Een "ongelovige" heeft hetzelfde nodig als "gelovige" !
Een "gelovige" heeft geen enkel streepje vooor bij God waardoor hij zelf iets aan zijn zaligheid kan TOEvoegen.
Mìjn gevoelens van doemwaardigheid voegen niets toe aan de zaligheid die de Heere Jezus al verworven HEEFT !
Ook verlost Christus mij niet omdat ik dat wel kan waarderen !
NIETS in of uit mij kan ìets toevoegen aan het heil dat Christus verwierf !!
Wij worden zalig uit
100 % GENADE en verder uit of door nìets !
AL het werk dat voor ònze zaligheid moest worden volbracht
IS al volbracht !! Christus is een volkomen en een gewillige zaligmaker.
Als Ellende Verlossing en Dankbaarheid een VOORWAARDE vooràf zouden zijn, en als ze VOORAF noodzakelijk zouden zijn om toegang TOT de zaligheid te krijgen, dan zouden wij niet uit 100% genade zalig worden.
Niet "Ellende Verlossing en Dankbaarheid" maken vrij....!
de Heere Jezus maakt VRIJ !!!
ÀLS ik me al eens ellendig en verlost en dankbaar voel is dat vanwege datgene wat de Heere in mìjn hart heeft gewerkt.
Het offer IS al volbracht !! Onze gevoelens verschaffen ons GEEN toegang tot de verlossing. Er is maar 1 Reden waardoor wij toegang HEBBEN :
De Heere Jezus en ZIJN volbrachte werk !!!
En de wereldling heeft EXACT hetzelfde nodig als de nette kerkmens :
HONDERD procent GENADE
De nette kerkmens is even doemwaardig als de wereldling en beiden hebben de vergeving van zonden uit 100 % genade nodig !!
Waar komt het dan op neer
"Het is volbràcht" <----- het heil IS al aangebracht, de Heere Jezus BIEDT het ons AAN. Hij ìs gewillig. Het enige dat wij nog moeten/mogen doen is:
De toevlucht nemen tot Hem en zeggen dat wij weten dat we niet BUITEN Hem kunnen leven. En zeggen: Heere Jezus ik heb het altijd zonder U geprobeerd (dus in eigen kracht, zelf proberend de gerechtigheid te vervullen..) ik weet (met je verstand) dat ik zonder U niet verder kan ! Wilt U in mijn leven komen ? En dan mag je komen zoàls je bent. Met alles wat je hebt, wat je ontbreekt en wat je belast en wat tegen je pleit:
Hij zàl je vervullen !! De Heere Jezus laat geen bidder staan.
Wij klagen zo vaak van : hoe mòet dat dan ? hoe kàn je dan bekeerd worden ? Dat gaat niet zooomaaar... etc etc. Alles wat we tegenwerpen is het gevolg van dat we met zijn allen de Heere Jezus tekòrt doen en altijd maar semi-vrome uitvluchten zoeken waardoor we altijd een reden vinden om onbekeerd verder te leven ! In wezen worden we ook vaak ontmoedigd door de vele dogma's die op dit gebied de ronde doen en die vrijwel stuk voor stuk allerlei eisen stellen aan gelovigen VOORAF aan het komen tot het Heil. Net alsof een deel van het heil nog moet worden VERDIEND. Maar dat is een leugen. Het heil IS al verdiend: "Het IS volbracht"
Het komt er op neer dat wij mensen, allemaal, in wezen een vijand zijn van 100 % genade ! We wringen ons in 1000 bochten om tòch maar iets zelf te doen. Maar dat gaaaat niet !
Als wij onze toevlucht nemen tot de Heere Jezus oftewel als wij de Heere Jezus aannemen, oftewel als wij kiezen voor de Heere Jezus, en dat doe je niet uit je zelf maar ook dàt legt Hij nog in jouw mond en hart, zal Hìj zich aan ons openbaren. Dan komt Hìj òver en dan màg je accepteren dat Zijn offer ook voor JOU is !!
Ik herhaal wat ik al eerder zei:
* mìjn "gerechtigheden" voegen NIETS toe aan het volkomen offer van de Heere Jezus.
* ALS ik al eens IETS voel van mijn eigen zondigheid dan is dat geeen vrucht van mìjn akker.
* niet iets van mìj verlostte mij.
* het VOLKOMEN werk van de Heere Jezus verlostte mij.
* ik wordt behouden door HONDERD PROCENT genade
* mijn gevoel van zondigheid is GEEN voorwaarde voorAF aan de zaligheid. Hooguit een gevolg van het werk wat de Heere Zelf in mij begon. Want anders dan zou ik zelf iets kunnen bijdragen aan mijn behoud.
* niet mijn gevoel, mijn gestaltes of mijn nederigheid maken mij vrij. Alleen Jezus maakt VRIJ

Jezus <----- om Hem draaait het !!
* we mogen tot de Heere Jezus komen zonder 1 enkele voorwaarde vooraf en we mogen komen zoals we zijn !! Zelfs zònder (groot) gevoel van zondigheid !! Daar zal Hij vervolgens dan verandering in brengen. Maar de verandering komt van Zìjn kant als genade.
* we mogen komen ZOALS we zijn: zondig en onrein
* niet ìk voeg iets toe..! De Heere Jezus voegt ALLES en voor 100% toe. Want anders heeft het geen zin om in genade te geloven.
* je hebt 3 keer nix aan van buiten bevindelijk ogende waarheden als je niet persoonlijk de kracht van het bloed van de opgestane Heere kent. Vaak worden mensen afgeschrikt doordat er allerlei dingen als eis worden afgeschilderd, terwijl er eigenlijk bij de Heere Jezus geen eisen ZIJN
* Hij klopt. Wij mogen open doen en ons overgeven aan Hem die geen voorwaarden stelt...
Dat jij hier met belangstelling dit topic leest of dat je hier "toevallig" zomaar een keer komt dat KOMT omdat de Heere zèlf jouw leven leidt ! Kijk eens naar de tekst Filipensen 1:6 :
Vertrouwende ditzelve, dat Hij, Die in u een goed werk begonnen heeft, dat voleindigen zal tot op den dag van Jezus Christus;
De Heere is uit op ons behoud ! Laat je niet ontmoedigen door 1000 dingen die tegen je pleiten; de Heere Zèlf zegt in Zijn woord dat Hìj het goede werk in ons begint. Niet IETS van òns begint.....------> HIJ begint en....
Hij maakt het AF, Hij voleindigd het tot op de dag van Jezus Christus !!
Hallelujah !!