kinderen en geloof...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 11 jul 2003 11:53

Ik klapte ook altijd dicht hoor, net wat jij zegt, op de jv wist ik ook nooit iets. Toch met een preekbespreking werd het me wel altijd heel duidelijk en wist ik het soms wel te vertellen, mede doordat het dan ook heel duidelijk en makkelijk te begrijpen is. Ook de dominee die ik nu iedere zondag hoor is heel duidelijk, dat helpt ook een heel stuk....Hij is heel duidelijk en heeft een stem waarnaar je wel moet luisteren, heerlijk is dat!!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 jul 2003 13:11

Dat scheelt heel veel ikke21, hoe een dominee zijn stem gebruikt. Ik heb ook mijn voorkeur van dominees (terwijl dat eigenlijk helemaal niet mag) Maar toch ga je anders luisteren naar een dominee die je meer aanspreekt dan een andere dominee.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jul 2003 13:50

Evelien schreef:Dat scheelt heel veel ikke21, hoe een dominee zijn stem gebruikt. Ik heb ook mijn voorkeur van dominees (terwijl dat eigenlijk helemaal niet mag) Maar toch ga je anders luisteren naar een dominee die je meer aanspreekt dan een andere dominee.

het hangt er soms ook vanaf hoe de dominee het brengt.. wij hadden een keer een preek over begeren.. in die tijd waren flippo's een echte rage!! dominee had toen een paar flippo's meegenomen om aan kinderen uit te leggen over wat begeren was en waarom dat fout was... die preek is bij velen, ook veel kinderen bijgebleven ( een aantal jaren later wisten er nog een paar die preek te herinneren!)

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 11 jul 2003 15:34

toevoeging bij bovenstaande: die dominee heeft toen als bijnaam de flippo-dominee gekregen.. als je het had over de flippo-dominee dan konden velen het zich weer herinneren hoe dat ook al weer zat..

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 11 jul 2003 16:45

tja dat heb je als je voorbeelden gebruikt van deze tijd. En ook het breng in deze tijd. Het brengt je wel tot luisteren.

Charity
Mineur
Mineur

Re: kinderen en geloof...

Berichtdoor Charity » 15 jul 2003 09:35

anna schreef: Het komt misschien ook wel door dat ik gewoon dom ben, niet zo goed kan leren...

Zijn er hier mensen die dat ook hebben gehad (vroeger of nu)????

AnnA

Ik wist vroeger overal een antwoord op. En het was het antwoord wat deze mensen wilden horen. Maar voor mij was het een fout antwoord. Nu denk ik over heel veel dingen anders.

Wat ik wil zeggen, die antwoorden heb ik gewoon ingeprent, wat mijn ouders, leerkrachten, dominee zeiden was waar. Dit had ik niet zelf onderzocht.

Als je over dom of niet dom gaat praten. Tuurlijk ben je niet dom als je geen antwoord weet. Het is beter dan een antwoord na papagaaien.

Een kindeliedje zegt: Lees je bijbel, bid elke dag, dat je groeien (in geloof) mag. Ik denk dat je zo samen met God tot een antwoord op vragen en twijfels kan krijgen.

Petertje
Sergeant
Sergeant

Re: kinderen en geloof...

Berichtdoor Petertje » 17 jul 2003 13:47

anna schreef:Vroeger als kind zijnde vond ik het heel erg moeilijk om verhalen en gelijkenissen ect. uit de Bijbel op te nemen.. Thuis lazen we vroeger uit de kinder Bijbel van Kuijt. Altijd mochten we om de beurt een gedeelte daaruit lezen. Ook staan daar vragen bij. Ook die werden dan gesteld. Als mijn ouders (of degene die uit de k.bijbel las) een vraag aan mij stelde wist ik nooit het antwoord of het antwoord was altijd fout..

En nu heb ik dat ook nog wel eens, dat als ik soms een bijbelgedeelte lees, dat ik dan een heel verkeerd beeld heb van dat bijbelgedeelte of ik snap er helemaal niks van.....

Het komt misschien ook wel door dat ik gewoon dom ben, niet zo goed kan leren...

Zijn er hier mensen die dat ook hebben gehad (vroeger of nu)????

AnnA

Zeker herken ik dat gevoel. Maar dat wil nog niet zeggen dat je dom bent. Hoe kan jouw antwoord altijd fout zijn? Misschien zag jij het wel anders maar dat hoeft niet fout te zijn. God heeft elk van ons anders geschapen. Ik denk niet dat alles zo zwart wit is. Jezus ging met niet geletterde en geleerde mensen hetzelfde om. Jouw omgang met God is het allerbelangrijkste. Lees elke dag biddend je bijbel en kijk wat God tegen je zegt.... zie ook Handl. 17 11 En dezen waren edeler, dan die te Thessalonica waren, [als] die het woord ontvingen met alle toegenegenheid, onderzoekende dagelijks de Schriften, of deze dingen alzo waren.12 Velen dan uit hen geloofden, en van de Griekse eerlijke vrouwen en van de mannen niet weinige.
:wink:

Terug naar “Archief”