Grond van ons behoud

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 17 jul 2003 10:03

joris schreef:Maarten zei
ik snap je niet helemaal joris, maar ik heb het idee dat schaeffer wil zeggen dat ons geloof de schuld niet betaald, maar wat we geloven, nl. het offer van christus. Dat is geen onderwaardering van het geloof. Geloof is geen werk in die zin dat het loon verdient.

Ik hoop dat dat bedoeld wordt, en als dat zo is dan ben ik het in dezen met Schaeffer zeker eens.

nou dan zijn we het wel eens op zich. Het geloof betaald de schuld niet uiteraard. Maar zonder geloof is onze schuld niet betaald.

wat ik denk dat nodig is in de kerken is dat er weer meer verwacht gaat worden van het geloof. Daarom ha dik ook al die andere bijbelteksten erbij gezet.
sorry joris ;)
The one thing you can give and still keep is your word.

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 10:05

sorry joris
hmm, meestal zeg ik sorry hier. haha

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 10:08

Maarten slaat de spijker op z'n kop: het is niet ons geloof dat onze schuld betaalt maar het offer van Jezus.
Schaeffer zegt niet dat het geloof onbelangrijk is. Hij stelt (goed lezen) dat het geloof in en van zichzelf geen waarde heeft.
Joris: Ik lees nu natuurlijk mar een kleine alinea uiteen heel boek misschien?

Inderdaad. 'Het voleindigde werk van Christus' over het eerste deel van de Romeinenbrief is een aanrader.

joris: wat zit er achter? welke angst zit er achter? wat is de dwaling die het geloof als doel stelt?

Wat daar de dwaling van is? Lijkt me duidelijk, in de bijbel is geloof niet het doel maar het middel.
Wat verder meespeelt is de neiging om geloof te gaan zien als een 'werk'. Je zou kunnen denken dat je redding gebaseerd is op iets wat jij gedaan hebt. En dat is nou net waar Paulus voor waarschuwt: Alle roem is uitgesloten.

Klaas

PS ik zie dat je net gereageerd hebt. De uitspraak dat onze schuld niet betaald is zonder ons geloof is volgens mij niet juist. Het offer is gebracht. Jezus' werk wordt ons echter pas toegerekend door het geloof.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Verdi
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Verdi » 17 jul 2003 10:32

Klaas schreef:...........Het offer is gebracht. Jezus' werk wordt ons echter pas toegerekend door het geloof.

Perfecte omschrijving. Wij dan gerechtvaardigd zijnde uit het geloof, hebben vrede bij God. (Rom 5) Eerder niet. Ook niet ten tijde van de voorafgaande overtuigingen. Wat tegenwoordig voor ellendekennis doorgaat.

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 10:35

nou dan zijn we het wel eens op zich. Het geloof betaald de schuld niet uiteraard. Maar zonder geloof is onze schuld niet betaald.

dat is de letterlijke tekst die ik schreef.

er staat niet voor niets '' onze'' schuld. Aan het kruis is Jezus ook al voro mijn zonden gestorven, zeker weten. Maar zolang ik dat niet aanneem is de relatie met God voor mij niet verzoend door Christus.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 10:43

Met je letterlijke uitspraak kan ik het niet eens zijn, maar met je toelichting wel.

Klaas

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 17 jul 2003 22:32

Ik begrijp het niet helemaal.

Als Jezus de grond van je behoud is, (zoals jij zegt Klaas). En je gelooft niet dan ben je toch niet behouden. Dus is je geloof toch ook een grond van je behoud?

Of zie ik het nu verkeerd

Groetjes

joris

Berichtdoor joris » 17 jul 2003 22:35

Charity schreef:Ik begrijp het niet helemaal.

Als Jezus de grond van je behoud is, (zoals jij zegt Klaas). En je gelooft niet dan ben je toch niet behouden. Dus is je geloof toch ook een grond van je behoud?

Of zie ik het nu verkeerd

Groetjes
jawel, charity, maar ik denk dat Klaas zoals het een goed reformatorisch persoon betaamd :lol: bang is dat we onze eigen werken op de voorgrond gaan zetten. Dat is hetzelfde als het oranje licht van het verkeerslicht alvast rood noemen. Overbodig, maar wel veilig. dan sta je tenminste op tijd stil. :lol:

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 17 jul 2003 22:45

Maar waarom wordt het geloof hetzelfde gezien als het centraal zetten van de mens en zondebesef. Ik bedoel ik weet echt wel dat we slecht zijn enzo. Maar zo diep graven dat ik meer bezig ben met mezelf dan met God is toch ook niet echt geloof. Want dan geloof je niet volgens mij. Je geloof is toch het geloof in Christus en wat Hij gedaan heeft?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jul 2003 23:31

Charity:

God vergeeft je je zonden niet omdat jij gelooft. Hij vergeeft zonden omdat Jezus voor die zonden gestorven is. Als dat niet het geval was kon je geloven tot je een ons woog, maar dat zou je niet helpen. Denk aan het voorbeeld wat ik gaf over iemand die je een miljoen wil geven. Als zo'n persoon er niet is kun je je handen wel ophouden, maar miljonair wordt je niet.

Door het geloof wordt Jezus' werk ook jou toegerekend. Zonder geloof geen toerekening. Dat is waar, maar geloof en Jezus offer zijn van een geheel andere orde. Een ander voorbeeldje. Mijn kinderen verdienen mijn liefde op grond van het feit dat ze mijn kinderen zijn. Ze kunnen zich echter zich zodanig gedragen dat ze zich van mijn liefde onttrekken. Andersom kunnen ze er ook voor kiezen zich zo te gedragen dat ze mijn liefde wel ervaren. Is het feit dat ik ze lief heb dan afhankelijk van hun gedrag? Absoluut niet. Het feit dat ze mijn kinderen zijn is daarvoor de enige grond. Hungedrag is echter wel een 'middel' om die liefde te kunnen ervaren.

Joris:
jawel, charity, maar ik denk dat Klaas zoals het een goed reformatorisch persoon betaamd

Dat is wel het grappigste stempel dat mij de laatste tijd is opgedrukt ;-)

Joris:
bang is dat we onze eigen werken op de voorgrond gaan zetten.

Ik ben daar niet alleen bang voor, ik zie het in de praktijk gebeuren. Ik ben daarom liever helder en onderscheid dus grond en middel. Het spijt me dat ik in deze belangrijke zaken de bijbel na wil spreken.

Joris:
Dat is hetzelfde als het oranje licht van het verkeerslicht alvast rood noemen. Overbodig, maar wel veilig. dan sta je tenminste op tijd stil.

Als je het oranje licht als een verlengstuk van groen licht beschouwt wordt de kans op ongelukken behoorlijk groot.

Klaas

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 17 jul 2003 23:35

Klaas schreef:Charity:

God vergeeft je je zonden niet omdat jij gelooft. Hij vergeeft zonden omdat Jezus voor die zonden gestorven is.

Dat klopt helemaal, Klaas. Ik las juist vandaag dat in de NGB art 22 het net zo verwoord is: het geloof is slechts een middel waarmee we Christus omhelzen. De verlossing van schuld komt door Christus en niet door ons geloof. Klinkt misschien een beetje raar, maar is toch zo, als je even nadenkt (of het naleest)
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

joris

Berichtdoor joris » 18 jul 2003 06:44

Maar goed, blijft nog steeds belangrijk dat je geloof hebt.

Waar was uw geloof?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 18 jul 2003 11:06

Ik ben het in deze met Klaas eens. De grond van ons behoud ligt alleen in Christus, niet in ons geloof.

Ga maar na: was Christus niet voor onze zonden gestorven, dan hadden we zelf de schuld moeten voldoen. En dat is eeuwig onmogelijk.

charity:
Maar zo diep graven dat ik meer bezig ben met mezelf dan met God is toch ook niet echt geloof.

"Graaf maar dieper, mensenkind, en gij zult nog meer gruwelen vinden" :wink:

joris:
Maar zonder geloof is onze schuld niet betaald.

Hier kan ik je niet goed volgen, joris. De schuld IS betaald, Gods toorn IS gestild. Als ik weiger te geloven, dan is de schuld nog steeds volledig betaald, alleen niet voor mij. Maar Christus' offer was een volkomen offer.

joris

Berichtdoor joris » 18 jul 2003 15:50

mag ik jullie nu eens vragen te reageren op de teksten die ik hierboven ergens geschrevne heb? Over de noodzaak en de kracht van het geloof.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 jul 2003 19:19

Joris,

Volgens mij is er hier niemand die twijfelt aan de kracht en noodzaak van het geloof. Dat wordt absoluut niet in twijfel getrokken.

Klaas

Terug naar “Archief”