Moderator: Moderafo's
Stefanus schreef:
@Recitativo
mmh, volgens mij geeft Siebeleink in zijn gesprek met Knevel duidelijk aan dat het autobiografische elementen bezit...
Dan nog geldt altijd dat zolang het geen echte autobiografie is je voorzichtig moet zijn met projecties vanuit het boek op de werkelijkheid van het leven van de auteur. Een roman is fictie, een heel andere wereld, het eigen leven kan weliswaar als inspiratiebron dienen, maar zelfs als de auteur dicht bij zijn eigen leven blijft is het nog altijd een geconstrueerde en gestiliseerde werkelijkheid.
RECI-TATIVO schreef: Ik vind die autobiografische discussie ook niet zo interessant, het gaat om de roman op zich.
Een roman is een universum op zich en die is fictief. Ik vergelijk het altijd met een vaas (de werkelijkheid), die gooi je op de grond en vervolgens lijm je hem in elkaar (fictieve werkelijkheid van de roman). Zelfs als de auteur alle stukjes gebruikt heb je nooit meer dezelfde vaas. Maar een auteur is ook vrij om niet alle stukjes te lijmen, stukjes die elders passen daar in te lijmen, de vaas in een andere kleur te glazuren enz.
Technico schreef:RECI-TATIVO schreef: Ik vind die autobiografische discussie ook niet zo interessant, het gaat om de roman op zich.
Ik vind die discussie juist wel interessant. Als je kijkt hoeveel reacties het boek losmaakt in Nederland.
Ik vraag me juist af hoe misleidend de roman is omdat het mensen helemaal meesleept en onthutst achterlaat. In hoeverre is dat gerechtvaardigd? Aan de ene kant maakt dat niet uit omdat het een roman is. Maar aan de andere kant zie ik dat veel mensen toch de realiteit baseren op wat Siebelink in zijn roman geschreven heeft, terwijl dat mijns inziens niet mag.
Technico schreef:RECI-TATIVO schreef: Ik vind die autobiografische discussie ook niet zo interessant, het gaat om de roman op zich.
Ik vind die discussie juist wel interessant. Als je kijkt hoeveel reacties het boek losmaakt in Nederland.
Ik vraag me juist af hoe misleidend de roman is omdat het mensen helemaal meesleept en onthutst achterlaat. In hoeverre is dat gerechtvaardigd? Aan de ene kant maakt dat niet uit omdat het een roman is. Maar aan de andere kant zie ik dat veel mensen toch de realiteit baseren op wat Siebelink in zijn roman geschreven heeft, terwijl dat mijns inziens niet mag.
Klaas schreef:Een roman is een universum op zich en die is fictief. Ik vergelijk het altijd met een vaas (de werkelijkheid), die gooi je op de grond en vervolgens lijm je hem in elkaar (fictieve werkelijkheid van de roman). Zelfs als de auteur alle stukjes gebruikt heb je nooit meer dezelfde vaas. Maar een auteur is ook vrij om niet alle stukjes te lijmen, stukjes die elders passen daar in te lijmen, de vaas in een andere kleur te glazuren enz.
Uiteraard is een kunstenaar daar vrij in. Als hij echter, staande bij zijn gereconstrueerde, rood geglazuurde vaas, wijst op het blauwe origineel als zijnde de inspiratiebron, dan is de vraag hoe het kunstwerk zich verhoudt tot het origineel m.i. wel degelijk uiterst legitiem. Niet om daarmee de maatlat van de werkelijkheid langs het kunstwerk te leggen, maar om het kunstwerk (en de kunstenaar) beter te begrijpen.
scape schreef:Misschien dat mensen herkenning hebben, zich ermee identificeren? Of een honger naar een nationale clavinistische identiteit / verleden. . . . een verband met de populariteit van een schrijver als Geert Mak? Wie is die Nederlander? In mijn achterhoofd zit altijd de gedachte dat er in de vorige eeuw zoveel overboord is gekieperd . . . .
scape
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten