geloof karaktergebonden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 12:36

Pieter schreef:Maar toch...

Zou God onderscheid maken tussen mannen en vrouwen? En als we er vanuit gaan dat God ons het geloof schenkt, dan is deze redenering niet steekhoudend.

Ja oke, nu gaan we weer een rondje '' kan een mens zichzelf bekeren'' in.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 jul 2003 12:37

Neen, daar pas ik voor. Het was slechts als kanttekening bedoeld, probeer het ook zo op te vatten dan.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Vrouwen!

Berichtdoor TheEdge » 16 jul 2003 16:16

Dat er meer vrouwelijke Christenen zijn dan mannen, lijkt me op zich wel logisch. Joris noemde een paar berichtjes terug al het eea op (zie quote),
Paulus (in Galaten 5:22) schreef:Maar de vrucht des Geestes is liefde, blijdschap, vrede, lankmoedigheid, goedertierenheid, goedheid, geloof, zachtmoedigheid, matigheid.
maar ook aan het begin van de Bergrede (de zaligsprekingen uit Mattheus 5) zie je al 9 'kenmerken' van een Christen genoemd staan, die vrouwen nu eenmaal makkelijker ligt dan mannen.

En eigenlijk is dat geweldig!

Vrouwen werden tot nog niet eens zo gek lang geleden gezien als minderwaardige en slechte wezens die zich onderdanig op moesten stellen om nog een beetje van Gods genade te mogen ontvangen. Sommige stromingen gingen er zelfs van uit dat alleen mannen in de hemel konden komen... [Bron: Sexe als antwoord, uitgave van de vereniging voor Reformatorische Wijsbegeerte]

Als je het in dat licht bekijkt, is het toch een geweldige zegening dat - ondanks wat mannen al die eeuwen hebben beweerd, en hoe ze vrouwen hebben onderdrukt - uitgerekend vrouwen ontvankelijker zijn voor het evangelie? :!:
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2003 16:22

Wel lullig, want dan krijgt de helft van de vrouwen nooit een man als alle mannen trouwen (ik ga er vanuit dat christenen met christenen trouwen).

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 18:42

Lalage schreef:Wel lullig, want dan krijgt de helft van de vrouwen nooit een man als alle mannen trouwen (ik ga er vanuit dat christenen met christenen trouwen).

wow wat ene wind ineens. O, dat hoort er niet bij.

Er zijn veel vrouwen die hun mannen tot God brengen. LEes maar zendingsboeken. Staat ook in de bijbel he: de man wordt in de vrouw geheiligd. Puur door haar levensstijl.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 16 jul 2003 19:05

Iedereen blijft zelf verantwoordelijk of je nu man of vrouw bent. Ik ken trouwens best veel vrouwen die graag een bewijs willen hebben. Volgens mij ligt het iedereen niet echt om bekeerd te zijn. Gewoon te geloven.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 22 jul 2003 14:46

Ik zie net dat er al een soortgelijk onderwerp is. Voor de geinteresseerden:
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=2157

We gaan hier verder...

Terug naar “Archief”