Heilig Avondmaal voor ambtsdragers?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 03 jan 2003 16:42

Ik ben ook wel benieuwd naar een andere uitleg.
Verder adviseer ik Brakel nog eens na te lezen.
Want de volgende zin: "Deze mensen zijn vaak al ver op leeftijd, terwijl Brakel zegt dat de meeste mensen tussen de 14 en 25 jaar bekeerd worden." is wel een zeer vrije interpretatie van wat Brakel zegt. Hij zegt er namelijk nog wat zaken achteraan...en op heel wat minder stellige en voorzichtiger manier dan hier verwoord.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Heilig Avondmaal voor ambtsdragers?

Berichtdoor Ikke21 » 15 jul 2003 10:03

Muse schreef:Kan/Mag een lidmaat tot kerkenraadslid gekozen worden als hij nooit aan het avondmaal gaat, terwijl het in de gemeente wel gebruikelijk is dat lidmaten tot het avondmaal aan gaan? Is in een Ned.Herv.kerk, ger.bond.

Volgens mij is het ambt een bepaalde roeping, of je nu een dominee, ouderling of diaken ben, er moet toch een bepaalde roeping zijn geweest, je wordt denk geen ouderling als je denkt van o, leuk dat doen we even. Er moet toch een bepaalde liefde zijn voor God en voor het ambt.
Bij mijn ouders in de kerk, gaat NIEMAND van de kerkeraad aan het avondmaal, heel erg vind ik dat, ze moeten toch eigenlijk een soort voorbeeld voor de kerk zijn, ze geven toch leiding aan de kerk.
De ouderling staat zondag aan zondag te waarschuwen dat we bekeerd moeten worden, daar zeg ik verder geen kwaad woord over, maar als er avondmaal is, gaat de kerkeraad niet aan het avondmaal, dat klopt toch niet?!

joris

Berichtdoor joris » 15 jul 2003 10:21

hoe kan iemand die het offer van Christus niet durft aan te nemen anderen voor gaan in het geloof?

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2003 15:14

Volgens mij kunnen we in deze discussie ook nog onderscheid maken tussen ouderlingen en diakenen. Diakenen hoeven m.i. niet noodzakelijker wijs kinderen van God te zijn, omdat het ambt dat ze vervullen dat niet per se vordert. Het heeft uiteraard wel de voorkeur. Ouderlingen zouden denk ik wel het geloof moeten bezitten, omdat zij in hun ambt o.a. toezicht moeten houden op de gebrachte leer, onderwijs moeten geven en "anderen" moeten vermanen tot de Christelijke religie.

zie ook de Dordtse Kerkorde.

Corne schreef:
Wat hebben we aan een kerkenraad van 10 mannen, waar er 2 van bekeerd zijn. Het is toch goddeloos, en dat in een kerk waar men claimt de waarheid te preken. De kerkenraad kan het best druk hebben, maar waarmee dan? Met huisbezoek. Dit kost de meeste tijd. Onbekeerde ambtsdragers moet je niet op huisbezoek sturen en voortaan krijgt ieder gezin 1 keer in de 4 jaar ofzo huisbezoek en dan van bekeerde ambtsdragers. Als je minder op huisbezoek gaat heb je ook minder ambtsdragers nodig, dus weg dode/Christus-hatende/goddeloze/onbekeerde ambtsdragers.
Laten we staan naar een nog naderdere reformatie en de waarheid weer gaan preken.

Wat een kortzichtige reactie, Corne. Het spijt me, maar je hebt totaal geen zicht op wat er allemaal op de ambtsdragers afkomt, zeker bij grotere gemeenten. Zij krijgen niet alleen te maken met problemen van godsdienstige aard, maar komen eveneens ALLE maatschappelijke problemen tegen. Dat vraagt enorm veel tijd, NAAST de reguliere huisbezoeken, die bij ons overigens alleen maar in het winterseizoen plaatsvinden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 15:39

dat klopt toch niet?!
nee, dat is een drama. Waarom zijn deze mensen uberhaupt gekozen, is de vraag. Dat had dus niet mogen gebeuren.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Heilig Avondmaal voor ambtsdragers?

Berichtdoor Petertje » 15 jul 2003 15:57

:roll: Lees eens 1 Tim. 3 en Titus1 en Handelingen 6 waar je in vers 3 leest: Ziet dan om,8) broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen9) Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over10) deze nodige zaak.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 16:10

dat zijn dus mannen die aan het avondmaal gaan

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 15 jul 2003 17:46

:wink: Dit zegt Jezus over man en vrouw die van Hem getuigen:
Johannes 7:
37 En op den laatsten dag,64) zijnde de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst,65) die kome tot66) Mij en drinke.
38 Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de67) Schrift zegt, stromen des68) levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.
39 (En dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven; want de Heilige Geest was nog niet,69) overmits Jezus nog niet verheerlijkt was.)
Dus ja, als je ambtsdrager bent, dan moet dit van je gezegd worden. Dan ben je vol getuigenis en ga je zeker aan de Tafel des Heeren om Zijn dood en opstanding te getuigen (gedenken).

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 12:10

Petertje schreef::wink: Dit zegt Jezus over man en vrouw die van Hem getuigen:
Johannes 7:
37 En op den laatsten dag,64) zijnde de grote dag van het feest, stond Jezus en riep, zeggende: Zo iemand dorst,65) die kome tot66) Mij en drinke.
38 Die in Mij gelooft, gelijkerwijs de67) Schrift zegt, stromen des68) levenden waters zullen uit zijn buik vloeien.
39 (En dit zeide Hij van den Geest, Denwelken ontvangen zouden, die in Hem geloven; want de Heilige Geest was nog niet,69) overmits Jezus nog niet verheerlijkt was.)
Dus ja, als je ambtsdrager bent, dan moet dit van je gezegd worden. Dan ben je vol getuigenis en ga je zeker aan de Tafel des Heeren om Zijn dood en opstanding te getuigen (gedenken).

helemaal mee eens ja en dus ook met surfer

pieter zei
Volgens mij kunnen we in deze discussie ook nog onderscheid maken tussen ouderlingen en diakenen. Diakenen hoeven m.i. niet noodzakelijker wijs kinderen van God te zijn, omdat het ambt dat ze vervullen dat niet per se vordert. Het heeft uiteraard wel de voorkeur. Ouderlingen zouden denk ik wel het geloof moeten bezitten, omdat zij in hun ambt o.a. toezicht moeten houden op de gebrachte leer, onderwijs moeten geven en "anderen" moeten vermanen tot de Christelijke religie.
ik blijf dit nog steeds niet snappen. Dat er dus blijkbaa kerken zijn die geleid worden door mensen die geen kinderen van God zijn ne geen geloof hebben. Wat heeft het allemaal voor zin dan?

in de angst is geen plaats voor liefde is een tekst die mij hier steeds naar voren komt. Wie heeft die angst toch aangepraat?

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 jul 2003 12:15

Elk gemeentelid zou aan het avondmaal moeten gaan. Je doet belijdenis van je geloof, niet van de waarheid. In gemeenten waar volwassendoop toegepast wordt, geldt hetzelfde, maar dan voor doop ipv belijdenis
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 jul 2003 12:16

Nu joris, persoonlijk zie ik het liefst dat alle ambtsdragers in een gemeente overtuigde kinderen van God zijn. Laat dat duidelijk zijn. Ik wilde echter alleen aangeven dat mensen die het ambt van diaken uitoefenen, niet noodzakelijkerwijs bekeerde mensen behoeven te zijn, omdat het ambt van diaken dat niet direct vereist.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 jul 2003 12:20

Een diaken doet ook huisbezoeken. Die zit er dan voor spek en bonen bij, of wat?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 12:22

Pieter schreef:Nu joris, persoonlijk zie ik het liefst dat alle ambtsdragers in een gemeente overtuigde kinderen van God zijn. Laat dat duidelijk zijn. Ik wilde echter alleen aangeven dat mensen die het ambt van diaken uitoefenen, niet noodzakelijkerwijs bekeerde mensen behoeven te zijn, omdat het ambt van diaken dat niet direct vereist.

diaken is liefdesdienst! Als je geen liefde hebt, is het ook geen liefdesdienst. We komen er in het koninkrijk van God niet met humane liefde, wel met AGAPE die God in ons werkt. 1Joh 2.

Ik heb zelf jaren niet gestemd omdat ik nie vond dat de mensen die op tal stonden bijzonder christelijk leefden. Hiermee zeg ik dus niet dat ik perfect ben, maar wel dat ik het leidinggeven door hen niet zag zitten. Leiding geven in een gemeente is een GEestelijke taak, niet een menselijke.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 16 jul 2003 12:22

Pieter schreef:Nu joris, persoonlijk zie ik het liefst dat alle ambtsdragers in een gemeente overtuigde kinderen van God zijn. Laat dat duidelijk zijn. Ik wilde echter alleen aangeven dat mensen die het ambt van diaken uitoefenen, niet noodzakelijkerwijs bekeerde mensen behoeven te zijn, omdat het ambt van diaken dat niet direct vereist.

hm, misschien is het voor een diaken niet vereist, maar voor een mens toch zeker! ik kan me er ten eerste al niet in vinden dat mensen belijdenis doen, en dus meebeslissen over wat er in de kerk gebeurt, ambtsdrager worden (ook een diaken zit in de kerkeraad), en toch durven zeggen dat ze niet wedergeboren zijn. volgens mij is dat al een vereiste voor het doen van belijdenis.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 jul 2003 12:24

Pieter heb je de reactie van Petertje gelezen? De manier waarop de eerste diakenen gekozen werden laat weinig ruimte over voor onbekeerd zij. Mijn vraag is of we een parallel kunnen trekken tussen Avondmaal en Pascha? Kunnen we dan ook Numeri 9:13 op het avondmaal betrekken. (In mijn GBS-Bijbel wordt er bij de tekst over het onwaardig drinken naar deze tekst uit Numeri verwezen).

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Terug naar “Archief”