geloof karaktergebonden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 15 jul 2003 14:39

ik denk niet dat je karakter veranderd, maar wel de expressie daarvan. Ofwel, je echte karakter komt meer tot expressie.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2003 14:40

Karakter heeft uiteindelijk geen invloed op het geloof. God is het Die in ons werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. Of je nu een vrolijke frans bent, een eeuwige pessimist, een enorme twijfelaar, of een geweldig blijhoofd. Dat maakt voor God niets uit.

Ook betwijfel ik of geloof je karakter echt verandert. In mijn omgeving zie ik ook nog wel eens dat dat niet zo is.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jul 2003 14:45

Pieter schreef:Karakter heeft uiteindelijk geen invloed op het geloof. God is het Die in ons werkt, beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen. Of je nu een vrolijke frans bent, een eeuwige pessimist, een enorme twijfelaar, of een geweldig blijhoofd. Dat maakt voor God niets uit.

Ook betwijfel ik of geloof je karakter echt verandert. In mijn omgeving zie ik ook nog wel eens dat dat niet zo is.
volgens mij is de intentie van de vraag of karakter invloed heeft op je geloofsbeleving, en voor het gemak reken ik daar tot geloof komen ook maar bij. En dan is die invleod er zeker wel.

Pieter jij zegt ja en nee, maar ik snap er niets van
The one thing you can give and still keep is your word.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2003 14:53

Dan heb ik de vraag verkeerd begrepen.

Karakter heeft m.i. geen invloed op je geloof, maar kan wel invloed hebben op je geloofsbeleving. Ben ik nog te volgen?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jul 2003 14:56

ik denk dat ik het begrijp. Geloof heeft geen inloed op wat je gelooft, maar wel hoe je het beleeft.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 15 jul 2003 14:57

juist (karakter dan, he)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 15 jul 2003 14:58

Pieter schreef:juist (karakter dan, he)
oh sorry ja, je hebt gelijk.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 15 jul 2003 23:53

surfer schreef:ik denk niet dat je karakter veranderd, maar wel de expressie daarvan. Ofwel, je echte karakter komt meer tot expressie.

Voor een deel heb je gelijk, toch verander (tenminste ik en meerdere personen die ik ken) wel door het geloof. Mensen zeggen ook dat je verandert ben. Ik weet niet precies waarin. Je wordt bewuster van je medemens en krijgt gesprekken die je voordat je geloofde niet had. Ik denk wel dat je er zelf ook een hand in hebt hoever je groeit in je geloof en het lijken op Christus. Maar je karakter blijft natuurlijk wel.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 16 jul 2003 09:23

surfer schreef:ik denk niet dat je karakter veranderd, maar wel de expressie daarvan. Ofwel, je echte karakter komt meer tot expressie.
Is je echte karakter het karakter dat je voor de zondeval gehad zou hebben?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2003 09:44

Chloë schreef:
Is je echte karakter het karakter dat je voor de zondeval gehad zou hebben?

Je echte karakter is zoals God jou bedoeld heeft.

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 12:03

liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid, goedheid en vertrouwen, zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Dat zijn toch aardig karaktertrekken volgens mij. De GEZINDHEID van Christus moet in u zijn, staat ook in de bijbel. Je ZINNEN, datis je gevoel, je mening, je zijn.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2003 12:08

maar um, hoe komt die man/vrouwverhouding onder christenen dan?
Of zouden ze geen 'echte' christenen geteld hebben...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 16 jul 2003 12:13

Ik geloof wel dat het karakter van invloed is op hoe en wat je geloofd en wanneer je iets geloofd. Er staat in de bijbel: bekeert u. Het licht o.a. ook aan je karakter hoe je dat opvat, of je dat direct zonder zeuren aanneemt etc. Karakter zegt veel over je, ook over hoe je gelooft.

joris

Berichtdoor joris » 16 jul 2003 12:17

Lalage schreef:maar um, hoe komt die man/vrouwverhouding onder christenen dan?
Of zouden ze geen 'echte' christenen geteld hebben...

logisch lijkt mij. Vrouwen staan meer open voor hem mystieke en voor hun gevoelsleven. Mannen willen alles begrijpen en beredeneren> Dus qua geloof hebben vrouwen gewoon een voorsprong.

Pieter
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Pieter » 16 jul 2003 12:33

Maar toch...

Zou God onderscheid maken tussen mannen en vrouwen? En als we er vanuit gaan dat God ons het geloof schenkt, dan is deze redenering niet steekhoudend.

Terug naar “Archief”