Knielen op een bed violen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 07 dec 2005 23:04

Ik vond het een heel mooi 'echt' boek. In die zin dat hij 'echte' personen van z'n personages maakt. (Had af en toe heel erg de neiging om al die zwartgejaste mannetjes door elkaar te rammelen).

Wat ik een heel aangrijpende scene vond was de avondmaals'viering'.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 23:11

Die zwartjassen zijn eng! had ik inderdaad ook, stelletje relimaffiosi
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2005 23:18

FV schreef:Ik vond het een heel mooi 'echt' boek. In die zin dat hij 'echte' personen van z'n personages maakt. (Had af en toe heel erg de neiging om al die zwartgejaste mannetjes door elkaar te rammelen).

Mjah, toch vond ik het gedrag van hem tegenover z'n vrouw eigenlijk nog ergerlijker.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 23:20

Jawel maar hij vond het zelf ook erg moeilijk volgens mij, maar het kwam door de relimaffia!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 dec 2005 23:22

Dat is enerzijds wel waar, en ik vond hen uiteraard ook verre van geschikte personen. :) Maar anderzijds dwongen zij hem er niet toe om er op zo'n manier mee om te gaan, Margje leek tot veel concessie bereid als hij maar normaal kon vertellen wat er in hem omging.

Technico

Berichtdoor Technico » 08 dec 2005 07:50

Hans is ook een zwak persoon. Hij laat zich gedurende het hele boek overal toe overhalen. Niet alleen door de thuislezers, maar ook door mensen aan wie hij bloemen verkoopt en zijn buurman die een megazwembad in zn achtertuin laat neerzetten

Aad
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Aad » 08 dec 2005 09:29

Aragorn schreef:
Aad schreef:Vond het niet echt een bijzonder boek. Wel goed, maar zeker niet bijzonder, en al helemaal geen potentieel boek van het jaar. Gewoon een leuk boek.

Welk boek zou jij dan boek van het jaar noemen?

Ik vond het ook geen heel erg bijzonder boek, maar wel gewoon goed en je leest het idd in één ruk uit.

Geen flauw idee welk boek ik dan wel boek van het jaar zou noemen. Ik heb het inderdaad ook in één ruk uitgelezen, maar meer omdat ik zo benieuwd was nadat er zoveel ophef over geweest was in de media. Toen ik het uit had was ik toch lichtelijk teleurgesteld. In de recensies las ik dat het zou gaan over het 'de zwartste kant van het calvinisme' maar het ging m.i. gewoon over een geflipt individu.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 08 dec 2005 09:35

FV schreef:Ik vond het een heel mooi 'echt' boek. In die zin dat hij 'echte' personen van z'n personages maakt. (Had af en toe heel erg de neiging om al die zwartgejaste mannetjes door elkaar te rammelen).

Behalve aangrijpend was het ook een van de meest geniale stukjes uit het boek. Briljant, dat grijze pak.

Ik vind het begrijpelijk dat die enge boekverkopers nog enger worden afgeschilderd. als kind ben je geneigd om een puist, een onderkin etc. tot grote proporties op te blazen.

en ja. ik heb ook gehuild.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2005 10:15

In de recensies las ik dat het zou gaan over het 'de zwartste kant van het calvinisme' maar het ging m.i. gewoon over een geflipt individu.
Reken er maar op dat dit vaker gebeurd is..

sela

Berichtdoor sela » 08 dec 2005 10:19

wat mij trof was dat het boek verwoord dat waar vaak niet over gesproken wordt binnen onze subcultuur. vond het tot de verbeelding spreken. prachtig.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2005 10:20

sela schreef:wat mij trof was dat het boek verwoord dat waar vaak niet over gesproken wordt binnen onze subcultuur. vond het tot de verbeelding spreken. prachtig.
Je bedoeld de geloofsbeleving van zijn vader of andere dingen die naarvoren komen in zijn boek?

sela

Berichtdoor sela » 08 dec 2005 10:21

kan het bijna geen woorden geven. denk alles bij elkaar. schitterend.
natuurlijk niet echt reclame voor onze subcultuur, maar wel zo waar allemaal..

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2005 10:25

Dat is inderdaad waar, persoonlijk heb ik geen idee wat nou een bekering inhoud in een gewone weg. Ik ken de ophappyday-bekeringen en de jansiebelinksvader-bekering, maar wat is de gewone bekering? Of bestaat dat niet? De gergem zit imho een beetje tussen deze twee in, maar ik heb nog nooit een gergemmer openlijk horen praten over zijn bekering, en het geven van een getuigenis..

nog nooit.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 dec 2005 10:49

Aad schreef:
Aragorn schreef:
Aad schreef:Vond het niet echt een bijzonder boek. Wel goed, maar zeker niet bijzonder, en al helemaal geen potentieel boek van het jaar. Gewoon een leuk boek.

Welk boek zou jij dan boek van het jaar noemen?

Ik vond het ook geen heel erg bijzonder boek, maar wel gewoon goed en je leest het idd in één ruk uit.

Geen flauw idee welk boek ik dan wel boek van het jaar zou noemen.

Als er verder niets indrukwekkenders uitkomt zal het dan toch Knielen op een bed violen moeten worden. Kwestie van het land der blinden. :P

Ik heb het inderdaad ook in één ruk uitgelezen, maar meer omdat ik zo benieuwd was nadat er zoveel ophef over geweest was in de media. Toen ik het uit had was ik toch lichtelijk teleurgesteld. In de recensies las ik dat het zou gaan over het 'de zwartste kant van het calvinisme' maar het ging m.i. gewoon over een geflipt individu.

Over een heleboel geflipte individuen, want hij was niet de enige natuurlijk.

@Raido: bekering vind ik ook nogal een vaag iets, maar gaat het niet vooral om het gevolg ervan, namelijk dat je gelooft?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 dec 2005 10:49

Raido schreef:Dat is inderdaad waar, persoonlijk heb ik geen idee wat nou een bekering inhoud in een gewone weg. Ik ken de ophappyday-bekeringen en de jansiebelinksvader-bekering, maar wat is de gewone bekering? Of bestaat dat niet? De gergem zit imho een beetje tussen deze twee in, maar ik heb nog nooit een gergemmer openlijk horen praten over zijn bekering, en het geven van een getuigenis..

nog nooit.

Je bent de enige blijkbaar niet, getuige dit artikel.
Jammer. :(
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Terug naar “Archief”