Verwerping

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 12:53

Het voorrecht van deze eeuwige en onverdiende genade van onze uitverkiezing wijst de Heilige Schrift ons bovenal aan, wanneer zij verder getuigt, dat niet alle mensen zijn uitverkoren.
Nee daar kan ik in komen, er gaan mensen verloren, uit eigen schuld, die waren niet verkoren om later in God te zijn.


Sommigen is God namelijk in zijn eeuwige uitverkiezing voorbijgegaan.
Dat is inderdaad de andere kant van de verkiezing, de nietverkiezing (maar dat houd geen verwerping in).

Dit zijn de mensen over wie God naar zijn volkomen vrij, rechtvaardig, onberispelijk en onveranderlijk welbehagen besloten heeft, hen in de gemeenschappelijke ellende te laten, waarin zij zichzelf door hun eigen schuld gestort hebben.
In mijn ogen is dit inderdaad goed Bijbels te onderbouwen.

God besloot hun het heilbrengend geloof en de genade van de bekering niet te schenken, maar hen op hun eigen wegen en onder zijn rechtvaardig oordeel te laten en hen tenslotte niet alleen om hun ongeloof, maar ook om alle andere zonden te veroordelen en voor eeuwig te straffen, en daarin zijn rechtvaardigheid te tonen.
Hij schenkt het de een, de ander niet (rechtvaardig/barmhartig) maar toch, iedereen hoort de boodschap, de Geest komt tot elke kerkganger, elke kerkganger kan zich tot Jezus wenden en behouden worden, door het geloof. Vanuit de mens gezien is er dus voor iedereen een kans, uitverkiezing moet je als mens als achteraf gezien.

Dit is het besluit van de "verwerping", dat God beslist niet maakt tot de bewerker van de zonde - dat is een godslasterlijke gedachte! - maar dat Hem stelt tot de ontzagwekkende, onberispelijke en rechtvaardige Rechter en Wreker ervan.
Ik vind dat geen verwerping, Hij laat je hooguit vallen (of liggen), Hij raapt je niet op uit de zonde, maar hij gooit je niet in de Hel.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8769
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 07 dec 2005 13:06

Raido schreef:
Dit is het besluit van de "verwerping", dat God beslist niet maakt tot de bewerker van de zonde - dat is een godslasterlijke gedachte! - maar dat Hem stelt tot de ontzagwekkende, onberispelijke en rechtvaardige Rechter en Wreker ervan.

Ik vind dat geen verwerping, Hij laat je hooguit vallen (of liggen), Hij raapt je niet op uit de zonde, maar hij gooit je niet in de Hel.


Luk. 12:5 Maar Ik zal u tonen, Wien gij vrezen zult: vreest Dien, Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel te werpen; ja, Ik zeg u, vreest Dien!

Er is natuurlijk ook een laatste oordeel en daarbij wordt er wel actief gestraft, want God is (zoals de DL dat zeggen) een rechtvaardige Rechter en Wreker.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 13:11

Luk. 12:5 Maar Ik zal u tonen, Wien gij vrezen zult: vreest Dien, Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel te werpen; ja, Ik zeg u, vreest Dien!

Er is natuurlijk ook een laatste oordeel en daarbij wordt er wel actief gestraft, want God is (zoals de DL dat zeggen) een rechtvaardige Rechter en Wreker.
Uiteraard, maar dat is na je dood. Ik zou het wel erg hypocriet van God vinden als Hij van te voren al eeuwig besloten had (actief) dat persoon X gestraft moest worden, waarom leef je dan nog? Om God te zoeken? Dan is God ook niet te vinden, Hij is voor jou ontoegankelijk..

God is inderdaad Rechter en de Wreker (daar heeft Hij recht toe), maar dat zegt niets over zijn eeuwige besluit over het verwerpen van mensen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Berichtdoor refo » 07 dec 2005 13:58

Wat deze discussie zo lastig maakt is de tegenstelling:

verkiezing en hemel - verwerping (of niet-verkiezing) en hel.

Dat God mensen tot heerlijkheid verkiest is nog wel te volgen. Maar waarom bepaalt hij dat de rest dan bestemd is om eeuwig pijn te lijden. Dat is dan misschien wel rechtvaardig, maar zeker niet barmhartig. HC. (Ik weet het: ik spreek naar de mens).

Maar als je leest dat de bezoldiging der zonde de dood is, waarom leren we dan dat er behalve de dood nog een straf is?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8769
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 07 dec 2005 14:25

refo schreef:Maar als je leest dat de bezoldiging der zonde de dood is, waarom leren we dan dat er behalve de dood nog een straf is?


Omdat Gods Woord dat zegt misschien? :roll:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 14:42

Die dood was toch weer opgedeeld in drie delen, lichamelijk, geestelijke en eeuwige dood?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
refo
Mineur
Mineur
Berichten: 179
Lid geworden op: 19 nov 2002 21:04
Locatie: Gouda

Berichtdoor refo » 07 dec 2005 15:33

elbert schreef:
refo schreef:Maar als je leest dat de bezoldiging der zonde de dood is, waarom leren we dan dat er behalve de dood nog een straf is?


Omdat Gods Woord dat zegt misschien? :roll:


Ik neem aan dat dit nog aangetoond wordt?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8769
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Berichtdoor elbert » 07 dec 2005 16:07

refo schreef:
elbert schreef:
refo schreef:Maar als je leest dat de bezoldiging der zonde de dood is, waarom leren we dan dat er behalve de dood nog een straf is?


Omdat Gods Woord dat zegt misschien? :roll:


Ik neem aan dat dit nog aangetoond wordt?


Ik had gedacht dat iemand die zich refo noemt dat zelf wel kon nalezen. :mrgreen:
Maar goed, hier een voorzetje: Luk. 12:5, Mark. 9:44-48, 2 Tess. 1:9, Hebr. 10:29, Judas 1:7, Openb. 20:15 enz. enz. (over de straf na de dood, de hel).

Daarnaast zijn er natuurlijk nog de tijdelijke straffen (bijv. het zwaard dat niet van David's huis zou wijken na zijn overspel met Bathseba, de straf die door de overheid wordt uitgeoefend over de kwaaddoeners Rom. 13:4-5, 1 Petr. 2:14 enz. enz.). Zie ook de Heidelbergse Catechismus, vr. en antw. 10.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

try

Berichtdoor try » 08 dec 2005 01:34

Altijd weer dezelfde worsteling. En altijd wordt het onoplosbare probleem weer op dezelfde, begrijpelijke, maar afstandelijke manier benaderd. namelijk vanuit een abstracte, verstandelijke en afstandelijke optiek.

Vanuit de logica. Stap voor stap wordt steeds weer een poging gedaan om het nog eens helder en begrijpelijk uit te leggen. Eerst dit, dan dat, dan dat ....begrijp je het nu?

Natuurlijk, het is goed uit te leggen met welke logica het dogma van de dubbele predestinatie tot stand is gekomen. Het is niet eens zo heel ingewikkeld om de gedachtengang te volgen. Daar zit de pijn en de worsteling denk ik ook niet. Niemand, die enigszins thuis is in orthodoxe kring heeft behoefte aan een uitleg over wat er bedoeld wordt met dubbele predestinatie.

Het probleem zit hem veelmeer in de inhoud van deze logica.
Als het zo is, dat God vooraf reeds een keuze heeft gemaakt voor het eeuwige leven en de eeuwige zaligheid van enkelen en als Hij tegelijkertijd daarmee anderen voor eeuwig laat in hun verlorenheid, dan snappen we dat wel, maar het is gewoon bijna niet te verwerken.

Als iemand te horen krijgt, dat zijn naaste geliefde door een verschrikkelik ongeluk het leven heeft gelaten, heeft men echt geen behoefte aan een preciese uitleg over wat men er nu precies mee bedoelt. De schok en het trauma worden veroorzaakt door de inhoud, de betekenis van deze mededeling. Zo'n meddeling hoeft echt maar één keer vermeld te worden om door te dringen.

In deze orde zie ik eigenlijk ook het dogma van de dubbele predestinatie. Wie hoort wat daarmee gezegd wordt, huivert en begrijpt ogenblikkelijk de vergaande, existentiële betekenis. Het gaat over dood en leven. Wat mensen dus doen bij deze uitspraak is niet vragen om nog eens een nadere uitleg, maar men wordt feitelijk in rouw gedompeld en gaat over tot het verwerken van een groot verlies: De teerling is al geworpen: niets is er meer toe of af te doen aan mijn eeuwig lot.

Vergelijk het met iemand die buiten de operatiezaal wacht op de uitkomst van een bijzonder gevaarlijke en levensbedreigende operatie. Wie in een zaaltje op zijn nagels bijt, weet op een gegeven moment, dat er een beslissing is gevallen. Je dierbare heeft het ofwel gehaald of leeft inmiddels niet meer. Op geen enkele manier is er rust te vinden bij zo'n omstandigheid. We moeten en zullen het weten; we lopen vertwijfeld rond en de minuten duren uren. Spanning, onzekerheid, vrees, hoop, angstige en martelende momenten!
Kom nu niet aan met de volgende boodschap: we zullen het nog 1 keer uitleggen: er is al een beslissing gevallen: hij / zij leeft of hij / zij is gestorven. Schreeuwend zouden we zo iemand de kamer uitsturen: DAT WEET IK!!! Zeg me liever OF hij / zij leeft of niet.
Uit de psychologie van verwanten van slachtoffers van geweld , met name van ontvoering of verdwijning, weten we dat er niets zo verschrikkelijk is, dan de onzekerheid over het lot van iemand. Laat hem / haar alsjeblieft bellen of reageren. Laat iemand desnoods melden dat hij / zij dood langs de weg gevonden is, maar martel me niet langer met deze verscrhikkelijke onzekerheid.

Kortom: de dubbele predestinatie is daarom zo moeilijk, omdat ze helemaal geen logisch, rationeel dogma is, waar we eens flink op moeten studeren om het weer eens helemaal te begrijpen. Nee, het is zo'n moeilijk dogma, omdat het ons vanaf het begin zo intens raakt en ons onvermijdelijk een martelende onzekerheid opdringt. Machteloosheid, passiviteit, letargie liggen op de loer. Een echte depressie, zoals we wel kennen van mensen, die een plotseling groot verlies hebben moeten dragen. Je wereld stort in, je verliest alle kracht en energie en je schrompelt ineen tot een onbetekenend, wanhopig mens zonder enig uitzicht op geluk of toekomst. Ik meen, dat een onjuist gebruik van het dogma van de dubbele predestinatie aantoonbaar ook tot dit soort geestelijke ziekten van depressie, wanhoop en suïcide kan leiden.

We kunnen er immers niet meer onderuit? God heeft de uitkomst reeds bepaald. Wat je ook doet, laat, wilt, weet of denkt: God zal eens het laatste woord hebben. En dat laatste woord heeft Hij altijd al geweten. Hij heeft het al die tijd reeds geweten, maar voor ons verborgen gehouden.

Geen wonder, dat velen met deze wetenschap alleen om kunnen gaan door het ofwel geheel te rationaliseren alsof het een stukje leerstof is, een technisch stukje theologie (dit gebeurt veel op dit soort fora, vind ik: het toontje van: ik zal het nog 1 keer uitleggen) of door het weg te drukken uit het leven. Er niet meer over na te denken en er nooit meer aan herinnerd te worden. Zo ontstaat een onverwerkt trauma.

Daarom denk ik, dat de logische, dogmatische benadering van Gods keuze een verkeerde is. Dogmatici kunnen en mogen zich er natuurlijk mee bezig houden (en de dubbele predestinatie heeft zeker een bepaalde logica), maar het thema leent zich niet voor pastoraat en verkondiging. Wat zou men moeten verkondigen over de dubbele predestinatie?

Wat zou men elke week tegen iemand moeten zeggen, die in martelende onzekerheid wacht op een berichtje van een verdwenen kind, man of vrouw? Steeds maar weer herhalen: ja, kijk, er zijn twee mogelijkheden: hij / zij leeft of hij / zij is dood. En de volgende week weer. Een de volgende week weer?

Nee, dat is een geestelijke marteling. Het is iemand ziek maken met een verkeerd begrip van de waarheid. Er is geen speld tussen te krijgen, maar toch is het martelend herhalen ervan moreel verwerpelijk en troost het niet, geeft het geen opluchting en zondigt daarmee tegen het grote gebod van de liefde. Wie alleen onzekerheid verkondigt heeft een nihilistische en goddeloze boodschap. het is zeker geen goede boodschap.

En zo komen we wel uit bij de enige inhoud, die als waarheid mag worden verkondigd: de goede boodschap: het Evangelie.

Het Evangelie gaat namelijk een stap verder dan het repeteren van een logisch dogma. Het Evangelie doorbreekt de angstige onzekerheid en biedt een gegarandeerd uitweg voor iedereen, die door pijn, lijden, angst en martelende onzekerheid met angstige ogen om hulp en uitredding smeekt. Het Evangelie geeft wel hoop en spreekt wel de verlossende woorden uit, dat er redding, uitkomst en toekomst is.

Wie dat ter discussie wil stellen door nogmaals de logica van het dogma van de dubbele predestinatie in te brengen ten einde dit dogma boven het Evangelie te plaatsen, berokkent blijvende schade bij zijn zoekende medemens en zal zich voor deze hinderpaal, die hij voor anderen opricht eens moeten verantwoorden.

try

Gebruikersavatar
Raido
Generaal
Generaal
Berichten: 7088
Lid geworden op: 13 dec 2003 14:27
Locatie: Rijsschen
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2005 08:46

Het Evangelie gaat namelijk een stap verder dan het repeteren van een logisch dogma. Het Evangelie doorbreekt de angstige onzekerheid en biedt een gegarandeerd uitweg voor iedereen, die door pijn, lijden, angst en martelende onzekerheid met angstige ogen om hulp en uitredding smeekt. Het Evangelie geeft wel hoop en spreekt wel de verlossende woorden uit, dat er redding, uitkomst en toekomst is.
Ik heb dit nog steeds niet mogen ervaren..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 08 dec 2005 11:38

Ik heb dit nog steeds niet mogen ervaren..


Geloof je het wel? Ben je er van overtuigd dat die uitweg er is?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Gebruikersavatar
Fly29
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 18 mar 2004 14:33
Contacteer:

Ja, was nou eens mooi verwoord

Berichtdoor Fly29 » 08 dec 2005 11:48

try schreef:Altijd weer dezelfde worsteling. En altijd wordt het onoplosbare probleem weer op dezelfde, begrijpelijke, maar afstandelijke manier benaderd. namelijk vanuit een abstracte, verstandelijke en afstandelijke optiek.

Vanuit de logica. Stap voor stap wordt steeds weer een poging gedaan om het nog eens helder en begrijpelijk uit te leggen. Eerst dit, dan dat, dan dat ....begrijp je het nu?

Natuurlijk, het is goed uit te leggen met welke logica het dogma van de dubbele predestinatie tot stand is gekomen. Het is niet eens zo heel ingewikkeld om de gedachtengang te volgen. Daar zit de pijn en de worsteling denk ik ook niet. Niemand, die enigszins thuis is in orthodoxe kring heeft behoefte aan een uitleg over wat er bedoeld wordt met dubbele predestinatie.

Het probleem zit hem veelmeer in de inhoud van deze logica.
Als het zo is, dat God vooraf reeds een keuze heeft gemaakt voor het eeuwige leven en de eeuwige zaligheid van enkelen en als Hij tegelijkertijd daarmee anderen voor eeuwig laat in hun verlorenheid, dan snappen we dat wel, maar het is gewoon bijna niet te verwerken.

Als iemand te horen krijgt, dat zijn naaste geliefde door een verschrikkelik ongeluk het leven heeft gelaten, heeft men echt geen behoefte aan een preciese uitleg over wat men er nu precies mee bedoelt. De schok en het trauma worden veroorzaakt door de inhoud, de betekenis van deze mededeling. Zo'n meddeling hoeft echt maar één keer vermeld te worden om door te dringen.

In deze orde zie ik eigenlijk ook het dogma van de dubbele predestinatie. Wie hoort wat daarmee gezegd wordt, huivert en begrijpt ogenblikkelijk de vergaande, existentiële betekenis. Het gaat over dood en leven. Wat mensen dus doen bij deze uitspraak is niet vragen om nog eens een nadere uitleg, maar men wordt feitelijk in rouw gedompeld en gaat over tot het verwerken van een groot verlies: De teerling is al geworpen: niets is er meer toe of af te doen aan mijn eeuwig lot.

Vergelijk het met iemand die buiten de operatiezaal wacht op de uitkomst van een bijzonder gevaarlijke en levensbedreigende operatie. Wie in een zaaltje op zijn nagels bijt, weet op een gegeven moment, dat er een beslissing is gevallen. Je dierbare heeft het ofwel gehaald of leeft inmiddels niet meer. Op geen enkele manier is er rust te vinden bij zo'n omstandigheid. We moeten en zullen het weten; we lopen vertwijfeld rond en de minuten duren uren. Spanning, onzekerheid, vrees, hoop, angstige en martelende momenten!
Kom nu niet aan met de volgende boodschap: we zullen het nog 1 keer uitleggen: er is al een beslissing gevallen: hij / zij leeft of hij / zij is gestorven. Schreeuwend zouden we zo iemand de kamer uitsturen: DAT WEET IK!!! Zeg me liever OF hij / zij leeft of niet.
Uit de psychologie van verwanten van slachtoffers van geweld , met name van ontvoering of verdwijning, weten we dat er niets zo verschrikkelijk is, dan de onzekerheid over het lot van iemand. Laat hem / haar alsjeblieft bellen of reageren. Laat iemand desnoods melden dat hij / zij dood langs de weg gevonden is, maar martel me niet langer met deze verscrhikkelijke onzekerheid.

Kortom: de dubbele predestinatie is daarom zo moeilijk, omdat ze helemaal geen logisch, rationeel dogma is, waar we eens flink op moeten studeren om het weer eens helemaal te begrijpen. Nee, het is zo'n moeilijk dogma, omdat het ons vanaf het begin zo intens raakt en ons onvermijdelijk een martelende onzekerheid opdringt. Machteloosheid, passiviteit, letargie liggen op de loer. Een echte depressie, zoals we wel kennen van mensen, die een plotseling groot verlies hebben moeten dragen. Je wereld stort in, je verliest alle kracht en energie en je schrompelt ineen tot een onbetekenend, wanhopig mens zonder enig uitzicht op geluk of toekomst. Ik meen, dat een onjuist gebruik van het dogma van de dubbele predestinatie aantoonbaar ook tot dit soort geestelijke ziekten van depressie, wanhoop en suïcide kan leiden.

We kunnen er immers niet meer onderuit? God heeft de uitkomst reeds bepaald. Wat je ook doet, laat, wilt, weet of denkt: God zal eens het laatste woord hebben. En dat laatste woord heeft Hij altijd al geweten. Hij heeft het al die tijd reeds geweten, maar voor ons verborgen gehouden.

Geen wonder, dat velen met deze wetenschap alleen om kunnen gaan door het ofwel geheel te rationaliseren alsof het een stukje leerstof is, een technisch stukje theologie (dit gebeurt veel op dit soort fora, vind ik: het toontje van: ik zal het nog 1 keer uitleggen) of door het weg te drukken uit het leven. Er niet meer over na te denken en er nooit meer aan herinnerd te worden. Zo ontstaat een onverwerkt trauma.

Daarom denk ik, dat de logische, dogmatische benadering van Gods keuze een verkeerde is. Dogmatici kunnen en mogen zich er natuurlijk mee bezig houden (en de dubbele predestinatie heeft zeker een bepaalde logica), maar het thema leent zich niet voor pastoraat en verkondiging. Wat zou men moeten verkondigen over de dubbele predestinatie?

Wat zou men elke week tegen iemand moeten zeggen, die in martelende onzekerheid wacht op een berichtje van een verdwenen kind, man of vrouw? Steeds maar weer herhalen: ja, kijk, er zijn twee mogelijkheden: hij / zij leeft of hij / zij is dood. En de volgende week weer. Een de volgende week weer?

Nee, dat is een geestelijke marteling. Het is iemand ziek maken met een verkeerd begrip van de waarheid. Er is geen speld tussen te krijgen, maar toch is het martelend herhalen ervan moreel verwerpelijk en troost het niet, geeft het geen opluchting en zondigt daarmee tegen het grote gebod van de liefde. Wie alleen onzekerheid verkondigt heeft een nihilistische en goddeloze boodschap. het is zeker geen goede boodschap.

En zo komen we wel uit bij de enige inhoud, die als waarheid mag worden verkondigd: de goede boodschap: het Evangelie.

Het Evangelie gaat namelijk een stap verder dan het repeteren van een logisch dogma. Het Evangelie doorbreekt de angstige onzekerheid en biedt een gegarandeerd uitweg voor iedereen, die door pijn, lijden, angst en martelende onzekerheid met angstige ogen om hulp en uitredding smeekt. Het Evangelie geeft wel hoop en spreekt wel de verlossende woorden uit, dat er redding, uitkomst en toekomst is.

Wie dat ter discussie wil stellen door nogmaals de logica van het dogma van de dubbele predestinatie in te brengen ten einde dit dogma boven het Evangelie te plaatsen, berokkent blijvende schade bij zijn zoekende medemens en zal zich voor deze hinderpaal, die hij voor anderen opricht eens moeten verantwoorden.

try


Hierin kon ik me uitstekend vinden. En mijn ervaring is ook zo. We krijgen allemaal de kans om het goed te doen. We weten welke weg fout is en wat daarvan de concquenties zijn. De goede weg weten we ook en daarvan de concquenties. In mijn ogen kan het nooit zo zijn dat God heeft bepaald wie er verloren gaat. In mij leeft daar en tegen een sterke overtuiging dat God weet welke weg ik gaan zal maar dat aan mij de beslissing is gegeven hiervan de uitkomst te bepalen. Ik weet welke gevolgen een beslissing zal geven. Waarom sprak Jezus dan steeds over gered worden? Al die gelijkenissen? Voor mij is het dat God de eer van mij krijgt. Dit zal ik naar mijn beste weten en vermogen voor Hem doen. Anders krijgt het geloof voor mij meer het idee van een stok achter de deur idee. En zo is het niet. Ik geloof eenvoudigweg niet dat God mij moedwillig verloren laat gaan. Anders had de Kruisdood van Jezus geen zin!

Groet,

Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Gebruikersavatar
Fly29
Mineur
Mineur
Berichten: 225
Lid geworden op: 18 mar 2004 14:33
Contacteer:

Berichtdoor Fly29 » 08 dec 2005 11:56

Raido schreef:
Het Evangelie gaat namelijk een stap verder dan het repeteren van een logisch dogma. Het Evangelie doorbreekt de angstige onzekerheid en biedt een gegarandeerd uitweg voor iedereen, die door pijn, lijden, angst en martelende onzekerheid met angstige ogen om hulp en uitredding smeekt. Het Evangelie geeft wel hoop en spreekt wel de verlossende woorden uit, dat er redding, uitkomst en toekomst is.
Ik heb dit nog steeds niet mogen ervaren..


Beste Raido,

Waarom heb je het nog niet zo kunnen ervaren? Blijf je nog teveel hangen in het idee dat de mens verloren is? Als dat zo is moet je nu durven verder te kijken. Ik zou je willen zeggen... Er is inderdaad uitkomst. God heeft eens ons geschapen. In ons het goed en kwaad. Ook vertelde God ons wat het goede voor een gevolgen had/heeft en wat het kwade voor een gevolgen heeft/had. Jij mag kiezen welke weg je volgen wil. Weet alleen wel wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Ik weet door Jezus heen weer welke kant ik kiezen moet. Je hele leven zal een wosteling blijven.. Maar God is die Hij blijven zal. Leer dat God geen Boeman is.. Hij wil er voor je zijn. Probeer naar je beste weten en vermogen te leven in Zijn Licht. Hij zal je alleen maar sterken omdat je tenminste je best wilt doen. Hij eist misschien in jouw ogen heel veel van je.. En er staan verschikkelijke dingen te wachten.. Maar daar draaid het helemaal niet om. Je weet dat wanneer je voor God kiezen kunt, al die verschrikkingen geen vat meer op je hebben. En dat is wat God van je verwacht. Doe naar jouw vermogen Zijn wil.

Groet,
Fly29
Geloof, Hoop en Liefde

Gebruikersavatar
Wullimpie
Moderator
Berichten: 1706
Lid geworden op: 13 aug 2005 13:29
Locatie: Goeree Overflakkee
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 08 dec 2005 12:18

Fly29 schreef:
Raido schreef:
Het Evangelie gaat namelijk een stap verder dan het repeteren van een logisch dogma. Het Evangelie doorbreekt de angstige onzekerheid en biedt een gegarandeerd uitweg voor iedereen, die door pijn, lijden, angst en martelende onzekerheid met angstige ogen om hulp en uitredding smeekt. Het Evangelie geeft wel hoop en spreekt wel de verlossende woorden uit, dat er redding, uitkomst en toekomst is.
Ik heb dit nog steeds niet mogen ervaren..


Beste Raido,

Waarom heb je het nog niet zo kunnen ervaren? Blijf je nog teveel hangen in het idee dat de mens verloren is? Als dat zo is moet je nu durven verder te kijken. Ik zou je willen zeggen... Er is inderdaad uitkomst. God heeft eens ons geschapen. In ons het goed en kwaad. Ook vertelde God ons wat het goede voor een gevolgen had/heeft en wat het kwade voor een gevolgen heeft/had. Jij mag kiezen welke weg je volgen wil. Weet alleen wel wat de gevolgen ervan kunnen zijn. Ik weet door Jezus heen weer welke kant ik kiezen moet. Je hele leven zal een wosteling blijven.. Maar God is die Hij blijven zal. Leer dat God geen Boeman is.. Hij wil er voor je zijn. Probeer naar je beste weten en vermogen te leven in Zijn Licht. Hij zal je alleen maar sterken omdat je tenminste je best wilt doen. Hij eist misschien in jouw ogen heel veel van je.. En er staan verschikkelijke dingen te wachten.. Maar daar draaid het helemaal niet om. Je weet dat wanneer je voor God kiezen kunt, al die verschrikkingen geen vat meer op je hebben. En dat is wat God van je verwacht. Doe naar jouw vermogen Zijn wil.

Groet,
Fly29


Wij kunnen nog zo hard roepen dat we voor God kiezen, als God niet voor ons kiest is het heilloos.
God schenkt de zijnen het geloof, en wij mogen dat aannemen, niet andersom.
God wacht dus niet tot wij voor Hem kiezen, nee hij biedt het geloof aan zonder daar vooraf een voorwaarde aan te stellen, en wij mogen dat in genade aannemen.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gebruikersavatar
Klaas
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 sep 2002 08:50

Berichtdoor Klaas » 08 dec 2005 12:25

nee hij biedt het geloof aan zonder daar vooraf een voorwaarde aan te stellen, en wij mogen dat in genade aannemen.


Doe dat dan ook. Hij biedt het je in ieder geval elke zondag aan...
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten