Tatoeages? kan dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 10 jul 2003 13:11

Klaas schreef:Joris:
En dat zegt dus niet dat dat voor iedereen zo geld.

En dat is een heel wezenlijk verschil tussen Calvin en jou ;-)

Klaas
dan moet je hem die vraag stellen.

joris

Berichtdoor joris » 10 jul 2003 13:13

dat antwoord van die dominee vind ik aan de ene kant goed. het gaat om je hart, amen.

Maar blijft dat iemand vol overtuiging een ichtus of kruisje op zijn schouder kan laten tatoeren. Ik ken iemand die tot bekering kwam en die al heel lang daarvoor nadacht over een tatoo maar hij wist niet wat. En toen ineens wist hij het!!! een kruisje!
Bij hem een geweldig getuigenis.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jul 2003 13:26

Joris:
dat antwoord van die dominee vind ik aan de ene kant goed.

Aan de andere kant dus niet?
(beantwoording a.u.b. in het aparte onderwerp!)

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Chloë

Berichtdoor Chloë » 10 jul 2003 13:28

Calvin schreef:Natuurlijk is het gevoel. Maar dan wel gevoel wat op de bijbel gebasseerd is. Nergens in de bijbel zul je een tekst tegen komen die letterlijk zegt dat je geen tatoe's mag hebben. Netzomin als dat je een tekst tegenkomt waarin de Heere het bijv. afkeurt dat je op een naaktstrand ligt. En toch voelen we aan dat dat laatste niet goed is - dat hoop ik althans. Mijn mening is dan ook niet gefundeerd op een bijbeltekst maar op de bijbel in zijn geheel en de heiligheid van God die het uitademt. Spurgeon zei dat heiligheid 'het architectsplan is wat God gebruikt om zijn levende tempel te bouwen'. Niet echt de indruk dat een tatoe daar bij hoort.
Dat is weer helemaal te wijten (danken in jouw geval :wink: ) aan je belevingswereld. Heeft weinig met objectiviteit te maken.
Ik kom uit een omgeving waarin tattoos ook taboe zijn, dus daar heb ik mijn relativeringen heus niet van.

Zoals ik al eerder heb aangegeven is deze discussie (de vraag of een tatoe mag) mijns inziens een gepasseerd station voor iemand die met de tollenaar heeft leren roepen; wees mij zondaar genadig.
Fijn voor jou, voor andere mensen is dat blijkbaar niet het geval.

Pas schoot een vrouw in de lach en wilde aanvankelijk niet geloven dat ik van de gergem was toen ik zei dat ik bij de gergem zat. Ik had volgens haar 'een te zondige uitstraling'. Dat geeft wel aan dat ik toch niet de meest wettische refo behoor. Ondanks dat vind ik het meer dan triest en teleurstellend dat er refo's zijn die vinden dat een tatoe bij een christen kan.
Wie heeft het over wetticisme? Daar begin je zelf over! Ik vind het helemaal niet wettisch als mensen tattoos te ver vinden gaan. Waarom zou dat wettisch zijn?
Ik vind het alleen lomp (vergeef me m'n woordkeus) dat mensen anderen gaan veroordelen terwijl ze daar geen gegronde redenen voor hebben. En het is helemaal triest als je je er dan op zo'n manier uit gaat kletsen.
Sorry, maar dit soort reacties valt mij echt verkeerd zoals je merkt.

1 Joh. 2
15 Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem.
16 Want al wat in de wereld is, namelijk de begeerlijkheid des vleses, en de begeerlijkheid der ogen, en de grootsheid des levens, is niet uit den Vader, maar is uit de wereld.
17 En de wereld gaat voorbij, en haar begeerlijkheid; maar die den wil van God doet, blijft in der eeuwigheid.
Fijn dat je mij op deze manier indirect vertelt dat ik werelds ben. Ben nogal teleurgesteld dat je je op deze manier meent te moeten verdedigen.
(Ik ben beter van je gewend kan ik wel zeggen. :))

Heren, ik schud het stof van m'n sandaaltjes in dezen.
Jullie mogen het verder zonder mij uitvechten, ik zit me alleen maar op te winden en da's niet goed.

Chloë

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 10 jul 2003 13:52

Kreunnn.... zit ik me uit te sloven staat alles 10 x beter verwoord in het antwoord van ds. Korving. Niks meer aan toe te voegen.

(Ik ben beter van je gewend kan ik wel zeggen. :))

'kVind je niet meer lief.

Jullie mogen het verder zonder mij uitvechten, ik zit me alleen maar op te winden en da's niet goed.

Me too.

Dit nog: mij wordt verweten dat ik andere mensen hier op het forum veroodeel. Misschien is dat zo, ik was me daar niet echt van bewust. Het is in ieder geval zo dat ik in het dagelijkse leven nooit een opmerking zou maken tegen iemand die een tatoo heeft, ook niet als diegene zegt christen te zijn. Dus met oordelen valt het denk ik nog wel een beetje mee. Misschien dat ik me wat plastisch heb uit gedrukt hier en daar, dan mijn excuses. Blijft er echter voor 100 % van overtuigd dat een reformatorische christen geen tatoo dient te nemen. Dat legt ds. Korving mijns inziens goed uit. Het gaat er denk ik ook om wat iemands motieven zijn om een tatoo te nemen. Daar kan ik niet over oordelen, dat hoeft gelukkig ook niet want het is God die oordeelt.

Tijd dat Parsifal eens reageert hier, met hem ben ik het altijd wel eens (al was het alleen maar omdat ik hem goed van osw ken :P )
Laatst gewijzigd door Calvin op 11 jul 2003 10:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 10 jul 2003 16:25

kVind jou nog wel lief hoor. HAHA.

:mrgreen:

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jul 2003 16:36

Doe dat effe buiten, k'heb net gestofzuigd!!! :x

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 14 jul 2003 08:14

RECEPT VOOR GOED EN KWAAD.

Jerry Bridges geeft in zijn “Verlangen naar Heiliging” (ISBN 90-6318-091-8 ) een recept dat hij eens kreeg van een vriend. Hij noemt het “het recept voor goed en kwaad”. Het zijn vier schriftuurlijke vragen waaraan wij alles wat wij in ons leven doen moeten toetsen.
Zowel zijn boek als dit recept zijn zeer de moeite waard.

Als u iets doet, of gaat doen, stel uzelf de volgende vragen:

1. “Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar”
(oorbaar = nuttig/voordelig). (1 Kor. 6:12a)
Helpt het mij? Is het nuttig?

2. “Maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen”. (1 Kor. 6:12b)
Brengt het mij onder zijn macht?

3. “Daarom, indien de spijze mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet erger”. (1 Kor. 8:13)
Geef ik een ander aanstoot?

4. “Hetzij dan dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets [anders] doet, doet het al tot eer van God”. (1 Kor. 10:31)
Is het tot Gods eer?

Jerry Bridges schrijft hierover:

‘Hoe simpel dit recept ook mag lijken, het is een grote hulp om de juiste overtuiging te krijgen – als we tenminste bereid zijn het te gebruiken. Deze vragen kunnen nogal indringend zijn. Maar we moeten ze wel stellen als we in ons hele leven heiliging nastreven.

[…]

De vraag die we ons bij het streven naar heiliging moeten stellen is:

“Ben ik bereid om mijn overtuigingen door de Schrift te laten vormen en ben ik bereid om daar dan ook naar te leven?”

En daar ontstaat de moeilijkheid meestal. We aarzelen om op bepaalde gebieden van ons leven Gods maatstaf voor heiligheid toe te passen. We weten dat als we dat zouden doen, we moeten gehoorzamen en we zijn niet bereid dat te doen.’

Tot zover Bridges.

“Werkt uws zelfs zaligheid met vreze en beven, want het is God die in u werkt, beide het willen en het werken naar Zijn welbehagen” (Fil. 2:12b en 13)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2003 09:15

Is dat dezelfde Bridges die een boek over Genade geschreven heeft? Goed boek.
Ik kan me in deze beschrijving prima vinden. Alleen kun je er nog wel heel veel kanten mee op.

1. “Alle dingen zijn mij geoorloofd, maar alle dingen zijn niet oorbaar”
(oorbaar = nuttig/voordelig). (1 Kor. 6:12a)
Helpt het mij? Is het nuttig?

Heel veel dingen die we dagelijks doen lijken dan af te vallen. Is het eten van een gebakje nuttig? Dacht het niet, misschien is het zelfs onverstandig, je wordt er alleen maar dik van. Alle gebakjes dus maar laten staan?

2. “Maar ik zal onder de macht van geen mij laten brengen”. (1 Kor. 6:12b)
Brengt het mij onder zijn macht?

Kom ik 'onder de macht' van iets als datgene gewijd is aan de afgoden? Volgens Paulus niet, maar je moet ze de kost geven die daar anders over denken.

3. “Daarom, indien de spijze mijn broeder ergert, zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat ik mijn broeder niet erger”. (1 Kor. 8:13)
Geef ik een ander aanstoot?

Maar dan moet je wel aangeven wat aanstoot geven inhoudt. Aanstoot geven in dat vers betekent niet hetzelfde als iemand ergeren.

4. “Hetzij dan dat gij eet, hetzij dat gij drinkt, hetzij dat gij iets [anders] doet, doet het al tot eer van God”. (1 Kor. 10:31)
Is het tot Gods eer?

Is het eten van een gebakje tot Gods eer? Niet direct maar niemand verbiedt het. Is dansen tot Gods eer? Ook niet direct, maar dat vinden veel mensen dan weer niet OK.

Nogmaals, ik ben het van harte eens met de gegeven richtlijnen, maar praktisch gezien ben ik bang dat je er niet zoveel mee kunt.

Klaas

1979

Re: Tatoeages? kan dat?

Berichtdoor 1979 » 14 jul 2003 15:03

HendrikJan schreef:ik wil graag jullie mening horen of je als gelovige jezelf kan/mag laten tatoueren.

Een tatoe laten zetten kan, weet alleen niet of het verantwoord is. Verantwoord of niet... bij sommige mensen staan tatoes wel goed! Wat vinden jullie eigenlijk van de neptatoes tijdens de zomerperiode?

Tabitha
Sergeant
Sergeant

Re: Tatoeages? kan dat?

Berichtdoor Tabitha » 14 jul 2003 15:57

[quote="HendrikJan"]ik wil graag jullie mening horen of je als gelovige jezelf kan/mag laten tatoueren.
ik vindt het in sommige gevallen erg mooi,maar ik heb mn twijfels of het wel kan en mag als je gelovig ben.

Doe alle dingen tot Gods eer!
Ik zie zelf het nut er niet van in en vind het ook niet leuk, omdat het nu 'in' is.

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 14 jul 2003 23:22

tatoeages kunnen absoluut niet!
Geen ontwikkeling zonder conflict!

joris

Berichtdoor joris » 14 jul 2003 23:24

arthur schreef:tatoeages kunnen absoluut niet!
kijk dat klinkt lekker overtuigd. Heb jij nieuwe verse argumenten, andere dan die al genoemd zijn?

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 14 jul 2003 23:54

Neu ditmaal niet veel argumenten. Kijk als er nu in 2 petrus 35 vers 106 stond; gij zult geen tatoeages op je lijf laten aanbrenegn, tja dan was het duidelijk.

Dat ontbreekt dus mijn 'argumenten' zijn meer gevoelsmatig.
Maarre kben er absoluut op tegen. In mijn ogen wordt je als Chrsiten nog onherkenbaarder door op deze wijze op te vallen.

verder zie ik dit als de laatste bijdrage aan dit debat. Kheb echt geen zin om me hier verder in te verdiepen.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 jul 2003 07:37

Is dit ook een kenmerk van het Reformatorisch Reveil?

Even je mening geven (als feit) en dan snel weer wegwezen?
Herkenbaarheid lijkt belangrijker dan inhoud...

Ach ja, ieder z'n meug.

Klaas

Terug naar “Archief”