Lijkt me weer een mooi spel om naar uit te kijken.
Preview
Commandos - Strike Force
Een heel andere invalshoek
Ook al hebben we Commandos Strike Force al eerder gezien, het blijft nog steeds vreemd om dit game in actie te zien. Dit is immers geen Commandos game zoals we dat gewend zijn. Het bovenaanzicht is verdwenen en daarmee ook de real-time strategiegameplay. Voorheen moest je elitecommandos vanuit een overzichtsstandpunt doorheen bloedlinke scenario's leiden om ze zo ongezien mogelijk zo veel mogelijk Duits materieel en manschappen uit te schakelen. Strike Force is echter een eerstepersoonsshooter die deze reeks dus op een volledig nieuw spoor zet. Je mag echter nog steeds rondsluipen en zo, maar nu kan je het allemaal vanuit een eerstepersoonsstandpunt ervaren. Strik Force werd getoond op het herfstevenement van Eidos en GameSpot kreeg daar een nieuwe geupdate demonstratie.
Strike Force mag dan wel een shooter zijn, er worden veel van de gameplayelelementen van de originele Commandos games behouden. Er zijn drie speelbare personages in het spel en elk daarvan heeft zijn eigen speciale vaardigheden of talenten. Zo is de Green Beret weer het all-round personage dat vooral handig is voor actiesituaties. Hij kan zware wapens zoals een machinegeweer en een bazooka gebruiken. De sniper is de scherpschutter vn dienst en wanneer hij door zijn vizier kijkt en zijn adem inhoudt vertraagt alles waardoor een heel precies schot mogelijk wordt. De meest intrigerende commando is waarschijnlijk de spy die zichzelf kan verkleden en zo onopgemerkt in een vijandelijke omgeving kan rondwandelen en daar eventueel heel stille sluipmoorden met zijn wurgkoord kan uitvoeren.
Vertrouwde gezichten
Strike Force zal 14 levels tellen. Je krijgt toegang tot maximum twee personages per levels en sommige levels moet je zelfs met één enkele commando afhandelen. Als je er twee krijgt kan je op elk gewenst moment van de ene naar de andere overschakelen en neemt de computer de controle over van het andere. In de missie die we te zien kregen (en zich afspeelde in Noorwegen – de andere twee settings zijn Frankrijk en Stalingrad) werkte de Green Beret zich aan land in een klein vissersdorpje. Terwijl hij vastgepind werd door Duits machinegeweervuur schakelde de Eidos demonstrator over naar de sniper die nog altijd op de boot in de dokken zat. Hij gebruikte de speciale scherpschuttersvaardigheid om deze schutters onder vuur te nemen. Tijdens dit precisievuurwerk had de computer de controle over de Green Beret overgenomen en deze bleef netjes in dekking terwijl hij toch die Duitsers die het waagden dichterbij te komen neermaaide. Er waren ook enkele andere – niet speelbare – bondgenoten aanwezig en hoewel je hier geen enkele rechtstreekse controle over hebt zullen ze in dit game toch een grote rol spelen. Zo zal je er voor moeten zorgen dat ze het (zo lang mogelijk) overleven om van hun vaak welkome extra vuurkracht te kunnen genieten.
De spy belooft misschien wel het meeste van de oude Commandos-achtige gameplay te zullen brengen. Hij is in staat om ongemerkt een vijand langs achter te besluipen, hem stilletjes te doden (er zijn verschillende wurganimaties) en dan het uniform van zijn slachtoffer aan te trekken. Dit stelt hem in staat om zonder argwaan op te wekken tussen de vijand rond te lopen. De truuk is dat deze vermomming enkel werkt op Duitsers van een lage rang. Er zijn soldaten, officieren, generaals en Gestapo agenten. Als je een officier doodt en zijn uniform aantrekt dan kan je je ongehinderd onder gewone soldaten mengen. Als je echter iemand tegenkomt van je eigen rang is de kans groot dat je extra aandacht trekt en dat kan dan weer fataal aflopen. Als je iemand van een hogere rang tegen het lijf loopt is je vermomming waardeloos. We vermoeden dat de level designers er voor gezorgd hebben dat er altijd wel iemand rondloopt die dwars door je verkleedtactiek kan kijken.
Sabotage
Het spel biedt ook een multiplayerluik voor 16 spelers met deathmatch en team deathmatch modes. De interessantste mode is echter sabotage die heel cool klinkt. In theorie komt het erin in deze teammode op aan om voor het andere team de codes om een bom op scherp te stellen te pakken te krijgen. Om deze codes te kunnen inpalmen moet er een speler van elk team een spy spelen. Je kan in deze mode ook geen andere spelers 'doden'. Als je iemand voldoende toetakeld (door er bijvoorbeeld een aantal kogels in te pompen) valt die gewond neer op het slagveld. Je moet dan je spy dit slachtoffer laten 'ondervragen'. Dit vereist best wat tijd en dat betekent dat de rest van het team deze spion moet dekking geven terwijl hij zijn interview afneemt. Eens de ondervraging met succes voltooid is zal hij over een stuk van de code beschikken. Herhaal dit proces een paar keer en je zal in staat zijn de bom op scherp te stellen. Oh ja, het andere team probeert natuurlijk net hetzelfde ten koste van jou.
De PC versie die we op deze demonstratie te zien kregen ziet er echt goed uit en het voelt niet aan alsof we hier met een multiplatformschooter te maken hadden. Eigenlijk ziet het er zelfs uit als een redelijk scherpe pc shooter en dat is goed nieuws voor alle pc fans. Strike Force wordt verwacht in de lente van 2006
Het lijkt er sterk op alsof de ontwikkelaars met deze eerstepersoonsshooter veel dichter bij hun origineel real-time strategieconcept blijven dan we durfden te vermoeden. Vooral de multiplayerkant van de zaak was voor ons een aangename verrassing.