De zondag als rustdag, in plaats van de Sabbath ?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 14 jul 2003 17:32

Invincible schreef:Ha die Kena :wink:

Klopt het dat 'de 9de ure' van de Sabbat (3 uur 's middags) om de 1 of andere reden een speciaal tijdstip voor G.d is?

Hé Invincible :mrgreen:

Ik zou het niet weten. Ik weet alleen dat de offerdieren om 15:00 geslacht moesten zijn (Yeshua stierf om 15:00)

Boudewijn,

Zou jij je postings willen nagaan, want jij quote mij wat ik nooit gezegd heb!!!! (dat ik van uitspraken kriegel zou worden enz.) Je hebt slechts 1 posting correct gequote (de rest negeer ik) en deze luidde:

Boudewijn schreef:Beste Kena,

Je schreef:

@@Dat het houden van de Sjabbas G´ds Wil is, kan ik idd lezen in het NT en in het OT. Ik hou me er wel aan en ik voel me gezegend en verrijkt in mijn geloofsleven (let wel: dit is mijn ervaring). @@

Waarom kun je je dan niet voorstellen dat de Sabbat, als deel van de wet dasn -ook- niet deel is van het oordeel.

Goed lezen, Boudewijn, ik heb het in een lange posting juist bevestigd. Eén verschil tussen jou en mij: ik kom met Bijelteksten jij niet mbt dat oordeel, wat overigens voor Israël geldt. ben jij Joods?
Als wij door de aardse rechters worden geoordeeld, dan past men toch ALLE aspecten toe van de wet die van toepassing is op ons geval. Men lat toch geen enkel aspect weg dat ons zou (kunnen) vrijspreken? Anders om is ook even toepasselijk!

Ik heb een hele lange posting gewijd waar ik juist aangaf dat het oordeel en het nalaten Sjabbas aan elkaar verbonden zijn! Misschien moet je wat zorgvuldiger lezen en quoten! Ook gaf ik aan met je eens te zijn, echter vind ik jouw manier van discussiëren idd niet prettig. Maar dat is smaak.

Jij houdt je aan de Sjabbas? Hoe zit het met de 612 andere mitswot (weliswaar zijn diversen die je niet aan KAN houden omdat je niet in Israël woont en er is geen Tempel), hou jij je daar ook aan? Ik vind je nog al van leer trekken, terwijl ik duidelijk stel me aan de Sjabbas te houden en wel op de Joodse wijze, liturgiën de biijbehorende parsha! Sluit jij de Sjabbas de volgende dag ook netjes af? Ik doe het niet om onder het oordeel vandaan te komen! Ik doe het omdat ik van HaSjem met heel mijn hart hou!

Jij heb niet de volmacht te zeggen dat mensen zoals Klaas zichzelf buiten het Hemels Koninkrijk sluiten! Ik verafschuw mensen die oordelen, want je wordt met dezelfde maat veroordeeld. Ma.w. als jij bij dit standpunt tov Klaas blijft, wordt jij veroordeeld als iemand die niet aan de Sjabbas houdt, terwijl je het wel deed. Zo spreekt de Bijbel. Kijk uit wat je schrijft, zegt en ook... doet (!). Er is maar Eén Die beslist wie er in Zijn Koninkrijk mag komen en dat is de Eeuwige Zelf! Trek je eigen balk eerst uit je oog en dan de splinter uit ogen van mensen zoals Klaas. Want misschien verbaast het je, maar G´d heeft mensen zoals Klaas lief en Hij zei monde S´haul (Paulus) dat ieder bij zijn eigen oorsprong moet blijven!

Hou jij je maar aan de wetten van Hand. 15, want daar hebben christenen hun handen vol aan.

Nogmaals, ik ben met je eens, maar je bent mij te hard naar mensen toe en ik kan me ook hard opstellen naar jou, maar ik weiger dit te doen.

Gaarne voortaan zorgvuldig lezen en quoten.

Kena
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2003 19:55

Boudewijn,

Even voor de duidelijkheid: ga je verloren als je de sabbat (en dus de wet) niet houdt?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2003 20:47

Cyber,

Ik begin bij het eind van je laatste reactie:

Cyber:
dit is een discussie waarin inzichten, van elkaar en bij elkaar word getoest

Wt mij betreft is dat het motto waarmee we deze discussie voorzetten.

Cyber:
wat is het volgens jou dan ?

Je bent een beste vent (vrouw?) cyber, maar mijn visie op vs 26 heb ik al 2x gegeven. Dit keer mag je het zelf opzoeken.

Cyber:
dus zou je kunnen zeggen een voorafschaduwing van de rust die ons nog staat te wachten
waar we nu naar uit kunnen strekken zoals Paulus het placht te noemen
wat denk je

Ik ben het bijna met je eens. Die rust is inderdaad een wezenlijk onderdeel van de sabbat. Volgens mij is dit niet alleen een rust die nog moet komen maar een rust die er reeds is: het is de rust die we vinden in Jezus Christus. Dat is ook een heel belangrijk thema van theologen van de vroege kerk.

Cyber:
Ja de wet is ook een groot verschil, maar als ik lees in Handelingen over het onrein zijn van Cornelius die een Romein is en Petrus als Jood die rein is, waar God zelf tot 3x toe een laken met onreine dieren laat zien en ze rein verklaart voordat Petrus de reikwijdte ervan gaat zien want besnedenen waren rein

Maar hun onreinheid zat hem niet alleen in het besneden zijn. Waarom zou je het afbreken van die muur beperken tot de besnijdenis? Geeft de tekst zelf daartoe aanleiding?

Cyber:
de besnijdenis was een muur tussen jood en heiden
de dogmatische voorschriften is om de mens weer terug te brengen onder wet en door het scheuren van het voorhangsel is de weg vrij tot God de Vader

Je beantwoord mijn vraag niet Cyber. Ik vroeg hoe je weet dat de 'wet der geboden' slaat op dogmatische regels. Daarnaast vroeg ik je uit te leggen hoe twee dezelfde begrippen (scheidingsmuur afbreken en het te niet doen van de vijandigheid) twee verschillende zaken aanduiden.

Klaas:
Paulus spreekt diverse keren over het feit dat je alles mag eten.

Cyber:
ja, ok , maar ook mbt verdraagzaamheid tot de zwakkere in geloof

Klopt maar ik zie je punt niet. Paulus stelt dat je alles mag eten maar dat je soms, omwille van je zwakker medegelovige, dat beter niet kunt doen.

Cyber:
Je kunt op basis van Handelingen misschien nog zeggen dat het visioen ook kan slaan op het feit dat het evangelie ook voor de heidenen is.

Cyber:
dat zeg ik niet dat staat in de Bijbel zelf handelingen 10:28 en hfst 11

Ik bergijp dit soort opmerkingen van jou niet helemaal. Ik gaf je toch ook gelijk?

Cyber:
ik schreef "de Staten vertaling vermeld ook eerste dag maar vermeld dat het in het grieks om sabatten gaat" en sabbatten zijn 2 dagen en 2 sabbatten kan heel goed zaterdag en zondag kunnen zijn
en als je weet om welk jaar het gaat dan is het makkelijk, want de feestdagen staan vermeld

Ja, maar wat is het belang hiervan voor deze discussie?

Cyber:
Handelingen 15 is een heel andere kwestie

O.

Ik zal even de belangrijkste teksten uit Handelingen 15 citeren.

4 En te Jeruzalem gekomen zijnde, werden zij ontvangen van de Gemeente, en de apostelen, en de ouderlingen; en zij verkondigden, wat grote dingen God met hen gedaan had.
5 Maar, zeiden zij, er zijn sommigen opgestaan van die van de sekte der Farizeen, die gelovig zijn geworden, zeggende, dat men hen moet besnijden, en gebieden de wet van Mozes te onderhouden.

10 Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op den hals der discipelen te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen?

19 Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere;
20 Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
21 Want Mozes heeft er van oude tijden in elke stad, die hem prediken, en hij wordt op elken sabbat in de synagogen gelezen.

Jij stelde dat het juk waarover gesproken werd de besnijdenis was. Ik stelde dat het ook ging om het houden van de wet van Mozes. Vers 5 zegt letterlijk wat ik ook zeg: het gaat om de besnijdenis en de wet.

De conclusie van de vergadering is ook wel belangrijk om in het oog te houden. Op de vraag of men de gelovigen uit de heidenen de besnijdenis en de wet moet opleggen is het antwoord van de vergadering: "Nee, dat mag hen niet opgelegd worden. We leggen ze enkel een viertal geboden op"

Over de betekenis en de geldigheid vandaag van die 4 geboden kun je twisten, maar het is overduidelijk dat de vergadering niet beslist: "Ja, de gelovigen uit de heidenen moeten besneden worden en zich aan de wet van Mozes houden".

Cyber:
dat het gehele OT in de synagoge werden gelezen volgens een vast leesrooster Jezus begon zijn bediening op aarde met een schriftgedeelte wat die dag aan de beurt was en tegelijkertijd een schriftvervulling was

Ja, dat weet ik. Maar hoe leidt je daar dan uit af dat we de sabbat moeten houden. De vergadering heeft toch beslist dat dat niet nodig is?

Klaas

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 14 jul 2003 22:25

Klaas schreef:Ja, dat weet ik. Maar hoe leidt je daar dan uit af dat we de sabbat moeten houden. De vergadering heeft toch beslist dat dat niet nodig is?

Klaas

Klaas heeft hier een punt. Zie Handelingen 15. Je kunt een christen geen Joodse mitswa opleggen die met het verbond tussen G´d en Zijn volk heeft oppgezet. Uiteraard is iedere christen, zoals het NT ook zegt, vrij om wel aan bv de Sjabbas te houden.

Oef, en dat komt uit de mond van een klein meisje die zich graag aan de mitswot wilt en tracht te houden :wink:
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2003 22:27

Kena:
Uiteraard is iedere christen, zoals het NT ook zegt, vrij om wel aan bv de Sjabbas te houden.

Maar is hij dan ook niet verplicht zich aan de andere geboden te houden?
(Ik bedoel even niet de situatie waarin een christen zich houdt aan d esabbat om geen aanstoot t egeven; ik doel op mensen die ervan overtuigd zijn dat ze de sabbat moeten houden).

Klaas

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 14 jul 2003 22:37

Klaas schreef:Kena:
Uiteraard is iedere christen, zoals het NT ook zegt, vrij om wel aan bv de Sjabbas te houden.

Maar is hij dan ook niet verplicht zich aan de andere geboden te houden?
(Ik bedoel even niet de situatie waarin een christen zich houdt aan d esabbat om geen aanstoot t egeven; ik doel op mensen die ervan overtuigd zijn dat ze de sabbat moeten houden).

Klaas

Wanneer iemand zich aan de Sjabbas gaat houden, dient hij er naar te streven aan alle geboden te houden.

Het NT maakt duidelijk waar een niet-Jood zich als wedergeboren christen moet houden. Een greep:
  • burgelijke gehoorzaamheid en o­ngehoorzaamheid: Rom.13:1-7: Hand. 5:29.
  • Ceremoniële zaken: Matt 28:19; 1 Kor.11:17-34
  • Orde binnen de Mashiach Belijdende Gemeente (de eerste kerk): 1 Kor 5:1-6; 7; 14:226-40; 2 Kor. 2:5-11; Matt.18:15-17.

Zet daar Hand.15:9 erbij en je bent als goy (niet-Jood) prima bezig in Zijn ogen :mrgreen:

Overigens verschilt dit weinig met het Jodendom. Het Jodendom zegt wanneer een goj aan de Noachitische Wetten houdt (zijn er 7), dat hij de Olam HaBa (het hiernamaals) zal betreden :wink:

Groetjes,
Kena
Kena ™

Rabbi Ephraim Epstein

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 15 jul 2003 07:49

Beste Kena,

Mis je ergens Bijbelteksten bij mij? Heb je mijn studies niet door gelezen?
Ja ik ben Joods, dat wil zeggen een Geestelijke Jood (Jezus navolgen betekent in ZIJN GEEST= Ervaringen opdoen, in ZIJN GERECHTIGHEID groeien.
Waarom Kena, denk je dat Jezus de Heilige Geest zond. Alleen voor de Joden in het 'huidge' Israël? Weet je beste vriend, veel Orthodoxe Joden leren de Messias kennen. Dat wil zeggen Jezus. Aangzien ik geen Jood van geboorte ben, moet ik op de één of andere wijze DEEL kunnen hebben aan
het Hemelse Koninrkijk.
Jawel; Geestelijk. Immers ik ben bijwoner van dit Babylon.
Dus waarom zou een Hemelse wet dan ook niet gelden voor mij, en daarmee deel van het oordeel dat, ook, over mij zal worden uitgesproken!

Zie je Kena, op gewone menselijke wijze kunnen we over Jaweh praten zonder al te veel moeilijke Bijbelteksaten. Zo zijn er vele mensen, door deze wijze, aan de voet van het (verlossende) Kruis gebracht door mij.
Zijn het mijn werken nu? Welnee Kena, zelfs je geloof is een geschenk van God, dus wees er zuinig op!

@@wat overigens voor Israël geldt@@

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 jul 2003 07:59

Kena:
Wanneer iemand zich aan de Sjabbas gaat houden, dient hij er naar te streven aan alle geboden te houden.

Ik dacht aan nog iets anders, maar daarin vergiste ik me. Paulus zegt ergens dat wie zich laat besnijden verplicht is de hele wet te onderhouden. Dat is nog wat sterker dan 'streven naar'. In m'n hoofd zat een variant: 'als je 1 gebod houdt moet je alles houden' maar dat staat er dus niet ;-) Blijkbaar had ik in m'n hoofd de uitspraak over de besnijdenis gecombineerd met de gedachte dat je wanneer je 1 gebod overtreedt je de hele wet overtreedt ;-).

Kena:
Zet daar Hand.15:9 erbij en je bent als goy (niet-Jood) prima bezig in Zijn ogen

Volgens mij hebben we hier al eens een discussie over gevoerd dus je kent m'n ideeën t.a.v. dit gedeelte.

Kena:
Overigens verschilt dit weinig met het Jodendom. Het Jodendom zegt wanneer een goj aan de Noachitische Wetten houdt (zijn er 7), dat hij de Olam HaBa (het hiernamaals) zal betreden

Ik heb aan Cyber e.e.a. uitgelegd over de Joodse visie op het houden van de Sabbat. Volgens mij heeft dat wat jij nu zegt daar ook mee te maken, of niet?

Ik was gisteren nog even op zoek naar die Noachtische Wetten, weet jij ze zo te vinden?

Tenslotte: de 4 geboden die in hand. 15 gegeven worden komen niet exact overeen met de Noachitische geboden, toch? Niet alleen het aantal is anders maar ook is er in Hand. 15 een bepaling opgenomen die deel uitmaakt van de Mozaïsche wet. Heb jij hiervoor een verklaring?

Klaas

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 15 jul 2003 08:00

Dus Kena,

Ook de Joden, van nu dienen de Messias aan te nemen als hun Verlosser.
Want NIEMAND komt tot de VAder dan door Jezus:

@@Johannes 15
1-2 "Ik ben de echte wijnstok en mijn Vader is de wijnbouwer. De ranken aan Mij die geen vrucht dragen, kapt Hij weg. De ranken die wel vrucht dragen, snoeit Hij om er nog meer vruchten aan te laten komen.
3 U bent zuiver door het woord dat Ik tot u gesproken heb.
4 Blijf dicht bij Mij, dan blijf Ik in u. Net zoals een rank alleen maar kan vrucht dragen als zij in de wijnstok blijft, kunt ook u alleen maar vruchtbaar leven als u in Mij blijft.
5 Ik ben de wijnstok en u bent de ranken. Als u dicht bij Mij blijft en Ik blijf in u, brengt u veel vrucht voort. Want zonder Mij kunt u niets doen.
6 Wie niet in Mij blijft, wordt weggegooid als een waardeloze rank en zal verdorren. Samen met andere dorre ranken wordt hij in het vuur gegooid en verbrand.
7 Maar als u één met Mij blijft en mijn woorden niet vergeet, kunt u vragen wat u wilt en het zal gebeuren.
8 Door veel vrucht te dragen, bewijst u mijn discipelen te zijn. Daardoor wordt mijn Vader grootgemaakt.
9 Zoals de Vader van Mij houdt, houd Ik van u. Blijf u bewust van mijn liefde.
10 Zorg ervoor dat Ik van u kan blijven houden, door te doen wat Ik zeg. Want de Vader is van Mij blijven houden, doordat Ik heb gedaan wat Hij zei. Leef vanuit Zijn liefde.
11 Ik heb dit gezegd met de bedoeling dat mijn blijdschap in u zal zijn. U zult grote blijdschap ervaren.
12 Ik zeg dat u net zoveel van elkaar moet houden als Ik van u gehouden heb.
13 Wie zijn leven voor zijn vrienden overheeft, heeft de grootste liefde.
14 U bent mijn vrienden als u doet wat Ik zeg.
15 Ik noem u niet langer slaven, want een heer neemt zijn slaven niet in vertrouwen. Maar Ik noem u vrienden, omdat Ik u alles heb verteld wat Ik van mijn Vader gehoord heb.
16 U hebt niet Mij uitgekozen, maar Ik heb u uitgekozen. Ik heb u aangewezen om erop uit te gaan en blijvende vrucht voort te brengen, zodat mijn Vader u alles zal geven wat u Hem vraagt in mijn naam.
17 Ik draag u op van elkaar te houden.
18 Als de mensen u haten, vergeet dan niet dat zij Mij al eerder hebben gehaat.
19 De mensen zouden alleen van u houden als u bij de wereld hoorde. Maar nu dat niet zo is, haten zij u. Dat doen zij omdat Ik u van hen heb losgemaakt.
20 Weet u nog dat Ik zei dat een dienaar niet de meerdere van zijn heer is? Als zij Mij hebben vervolgd, zullen ze u ook vervolgen. Als zij niet naar Mij hebben geluisterd, zullen ze ook niet naar u luisteren.
21 De mensen zullen u vervolgen omdat u bij Mij hoort. Zij kennen God niet, Die Mij gestuurd heeft.
22 Als Ik niet gekomen was en tot hen gesproken had, zouden ze niet schuldig zijn. Maar nu hebben zij geen verontschuldiging voor de zonden die zij doen.
23 Wie Mij haat, haat ook mijn Vader.
24 Als Ik niet zulke grote wonderen onder hen had gedaan, zouden zij niet schuldig zijn. Maar nu hebben zij die wonderen met hun eigen ogen gezien, en ondanks dat haten zij zowel Mij als mijn Vader.
25 Daardoor wordt werkelijkheid wat in hun wet staat: "Zij hebben mij zonder reden gehaat.' (A)
26 Als Ik bij de Vader ben, zal Ik mijn Plaatsvervanger sturen. Dat is de Heilige Geest, de bron van alle waarheid. Hij komt uit de Vader en zal u alles over Mij vertellen.
27 Omdat u vanaf het begin bij Mij bent geweest, moet u ook van Mij getuigen."@@

Als wij dus van Jezus kunnen getuigen dan evenzo geldt de wet ook voor ons. Want ons getuigenis is ook deel van het oordeel, zoals we hier duidelijk kunnen herkennen. De Joodse Staat zoals we die op DEZE aarde kennen, zal VERDWIJNEN. Jezus heeft het over een Hemelse Jeruzalem en een Hemelse Koninkrijk. Als we het verhaal van Nicodemus lezen in Joh 3 dan zien we dat Jezus hem wijst op het GEESTELIJKE aspect van het Koningschap, en NIET het Schriftgeleerde, het aardse, want Hij wordt pas Koning over het GEESTELKIJKE ISRAël, NADAT Hij de aarde van ALLE zonde heeft gezuiverd! (na de 1000 jaren dus)

Als je wilt weten wanneer en waarom Jezus het aardse Israël heeft opgeheven m.b.t. haar Theocratische staat, dan moeten we kijken anar het feit dat zij de Schriften niet in het licht van het zedelijke doel van Gods bedoeling bestudeerden, maar in een aards perspectief. Jezus werd geen Koning van de -wereldse- Staat Israël, maar van een Hemels. Mijn Rijk is niet van deze wereld.

Wij zijn allen Joden, zij die de Messias aannemen of aangenomen hebben.
Het is exact dat wat het Koninkrijk der Nederlanden is. Als wij iets UIT NAAM van de KONINGIN doen, als Oranjetelg, dan doen wij dat op grond van haar Koningschap en het Koningshuis, niet dat dus wij gezinsleden van de Koninklijke familie zijn. Toch dragen we haar Geest uit. Of het helpt, betwijfel ik, want wie laat zich nu leiden door mensen! (Psalm 118:8)

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 15 jul 2003 08:06

Beste Klaas,

Je schreef:

@@mensen die ervan overtuigd zijn dat ze de sabbat moeten houden.@@
Veel mensen menen zich niet aan wetten te hoeven houden. Soms gaat dat mis. Bijvoorbeeld bij het drinken van alcohol. Of het niet rechts houden van de weg. Als we een bal omhoog gooien, dan valt ie naar beneden, omwille van een (natuur-) wet. GOD DWINGT niemand om Zijn wetten te houden. Maar ook niemand komt het Hemels Koninkrijk binnen, als hij of zij de wetten niet aanvaard. Weet je wel:

Accepteert u de voorwaarden van dit Computerprogramma:

Ja, ik accepteer ze
NEE, ik accepteer ze niet

Wedden dat je er niet in komt als je NEE zegt. Anders ben je illegaal bezig, als je het programma, op (on-) wettige wijze verkrijgt!

Ook een wet, net als de Decaloog en de Sabbat. Wie de Sabbat overtreed, overtredd alle geboden. Tevergeefs zegt Jezus dan, hoe goed we ook ons best doen. Dat geldt dus voor ALLE mensen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 jul 2003 08:17

Boudewijn,

Was je gebruikelijke woordenstroom wellicht antwoord op deze vraag:

Even voor de duidelijkheid: ga je verloren als je de sabbat (en dus de wet) niet houdt?

Als dat het geval is, kun je het dan nog even samenvatten met 'ja' of 'nee'?

Klaas

PS Kena is volgeling van Jezus. Je hoeft haar niet te vertellen dat ze in Hem moet geloven, dat doet ze al. Ten aanzien van het houden van de geboden heeft zij volgens mij meer kennis dan jij. Misschien dat je bij uitzondering eens het onderwijs van een vrouw aan moet nemen.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 15 jul 2003 08:42

Hallo Klaas,

Dank voor je reactie! Ik neem aan dat je de feiten kent m.b.t. Noach. Ruim 120 jaar lang deelde Noach de mensen van de toenmalige wereld mee, dat er een einde zou komen aan het aardse bestaan, door een watervloed. Hij bouwde, door de Geeste van de Levende God, een prachtig schip. Alhoewel iedereen verwonderrt was over de schoonheid en de bijzondere vorm, LACHTEN de mensen Noach uit. Er was immers nog NOOIT regen gevallen. Toen de dag daar was, SLOOT Noach de deuren.

Terwijl Noach dus de WETTEN bekdn maakten, WAAROP en zelfs WAARDOOR de mensen het besef konden hebben, wat hen kon redden (namelijk het aannemen van God), verlieten zij zich op hun eigen inzichten en GELOOFDEN de wetten niet, die zich openbaren als een waterstroom ontstaat, zoals die destijds door God werd TOEGELATEN.
God maakte een einde, in al Zijn liefde, aan het leven van die mensen, omdat ze -ondanks de GENADETIJD en de GENADE- niet in ZIjn Koninkrijk wilden vertoeven, althans ondr Zijn Geest voort wilden leven op deze aarde. Zij aanvaardden Zijn WETTEN niet, die Noach hen bekend had gemaakt, namelijk dat God een WATERSTROOM zou zenden. Zo gelovn veel mensen niet dat de ZON dag de ondergang voor hen betekent, omdat God straks, aan het einde der tijden hen de ZON zal schenken, zo danig dat ze hem zullen vervloeken. De ZON die zovelen aanbaden, zonder te letten op de WAARSCHUWINGEN (Openbaring 13 t/m 19).
Willen jullie de zon, dan zullen jullie die ook ervaren. WIllen jullie die watervloed, dan zullen jullie die ervaren.

Wie de Sabbat AFWIJST, maar VOLDOENDE (genade-) tijd jeeft ontvangen OM TE KUNNEN KIEZEN, zal ontdekken dat hij ofzij zichzelf TE KORT HEEFT GEDAAN. Omdat men de Sabbat heeft afgewezen, heeft men -ook- de rest van de geboden niet -kunnen- gezien in het geheiligde aspect van de GEHELE WET.

Terwijl de Joden van het OT zich vergaapten aan de wet, en het zo na aan het hart lag, die wetten to eigen wetten te maken, liet God het toe dat ze ONDRAAGLIJK werden en daardoor het Volk Israël zichzelf ophief. Zijzelf maakten zich ONGESCHIKT voor het beloofde land. Notaben, aanbaden ze het Gouden Kalf, terwijl ze meenden te moeten mededelen dat ze Jaweh navolgden. Jezus maakte een definitief einde aan de Joodse Staat, door haar te ontbinden en haar haar Theocratische opdarcht en macht te ONTNEMEN. We ziej nu wat e gevolgen daar van zijn.

Als we de wetten niet willen accepteren zoals Jezus ze ons nog steeds voor houdt, dan ONTHOUDEN wij ONSZELF ervan om TE KUNNEN GROEIEN in de GERECHTIGHEID van Jezus. Wijzelf, die dat dus afwijzen, maken opnszelf ONGESCHIKT voor het Koninkrijk.
Lees in dit verband Openbaring:

Jezus geeft dit alles aan in een aantal woorden:

Wie ZEGT ik ken Hem en ZIJN GEBODEN NIET bewaart, is een leugenaar en in dien is de WAARHEID niet: maar wie ZIJN WOORD BEWAART, in dien is waarlijk de liefde Gods volmaakt (1 Joh 2:4,5)

Dus Kena, de Sabbat is ook voor de Geestelijke Joden, zij die Jezus navolgen.

Want niet de HOORDERS der wet zijn rechtvaardig bij God, maar de DADERS der wet zullen GERECHTVAARDIGD worden (Romeinen 2:13)

Je ziet hier dus duidelijk Klaas, dat als je de decaloog kracht wil laten geven in je leven , dan kunnen we door de genade en de genadetijd, alle zonden -leren- overwinnen. We worden in staat gesteld door de genade en de genadetijd, in Christus Jezus GERECHTVAARDIGD te worden op grond van Zijn voorbeeld als de Israël. We LEREN, door te GROEIEN, GERECHTVAARDIGD TE WORDEN doordat de wet niet meer van toepassing op ons is, omdat deze ons RECHTVAARDIGD, in Jezus.

Het niet houden of (meer) kennen van die wet, sluit ons onherropelijk uit van het oordeel. We KUNNEN niet onder dat hemelse oordeel vallen in positieve zin, want de wet is niet op ons van toepassing omdat we een andere wet nastreven, waar God niets mee kan! God wil wel maar KAN NIET, omdat WIJ een ANDERE keuze hebben gemaakt.

De 2 wetten

Zoals ik al eens eerder aangaf zij er twee Koningen en twee Rijken

Het Hemsle Koninkrijk van de Vader = grondwet (Geestelijk maar ook zichtbaar)
Het aardse Rijk van Satan= grondwet (Zihtbaar en werkelijk maar ook Geestelijk (vals)

Voor welke wet zou je kiezen Klaas, als je verlost wil worden?

Vriendelijke groet,

Boudewijn

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 jul 2003 08:55

Boudewijn,

Ik heb je laatste bijdrage niet gelezen. Jij de mijne blijkbaar ook niet.
Ik vroeg om een eenduidig 'ja' of 'nee' op de volgende vraag:

Ga je verloren als je de sabbat niet houdt?

Klaas

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 15 jul 2003 09:30

Hallo Klaas

Ik begin bij het eind van je laatste reactie:
Cyber:
Quote:
dit is een discussie waarin inzichten, van elkaar en bij elkaar word getoest

Wt mij betreft is dat het motto waarmee we deze discussie voorzetten.

A deal
Cyber:
Quote:
wat is het volgens jou dan ?
klaas
Je bent een beste vent (vrouw?) cyber

helemaal vrouw, geen man dus, en ik voel me er wel bij ;)

maar mijn visie op vs 26 heb ik al 2x gegeven. Dit keer mag je het zelf opzoeken.

iets minder in de letters knippen svp
Klaas
Paulus bedoelt hier niet dat je je met je vlees aan de letterlijke wet moet houden. Hij zegt dat hij met zijn hart instemt met de geestelijke wet van God maar dat hij merkt dat hij desondanks blijft zondigen.

Ik
is niet de vloek van de wet weggedaan? ipv zoals gezegd word de wet weggedaan

de tekst: (7:26 ) Zo dan, ik zelf dien wel met het gemoed de wet Gods, maar met het vlees de wet der zonde.

met je verstand/hart dien je wel de wet maar het vlees gooit doorlopend roet in het eten en hou je de verkeerde wet
zo zie ik het
maar hoe zie jij hierin de "geestelijke wet"

Cyber:
Quote:
dus zou je kunnen zeggen een voorafschaduwing van de rust die ons nog staat te wachten
waar we nu naar uit kunnen strekken zoals Paulus het placht te noemen
wat denk je
Klaas

Ik ben het bijna met je eens. Die rust is inderdaad een wezenlijk onderdeel van de sabbat. Volgens mij is dit niet alleen een rust die nog moet komen maar een rust die er reeds is: het is de rust die we vinden in Jezus Christus. Dat is ook een heel belangrijk thema van theologen van de vroege kerk.

ik ben het met je eens
zou het dan niet zo kunnen zijn dat als je de sabbat houd dat meer rust je deel is
of is dat nu alleen in Jezus de rust
of Jezus en de sabbat is dubbele rust, kan ook nog

Cyber:
Quote:

Ja de wet is ook een groot verschil, maar als ik lees in Handelingen over het onrein zijn van Cornelius die een Romein is en Petrus als Jood die rein is, waar God zelf tot 3x toe een laken met onreine dieren laat zien en ze rein verklaart voordat Petrus de reikwijdte ervan gaat zien want besnedenen waren rein
Klaas
Maar hun onreinheid zat hem niet alleen in het besneden zijn. Waarom zou je het afbreken van die muur beperken tot de besnijdenis? Geeft de tekst zelf daartoe aanleiding?

ja vind ik wel
want hiermee word toch het onreine rein verklaard
en dit was nog niet eerder gebeurd, en dan de manier waarop het onder de
aandacht kwam van Petrus, en Petrus zelf die het absoluut niet zag zitten
zelfs protesteerde, maar hier kwam het inzicht dat God de heidenen
erbij wilde hebben, als het aan Petrus lag dus niet, want zijn gedachten
waren nog het evangelie alleen voor de joden.
Maar hier word de kring wijder getrokken, wereldwijd

Cyber:
Quote:
de besnijdenis was een muur tussen jood en heiden
de dogmatische voorschriften is om de mens weer terug te brengen onder wet en door het scheuren van het voorhangsel is de weg vrij tot God de Vader
Klaas

Je beantwoord mijn vraag niet Cyber. Ik vroeg hoe je weet dat de 'wet der geboden' slaat op dogmatische regels. Daarnaast vroeg ik je uit te leggen hoe twee dezelfde begrippen (scheidingsmuur afbreken en het te niet doen van de vijandigheid) twee verschillende zaken aanduiden.

er staat "wet" en "der geboden"
dus 2 zaken, er is één wet en der geboden zie ik als een aanhangsel, dus de farizeese instellingen
en als onbesneden rein zijn verklaard is er geen scheiding meer
Klaas:
Quote:
Paulus spreekt diverse keren over het feit dat je alles mag eten.
Cyber:
Quote:
ja, ok , maar ook mbt verdraagzaamheid tot de zwakkere in geloof
Klaas
Klopt maar ik zie je punt niet. Paulus stelt dat je alles mag eten maar dat je soms, omwille van je zwakker medegelovige, dat beter niet kunt doen.

dit wil ik eerst verder uitzoeken, ik beken, hier weet ik nog te weinig van ;)

Cyber:
Quote:
Je kunt op basis van Handelingen misschien nog zeggen dat het visioen ook kan slaan op het feit dat het evangelie ook voor de heidenen is.
Cyber:
Quote:
dat zeg ik niet dat staat in de Bijbel zelf handelingen 10:28 en hfst 11
Ik bergijp dit soort opmerkingen van jou niet helemaal. Ik gaf je toch ook gelijk?

je schreef dit

misschien heb ik me te veel laten leiden door het woord "misschien" en "kan slaan"
en je daarom niet goed heb begrepen, sorry
Cyber:
Quote:

ik schreef "de Staten vertaling vermeld ook eerste dag maar vermeld dat het in het grieks om sabatten gaat" en sabbatten zijn 2 dagen en 2 sabbatten kan heel goed zaterdag en zondag kunnen zijn
en als je weet om welk jaar het gaat dan is het makkelijk, want de feestdagen staan vermeld

Ja, maar wat is het belang hiervan voor deze discussie?

dit is toch één van de teksten die als bewijs worden aangevoerd om de zondag te rechtvaardigen
en dat is het belang lijkt mij

Cyber:
Quote:
Handelingen 15 is een heel andere kwestie

O.

Ik zal even de belangrijkste teksten uit Handelingen 15 citeren.

4 En te Jeruzalem gekomen zijnde, werden zij ontvangen van de Gemeente, en de apostelen, en de ouderlingen; en zij verkondigden, wat grote dingen God met hen gedaan had.
5 Maar, zeiden zij, er zijn sommigen opgestaan van die van de sekte der Farizeen, die gelovig zijn geworden, zeggende, dat men hen moet besnijden, en gebieden de wet van Mozes te onderhouden.

en de "sekte der farizeen" waren de onruststokers hier
ze waren dan wel gelovigen maar hun denktrant was nog "ouderwets"

10 Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op den hals der discipelen te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen?

dit is het antwoord aan de farizeen

19 Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere;
20 Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
21 Want Mozes heeft er van oude tijden in elke stad, die hem prediken, en hij wordt op elken sabbat in de synagogen gelezen.

Jij stelde dat het juk waarover gesproken werd de besnijdenis was. Ik stelde dat het ook ging om het houden van de wet van Mozes. Vers 5 zegt letterlijk wat ik ook zeg: het gaat om de besnijdenis en de wet. [/quote]
ja klopt

De conclusie van de vergadering is ook wel belangrijk om in het oog te houden. Op de vraag of men de gelovigen uit de heidenen de besnijdenis en de wet moet opleggen is het antwoord van de vergadering: "Nee, dat mag hen niet opgelegd worden. We leggen ze enkel een viertal geboden op"

ja klopt

Over de betekenis en de geldigheid vandaag van die 4 geboden kun je twisten, maar het is overduidelijk dat de vergadering niet beslist: "Ja, de gelovigen uit de heidenen moeten besneden worden en zich aan de wet van Mozes houden".

jawel maar dat beweer ik ook niet en bedoel ik niet te zeggen
want wie kwam op het idee om de besnijdenis en de wet te houden, en toe te passen op de nieuwe gelovigen??
de Farizeen toch?? en de evangelisten vermelden hoe de farizeen van de wet een last
hadden gemaakt, een juk, toch?
maar de wet an sich is geen last
wel wat ervan gemaakt werd en word

dat het gehele OT in de synagoge werden gelezen volgens een vast leesrooster Jezus begon zijn bediening op aarde met een schriftgedeelte wat die dag aan de beurt was en tegelijkertijd een schriftvervulling was

Ja, dat weet ik. Maar hoe leidt je daar dan uit af dat we de sabbat moeten houden. De vergadering heeft toch beslist dat dat niet nodig is?

jawel maar dat bestrijd ik ook niet
en dit had ik gezegd in een vorige posting
ik lees ook niks over de sabbat, wel over de voorlezing van de wet

maar de wet is en blijft onderdeel van het OT

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 15 jul 2003 09:44

Hallo Klaas
Ik citeer even een beschrijving, die ik op een Joodse website heb gevonden: “De mensen die leven volgens de wetten van het Noachitisch Verbond worden 'B'nei Noach' (zonen/kinderen van Noach) of ‘Noachiten’ genoemd. De Noachiten zijn niet-Joden die (zijn gaan) leven volgens de 7 universele G’ddelijke wetten/regels waaraan ieder mens zich zou moeten houden. Deze wetten zijn:

1. Gebod om recht te doen

2. Verbod op blasphemie (G’dslastering)

3. Verbod op het dienen van afgoden

(zoals bv: Jezus, Buddha, Krishna, Vishnu, etc.)

4. Verbod op ontucht.

5. Verbod te moorden

6. Verbod om te stelen

7. Verbod op het kwellen van dieren

en hier een link
http://messiaans.christenpagina.nl/Stud ... hieten.htm

het blijkt een hele beweging te zijn

Terug naar “Archief”