nooit iemand van de kerk komt kijken. Maar ja, met 'iemand van de kerk' bedoelen ze een ouderling of de dominee
.ja dat herken ik.

in onze gemeente nu is dat oook nog wel een beetje zo, omdat de meesten uiteraard uit een traditionele kerk komen.maar de oudsten geven steevast als antwoord: waarom zou ik er heen moeten? Jullie hebben toch zelf geloof wat bergen kan verzetten? Jullie kunnen toch bidden?

t scheelt ook dat wij geen voorgangers/dominees hebben. Dat houdt de boel lekker praktisch.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 17 jul 2003 10:10

Ik weet het niet. Loop je op deze manier, zoals het bij Joris is georganiseert, de kans dat er juist op een gegeven moment niets meer gebeurt. Er is niet echt leiding. En oudsten die zeggen dat ze niet komen, ik weet het niet. Natuurlijk kunnen de mensen bidden. Maar soms is het ook gewoon fijn dat iemand langs komt.

Ik vind het wel goed dat meer mensen betrokken zijn bij het werk in de kerk. Maar dat kan ook in andere vormen. Oudelingen en diacenen doen bij ons een deel van het werk. Maar daarnast zijn er ook wijkzusters die veel bezoeken afleggen. En verder zijn veel mensen ook weer actief in andere organisatievormen, evangelisatiecommissie, commissie van beheer, jeugdraad, kerstfeestcommissie en noem maar op. Zo heeft iedereen taken. En in mijn ogen heeft de kerkenraad de taak om huisbezoeken af te leggen of in het geval dat dat niet kan mensen te vragen dat te doen. Maar dan wel zelf betrokken te blijven.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 17 jul 2003 10:18

Ik denk dat het niet altijd tactisch is om mensen te wijzen op hun geloof dat bergen kan verzetten, en verder geen pastorale activiteiten te ondernemen. :wink: De kerkenraadsleden moeten de eindverantwoordelijkheid blijven dragen, en activiteiten die bij deze eindverantwoordelijkheid horen, ook blijven uitvoeren.
Maar taken die meer bij het uitvoerende deel van de werkzaamheden horen, zoals pastoraat, leiden van kringen en dergelijke, moeten worden gedaan door mensen die er goed in zijn, en niet door mensen die nu eenmaal iets moeten doen omdat ze in de kerkenraad zitten.

In het 'gewone' leven heb je toch ook mensen die een beroep hebben waarin ze goed zijn? Nou, dan moet je een kerkenraadslid die administrateur is (en goed is in zijn vak) dit binnen de kerkenraad ook laten doen. En die moet je niet per se willen inschakelen in het pastoraat.

Dorothee
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dorothee » 17 jul 2003 10:40

Misschien is er wel een soort onwennigheid in de gevestigde refornatorische kerken. Dat merk ik bij ons in de gemeente ook wel, de kerkenraad voelt zich heel verantwoordelijk voor de hele gang van zaken. Dan is het ook wel moeilijker om pastoraat, huisbezoeken e.d. aan anderen over te laten. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. Dan kun je inderdaad beter de mensen laten doen waar ze goed in zijn en het is nog goed voor het 'gemeentegevoel' ook! Bij ons in de gemeente zijn er nu ook verschillende (ondersteunende) kringen en het werkt prima.

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 10:40

BJ zei
Ik weet het niet. Loop je op deze manier, zoals het bij Joris is georganiseert, de kans dat er juist op een gegeven moment niets meer gebeurt. Er is niet echt leiding. En oudsten die zeggen dat ze niet komen, ik weet het niet. Natuurlijk kunnen de mensen bidden. Maar soms is het ook gewoon fijn dat iemand langs komt.

er is zeker wel leiding, meer dan in de kerk waaruit ik kom hoor. HEt is niet allemaal vrijblijvend, zeker weten niet. maar ook weer niet sektarisch, al lijkt het onderstaande citaat uit het gemeentegids daar een beetje op:
"" ieder heeft het recht te wete wat er rederlijkerwijs van hem/haar verwacht mag worden. Dat ziet er als volgt uit:
- u onderhoudt een persoonlijke omgan met God en volgt zijn Woord als maatstaf voor uw leven
- U bezoekt de diesnten op zondag trouw
- u neemt deel aan een van de huisgroepen
- u vervult een taak in de gemeente (mijn aanvulling: moet ook wel met zo''n kleine gemeente)
- u steunt de gemeente financieel naar vermogen
- u kunt deelnemen in een gebedscel
- u heeft ook persoonlijk e aandacht voor andere gemeenteleden of gasten en verleent praktische steun naar uw mogelijkheden.

Dat klinkt ideeaal en zo zou elke gemeente moeten zijn. Toch merken we, dat naarmate dit beter functioneert, de hele gemeente gezegend wordt en dat we samen ook beter in staat zijn het evangelie uit te dragen!

Het accent lligt opbetrokkenheid. We begrijpen dat er altijd een wederzijdse aanvaarding en bereidheid moet zijn om de betrokkenheid te laten groeien. Desondanks is soms een aansporing op zijn plaats, omdat we in een tijd leven waar we door zeer veel zaken in beslag genomen worden. Wij willen dit als karaktertrek van de gemeente bewaren en waar mogelij versterken""

En dit werkt gewoon echt! ook die aansporingen uiteraard. maar als iemand gaat verhuizen en voro dedienst vraagt of er mensen zijn die willen helpen met behangen, dan heeft hij de hele week hulp!!

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 17 jul 2003 10:45

Dorothee schreef:Misschien is er wel een soort onwennigheid in de gevestigde refornatorische kerken. Dat merk ik bij ons in de gemeente ook wel, de kerkenraad voelt zich heel verantwoordelijk voor de hele gang van zaken. Dan is het ook wel moeilijker om pastoraat, huisbezoeken e.d. aan anderen over te laten. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. Dan kun je inderdaad beter de mensen laten doen waar ze goed in zijn en het is nog goed voor het 'gemeentegevoel' ook! Bij ons in de gemeente zijn er nu ook verschillende (ondersteunende) kringen en het werkt prima.

Wat mij betreft zijn ze dus ok verantwoordelijk, maar men moet nog even durven delegeren. Daarbij moeten gemeenteleden zich gaan realiseren dat een dominee of kerkenraadslid ook maar een gewoon mens is, en dat een activiteit die door een kerkenraadslid wordt uitgevoerd, niet om die reden beter van kwaliteit is.

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 10:48

Pim schreef:
Dorothee schreef:Misschien is er wel een soort onwennigheid in de gevestigde refornatorische kerken. Dat merk ik bij ons in de gemeente ook wel, de kerkenraad voelt zich heel verantwoordelijk voor de hele gang van zaken. Dan is het ook wel moeilijker om pastoraat, huisbezoeken e.d. aan anderen over te laten. Persoonlijk heb ik daar geen moeite mee. Dan kun je inderdaad beter de mensen laten doen waar ze goed in zijn en het is nog goed voor het 'gemeentegevoel' ook! Bij ons in de gemeente zijn er nu ook verschillende (ondersteunende) kringen en het werkt prima.

Wat mij betreft zijn ze dus ok verantwoordelijk, maar men moet nog even durven delegeren. Daarbij moeten gemeenteleden zich gaan realiseren dat een dominee of kerkenraadslid ook maar een gewoon mens is, en dat een activiteit die door een kerkenraadslid wordt uitgevoerd, niet om die reden beter van kwaliteit is.

nou kijk, en daarom zeggen ze bij mij dus: je hebt toch ook geloof? ???

de oudsten willen gewoon net als wij gemeenteleden zijn, maar dan mete een duidelijke taak en roeping.
IN het topic '' grond van ons behoud'' probeer ik ook duidelijk te maken dat ons eigen geloof zo vaak wordt onderschat. het geloof is er niet alleen voor om te geloven dat Jezus je zonden heeft betaald, amar ook om grote dingen te doen!!!!!
Als Jezus in de de boot zit en het stormt worden de discipelen bang en maken Hem wakker. HIj bedaard de storm en zegt tegen de discipelen alleen: waar was uw geloof?

zo ook in een gemeente, je hebt allemaal zelf geloof gekregen om bergen te verzetten. Je hebt zelf de Heilige Geest gekregen, doe er dan watmee!

Terug naar “Archief”